Recommended Posts

32 minuter sedan, qwy sade:

Ett blogginlägg om myter om ketogen kost. Finns det någon sanning i dessa myter?

http:// http://caloriesproper.com/keto-myths-facts/

 

Det finns en j*vla massor myter om ketogenic diet!

Det korta svaret är att det knappast finns några studier som påvisar några nackdelar!

Det lite längre svaret kommer således här;

Dvs vi är djur och vi har en begränsad förmåga att lagra glukos!

Vi kan lagra cirka 500 gram glukos i form av glykogen.. när den gränsen är nådd så går det över till ett akut tillstånd där hyperinsulinemi blir en dominerande faktor.

Men hav tröst för alla som är det minsta insatta i näringslära och human biokemi vet att iom man äter ett wiennerbröd så skall man sen ut och springa iallafall i 1-2 timmar i högt tempo, för att göra av m,ed den extra glukosen som har svårt för att lagras.

Alternativet är då att avstå en annan måltid/kalorier.. vilket jag inte rekommenderar.. utan det är som regel bättre/lättare att avstå Wienerbrödet och äta riktig mat!

Mycket blubb från min sida, så här kommer en länk.. finns mer;

" Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

 "In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Oså nämner han Blue zones.. det är lixom lika illa där.. i vissa Zoner dör de svinunga.. i andra lever de länge, låt oss fokusera på Okinawa.. iomed att det är litta en historia för sig.. You know.. Island of pigs.. finns mer att nämna där och utveckla åt en massa olika håll!

"Abstract

The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese. 2. High intakes of milk and fats and oils had favorable effects on 10-year (1976-1986) survivorship in 422 urban residents aged 69-71. The survivors revealed a longitudinal increase in intakes of animal foods such as eggs, milk, fish and meat over the 10 years. 3. Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1407826

Blättan, blättan, numera så är då en av Bluezonerna, främst Okinawa bebodda utav en av världens mest friska och långlivade äldre befolkning, samtidigt som de härbergerar en av de mest sjukliga yngre befolkningarna som dör i förtid!

Huruvida den militära operationen från de Allierade påverkade befolkningens sammansättning kan jag i princip lämna därhän.. de fattigaste och sjukaste dog hur som helst, men minst cirka 100,000av de civila lär ha dött.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Okinawa

Osen raskt till någåt helt annar;

"Conclusions

Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate.W

https://academic.oup.com/ajcn/article/71/3/682/4729121?ijkey=392231b0a35909f59320dbb16c1d48ff7bda8e2c

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-07-04 at 22:03, Zepp sade:

Det finns en j*vla massor myter om ketogenic diet!

Det korta svaret är att det knappast finns några studier som påvisar några nackdelar!

Det lite längre svaret kommer således här;

Dvs vi är djur och vi har en begränsad förmåga att lagra glukos!

Vi kan lagra cirka 500 gram glukos i form av glykogen.. när den gränsen är nådd så går det över till ett akut tillstånd där hyperinsulinemi blir en dominerande faktor.

Men hav tröst för alla som är det minsta insatta i näringslära och human biokemi vet att iom man äter ett wiennerbröd så skall man sen ut och springa iallafall i 1-2 timmar i högt tempo, för att göra av m,ed den extra glukosen som har svårt för att lagras.

Alternativet är då att avstå en annan måltid/kalorier.. vilket jag inte rekommenderar.. utan det är som regel bättre/lättare att avstå Wienerbrödet och äta riktig mat!

Mycket blubb från min sida, så här kommer en länk.. finns mer;

" Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

 "In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

Oså nämner han Blue zones.. det är lixom lika illa där.. i vissa Zoner dör de svinunga.. i andra lever de länge, låt oss fokusera på Okinawa.. iomed att det är litta en historia för sig.. You know.. Island of pigs.. finns mer att nämna där och utveckla åt en massa olika håll!

"Abstract

The present paper examines the relationship of nutritional status to further life expectancy and health status in the Japanese elderly based on 3 epidemiological studies. 1. Nutrient intakes in 94 Japanese centenarians investigated between 1972 and 1973 showed a higher proportion of animal protein to total proteins than in contemporary average Japanese. 2. High intakes of milk and fats and oils had favorable effects on 10-year (1976-1986) survivorship in 422 urban residents aged 69-71. The survivors revealed a longitudinal increase in intakes of animal foods such as eggs, milk, fish and meat over the 10 years. 3. Nutrient intakes were compared, based on 24-hour dietary records, between a sample from Okinawa Prefecture where life expectancies at birth and 65 were the longest in Japan, and a sample from Akita Prefecture where the life expectancies were much shorter. Intakes of Ca, Fe, vitamins A, B1, B2, C, and the proportion of energy from proteins and fats were significantly higher in the former than in the latter. Intakes of carbohydrates and NaCl were lower."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1407826

Blättan, blättan, numera så är då en av Bluezonerna, främst Okinawa bebodda utav en av världens mest friska och långlivade äldre befolkning, samtidigt som de härbergerar en av de mest sjukliga yngre befolkningarna som dör i förtid!

Huruvida den militära operationen från de Allierade påverkade befolkningens sammansättning kan jag i princip lämna därhän.. de fattigaste och sjukaste dog hur som helst, men minst cirka 100,000av de civila lär ha dött.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Okinawa

Osen raskt till någåt helt annar;

"Conclusions

Whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived >50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate.W

https://academic.oup.com/ajcn/article/71/3/682/4729121?ijkey=392231b0a35909f59320dbb16c1d48ff7bda8e2c

http://www.ursprungsliv.nu/2014/05/risker-med-en-strikt-ketogen-diet/

Är det skadligt för smala och friska att äta ett wienerbröd någon gång ibland om de inte springer 1-2 timmar eller avstår från en annan måltid/kalorier även om de inte äter mer kalorier än de förbrukar?

"Godis, läsk och kakor är gott, det tycker de flesta. Och äter man bra i övrigt är det inte farligt med en liten mängd socker. Så välj det söta med omsorg och njut av det."

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/socker---rad

Om Okinawa dieten.

"The quantity of pork consumption per person a year in Okinawa is larger than that of the Japanese national average. For example, the quantity of pork consumption per person a year in Okinawa in 1979 was 7.9 kg (17 lb) which exceeded by about 50% that of the Japanese national average.[6]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Okinawa_diet

De äter mer fläsk/griskött i Okinawa än genomsnittet för Japan, fast 1979 så åt de bara 7.9 kilo per person och år.

Energi från protein och kolhydrater i Okinawa dieten.

"The energy from their diets was derived from 9% protein and 85% carbohydrates [9]"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4916345/

https://traningslara.se/kolhydrater-under-manniskans-evolution/

Om kolhydrater och mänsklig evolution.

https://www.jstor.org/stable/10.1086/682587?seq=1#page_scan_tab_contents

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu