Osvaldo Quiroga

Glucagon i diabetes typ 2

Recommended Posts

Hej;

Jag vill fråga er angående Glucagon och hur kan man minska dess effekt. Jag har Diabetes typ 2 och sedan ett år tillbaka äter jag LCHF med lite  kolhydrater ((mindre än 20 gr per dag) samt IF några dagar i veckan längre fasteperioder (mellan 3 till 7 dagar 2 ggr/år ). Trots detta mina sockervärden  på fastande mage ligger på ca 9-10 Mmol/L. Resten av dagen har jag värden under 7 Mmol/L.  Jag har läst att personer med diabetes typ 2 utsöndrat tre gånger mer glucagon än normala. Detta förhindrar mig också att gå in i ketosis. Min fråga är. Hur gör jag för att minska Glukoneogenesis på nätterna? Tacksam för era synpunkter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistent stärkelse på kvällen kan hjälpa dig, se t.ex. http://4health.se/?s=resistent+stärkelse 

Angående gryningsfenomenet så rekommenderar jag att läsa eller lyssna på Jason Fung. I korthet så fokuserar han mer på insulinnivån än blodsockernivån samt betydelsen av att reversera fettlever. Se t.ex. https://youtu.be/tIuj-oMN-Fk Vet inte om han pratar om the dawn  phenomenon i just den här videon. 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om att få över kroppen till "fettdrift" och det kan ta ett tag och vara lite knepigt. Effektivaste sättet är att träna på morgonen på fastande mage (t.ex. raska promenader) och sen inte äta något fram till lunch och hålla en LCHF kost.

På morgonen har du låga glykogendepåer och kroppen stimuleras därför till ketonproduktion för att kunna förse dig med bränsle till din aktivitet. I början går det inte så bra och du kommer känna dig trött och andfådd men efter några veckor har kroppen ställt om.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Jag skall testa resistent stärkelse från potatis, tack Skärfläcka. Jag göt IF ofta men tränar för det mesta på e.m. Jag skall ändra mina träningstider och kommer att träna på morgonen.  Jag tränad  varje dag när jag fastade i 7 dagar med vatten och det kändes otroligt bra.  Tack för dina råd patrix.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-07-07 at 12:57, Osvaldo Quiroga sade:

Hej;

Jag vill fråga er angående Glucagon och hur kan man minska dess effekt. Jag har Diabetes typ 2 och sedan ett år tillbaka äter jag LCHF med lite  kolhydrater ((mindre än 20 gr per dag) samt IF några dagar i veckan längre fasteperioder (mellan 3 till 7 dagar 2 ggr/år ). Trots detta mina sockervärden  på fastande mage ligger på ca 9-10 Mmol/L. Resten av dagen har jag värden under 7 Mmol/L.  Jag har läst att personer med diabetes typ 2 utsöndrat tre gånger mer glucagon än normala. Detta förhindrar mig också att gå in i ketosis. Min fråga är. Hur gör jag för att minska Glukoneogenesis på nätterna? Tacksam för era synpunkter.

Du har kommit rätt långt i dina tankebanor!

Som regel används Metformin för att minska den effekten!

Iallafall och jag tror du hänger med i det fortsatta resonemanget?

Dvs diabetesen föregås av hyperinsulinemi/hög glycemisk load/eventeulellt oxå av genetiska förutsättningar samt livstil.

Hur som helst.. typ 2 diabetes handlar främst om insulinresistens.. och insulinresistens handlar om i de flesta fall att glycogendepåerna redan är fulla, dvs dina celler vill inte ha mer påfyllning.

Dvs det handlar till stora delar om GLUT4, men oxå om GLUT1!

Dvs det viktiga är att åtgärda själva orsaken.. främst då insulinresistensen!

Och då erbjuder LCHF ett sätt, fasta med kalorirestriktion ett annat, ökad motion ett tredje, metformin och litta andra medikamenter en fjärde varmetformin iant!

Såå.. vi tar det i nummerföljd;

1, LCHF minskar glycemic load.

2, fasta/kalorirestriktion gör att det finns mer plats att lagra glycogen.

3, motion/träning innebär att man förbrukar en del glykogen.

4, metformin minskar neoglycogenolys/glukonegenes/samt minskar upptaget av glukos.

Oså på det.. är man kraftigt obese så tarvar det oxå att man går  ner i vikt, för har man väl tilltagna fettdeåer och börjar med LCHF-liknande diet så konkurerar FFA med glukos i framförallt muskelcellerna!

Dvs muskellcellernas GLUT4 kommer inte att öka fören de behövs och så länge som blodsockret är högt så lär inte GLUT1 öka heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Zepp sade:

Du har kommit rätt långt i dina tankebanor!

Som regel används Metformin för att minska den effekten!

Iallafall och jag tror du hänger med i det fortsatta resonemanget?

Dvs diabetesen föregås av hyperinsulinemi/hög glycemisk load/eventeulellt oxå av genetiska förutsättningar samt livstil.

Hur som helst.. typ 2 diabetes handlar främst om insulinresistens.. och insulinresistens handlar om i de flesta fall att glycogendepåerna redan är fulla, dvs dina celler vill inte ha mer påfyllning.

Dvs det handlar till stora delar om GLUT4, men oxå om GLUT1!

Dvs det viktiga är att åtgärda själva orsaken.. främst då insulinresistensen!

Och då erbjuder LCHF ett sätt, fasta med kalorirestriktion ett annat, ökad motion ett tredje, metformin och litta andra medikamenter en fjärde varmetformin iant!

Såå.. vi tar det i nummerföljd;

1, LCHF minskar glycemic load.

2, fasta/kalorirestriktion gör att det finns mer plats att lagra glycogen.

3, motion/träning innebär att man förbrukar en del glykogen.

4, metformin minskar neoglycogenolys/glukonegenes/samt minskar upptaget av glukos.

Oså på det.. är man kraftigt obese så tarvar det oxå att man går  ner i vikt, för har man väl tilltagna fettdeåer och börjar med LCHF-liknande diet så konkurerar FFA med glukos i framförallt muskelcellerna!

Dvs muskellcellernas GLUT4 kommer inte att öka fören de behövs och så länge som blodsockret är högt så lär inte GLUT1 öka heller.

 

Tack för svaret och jag tror att jag kommer att ta Metformin på natten för att se hur det påverkar gryningseffekten. Jag lämnade alla mediciner för ett år sedan efter att ha följt Dr Jason Fung teorier och sedan dess har läst ganska mycket om Insulin Resistens. Det som jag har upplevd är att kroppen fixar den nödvändiga glukosen själv via "Gluconeogenesis" och detta kan ge negativa effekter om man är insulin resistent. Det jag har lärt mig är att kontrollera insulin nivån istället för blod glukos och det kan man göra genom att mäta ketonerna men när insulin nivån är låg då aktiveras alpha cellerna som producerar Glukagon och cirkeln kompletteras men om är man Insulin Resistent  ökar Insulin Produktionen.  Undrar om glycogen depåerna blir helt tömda någon gång. Tack för svaret och den värdefulla informationen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du skriver är det betydligt mer än insulin som inte fungerar som det ska vid T2D och glukagon är en av dem. 

Du skriver att du inte kommer i ketos? Villka värden har du och hur mäter du?

hade du gjort en 7 dagars fasta? Det brukar få upp ketonerna samt sänka blod glukos. Det stora problemet vid T2D är att kroppen hela tiden gör om protein till glukos. Metformin hjälper mot detta. Så gör även ketoner. Normalt minskar glukosproduktionen när man äter kolhydrater men inte för dig då det systemet (vilket bl a innefattar insulin) inte fungerar. 

Har du privat kokosfett eller MCT olja? Vad händer vid intag med Glukos och keton?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, The Biochemist sade:

Du skriver att du inte kommer i ketos? Villka värden har du och hur mäter du?

hade du gjort en 7 dagars fasta? Det brukar få upp ketonerna samt sänka blod glukos. Det stora problemet vid T2D är att kroppen hela tiden gör om protein till glukos. Metformin hjälper mot detta. Så gör även ketoner. Normalt minskar glukosproduktionen när man äter kolhydrater men inte för dig då det systemet (vilket bl a innefattar insulin) inte fungerar. 

Har du privat kokosfett eller MCT olja? Vad händer vid intag med Glukos och keton?

Det verkar som att jag är på rätt spår igen. Jag åt för mycket protein vilket påverkade Insulin nivåerna och hindrade ketosis,  Mina värden var runt  0,1, 0,2 Mmol/L men jag minskade proteinintaget och mina värden sedan igår är  i genomsnitt 1,5 Mmol/L. Genom att minska protein- och öka fettintaget kunde jag också få bra BG värden på morgonen. Det blev en bra erfarenhet! tack  Sedan ett år tillbaka är jag utan medicinering och kontrollerar min insulin resistens med kost, fasta och motion och min kropp är fet anpassad men jag blev undrande eftersom mina blodvärden på morgonen var höga (8-10 Mmol/L). Nu tror jag att problemet är löst och jag är tacksam för era råd!.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Osvaldo Quiroga sade:

Det verkar som att jag är på rätt spår igen. Jag åt för mycket protein vilket påverkade Insulin nivåerna och hindrade ketosis,  Mina värden var runt  0,1, 0,2 Mmol/L men jag minskade proteinintaget och mina värden sedan igår är  i genomsnitt 1,5 Mmol/L. Genom att minska protein- och öka fettintaget kunde jag också få bra BG värden på morgonen. Det blev en bra erfarenhet! tack  Sedan ett år tillbaka är jag utan medicinering och kontrollerar min insulin resistens med kost, fasta och motion och min kropp är fet anpassad men jag blev undrande eftersom mina blodvärden på morgonen var höga (8-10 Mmol/L). Nu tror jag att problemet är löst och jag är tacksam för era råd!.

Du får en guldstjärna för att du tagit till dig det teoretiska/den lilla kunskap som finns och som kan översättas till individuella råd!

Resten handlar om praktik och social kontext!

Iallafall rätt mycket handlar om att reversera insulinresistensen, dvs öka på både GLUT1 och GLUT4.. och då hamnar vi lätt på Jason Fungs råd om fasta/kalorirestriktion, men oxå om man är lagd åt det hållet Maffetons råd om träning!

Hur som helst så förespråkar vi i princip inte drakoniska åtgärder för att hålla ner proteinet/aminosyror i ett längre perspektiv iomed att de är essentiella!

Meen, om man följer Jason Fungs råd om fasta så fattar man att det handlar om att minska  insulinogena effekter av aminosyror i det korta perspektivet, för att vända insulinreistensen!

Och då hamnar vi osökt på Keto sweet spot, dvs blodketoner som ligger mellan 1,5-3!

Det i sig är ett "symptom" som säger iallafall något om att man ligger rätt till rent metabolskt/macronutrientfördelningsmässigt.. eller att man bantar/kör kalorirestriktion!

Dvs jag kommer återigen till förhållandet vikt och fysisk aktivitetsnivå.. dvs är man både TD2 och obese så behöver man förbruka en hel del kroppsfett innan man får ordning på metabolismen.

En del föredrar då träning, andra kalorirestriktion, andra kör ett mellanting med både, vilket påverkar ens sociala kontext, dvs man lägger om sina vanor!

Iallafall.. ketosis innebär brist på glukos.. främst då via munnen, varvid det kanske/oftast är en av de viktigaste faktorerna, andra faktorer är motion/träning/mindre stress/daglig fysisk aktvitet!

Oså finns det knep och knåp som innebär fasta/kalorirestriktion/MCT/kokosfett/annat!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Zepp sade:

Det i sig är ett "symptom" som säger iallafall något om att man ligger rätt till rent metabolskt/macronutrientfördelningsmässigt.. eller att man bantar/kör kalorirestriktion!

Dvs jag kommer återigen till förhållandet vikt och fysisk aktivitetsnivå.. dvs är man både TD2 och obese så behöver man förbruka en hel del kroppsfett innan man får ordning på metabolismen.

En del föredrar då träning, andra kalorirestriktion, andra kör ett mellanting med både, vilket påverkar ens sociala kontext, dvs man lägger om sina vanor!

 

Du har rätt i att det handlar om att få ordning på  metabolismen och det är ur alla perspektiv eftersom när det finns obalans i metabolismen av ett ämne som till exempel Glukos så påverkas även metabolismen av andra ämnen som t.ex  fett. Det normala var att äta sig mäta och lite till sedan gå ut och skaffa mat vilket kunde ta dagar i vilka människorna var utan mat men eftersom de hade sparat energi i form av fett kunde de utföra det krävande arbetet som innebar att skaffa mat utan problem. Nu, tack vare den fantastiska teknologiska utvecklingen behöver vi inte spendera någon energi för att skaffa mat och resultatet av det är att vi äter... och äter....och äter som våra kostrådgivare säger (5 eller 6 dagar per dag), vi sitter hemma eller har stillasittande arbeten och spenderar inte den energi som  finns lagrad i våra kroppar och,  vi fortsätter att samla energi i samma tempo varje dag vilket gör oss tjocka och trötta. Detta ständiga samlande av fett i våra kroppar gör oss leptin resistenta med ständiga hungerkänslor och våra matportioner växer för varje dag. 2015 var den genomsnittliga KalorieKonsumtionen i Sverige enligt FAO 3121 Kcal/inv. och huvuddelen av detta var ultra-processad mat.  Inte undra på att huvuddelen av  befolkningen har blivit Insulin Resistant.  Jag tycker att kombinationen av träning (i vilket form som helst) och ketogen kost, intermittent eller förlängd fasta är avgörande för att få ordning på metabolismen. I slutändan handlar det drastiska livsstilförändringar på individ nivå. . 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/10/2018 at 10:21 AM, Osvaldo Quiroga said:

Det verkar som att jag är på rätt spår igen. Jag åt för mycket protein vilket påverkade Insulin nivåerna och hindrade ketosis,  Mina värden var runt  0,1, 0,2 Mmol/L men jag minskade proteinintaget och mina värden sedan igår är  i genomsnitt 1,5 Mmol/L. Genom att minska protein- och öka fettintaget kunde jag också få bra BG värden på morgonen. Det blev en bra erfarenhet! tack  Sedan ett år tillbaka är jag utan medicinering och kontrollerar min insulin resistens med kost, fasta och motion och min kropp är fet anpassad men jag blev undrande eftersom mina blodvärden på morgonen var höga (8-10 Mmol/L). Nu tror jag att problemet är löst och jag är tacksam för era råd!.

Kul att höra, bra jobbat. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu