Jump to content

Recommended Posts

Håller fullständigt med. Jag stöttar svenska bönder hela året runt när jag köper gräsbetat kött från närliggande gårdar. Har runt 20 kg i boxen just nu. Jag menar att man kan ju i första hand köpa gräsbetat kött om det är möjligt ?

Mvh
Rolle på Österlen

• Like 7

2 timmar sedan, RolleE sade:

Håller fullständigt med. Jag stöttar svenska bönder hela året runt när jag köper gräsbetat kött från närliggande gårdar. Har runt 20 kg i boxen just nu. Jag menar att man kan ju i första hand köpa gräsbetat kött om det är möjligt ?

Mvh
Rolle på Österlen

Jag håller verkligen med om att om man får tag på gräsbetat kött så är det allra bäst. Men alla har kanske inte möjlighet att köpa det. - Att köpa svenskt överhuvudtaget är bra - och nu är det fint om konsumenterna stöder de svenska köttproducenterna så att de blir kvar och får avsättning för köttet. - En del fruktar att man måste nödslakta och bli tvungna att bränna upp köttet - det vore hemskt om man gjorde så med fin mat. - Men man har kanske inget alternativ eftersom slakterierna inte hinner med och man har ingen mat till sina djur. - Sorgligt! ?

• Like 2

Guest Tureborgaren

Har just fått min första hemleverans från Gårdssällskapet. Har bara hunnit smaka av fläskkarrén ännu, men jag är LYRISK! Känner igen smaken från grisarna som styckades hemma på köksbordet i vår lilla tvåa, när jag var barn. Lite nötig smak på grisflottet, mmmmmm...

12 minuter sedan, kickilotta sade:

Jag håller verkligen med om att om man får tag på gräsbetat kött så är det allra bäst. Men alla har kanske inte möjlighet att köpa det. - Att köpa svenskt överhuvudtaget är bra - och nu är det fint om konsumenterna stöder de svenska köttproducenterna så att de blir kvar och får avsättning för köttet. - En del fruktar att man måste nödslakta och bli tvungna att bränna upp köttet - det vore hemskt om man gjorde så med fin mat. - Men man har kanske inget alternativ eftersom slakterierna inte hinner med och man har ingen mat till sina djur. - Sorgligt! ?

Helt riktigt, men cowfounding.se finns nu även i Stockholm??

Rolle på Österlen

• Like 3

20 timmar sedan, kickilotta sade:

Gröna Gårdar har kampanj nu på sitt ekokött:

https://www.gronagardar.se/sv/handla

Jo det är vad jag skulle kalla gräsbetat kött, inte ekologiskt. Vad jag förstått genom att läsa lantbruksverkets definition av ekologiskt så innebär det inte enbart gräsbetat kött ?

Rolle på Österlen

• Like 5

Idag är jag mycket nöjd. Vi åkte till den "lokala" gårdsbutiken (ca 18 km från mig) och bunkrade upp med kött idag. Gräsbetat och ekologiskt om jag förstått rätt. :)??

Nu ska jag bara ta reda på bästa sättet att göra pulled beef på en nivå som jag mentalt klarar av :unsure::D

• Like 3

De gånger jag gjort pulled beef har den gått åt som smör i solsken ? 

Så här gör jag: Lägg lämplig bit kött (dvs inte den finaste biten utan den du inte riktigt vet vad du ska göra med) i en gryta/ugnsfast form. Om du vill så bryner du den innan men inte nödvändigt. Lägg på hackad lök och vitlök. Krydda med spiskummin, oregano, peppar och salt. Häll på en eller två burkar hackad tomat. Ställ in i ugnen i 125 grader i 4-6 timmar. Klart när man enkelt kan dela på köttet. På slutet kan tomatsåsen bli lite bränd så att det är bra att röra runt i den lite grann och eventuellt vända på köttbiten. 

Vi serverar pulled beef till taco och låter var och en dela i sär sitt kött. Tomatsåsen blir en stark sås som passar utmärkt till. Brukar gå åt också. 

• Like 3
  • Thanks 1