Recommended Posts

Finns det någon som kan Ketonix i gruppen?

Fråga: Jag blåser varannan dag gult (70-80 ppm) och nästa dag varvar jag snurran till typ 151ppm. Är jag duktig eller dum?

Mitt kolhydratintag ligger på max 10g/dygn och jag dricker mycket vatten. Mår som en kung tycker jag nog.

Jag har sökt efter information om detta men inte lyckats hitta någon.

Over&Out

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite svårt att jämföra mellan olika individer. Ketonixen mäter aceton vilket ger acetoacetat i blodet (linjär korrelation mellan dem pga av att aceton är en nedbrytningsprodukt av acetoacetat). Den primära ketonen, betahydoxybutyrat, bildas från acetoacetat när du kommit upp i tillräckligt hög nivå av denna (beror på lite andra saker också). Jag brukar få BHB vid 30 ppm aceton men vet andra som inte har nått BHB vid dubbla mängden AcAc. I ditt fall skulle jag tro du har båda ketonerna nu. Helt uppenbart äter du rätt, annars får man inte så höga värden. Har man höga insulinnivåer kan möjligen AcAc ligga såpass högt utan att det finns BHB. 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martina Johansson pratade lite om ketonmätning på LCHF-eventet i helgen. Jag kan inte påstå att jag begrep så mycket (jag borde skaffa mig en utbildning i biokemi), men det jag uppfattade var att om man mäter i blodet, så mäter man de ketoner som finns tillgängliga för kroppen, men i utandningsluften de ketoner man använt. Om jag nu fattade rätt...

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, The Biochemist sade:

Det kan vara lite svårt att jämföra mellan olika individer. Ketonixen mäter aceton vilket ger acetoacetat i blodet (linjär korrelation mellan dem pga av att aceton är en nedbrytningsprodukt av acetoacetat). Den primära ketonen, betahydoxybutyrat, bildas från acetoacetat när du kommit upp i tillräckligt hög nivå av denna (beror på lite andra saker också). Jag brukar få BHB vid 30 ppm aceton men vet andra som inte har nått BHB vid dubbla mängden AcAc. I ditt fall skulle jag tro du har båda ketonerna nu. Helt uppenbart äter du rätt, annars får man inte så höga värden. Har man höga insulinnivåer kan möjligen AcAc ligga såpass högt utan att det finns BHB. 

Är det dåligt att ligga så högt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu