Trebor

Gentest - går upp i vikt av fett

Recommended Posts

Hej kostdoktorn, jag gjorde ett gentest som säger "Testet visar att du har anlag för ett högre BMI när kosten består av mycket fett". Hur ska jag förhålla mig till detta och LCHF? Passar LCHF verkligen alla?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju vana att se alla dessa påståenden om LCHF eller Keto falla samman när man börjar skärskåda dem .De är ju oftast dålig vetenskap (Industripropaganda) eller gamla myter och fördomar.

Trots det kan vi ju inte vifta undan varje nytt påstående (även om det blir tjatigt) eftersom det faktiskt trots allt kan finnas substans i nästa påstående.

Nej LCHF passar inte alla eller snarast alla får det inte att fungera.

Men om man tittar på den enkla grundförutsättningen för LCHF, att dra ned på kolhydraterna för att öppna upp fettlagren mm. Så har jag svårt att se vilken gen skulle ge negativ effekt och med vilken biokemisk funktion?

Låter som en ny Industriinducerad skröna.

Men varför inte göra det enkelt för dig och prova. Se om det fungerar i praktiken, vilket det sannolikt gör. I synnerhet om du inte "bantat" förr.

---

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Trebor sade:

Hej kostdoktorn, jag gjorde ett gentest som säger "Testet visar att du har anlag för ett högre BMI när kosten består av mycket fett". 

Välkommen till forumet, Trebor! Vad var det för kul test du gjorde? 

LCHF är i grund och botten oprocessade råvaror, mat lagad från grunden med en fördelning där fettet står för det mesta av energin. Varför det inte skulle passa alla, vet jag inte? Men som rylandes säger, inte alla får det att funka. Det kan vara okunskap eller kanske ätstörningar av något slag... men också att begreppet LCHF blir tolkat lite som betraktaren vill. Ett ramverk som kanske inte alltid är så lätt att greppa. Ta bakverk, t ex. Visst kan man kalla det "LCHF" och leva på diverse kakor och bullar för ramverket är så brett men vill man gå ner i vikt och må bra så är det inte så lyckat. Eller så kan man kombinera LCHF med lågkalori, äta färre kalorier men fördelade enligt LCHF alltså, men det brukar inte heller funka bra.

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Trebor sade:

Hej kostdoktorn, jag gjorde ett gentest som säger "Testet visar att du har anlag för ett högre BMI när kosten består av mycket fett". Hur ska jag förhålla mig till detta och LCHF? Passar LCHF verkligen alla?

Kan det vara så att svaret på gentestet baseras på personer som äter 500 g kolhydrater om dagen? ?

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Trebor sade:

Vad sade gentestet om de andra macronutrienterna/micronutrienterna/vitaminerna/mineralerna/spårämnen?

Menna, har de verkligen kommit så långt att de kan spåra gener för enskilda macronutrienter och deras påverkan på hälsan?

Annars så kan du få ett gratis råd av mig, dvs om man äter/dricker för mycket av alla macronutrienter så får man i sig på tok för mycket kalorier och då går man upp i vikt.

Sen så är det ingen som säger att man skall äta för mycket fett heller utan det handlar om E%, dvs andelen fett av ens kaloribehov.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det där gentestet hade varit bra så hade det nog varit väldigt omskrivet i vetenskapliga tidskrifter, och stora dagstidningar.  Om jag skall gissa så  är det kanske lika bra som att spå i kaffesump, eller singla slant. Men om du vill ha en mer kvalificerad åsikt om tester så fråga Martina:  https://martinajohansson.se/hormon-och-halsotester/   

Vill du går ner i vikt eller bara må bra, så varför inte prova strikt LCHF, där 70% av kalorierna kommer från bra fetter, så kan du se hur det är och hur det fungerar för dig. Det blir en viss

omställnings process, men efter några månader på den kosten(Börja gärna med Kostdoktorns tvåveckorsutmaning). Det är förmodligen ett ganska bra test, förutsatt du planerar provet väl.  

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många olika gentest och ännu fler gener. De genvariationerna man identifierar är så kallade SNP https://sv.wikipedia.org/wiki/Single_Nucleotide_Polymorphism?wprov=sfti1  dvs skillnader i ett baspar vilka av någon anledning har haft en positiv effekt på överlevnad och därför selekterats fram. På gruppnivå kan man konstatera att vissa SNP har vissa egenskaper men man vet egentligen väldigt lite. Långt ifrån alla SNP är undersökta och hur olika SNPs verkar ihop vet man egentligen inget om. Dessutom, det räcker inte med att man har en viss SNP, den måste också vara aktiv och det är det epigenitik handlar om. Vilka delar av ditt DNA är aktivt och vilka delar är inaktivterat? Dessutom tillkommer din tarmflora. Vilka bakterier har du i din tarm? Och hur ser dina tarmbakteriers DNA ut? Bakterier har den fascinerande egenskapen att de kan byta DNA med varandra, dvs även om man har en viss bakterie kan man inte med säkerhet säga vad den har för egenskaper förrän man har DNA-testat den... 

Summan är att ett en enstaka SNP i ett gentest idag säger väldigt lite om hur du ska äta och det enda man kan göra är att testa vad som fungerar. För väldigt många som ha belastat sin kropp med mycket raffinerade kolhydrater och socker i alla dess former så fungerar LCHF bra. 

Om man vill grotta ner sig SNPs så är SNPedia en bra källa, se t.ex. resultatet som man får fram när man söker på obesity https://www.snpedia.com/index.php/Obesity Men kom ihåg att det här är inte sanningen utan bara det man tror sig veta idag. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående gentester.. det finns enklare/billigare metoder och det är att kolla sina föräldrar/syskon!

"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"

http://annals.org/aim/article-abstract/704330/slow-glucose-removal-rate-hyperinsulinemia-precede-development-type-ii-diabetes

Aså.. jag har då oxå en del förbehåll för det är lixom inte säkert att det enbart handlar om genetisk kontext utan det är rätt vanligt att man även ärver social kontext!

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu