Popular Post Osvaldo Quiroga Posted July 5, 2018 Popular Post Share Posted July 5, 2018 Igår gick jag till min läkarmottagning i Stockholm för att ersätta min blodmätare. Beställde tid med diabetessköterska. Jag berättade där att jag ville ersätta glukosmätaren med en som kunde mäta både glukos och ketoner. Hon blev konfunderat och frågade mig ifall jag hade diabetes typ 1 och jag berättade för henne att jag hade diagnos diabetes typ 2 och sedan ett år tillbaka tog jag inga mediciner och kontrollerade mina värden med kost och motion. Jag berättade också att jag, sedan ett år tillbaka, äter LCHF med max 50gr kolhydrater (egentligen mindre än 20 gr men kände att 50 gr var tillräckligt skrämmande för henne). Hon blev vansinnig och ville skicka mig till sjukhus eftersom hon trodde jag kunde utveckla ketoacidos och jag berättade för henne att detta skulle vara omöjligt eftersom jag har låga sockervärde (trots grynningseffekten). Hon skällde ut mig och sade att hon rekommenderar 500 gr kolhydrater per dag. Eftersom hon ville ”internera” mig för ketoacidos måste hon först tillkalla läkaren. När läkaren kom berättade jag vad jag gör och bad dem att titta på mina journaler där det står hur jag hade vänd sjukdomen på 3 månader förra året. Läkaren var lugnare och sade till mig att de inte stödjer denna typ av behandling men att jag gör det på mitt eget ansvar. De försökte skrämma mig men jag blev endast arg för deras okunnighet. Denna erfarenhet visar att något som är grundläggande fel inom vården av typ 2 diabetessjuka. Trots att socialstyrelsen, för mer än tio år sedan, godkände LCHF som en möjlig kost att rekommendera mot överviktig och diabetes typ 2 finns det fortfarande inte den informationen på alla mottagningar. Det värsta av allt är att rekommendationen att äta 500 gr kolhydrater per dag (motsvarande 2000 kcal) kan endast förvärra situationen för patienterna. Hade jag inte varit medveten om deras ställning och säker på att LCHF (keto) plus periodiskt fasta och motion är rätt väg att behandla mitt problem hade de kunnat skrämma mig ordentligt. Detta är en bild a diabetessjukvård 2018! 5 2 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Ja det är tragiskt hur patienter skräms från att äta som vi mår bäst av och som gör att vi inte utvecklar övervikt, diabetes, demens, cancer m.m. Vårdapparaten har blivit ett system för att skapa kroniska sjukdomar vars symptom mildras med piller (fast även pillrens främsta uppgift är att skapa sjukdom). Här är ytterligare ett exempel på lögner och ryktesspridning. Bra kommentar av Annika Dahlqvist. http://lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2018/06/LCHF-kost-gav-svar-ketoacidos-hos-patienter-med-typ-2-diabetes/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Kan man anmäla läkaren och diabetessköterskan? De anmälde ju Annika D för "felaktiga" råd... Dels ger de inte stöd för en av de rekommenderade behandlingarna LCHF och dels ger de farliga råd 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osvaldo Quiroga Posted July 6, 2018 Author Share Posted July 6, 2018 Jag har funderat mycket över det som hände och blir faktiskt upprörd eftersom om jag inte hade varit övertygat och säker på min nya livsstil hade jag gått därifrån med kostråd som inte var lämpliga och egentligen är ej lämpliga för någon samt ett antal mediciner som egentligen skulle förvärrat min hälsa på långsikt. Jag förstår att de måste följa riktlinjer men det borde innefatta alla och inte endast det gängse och berömda tallriksmodellen och råden borde ta hänsyn till patientens önskemål och övertygelser. Jag anser att sjukvården står inför en stor förändring när "patienterna" är mer insatta om sin sjukdom än personalen. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Alltså, egentligen bryter dom mot både patientlagen om patientens medbestämmande i behandlingen och SBUs (eller om det var Socialstyrelsen) rekommendation om kost vid diabetes, där måttlig lågkolhydratkost var ett alternativ (av 4) och att patienten ska få den hjälp han/hon behöver om han/hon vill äta den kosten som ett led i behandlingen. De flesta som pratar med läkare/sjuksköterskor om detta blir bemötta som du, att dom inte får nån hjälp och att sjukvården inte kan ta nåt ansvar, att det är på patientens egen risk, vilket är rent bullshit. Det är visst deras ansvar, dom är ålagda att hjälpa patienten, som ska vara i centrum. Skulle vara mycket intressant att se vad som hände om någon anmälde vården för felaktig behandling alt bemötande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilu Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Ur SBUs rapport 2010 Fettintagets betydelse för utveckling av hjärt-kärlsjukdom, särskilt kranskärlssjukdom, har alltmer ifrågasatts under de senaste åren. Två metaanalyser av det vetenskapliga underlaget har publicerats 2009–2010.Den ena analysen innefattade både randomiserade studier och observationsstudier [6]. Författarnas slutsats blev att det totala fettintaget inte har något säkert samband med risken för kranskärlssjukdom. I denandra metaanalysen fann man inget samband mellan intaget av mättat fett och risk för hjärt-kärlsjukdom [7]. Ingen av metaanalyserna analyserade studiedeltagare med diabetes separat. Socialstyrelsen råd om kost vid diabetes 2011 Det är ännu oklart om extrem lågkolhydratkost kan vara bra vid diabetes, eftersom det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma långsiktiga effekter och långsiktiga risker. Om en person ändå väljer att pröva extrem lågkolhydratkost är det viktigt att hälso- och sjukvården kan ge information om hur denna typ av kost är sammansatt samt följa upp personens hälsotillstånd och vad kosten har för effekt. Patientlagen En god vård ska bland annat kännetecknas av att den är individfokuserad, jämlik och säker. Den ska genomföras i samråd och med respekt för patientens självbestämmande och integritet. En delaktig patient kan lättare medverka till att målen med vård och behandling uppnås och att säkerhetsrisker kan förebyggas. Det ställer krav på att vårdgivare, chefer och hälso- och sjukvårdspersonal tillämpar den lagstiftning som reglerar patientens ställning och att det finns ett ledningssystem för kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet som också omfattar bemötande, information, delaktighet och kontinuitet. Gå in på SBUs och Socialstyrelsens hemsidor och beställ rapporterna så har du mer på fötterna nästa gång. Kolla också igenom Patientlagen, den är ju tvingande, den måste dom följa. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
POS Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Du är tyvärr inte ensam om detta bemötande. Får man fråga till vilken mottagning du var på (är inte intresserad av namn på läkare/sköterska, utan själva vårdmottagningen)? Skulle rekommendera att du byter mottagning. Det finns flera att välja på i Stockholmsområdet. Leta efter de grönmarkerade mottagningarna i "Smarta Diabeteskartan", http://www.bit.ly/SmDia-Kartan De gröna mottagningarna är sådana där minst en person rapporterat att man kan få allt från "tyst" till aktivt stöd att mha LCHF-kost kostbehandla sin diabetes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted July 6, 2018 Share Posted July 6, 2018 Men naiv som jag är trodde jag att vårdgivaren måste stödja den behandling som patienter valt. under förutsättning att det är en godkänd behandling? 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Inez Posted July 9, 2018 Popular Post Share Posted July 9, 2018 Kanske detta kan bidra till ökad framgång för LCHF vid D2: Carl-Jan Granqvist fick D2 för ganska många år sedan, och det blev så allvarligt att han behövde dagliga insulininjektioner. Han började för ett par år sedan behandlas av en läkare som rekommenderar LCHF-liknande kost. På grund av sitt yrke där fest är vardag, har han nog inte kunnat hålla sig konsekvent till sitt nya kosthåll, men trots detta är han nu fri från sin diabetes. (Jag talade med en person igår, som har information direkt från "källan".) Eftersom Carl-Jan tidigare haft rubriker om hur han levde med sin diabetes, kallats "ambassadör för kombinationen god mat och diabetes" och liknande, så hoppas man ju nu att han går ut offentligt med berättelsen om hur han blev fri från sin metabola störning. Vi behöver en matkändis av hans kaliber som draghjälp. Efter inspelningen av Biggest looser, som sänds till hösten, säger han sig ha tappat några kilo till. När jag kollade deras diet för 2010 så var det livsmedelsverkets rekommendationer som gällde, dvs. fettsnålt och spannmålsbas. Men nu verkar det vara strikt LCHF som gäller. Hoppas det framgår i programmet i höst... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts