Recommended Posts

Jaa, vad kan de säga? Att han är död? Att det var så länge sedan, och vi vet bättre nu? Att det bara var han som åt så? En anekdot, alltså. Att det bara var tillfälligt; fanns inte så mycket pasta just där? Inte potatis heller..

Bara 45%? Viktprocent? För energiprocent är det snålt om det ska vara lchf...

• Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Effie sade:

Att han är död?

The ultimate evidence! LCHF dödar!! :D

• Gilla 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, MariaF sade:

The ultimate evidence! LCHF dödar!! :D

Därför väljer jag NCOC and i vill live for ever.?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkligt nog led Ötzi av åderförkalkning. Författarna spekulerar i om det kan ha berott på det myckna fettet. Men faktum är att han även åt en del vete.

• "Importantly, computed tomography scans of the Iceman showed major calcifications in arteria and the aorta indicating an already advanced atherosclerotic disease state. Both his high-fat diet and his genetic predisposition for cardiovascular disease could have significantly contributed to the development of the arterial calcifications."

Current Biology: The Iceman’s Last Meal Consisted of Fat, Wild Meat, and Cereals

• "As for the plant material found in his stomach, the scientists detected einkorn wheat in a non-milled form and traces of bracken. Einkorn wheat is one of the oldest types of domesticated grain which count as pre-cursors of modern wheat."

South Tyrol Museum of Archaeology: The Iceman’s last meal contained a remarkably high fat content

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Effie said:

Bara 45%? Viktprocent? För energiprocent är det snålt om det ska vara lchf... 

Sannolikt viktprocent eftersom de dissekerande forskarna nog inte var dietister.

Sammansättningen av lufttorkat viltkött och fett från samma djur påminner om den "konserv" som de amerikanska prärieindianerna beredde när de hade nedlagt några bisonoxar. Blev känt under namnet pemmikan.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu läst igenom hela den vetenskapliga artikeln. Citat: "Approximately 46% ± 19% (w/w) of the stomach content is fat residues."  Någon som kan räkna om det till energiprocent? Åt Ötzi rentav ketogen kost? Tyvärr hittar jag ingen uppgift om hur stor del av maginnehållet som bestod av vete från en gammal vetesort.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Borje sade:

Tyvärr hittar jag ingen uppgift om hur stor del av maginnehållet som bestod av vete från en gammal vetesort.

Our analysis of the ancient DNA identified the main components in the Iceman’s meal. However, the highly degraded state of this biomolecule excluded any further quantification of certain foods.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Borje sade:

Någon som kan räkna om det till energiprocent?

Jag får det till 59% E fett...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska kanske tänka på att det "bara" är 5000 år sedan, jordbruksrevulutionen hade då pågått några tusen år. Det borde innebära stor sannolikhet att det inte var LCHF eller en mycket mycket liberal LCHF möjligtvis. Det är ju numera känt hur Egyptierna mådde med liknande metaboliska syndrom som vi har idag vid samma tid som Ötsi. De åt mycket bröd och drack öl, väldigt lite animalisk föda, de åt alltså en vegetarisk kost till stor del.......

Rolle på Österlen

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den mat som Ötzi hade i magen behöver inte ha varit "normalkost" i Europa för 5000 år sedan. Inte ens den vanliga kosten för befolkningen i Alperna. Jag tycker att sammansättningen av torkat eller rökt kött och mycket fett tyder på att det var en speciell "färdkost" som Ötzi burit med sig. Koncentrerat energi och protein helt enkelt. Sedan kan man gissa att han för att kunna tillgodogöra sig en matsäck med 60 energiprocent fett så måste han ha ätit en hel del fett även när han inte befann sig på resa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-15 at 08:42, RolleE sade:

Vi ska kanske tänka på att det "bara" är 5000 år sedan, jordbruksrevulutionen hade då pågått några tusen år. Det borde innebära stor sannolikhet att det inte var LCHF eller en mycket mycket liberal LCHF möjligtvis. Det är ju numera känt hur Egyptierna mådde med liknande metaboliska syndrom som vi har idag vid samma tid som Ötsi. De åt mycket bröd och drack öl, väldigt lite animalisk föda, de åt alltså en vegetarisk kost till stor del.......

Rolle på Österlen

De egyptiska prästerna och deras familjer åt kanske mer animalisk föda än de fattigare egyptierna.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1253842/The-sacred-junk-food-Egyptian-pharaohs.html

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140673610602942/fulltext

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-15 at 20:19, qwy sade:

De egyptiska prästerna och deras familjer åt kanske mer animalisk föda än de fattigare egyptierna.

Men det var väl en mumie, från någon rik familj, där man kommenterade att personen var åderförkalkad (om även hjärtproblem minns jag inte) ”trots” att personen ätit mycket frukt och fullkorn...eller hur det nu var. Jag minns bara att jag tänkte ”trots?? Pga!!!”

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Effie sade:

Men det var väl en mumie, från någon rik familj, där man kommenterade att personen var åderförkalkad (om även hjärtproblem minns jag inte) ”trots” att personen ätit mycket frukt och fullkorn...eller hur det nu var. Jag minns bara att jag tänkte ”trots?? Pga!!!”

En artikel om en egyptisk mumie med kranskärlssjukdom. 

http://www.cardiobrief.org/2011/05/17/the-curse-of-the-egyptian-mummy-coronary-artery-disease/

En artikel om egyptiska mumier och hjärtsjukdom.

https://consumer.healthday.com/health-technology-information-18/cat-scan-news-88/scans-of-egyptian-mummies-show-heart-disease-was-ancient-malady-653018.html

En tråd där det diskuteras lite om egyptiers hälsa.

https://forum.kostdoktorn.se/topic/11436-industriellt-producerat-nötkött-utan-behov-av-slaktdjur/?do=findComment&comment=139208

https://forum.kostdoktorn.se/topic/11436-industriellt-producerat-nötkött-utan-behov-av-slaktdjur/?do=findComment&comment=139237

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aså.. Ötzi var den första LCHFaren och han blev dödad av millitanta veganer?

Hoppas ni förstår att det var ett skämt?

Så vad hade han i maggen, mest troligt sk färdkost.. någon har redan nämt typ Pemican och om han inte hunnit allt för långt hemifrån så hade han säkert oxå ätit någon form av bröd.

Så även om Pemican är ett Indianskt uttryck så var det hur som helst ett sätt att koncentrera näring men framförallt kalorier.. i en liten förpackning som man kunde bära med sig.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu