tessfredriksson Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hej, en tjej på 20 år, 166cm lång och innan jag började med LCHF för tre veckor sen vägde jag runt 67,5. Idag är det närmare 64,5. Jag har smala ben och normala armar..det är min mage jag är så onöjd med!! Vill kunna sitta på en strand i bikini utan att dölja magen som har sina vallkar och man kan liksom se "fettet" inne i magen..huden på magen är liksom inte slät...mera lite småbucklig...helluciter typ...och bilringl- iknande form... Mina vänner förklarar att jag inte behöver gå någon diet och att jag kommer se opropertionelig ut, att allt mitt fett på kroppen kommer försvinna lika mycket på varje ställe. Alltså mina ben kommer krympa... Jag känner mig så ny med LCHF och har nästan börjat tappa hoppet. Idag käkade jag lite jordgubbar, grädde och mörk mörk choklad...för att "tröstäta". Har ändå tänkt spara mig till riktigt godis till påsk...längtar så... Finns det några där ute som kan peppa mig lite...några som TROR på LCHF! Jag undrar om det är någon därute som kan svara på om det är FETT jag eventuellt blivit av med, eller är det bara slaggprodukter eller vatten under denna korta tid med LCHF? Det kanske är olika för alla... Hjälp... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Vad finns det att inte vara peppad över? Man tappar vikt utan gym och svält. Dessutom mår man toppen när man väl kommit förbi första veckorna. Första veckan tappar man nätan bara vatten (kanske till 80% eller så? beror lite på hur stor man är). Därefter är det bara fett. Jag bruka ligga på ungefär 5 kg per månad när jag håller mig till dieten. Går aningen långsammare nr man inte har så mycket att tappa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Du blir frisk och lever längre, vad kan vara fel? Det kommer gå jättebra! Prova några månader och känn efter. Tror du kommer att må så bra att du inte vill gå tillbaka till kolhydratsträsket. Och du kommer att uppleva en ork och inre energi som kanske får dig att träna och bli supersnygg! Det mesta du blivit av med hittills är nog vatten men fettet kommer härnäst. Kör hårt! Vi är nog många här som kan peppa dig... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Bukfettet var det första som försvann på mig, sen kom det fram nånting som kallas för midja ! (trodde att jag inte hade det ). Ditt mål för påsken tycker jag inte om riktigt. Du hittar massor med tex LCHF-desserter, mättande ,närande o goda så du behöver inte drömma om godis i affärerna. Äter du rätt med bra fetter så kanske du är inte ens sugen på sånt till påsk. Så, jag hoppas att du hittar fler förbättringar i din nya kost på vägen o ser på livet på andra ögon. Hör av dig igen om hur du lyckas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hej, en tjej på 20 år, 166cm lång och innan jag började med LCHF för tre veckor sen vägde jag runt 67,5. Idag är det närmare 64,5. Jag har smala ben och normala armar..det är min mage jag är så onöjd med!! Vill kunna sitta på en strand i bikini utan att dölja magen som har sina vallkar och man kan liksom se "fettet" inne i magen..huden på magen är liksom inte slät...mera lite småbucklig...helluciter typ...och bilringl- iknande form... Mina vänner förklarar att jag inte behöver gå någon diet och att jag kommer se opropertionelig ut, att allt mitt fett på kroppen kommer försvinna lika mycket på varje ställe. Alltså mina ben kommer krympa... Jag känner mig så ny med LCHF och har nästan börjat tappa hoppet. Idag käkade jag lite jordgubbar, grädde och mörk mörk choklad...för att "tröstäta". Har ändå tänkt spara mig till riktigt godis till påsk...längtar så... Finns det några där ute som kan peppa mig lite...några som TROR på LCHF! Jag undrar om det är någon därute som kan svara på om det är FETT jag eventuellt blivit av med, eller är det bara slaggprodukter eller vatten under denna korta tid med LCHF? Det kanske är olika för alla... Hjälp... Du kommer få större tuttar, smalare midja, snyggare rumpa och sist men inte minst blåare ögon och blondare hår. Jag lovar! Jag glömde...du blir smartare också! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Vad har kosten haft för effekt på dig hittills? Jag upplevde precis som Farmor kaisi att det var magen som försvann först, men möjligen kan det ha att göra med att det var där jag hade mest extra fett lagrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Hej, en tjej på 20 år, 166cm lång och innan jag började med LCHF för tre veckor sen vägde jag runt 67,5. Idag är det närmare 64,5. Jag har smala ben och normala armar..det är min mage jag är så onöjd med!! Vill kunna sitta på en strand i bikini utan att dölja magen som har sina vallkar och man kan liksom se "fettet" inne i magen..huden på magen är liksom inte slät...mera lite småbucklig...helluciter typ...och bilringl- iknande form... Mina vänner förklarar att jag inte behöver gå någon diet och att jag kommer se opropertionelig ut, att allt mitt fett på kroppen kommer försvinna lika mycket på varje ställe. Alltså mina ben kommer krympa... Jag känner mig så ny med LCHF och har nästan börjat tappa hoppet. Idag käkade jag lite jordgubbar, grädde och mörk mörk choklad...för att "tröstäta". Har ändå tänkt spara mig till riktigt godis till påsk...längtar så... Finns det några där ute som kan peppa mig lite...några som TROR på LCHF! Jag undrar om det är någon därute som kan svara på om det är FETT jag eventuellt blivit av med, eller är det bara slaggprodukter eller vatten under denna korta tid med LCHF? Det kanske är olika för alla... Hjälp... De ställen där du har som störst fettdepåer är i regel de som först kommer att minska. Samtidigt kan det också ofta vara så att fettet stannar kvar här "sist" också. Jag tror inte på LCHF. Jag vet. Det är trots allt ingen religion utan det är en kosthållning som för väldigt många människor (inte alla) leder till automagisk viktreglering ex. pga ökad mättnad. Med detta sagt så är det bara några ynka kilon du vill bli av med så i min värld känns det lite "overkill" att hoppa på LCHF. Det är en kosthållning som innebär att man verkligen vet vad man vill och också läser på innan. Det är alltså ingen tillfällig viktminskningskur. Du vill ju dessutom uppenbarligen fortsätta äta som "vanligt" framöver, samtidigt som du är ung. Hela ditt inlägg andas att du verkligen skulle behöva komma igång med styrketräning. Det är det bästa sättet att direkt forma kroppen och du ökar samtidigt din förbränning vilket underlättar för att bli av med de där kilona du vill bli av med. I kombination med att du börjar föra matdagbok och håller dina vänner på behagligt avstånd så kan du nog greja det här betydligt enklare än vad du nu tror. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 De ställen där du har som störst fettdepåer är i regel de som först kommer att minska. Samtidigt kan det också ofta vara så att fettet stannar kvar här "sist" också. Jag tror inte på LCHF. Jag vet. Det är trots allt ingen religion utan det är en kosthållning som för väldigt många människor (inte alla) leder till automagisk viktreglering ex. pga ökad mättnad. Med detta sagt så är det bara några ynka kilon du vill bli av med så i min värld känns det lite "overkill" att hoppa på LCHF. Det är en kosthållning som innebär att man verkligen vet vad man vill och också läser på innan. Det är alltså ingen tillfällig viktminskningskur. Du vill ju dessutom uppenbarligen fortsätta äta som "vanligt" framöver, samtidigt som du är ung. Hela ditt inlägg andas att du verkligen skulle behöva komma igång med styrketräning. Det är det bästa sättet att direkt forma kroppen och du ökar samtidigt din förbränning vilket underlättar för att bli av med de där kilona du vill bli av med. I kombination med att du börjar föra matdagbok och håller dina vänner på behagligt avstånd så kan du nog greja det här betydligt enklare än vad du nu tror. Lycka till! Ja, styrketräning med vikter är ett gott råd till alla och inte minst till kvinnor. Roger Zapfe (Gladiator Atlas) sade på ett föreddrag att han såg många tjejjer som tränade för mycket (löpband, stegmaskiner, multitrainer) men med för låg belastning och åt helt galet (vegetariskt och för lite proteiner och för mycket skitkolhydrater). Han var en bra och rolig föreläsare och sade att många av gymtjejjerna bara blev smalare och lönnfetare av sin rutin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej, en tjej på 20 år, 166cm lång och innan jag började med LCHF för tre veckor sen vägde jag runt 67,5. Idag är det närmare 64,5. Jag har smala ben och normala armar..det är min mage jag är så onöjd med!! Vill kunna sitta på en strand i bikini utan att dölja magen som har sina vallkar och man kan liksom se "fettet" inne i magen..huden på magen är liksom inte slät...mera lite småbucklig...helluciter typ...och bilringl- iknande form... Mina vänner förklarar att jag inte behöver gå någon diet och att jag kommer se opropertionelig ut, att allt mitt fett på kroppen kommer försvinna lika mycket på varje ställe. Alltså mina ben kommer krympa... Jag känner mig så ny med LCHF och har nästan börjat tappa hoppet. Idag käkade jag lite jordgubbar, grädde och mörk mörk choklad...för att "tröstäta". Har ändå tänkt spara mig till riktigt godis till påsk...längtar så... Finns det några där ute som kan peppa mig lite...några som TROR på LCHF! Jag undrar om det är någon därute som kan svara på om det är FETT jag eventuellt blivit av med, eller är det bara slaggprodukter eller vatten under denna korta tid med LCHF? Det kanske är olika för alla... Hjälp... Misströsta icke! Det här inlägget på en av mina favoritbloggar kanske kan hjälpa med att förstå vad det är för hormoner som påverkar var fettet sätter sig och varför: http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag har läst många inlägg där folk berättat att deras kroppar omformats av LCHF, även om de inte gått ner i vikt. Snyggare, stramare, midja, mer muskler. Låter inte som något att bli olycklig för, direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Tycker du ska skita i godiset på påsk! vill du verkligen detta så kör all in , 100 procent.... och i "värsta fall" baka någon lchf gottis!! finns ju massor och är sååå mkt godare plus mer mättande än vanligt... Vanligt smakar bara kemiskt (y) Sen börja styrke träna! och gå promenader om du nu inte tränar redan? Det kommer gå bra! och jag tror verkligen inte du kommer bli opropertionelig!! Dem jag har sett som gått ner i vikt av lchf blev det inte piggare och friskare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Du kommer få större tuttar, smalare midja, snyggare rumpa och sist men inte minst blåare ögon och blondare hår. Jag lovar! Jag glömde...du blir smartare också! Detta vär OTROLIGt intressant med tanke på att min kille redan berömmer mig för min rumpa, och tuttarna är det inget fel på heller nu. Mina ögon är så bruna så bruna dem kan bli och mit hår är mörkt Vilken förvandling jag har att se fram emot! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Jag ska verkligen börja träna, tyvärr har jag varit sjuk de tre veckorna jag hållit på och har inte riktigt blivit helt frisk än, så vill ta det lugnt. Jag själv tvivlar på LCHF av personliga grunder, då jag exempelvis får kväljnigar av att äta grönsaker...äter det ändå, men mina grönsaker jag kunde äta innan LCHF ska man undvika (morötter, majs, ärtor...) jaa sedan äter jag inga mer grönsaker. Jag äter heller inte ägg! Vilket är problematiskt när jag läst forum där ALLA äter omelett, kokt ägg osv... Jag ska härmed skriva vad jag ätit igår, för att se vad ni tycker. Jag vet inte om det är rätt..ska sats på en LCHF bok på bokrean! Frukost ryckyoughurt, grädde (ibland vispad eller ovispad) kokos, pumpakärnor, hasselnötter, linfrön mellanmål babybell ost lunch köttfärssås, gjort på grädde och krossade tomater lite stekt/kokt blomkål (med benämning på liiiite) mellanmål smootie gjord på blåbär/hallon, rysk yoghurt, grädde och ett ägg (det här är det enda äggetjag får i mig, eftersom det inte smakar något)! kvällsmat två lövbiffar, tsatsiki (här har jag provat gurka!!), lite bea och bara sallad Jag vet inte om det håller måttet för LCHF...jag måste införskaffa mig en bok! Jag känner det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Vad har kosten haft för effekt på dig hittills? Jag upplevde precis som Farmor kaisi att det var magen som försvann först, men möjligen kan det ha att göra med att det var där jag hade mest extra fett lagrat. Än så länge har jag inte känt av så mycket. Mådde små- illa första veckan. Men det har gått över nu, tack och lov! Den jag vet är att magen har krymt, blivit av med den uppblåsta känslan (som jag inte visste att jag ens hade) och vågen visar mindre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Än så länge har jag inte känt av så mycket. Mådde små- illa första veckan. Men det har gått över nu, tack och lov! Den jag vet är att magen har krymt, blivit av med den uppblåsta känslan (som jag inte visste att jag ens hade) och vågen visar mindre.Då tror jag att det kommer att gå som du vill! Du kan ju alltid hålla lite koll på att du minskar på "rätt" ställen om du vill vara säker, t.ex. genom att ta ett foto en gång i veckan (under samma förhållanden, ex. direkt efter morgontoaletten) och jämföra hur det ser ut. På så vis lär du märka rätt snabbt om du börjar tappa på ställen där du inte vill tappa. Jag är inte heller så förtjust i ägg. Tyckte inte om grönsaker, men jag har märkt att smaken förändras på lågkolhydratkost! Jag kan väl inte påstå att jag äter väldigt mycket grönsaker nu heller, men definitivt mer än jag gjorde innan LCHF. Jag räknar aldrig vare sig kalorier eller kolhydrater, men tycker att din mat ser helt okej ut, något som jag själv skulle kunna äta en vanlig dag. Gillar du fisk så skulle jag rekommendera att äta mer fet fisk, det är helt fantastiskt näringsrik måbra-mat. Som inom parentes sagt jag avskydde innan LCHF, men även där har smaken förändrats och jag kan få cravings efter ugnsbakad lax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Ja, styrketräning med vikter är ett gott råd till alla och inte minst till kvinnor. Roger Zapfe (Gladiator Atlas) sade på ett föreddrag att han såg många tjejjer som tränade för mycket (löpband, stegmaskiner, multitrainer) men med för låg belastning och åt helt galet (vegetariskt och för lite proteiner och för mycket skitkolhydrater). Han var en bra och rolig föreläsare och sade att många av gymtjejjerna bara blev smalare och lönnfetare av sin rutin. Zapfe såg jag vid ett tillfälle äta något rejält med både skitproteiner och skitkolhydrater. För övrigt har jag alltid förundrats över hur man får in 200 cm och 150 kg Zapfe i en ubåt. Han är (var?) ubåts-officer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tessfredriksson Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Jag har ett till problem gällande att laga mat...har inte tillgång till någon ugn så missar alla goda gratänger...blir bara stekt stekt och stekt...saknar fiskgratängen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jag har ett till problem gällande att laga mat...har inte tillgång till någon ugn så missar alla goda gratänger...blir bara stekt stekt och stekt...saknar fiskgratängen Med en riktig gjutjärnskastrull kommer du nära på till samma resultat som i ugnen..fattas bara färgen på ytan ..sedan kan man ju uttnyttja den till långkokt som jag personligen gillar som mina favoriträtter. Köttgrytor etc.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Tycker du klarar dig bra! Fortsätt bara och strunta i godiset till påsk! Det låter som en strålande idé att köpa lchfböcker på rean. Först rekommenderar jag "Matrevolutionen" den är väldigt lättläst och, tja, logisk! Blir en del ahaupplevelser..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts