duchess

Öka styrka kontra viktnedgång

Recommended Posts

5 timmar sedan, duchess sade:

Är det effektivare att bara fokusera på promenader och kosten för viktnedgång, och sen när jag tappat de överflödiga kilona börja bygga muskler med styrketräning?

Som vanlig rekommenderar jag MAF (lågpulsträning) för fettförbränning och omformande av kroppen (plocka ur fettdepåerna). Sedan finns det stor nytta med styrka också men det ena behöver inte utesluta det andra. Det beror lite på vad du vill uppnå. Jag har fått för mig att du vill bli slank och vältränad (och se vältränad ut). Jag tror på mycket MAF (och kosten) tills du närmar dig målet för att då svänga över mer mot styrka.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, MariaF sade:

Som vanlig rekommenderar jag MAF (lågpulsträning) för fettförbränning och omformande av kroppen (plocka ur fettdepåerna). Sedan finns det stor nytta med styrka också men det ena behöver inte utesluta det andra. Det beror lite på vad du vill uppnå. Jag har fått för mig att du vill bli slank och vältränad (och se vältränad ut). Jag tror på mycket MAF (och kosten) tills du närmar dig målet för att då svänga över mer mot styrka.

Blir nyfiken att testa! Eftersom jag blir stillastående i vikt och mått när jag styrketränar så är det väl dags att prova något annat. Jag föredrar dock styrketräning framför konditionsträning så jag kommer nog återgå till styrka sen. Har du tips på någon bra pulsmätare som inte är alltför dyr? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wahoo Tickr X. Har en egen app till mobilen (fast man får ha mobilen i handen) som är bra om man inte vill koppla den till Runkeeper eller Endomondo.

Visst är det spännande - jag avskyr styrketräning. Tycker det är pisstråkigt. Ändå vet jag att jag måste; min dåliga hållning tvingar mig till det om jag ska kunna springa. Och springa vill jag ju... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/13/2018 at 10:50 AM, duchess said:

Tycker det är svårt att få i mig mer mat när jag äter 2 gånger om dagen. Jag är sällan hungrig förrän framåt 11-12, håller mig mätt fram till middagen runt 18. Ni andra som äter endast 2 ggr/dag, hur får ni i er ert kaloribehov? 

På Jonas Berqvist sida, http://www.jonasbergqvist.se/blogg/minska-kroppsfett-och-oka-muskelmassa-samtidigt

hittade jag en formel för BMR, har även testat någon annan kalkylator på nätet. Landar på ca 1300 kcal i BMR, och med lätt träning 1-3 ggr/v (enligt Jonas formel) blir det ca 1800 kcal. 

Är det effektivare att bara fokusera på promenader och kosten för viktnedgång, och sen när jag tappat de överflödiga kilona börja bygga muskler med styrketräning? Eller är det risk för mer slapp hud då? 

Jag hittade länken till den jag använde: http://www.phlaunt.com/diabetes/DietMakeupCalc.php

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du hungrig? Hur ser det med energin ut? 

Om du har tränat och ökat med dina vikter då måste du ju ha byggt muskler och om du har samma vikt har enligt denna logik en del fett försvunnit :-))

När man ser på forskningen så har tungt träning en hel del fördelar när man vill bryter insulinresistens och får riktigt fina (låga)insulinhalter i kroppen som öppnar upp fettdepåerna. Så om du tycker det är fortfarande roligt skulle jag nog inte hålla tillbaka utan ser vad du "går" för 💪. Det kan ju vara kult att "bara" blir starkare. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg