Recommended Posts

Läste på dagens Diet Doktor mail att man helst ska undvika tändvätska och använda en el-grillgaffel och det är ju bra om man är hemomkring eller nånstans några det finns el. Är man inte det läste jag en artikel om att man kan använda hushållspapper indränkt i oliv eller rapsolja som tändmaterial. Jag provade häromkvällen och dränkte in några hushållspappersark rejält med rapsolja och det fungerade alldeles utmärkt, så prova själva så får ni se. ☺️

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, ombudskvinna sade:

Läste på dagens Diet Doktor mail att man helst ska undvika tändvätska och använda en el-grillgaffel och det är ju bra om man är hemomkring eller nånstans några det finns el. Är man inte det läste jag en artikel om att man kan använda hushållspapper indränkt i oliv eller rapsolja som tändmaterial. Jag provade häromkvällen och dränkte in några hushållspappersark rejält med rapsolja och det fungerade alldeles utmärkt, så prova själva så får ni se. ☺️

Det kan du säkert läsa på de flesta tidningar, grejen är att det numera finns andra metoder att starta sin kolgrill.

Iallafall så har jag hus och braskasett, så jag använder dels braständare och påsar med Burnier straters!

Och till kolgrillen en Starter!

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/kaminer-och-oppna-spisar/tandhjalp/tandhjalp-765015/

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eldstader/grilltillbehor/grilltandare-004312/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får passa sig för linolja bara! Det kan självantända på en trasa i solen... Annars borde de flesta oljor funka och som ellsehåeffare har man ju olivolja tillgängligt när man campar! :)

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går säker bra med vilken olja som helst men jag menade att alla LCHFare har ju raps/olivolja hemma så det passade bra att använda den och inte behöva köpa hem nåt extra. Tror jag använde ca ½ dl rapsolja  till 3-4 bitar hushållspapper ☺️ men alla gör ju so dom vill det vara ett litet tips

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, ombudskvinna sade:

Ja det går säker bra med vilken olja som helst men jag menade att alla LCHFare har ju raps/olivolja hemma så det passade bra att använda den och inte behöva köpa hem nåt extra. Tror jag använde ca ½ dl rapsolja  till 3-4 bitar hushållspapper ☺️ men alla gör ju so dom vill det vara ett litet tips

Plus kokosolja som dessutom är absolut bästa oljan att smörja in sina solbrända och "mjällfnasiga" ben med?

Loberg

• Gilla 4
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Ethel sade:

Plus kokosolja som dessutom är absolut bästa oljan att smörja in sina solbrända och "mjällfnasiga" ben med?

Loberg

Kan absolut hålla med dig Ethel. Kokosolja är bra till mycket

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt och funderade på "nyttigheten" av bränd rapsolja när man läst om varningar att steka i oljor, men i alla fall bättre än att äta mat som "ångats" i tändvätska, tänkte jag. Sen kom tipset om kokosolja och det passade mig bättre. Jag har upptäckt att jag inte tål att äta kokosolja i nån större mängd, så jag har nån burk hemma som jag inte vetat vad jag ska göra med, men nu ska här tändas grillar! Tack för tipset!

• Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu