HelgeK

Aftonbladet förvillar om diabetes!

Recommended Posts

Aftonbladet viktklubb är något som Aftonbladet "utvecklades av Aftonbladet 2003 i samarbete med karolinska Institutet." Enligt en  artikel i AB 11 Juli 2018. I artikeln står en del konstiga saker. T. ex.:

"Ofta beror diabetes typ 2 nämligen på att du är överviktig med "stor kropp". Då räcker nämligen inte insulinet till och då stiger blodsockret, säger Joanna Udde'n  Hemmingsson."

Det stämmer inte med erfarenheten, sedan högkolhydrat kostråden började gälla 1980, så har fetman ökat, så också typ 2 diabetesen. Vad som tidigare kallades "åldersdiabetes" kan numera hittas bland barn och ungdomar i USA, där man följt kostråden, som Nina Teicholz visat. Så fetma och typ 2 diabetes verkar ha samma orsak en alltför stor konsumtion av kolhydrater,  och då med en inte oväsentlig del av socker, där fruktos ingår och spelar en viktig negativ roll.

Så det är konsumtionen av mat som höjer blodsockret till ohälsosamma nivåer som är problemet, och INTE "insulinbrist". Men livsmedelsindustrin vill inte dra ned på socker och annat som får folk att äta mer. Det är ett problem för folkhälsan, men inte för  livsmedelsindustrin, och politikerna verkar nöja sig  hur livsmedelsföretagen "sköter" folkhälsan. Politikerna struntar i att kostnaderna för diabetes, och följdsjukdomar   ökar, och de bryr sig inte om att skattepengar skulle kunna sparas genom något så enkelt som att ändra kostråden till mindre socker och stärkelse och mera hälsosamt fett. Varför tar inte  politikerna ansvar. Det här är betydligt värre än Machiarini affären....... 

• Gilla 3
  • Tack! 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, HelgeK sade:

Så det är konsumtionen av mat som höjer blodsockret till ohälsosamma nivåer som är problemet, och INTE "insulinbrist". Men livsmedelsindustrin vill inte dra ned på socker och annat som får folk att äta mer. Det är ett problem för folkhälsan, men inte för  livsmedelsindustrin, och politikerna verkar nöja sig  hur livsmedelsföretagen "sköter" folkhälsan. Politikerna struntar i att kostnaderna för diabetes, och följdsjukdomar   ökar, och de bryr sig inte om att skattepengar skulle kunna sparas genom något så enkelt som att ändra kostråden till mindre socker och stärkelse och mera hälsosamt fett. Varför tar inte  politikerna ansvar. Det här är betydligt värre än Machiarini affären....... 

Politiker har aldrig brytt sig om annat än sin egen plånbok och välmående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, patrix sade:

Lyssnade på Tim Noakes på den här utmärkta podcasten http://www.lawfulrebel.com

Där påpekade han att om världen hade börjat äta på ett sätt som inte gör oss sjuka så kommer 6 globala läkemedlesbolag behöva läggas ner. Follow the Money som det heter.

Där av anledningen att de slåss med näbbar och klor mot ketogen kost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller sockersjuka och fetma, vad är hönan och vad är ägget? Kan det vara så att fetman kommer efter att sockersjukan börjar verka i kroppen?

Rolle på Österlen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, RolleE sade:

När det gäller sockersjuka och fetma, vad är hönan och vad är ägget? Kan det vara så att fetman kommer efter att sockersjukan börjar verka i kroppen?

Rolle på Österlen

"In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the β-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels."

http://diabetes.diabetesjournals.org/content/61/1/4.long

Och det är när insulin secretion inte är sufficently längre som man diagnosticeras med typ 2 diabetes!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, SGK sade:

Jag tror att fetma och diabetes är två parallellt förekommande konsekvenser av en ohälsosam livsstil. Om jag förstått rätt är det inte helt ovanligt att till synes smala personer som kanske till och med är/varit aktiva idrottare kan drabbas av diabetes. Det betyder åtminstone att fetma inte är den enda orsaken till diabetes. Vi vet också att man kan bli av med sin diabetes relativt snabbt genom en ändring av livsstil utan att ha hunnit gå ned nämnvärt i vikt.

För övrigt tror jag inte att varken hälsovården eller läkemedelsföretagen förstår orsakerna till diabetes och samtidigt totalt struntar i dessa orsaker för att driva en annan agenda. Men självklart söker läkemedelsföretagen i första hand efter läkemedel som ska komma tillrätta med problematiken, och därför kanske de tittar åt ett annat håll om det dyker upp rön som inte gynnar deras sak.

Jag tror också tyvärr att människor i gemen är mer inställda på och efterfrågar läkemedel för sina åkommor än att se hur de kan bli friskare av en förändrad livsstil. Om man kan ta ett piller/en spruta och kunna fortsätta med bullar och läsk verkar det locka mer.

När jag skriver diabetes ovan syftar jag naturligtvis på typ 2. Betydelsen av ohälsosam respektive hälsosam livsstil lämnar jag odefinierad 😉

Har för mig man brukar nämna att cirka 20% av typ2 är normalviktiga?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu