Jump to content

Något märkligt skedde idag gällande urin-ketonnivån!

Pingvin

Recommended Posts

Testade just glukos och ketoner i min urin. Var nästan säker på att ketonerna skulle visa 0.5-4. Den mörknade direkt, aldrig sett den göra det tidigare så påtagligt och drog iväg i färg mellan 8-16!
Sockret var så lågt som det kunde vara, dvs inte ens spår.

Varför är det märkligt? Jo, detta är min dag:

Tog Enalaprilen (gulp).

Drack vatten.

Gick iväg med barnen till skolan och svängde förbi affären och köpte ägg, grädde med mera. Även en ny mjölkchocklad som är sötad med Stevia. Tänkte att försiktigt testa den och se vad som händer.

Åt 4 ägg med lite majonäsgucka gjort på egenjord majonäs som är gjort på rysk yoghurt, rom-mix, rödlök, olivolja, salt och peppar, samt en chilepeppar nerhackad.

Smakade en liten bit av chokladen (den hade väldigt små rutor. Bra koncept!). Farligt god och smakade inte annorlunda än vad sådant gjorde innan LCHF. Denna hade alltså 33g kolhydrater i sig i alla fall. Totalvikten är 85g.

Drack vatten.

Sedan tog första dosen 2500 d-vitamin, magnesium och en omega3 kapsel.

Gick ut och skottade snö, och även grannarnas.

Klockan 13 åt jag en ungsbakad lax med chilepeppar på, som var marinerad i lite soya och lime från dagen innan. Till det resterna av ovanstående gucka.

Drack vatten.

Hämtade barnen från skolan (45 minuters gång fram och tillbaka).
Smakade givetvis en till bit choklad när barnen fick smaka av den.

Gick två timmar senare ut och skottade mer snö. Sedan in igen.

Åt fläskfile med en gräddig apelsinsås med tillhörande fräst vitkål i grädde och smör.
Tog nästa D-vitamin kapsel på 2500 enheter.
Drack vatten.

Smakade en till liten bit just nu innan testet på chokladen.

Hur det möjligt att urea gällande ketoner ligger på 8-16 efter det här? Sockret på samma test visade totalt noll.

Jag tog om prov två gånger. Samma resultat.

Nog för att urin-proverna kan vara missvisande, men efter att ha intagit grädde, ost med mera tidigare tillfällen har jag legat på 0.5-1.5.

Detta känns omvända planeten! Kan ketonerna dra iväg om det är något med njurarna? Tänkte på om det är något med de blodtryckssänkande Enalaprilen? Den ska ju ha en skyddande effekt på njurarna sägs det dock också?
Eller är det att jag rört på mig väldigt mycket med all snö och gå med barnen?

Dock kommer jag att tänka på att jag blev väldigt nödig precis innan vi kom hem med barnen. Lubbade in på dass. Brände riktigt fint i ändan då jag även ätit habanero och saker med chilepeppar (vilket trycker ner blodsockret också). Kan det vara så pass att det är orsaken att ketonerna ligger så pass högt?