Jump to content

Liberal lchf/ ketos?

Melliz

Recommended Posts

Hej! Jag har en fråga... har hållt på med lchf i cr 2 månader snart.. men första månaden var jag rätt så strikt ... och träningen blev inte bra. Tränar dans på hög nivå och är träning 6 dagar i veckan. högintensiva pass. Läste jonas bok lchf och träning och där i var det med liberal och träningsliberal lchf.. nu den senaste 2 veckorna har jag ökat lite på kolhydraterna .. några timmar innan träning och efter träning... i form av sötpotatis, morötter och rotfrukter samt frukt och även mer nötter . Cashew. och i boken står det tex. lägg till 1-2 potatisar till din lchf middag / lunch och även någon banan till frukost. tex om jag äter rysk youghurt med mandlar så ska jag ha en banan i med. men då undar jag.. kommer jag fortfarande gå på fett förbränning med liberal lchf och hur är det med ketosen? hm... kommer klart aldrig byta till lätt produkter utan kommer alltid köra på det fetaste alternativen.. men den träningsnivån jag kör på så måste jag ha glykogen .... och mycket explosivitet. men vill ju fortfarande äta mkt mer åt lchf.. ingen kolhydratskost.........

Jag tror jag läste någonstans att man kan med hyfsad stor säkerhet säga att dom flesta som håller sig under 50g kolhydrater per dag kommer fortfarande vara i ketos. Det är otroligt svårt att ge dig ett konkret svar, då vi alla är olika och egentligen bara har oss själva som referenspunkter (visserligen kan man jämföra med andra men det är så många andra faktorer som spelar in här).

Om du är nöjd med din nuvarande vikt/form/figur/mått så kan jag säga utifrån mina erfarenheter kan du hålla dig under 100g kolhydrater utan att gå upp i vikt. Speciellt om du intar den större delen av dina kolhydrater före/efter/i samband med din träning för att prestera bättre, och att det är "bra" kolhydrater, d.v.s. inte godis eller liknande. Men igen det är omöjligt att säga hur mycket kolhydrater du kan ta in och fortfarande använda fett som bränsle. Mitt förslag till dig är att låna/köpa ketonstickor och loggföra dina ketonvärden i samband med att du äter kolhydrater. Då vet du vad som gäller för dig 100%.

Jag tror jag läste någonstans att man kan med hyfsad stor säkerhet säga att dom flesta som håller sig under 50g kolhydrater per dag kommer fortfarande vara i ketos. Det är otroligt svårt att ge dig ett konkret svar, då vi alla är olika och egentligen bara har oss själva som referenspunkter (visserligen kan man jämföra med andra men det är så många andra faktorer som spelar in här).

Om du är nöjd med din nuvarande vikt/form/figur/mått så kan jag säga utifrån mina erfarenheter kan du hålla dig under 100g kolhydrater utan att gå upp i vikt. Speciellt om du intar den större delen av dina kolhydrater före/efter/i samband med din träning för att prestera bättre, och att det är "bra" kolhydrater, d.v.s. inte godis eller liknande. Men igen det är omöjligt att säga hur mycket kolhydrater du kan ta in och fortfarande använda fett som bränsle. Mitt förslag till dig är att låna/köpa ketonstickor och loggföra dina ketonvärden i samband med att du äter kolhydrater. Då vet du vad som gäller för dig 100%.

hm jo det är sant... för i boken lchf och träning så förespråkar ju jonas en liberal samt en träningsliberal lchf för hög nivå/elit idrottare .. och då pratar ju vi om 50-100 gram.. så inte under 50..... och ja men fettet ska fortfarande dominera men man tar ett tillskott av kolhydraterna då tex 1-2 sötpotatis. morot,.. Jag är ju frisk, vältränad och vill absolut inte gå ner.. snarare upp. men ja... jag äter inte lchf för vikt utan för att jag vill ge min kropp det bästa och ja helst bygga lite mer muskler.. plus att stabilesera mina jäkla hormoner :).. men ja får väl köpa keton stickor... för i boken menar han på att om man "smörjer" både fett och kolhydrat motorn så ska man kunna använda båda bara att fett motorn är huvud bränslet... och kolhydraterna till skott.. och dessa lägger man till minst tre timmar innan sitt tränings pass mella 20-80 g kollisar och efter likadant.. men ja han skrev cr 40 gr till lunch och 40 efter.. och sen håller man lågt resten av dagen.. men ja.. då blir de ju typ som jag åt innan............. haha. svårt detta.... vill äta strikt men min kropp och all denna träning så går det nog inte..... 

Du bränner vad du äter.. och äter du bara 50-100 gram kolisar så är resten fett.. i princip!

Det blir 200-400 Kcal från kolhydraterna.. och du bör väl dra uppemot 2000 Kcal minst, med all din aktivitet?

Gäller nog speciellt dig som är ung, frisk och väldigt aktiv!

En finess för dig som antagligen förbrukar en hel del energi.. och vill bli stark, är att du inte behöver använda så mycket aminosyror som bränsle.. utan de du äter kan användas för proteinsyntesen i stället och bygga och reparera dina muskler.

Edit.

Skit i ketosisen, den är inte det viktiga.. för dig snarare en hög betaoxidation!

Du bränner vad du äter.. och äter du bara 50-100 gram kolisar så är resten fett.. i princip!

Det blir 200-400 Kcal från kolhydraterna.. och du bör väl dra uppemot 2000 Kcal minst, med all din aktivitet?

Gäller nog speciellt dig som är ung, frisk och väldigt aktiv!

En finess för dig som antagligen förbrukar en hel del energi.. och vill bli stark, är att du inte behöver använda så mycket aminosyror som bränsle.. utan de du äter kan användas för proteinsyntesen i stället och bygga och reparera dina muskler.

Edit.

Skit i ketosisen, den är inte det viktiga.. för dig snarare en hög betaoxidation!

jo precis.. men om jag äter upp mot 100 kollisar per dag men fettet endå dominerar så måste jag väl gå på fett förbränning endå? Jo klart... äter nog över 2000 hoppas jag!! Räknar inte kalorier eller så men ska nog äta upp mot 2500.. hm okej skiter i ketosisen men vad menar du med hög betaoxidation? Blir lite svåra begrepp här som jag inte lärt mig hehe .. :)

Betaoxidation är fettförbräning utan att gå via ketosis.

Det är och förblir din främsta fettförbräning oavsett om du är i ketosis eller ej.

Förbräning av ketonkroppar heter ketolys, finessen med den är att den är särskildt aktiv i vissa delar av kroppen, främst hjärtat och hjärnan, de har mycket ensymer för att bränna ketonkroppar.

Musklerna har rätt lite sådana och levern nästan inga alls.. men iomed att musklerna utgör en stor del av din kroppsmassa så går det åt en ansenlig mängd iallafall.

En begränsande faktor för betaoxidation i musklerna är ett ensymkomplex som bygger på Karnitin.. det är ett ämne som det finns gott om i kött.

Det krävs för att transportera långa fettsyror över cellmembranet.. och det tar en tid innan kroppen har ökat sin produktion av karnitinbaserade ensymer.

Ett tips är att använda MCT.. dvs cocosolja, det kräver inget karnitin.

• Like 2

Betaoxidation är fettförbräning utan att gå via ketosis.

Det är och förblir din främsta fettförbräning oavsett om du är i ketosis eller ej.

Förbräning av ketonkroppar heter ketolys, finessen med den är att den är särskildt aktiv i vissa delar av kroppen, främst hjärtat och hjärnan, de har mycket ensymer för att bränna ketonkroppar.

Musklerna har rätt lite sådana och levern nästan inga alls.. men iomed att musklerna utgör en stor del av din kroppsmassa så går det åt en ansenlig mängd iallafall.

En begränsande faktor för betaoxidation i musklerna är ett ensymkomplex som bygger på Karnitin.. det är ett ämne som det finns gott om i kött.

Det krävs för att transportera långa fettsyror över cellmembranet.. och det tar en tid innan kroppen har ökat sin produktion av karnitinbaserade ensymer.

Ett tips är att använda MCT.. dvs cocosolja, det kräver inget karnitin.

Okej! Ja men vad bra.. trodde som sagt inte att man kunde gå på fettförbränning om inte var i ketos så att säga men då är den frågan besvarad och jag kan äta mitt ökade kolhydratsintag... men som sagt fettet dominerar alltid :).... jag använder alltid cocos olja! när jag steker.. om det inte är kött då blir det smör och i smoothies samt i bak grejjer.. kokos olja är bäst <3 

Okej! Ja men vad bra.. trodde som sagt inte att man kunde gå på fettförbränning om inte var i ketos så att säga men då är den frågan besvarad och jag kan äta mitt ökade kolhydratsintag... men som sagt fettet dominerar alltid :).... jag använder alltid cocos olja! när jag steker.. om det inte är kött då blir det smör och i smoothies samt i bak grejjer.. kokos olja är bäst <3 

Hmm...får en känsla av att det råder lite begreppsförvirring här. Den "normala" fettförbränningen som Zepp talar om är ju den som för en frisk människa alltid finns att tillgå. Den har alltså inget med "fettanpassning", ketoadaption, "fettdrift" eller vad man nu vill kalla det som lågkolhydratkost möjliggör. Så om det är det senare du menar med "gå på fettförbränning"...så är den frågan besvarad men inte så som du hade hoppats (misstänker jag).

Fast hade inte du lagt det här med LCHF på hyllan nu ett tag tills du hade tid/fick tillfälle att göra det rätt? :)

Hmm...får en känsla av att det råder lite begreppsförvirring här. Den "normala" fettförbränningen som Zepp talar om är ju den som för en frisk människa alltid finns att tillgå. Den har alltså inget med "fettanpassning", ketoadaption, "fettdrift" eller vad man nu vill kalla det som lågkolhydratkost möjliggör. Så om det är det senare du menar med "gå på fettförbränning"...så är den frågan besvarad men inte så som du hade hoppats (misstänker jag).

Fast hade inte du lagt det här med LCHF på hyllan nu ett tag tills du hade tid/fick tillfälle att göra det rätt? :)

Åh blir galen hahaha... Ja nej det var ju precis som du menar som jag trodde.... men ja nu är det lite förvirring här igen ja.... Nej jag har verkligen inte lagt lchf på hyllan. Aldrig... Äter en liberal till träningsliberal lchf nu och har funkat väldigt mkt bättre på träningarna... :) Alltså det som jonas förespråkar för hög/elit idrottare... Äter alltså ingen hög kolhydratskost eller kolhydratskost utan mer kanske reducerad eller ja liberal då.... alltså lägger till lite kolhydrater av ett tillskott till min feta lunch talltisk tex och efter träning lite kollisar om jag ska träna inom ett dygn i form av rotfrukter endast. inga spannmål.... men annars äter jag ju all lchf mat.. tec i morse en smoothie på osötad proteinpulver, hallon, grädde och vatten , kokosolja och vaniljpulver , mandlar. så lchf äter jag ju bara att jag trappadee upp på kollisarna... tex sötpotatis rotfrukter och bär och mer nötter och kanske lite frukt en om dagen eller någon efter träning. om du förstår? :) Aldrig att jag övrger lchf och tänker inte sätta i mig någon form utav mjöl eller spannmål igen!!!! :) bara naturliga. mer paleo fast med feta mejerier med.  :) 

Alltså typ 40 g kollisar minst tre timmar innan träning till sin "lchf lunch" och sne 40 g efter om jag ska träna inom ett dygn... :) sen resten lchf. så äter ju endå lågkolhydratskost.. inga 300 g om dagen inte..... och inge mjöl eller fullkorns produukter... osv. som endå inte är nåt bra... förutom att man kan bli uppblåst

Åh blir galen hahaha... Ja nej det var ju precis som du menar som jag trodde.... men ja nu är det lite förvirring här igen ja.... Nej jag har verkligen inte lagt lchf på hyllan. Aldrig... Äter en liberal till träningsliberal lchf nu och har funkat väldigt mkt bättre på träningarna... :) Alltså det som jonas förespråkar för hög/elit idrottare... Äter alltså ingen hög kolhydratskost eller kolhydratskost utan mer kanske reducerad eller ja liberal då.... alltså lägger till lite kolhydrater av ett tillskott till min feta lunch talltisk tex och efter träning lite kollisar om jag ska träna inom ett dygn i form av rotfrukter endast. inga spannmål.... men annars äter jag ju all lchf mat.. tec i morse en smoothie på osötad proteinpulver, hallon, grädde och vatten , kokosolja och vaniljpulver , mandlar. så lchf äter jag ju bara att jag trappadee upp på kollisarna... tex sötpotatis rotfrukter och bär och mer nötter och kanske lite frukt en om dagen eller någon efter träning. om du förstår? :) Aldrig att jag övrger lchf och tänker inte sätta i mig någon form utav mjöl eller spannmål igen!!!! :) bara naturliga. mer paleo fast med feta mejerier med.   :)

Jo, jag tror jag förstår. Var försiktig bara så du inte hamnar i någon slags gråzon som inte är optimal. Menar bara att det i vissa fall så är det "mindre dåligt" att äta mer kolhydrater och jag misstänker att du skulle kunna vara ett sådant fall med din troligtvis höga förbränning.

Och igen, jag vet att jag är tjatig, jag ställer mig tveksam till att förlita dig för mycket på LCHF-läror när du inte ens (troligtvis) nått någon större ketoanpassning att tala om. Sluttjatat. :)

Jo, jag tror jag förstår. Var försiktig bara så du inte hamnar i någon slags gråzon som inte är optimal. Menar bara att det i vissa fall så är det "mindre dåligt" att äta mer kolhydrater och jag misstänker att du skulle kunna vara ett sådant fall med din troligtvis höga förbränning.

Och igen, jag vet att jag är tjatig, jag ställer mig tveksam till att förlita dig för mycket på LCHF-läror när du inte ens (troligtvis) nått någon större ketoanpassning att tala om. Sluttjatat. :)

hehe men jag vill inte äta någon hög kolhydrats kost då jag har pms och hormon rubbningar... vilket lchf hållet kan hjälpa mig med..... har redan humör svägningar så det räcker och tror inte att några äcjliga spann mål kan hjälpa mig med det... och nåt mitt e mellan kommer man väl inte in i det då man har både fett motor och glykogen motor... tror i alla fall på det jonas skriver i boken då han kör så själv och mpnga andra som tränar mkt och dom mår ju bra... vill inte äta mass vis med kolhydrater även om jag vet att jag är en person som klarar av det..... mår inte bra i humöret och hormonerna är förjävliga. samt lågkolhydrats kost med feta produkter är ju mycket bättre för kroppen.... och jag äter mer kollisar.. sötpotatis och palsternacka och morötter med äkta smör till och ah feta såser....alltså mer paleo :) fast utesluter inte dom goda mejerierna :) jag är väl inte helt ute och cyklar?? tänker inte äta massvis med kollisar och lätt produkter direkt :o:O

hehe men jag vill inte äta någon hög kolhydrats kost då jag har pms och hormon rubbningar... vilket lchf hållet kan hjälpa mig med..... har redan humör svägningar så det räcker och tror inte att några äcjliga spann mål kan hjälpa mig med det... och nåt mitt e mellan kommer man väl inte in i det då man har både fett motor och glykogen motor... tror i alla fall på det jonas skriver i boken då han kör så själv och mpnga andra som tränar mkt och dom mår ju bra... vill inte äta mass vis med kolhydrater även om jag vet att jag är en person som klarar av det..... mår inte bra i humöret och hormonerna är förjävliga. samt lågkolhydrats kost med feta produkter är ju mycket bättre för kroppen.... och jag äter mer kollisar.. sötpotatis och palsternacka och morötter med äkta smör till och ah feta såser....alltså mer paleo :) fast utesluter inte dom goda mejerierna :)jag är väl inte helt ute och cyklar?? tänker inte äta massvis med kollisar och lätt produkter direkt :o:O

Hehe, det blir nog finemang det där vad det lider. Håll oss uppdaterade.

Apropå spannmål och att vara ute och cykla så kom jag att tänka på den här gamla reklamklassikern:

Hehe, det blir nog finemang det där vad det lider. Håll oss uppdaterade.

Apropå spannmål och att vara ute och cykla så kom jag att tänka på den här gamla reklamklassikern:

Haha det gör jag! kör på jonas förslag... var faktiskt nyss iväg och köpte gräsbetat kött! både nöt och lamm :D inget mer foder kött tack :)

hahaha!!! vet inte riktigt vilken du menar men den låter rolig..

Haha det gör jag! kör på jonas förslag... var faktiskt nyss iväg och köpte gräsbetat kött! både nöt och lamm :D inget mer foder kött tack :)

Själv har jag nyss betat i mig lite nöt, närmare bestämt lövbiff. Misstänker att det inte var gräsbetat kött dessvärre.

hahaha!!! vet inte riktigt vilken du menar men den låter rolig..

Ingen bild till YouTube-klippet? Det kanske är dålig mottagning... ;) Nåja, sök på YouTube efter "gunde svan reklam havregryn" så kommer du nog hitta klippet (om du hittar en annan dator att kolla ifrån).

Altså.. det där med gråson och att ett mellanting skulle vara på något sätt farligt vänder jag mig bestämt emot!

Vi bränner det vi äter. så länge vi förbrukar det vi äter.. och är friska!

Är nog en av de myter som florerar om mat överhuvud taget?

Jag hävdar med bestämdhet snarare att innehållet är viktigare!

Dvs socker och transfetthaltiga kakor är skadaliga, medans kött med gräddsås och potatis är något helt annat och framförallt mycket nyttigare.

Grejen är snarare att om man har blivit till åren och lagt på sig en del är det nästan omöjligt att bli av med de kilona om man inte drar ner på potatisen och inte baserar sin kost på kolhydrater.

Som regel fungerar det som så för flertalet skulle jag vilja påstå.. man drar ner radikalt på kolisarna.. fortsätter att äta lagom med kött/fisk och så lägger man inte till så mycket fett.. för behovet finns sällan där, då man lever av lagren mellan måltiderna.

Altså.. det där med gråson och att ett mellanting skulle vara på något sätt farligt vänder jag mig bestämt emot!

Jag tror uttrycket jag använde var inte "optimal". Så det finns inte så mycket att vända sig emot. Vad gäller gråzonen så är det alldeles för många som hävdar "att det inte går att träna på LCHF" eller att "det är bara något man tar till som tävlingsprepp" som varit mer än bara friska vars främsta problem varit just att de guppat omkring i gråzonen, dvs helt enkelt inte gett full ketoadaption den tid som krävs. Således, ligger man hela tiden och växlar mellan ett högre kolhydratintag eller ett högre fettintag så blir det i regel varken hackat eller malet.

Är detta farligt? Troligtvis inte. Är det optimalt för någon som tränar hårt? Definitivt inte.

Hmm...nja, om man ska vara petig, vi förbrukar inte nödvändigtvis det vi äter men däremot det vi förbränner. Det finns en skillnad.

Dvs socker och transfetthaltiga kakor är skadaliga, medans kött med gräddsås och potatis är något helt annat och framförallt mycket nyttigare.

Instämmer.

Grejen är snarare att om man har blivit till åren och lagt på sig en del är det nästan omöjligt att bli av med de kilona om man inte drar ner på potatisen och inte baserar sin kost på kolhydrater.

Nja, jag tror det är fel att lägga fokus på åldern. Problemet då är istället i regel sådant som insulinresistens och dålig bränslepartitionering. Är det en konsekvens av ålder mer än att man ätit fel/inte bedrivit någon fysisk aktivitet? VIsst kan åldrandet spela in men åldrandet är ju samtidigt en konsekvens av sådant som blodsockernivåer, insulinnivåer, glykering över tid.

Som regel fungerar det som så för flertalet skulle jag vilja påstå.. man drar ner radikalt på kolisarna.. fortsätter att äta lagom med kött/fisk och så lägger man inte till så mycket fett.. för behovet finns sällan där, då man lever av lagren mellan måltiderna.

Instämmer. Även om jag bejakar att man i de flesta fall i regel måste tänka om i början och medvetet äta mer fett vilket kan kännas onaturligt så håller jag helt med om att det tenderar finnas en övertro på att man måste överkompensera fettintaget in absurdum. Det är ex. mycket grädde och annat som tycks överkonsumeras (läs: intag bortom ens energibehov) här på forumet.

Okej ja jag håller med.... tänker inte äta liksom antingen hög kolhydratskost eller strikt lchf... finns ju faktiskt något mellanting .. dock äter jag inte mellanting heller utan äter lågkolhydrats kost... dock inte strikt utan liberal/träningsliberal... kommer nog verkligen inte över 100 g om dagen utan det handlar om en sötpotatis / rotfrukt till min feta lchf middag.. som är gräddbaserad, kokosgrädde eller vad som :) så ja... detta är nog bra för mig.. timear endast kollisarna med träningen alltså lägger till någon rot frukt 4 timmar innan träning om jag inte tränar på morgonen och sen efter träningen rent protein pulver utan sötningsmedel/socker och några nävar cashew nötter sne kanske någon rot frukt till middagen sen om jag ska träna inom ett dygn :) men då till den feta maten. så fettet dominerar ju alltid :) och rotfrukterna blir som ett tillskott.. :)