Jump to content

”Att mäta är grunden för att veta”

Recommended Posts

IMG_0191

P-O Heidling har tidigare berättat för oss på Diet Doctor om hur han framgångsrikt hanterar sin typ 1-diabetes med hjälp av LCHF. Här kommer en uppföljning, hämtad från Facebookgruppen Smarta diabetiker (rekommenderas varmt för alla typer av diabetiker). P-O:s berättelse är en fantastisk källa till inspiration för dig som är typ 1-diabetiker.

Trägen vinner…

Jag är typ 1:a sedan 1981 och har ätit strikt LCHF (mindre än 20 g/dygn) sedan 2010. Ett mål jag haft i många år är att kunna få ner mitt HbA1c i intervallet för icke-diabetiker (27-42 mmol/mol). För att kunna följa detta mer löpande och vid fler tillfällen än när jag tar prover på sjukhuset, så har jag utgående från blodsockervärdena kunnat göra uppskattningar av mitt HbA1c-värde.

Under de senaste två veckorna har jag nu kontinuerligt kunnat hålla mig under 42
Under de senaste två veckorna har jag nu kontinuerligt kunnat hålla mig under 42, vilket är en efterlängtad seger för mig. Ett annat mål är att 90% av alla blodsockerprover ska vara under 10 mmol/l. Det har jag också nått under de senaste två månaderna. Det finns även andra mål jag har, t.ex att standardavvikelsen för alla prover ska vara under 2. Inte riktigt där än, men på väg.

Jag importerar alla blodsockervärden till en dator där jag använder olika program och analyserar sedan resultatet. Utgående från vad jag kan se försöker jag göra små förändringar och kontrollera igen efter några veckor. En del kanske tycker sådant är jobbigt och svårt, men med rätt verktyg så kan det gå ganska snabbt att få god översikt och det är kul att se vad man kan påverka själv utifrån analyser av sina mätvärden. Att importera en månads bs-värden tar mindre än fem minuter.

Detta angreppssätt är hur jag gör för att få så jämna och låga blodsockervärden som möjligt, vilket förhoppningsvis ska leda till god hälsa och få följdsjukdomar. ”Att mäta”, är grunden för ”att veta”. Bilden är ett ihopklipp från mina olika program som visar blodsockervärdena under de sista 2 månaderna, och min uppskattning av HbA1c, dag för dag under 2018. (Klicka på bilden för större format.)

Hur gör ni andra typ-1 diabetiker för att hålla koll på era mätvärden och vad mäter ni? Kommentera gärna nedan.

34702378_10155622310435954_5774294259129647104_o

Kommentar

Vi kan bara säga grattis, P-O. Stort TACK för att du delar med dig!

Tidigare om P-O: ”På det hela taget har jag fått ett helt nytt liv”

Facebook: Smarta diabetiker

Intervju med P-O

Min fru har fått en helt ny man
28:34Hur typ 1-diabetikern P-O Heidling gick från “överviktig och grå gammal gubbe” till en “ny man som kan leva ett friare liv” – genom att gå mot råden i sjukvården.

Kom igång

Vill du göra det P-O har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om typ 1-diabetes

• Förbättra typ 1-diabetes med LCHF
    Förbättra typ 1-diabetes med LCHF30:05
  • Så undviker du komplikationer från typ 1-diabetes – Dr. David Dikeman
    37:28
  • "Hon fick PANIK och sade att jag skulle DÖ..." – Carola Bakken
    13:18Den studerande typ 1-diabetikern Carola Bakken lyssnar inte på sjukvårdspersonalens råd. De är negativa till att hon äter LCHF trots att Carola är en mönsterpatient med perfekt blodsocker.
  • Intervju med Hanna Boethius (framgångshistoria och expertkunskap)
    13:02
  • Kolhydrater eller inte för typ 1-diabetiker?
    Kolhydrater eller inte för typ 1-diabetiker?14:46Hur mycket lättare är det att reglera typ 1-diabetes med lågkolhydratkost jämfört med på kolhydratrik kost?
  • LCHF-läkare i Mellanöstern
    LCHF-läkare i Mellanöstern10:40Dr Ali Irshad Al Lawati är LCHF-läkare och arbetar i Oman. Det här är den intressanta berättelsen om hur han började med LCHF.
  • "Min fru har fått en helt ny man" - P-O Heidling
    28:34Hur typ 1-diabetikern P-O Heidling gick från “överviktig och grå gammal gubbe” till en “ny man som kan leva ett friare liv” – genom att gå mot råden i sjukvården.

Video om LCHF

• Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Leva LCHF med Caroline Smale
    Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen.
  • En hälsosam LCHF-livsstil
    En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta?
  • Biverkningar av ketogen kost
    Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem.
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Undvik de konventionella kostråden
    Undvik de konventionella kostråden45:06
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Carb-Loaded: Extramaterial
    37:01
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF
    Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 700 framgångshistorier.

• Janne: "Det intressanta ska bli hur sjukvården kommer att ta emot resultatet"
    Janne: "Det intressanta ska bli hur sjukvården kommer att ta emot resultatet" 
  • Minus 29 kilo på LCHF (efter att ha misslyckats med allt annat)
    Minus 29 kilo på LCHF (efter att ha misslyckats med allt annat) 
  • Mat gav honom hoppet och livet tillbaka
    Mat gav honom hoppet och livet tillbaka 

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget ”Att mäta är grunden för att veta” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln