Åsa Nisse

Statinmediciner

Recommended Posts

Hej.

Jag har letat efter ett forum för Statinmediciner och dess biverkningar men det finns tydligen inget.

Därför berättar jag min lilla historia om allt strul jag haft med statiner.

Det började redan några dagar efter hjärtklaffsbyte  i Juli 2012 då man satte mig på Atorvastatin när jag började känna elektriska strömningar i både fötter och händer. Efter klagomål böt husläkaren till Simvastatin som inte tog bort problemen. Ungefär samtidigt började jag med jämna mellanrum få Getingsticksliknande smärtor under armarna som vandrade ner i överarmen ner till armbågen under tiden som smärtan eskalerade i 20 minuter innan den klingade av. Ingen begrep varför jag fick Getingstickssmärtorna. Man böt till Crestor och sedan till Ezetrol. Då hade jag så ont i beckenregionens muskelfästen så jag stapplade fram så husläkaren kom fram till att jag tål inte statinmediciner och beordrades att omedelbart sluta med statiner.

Det tog flera år innan biverkningarna försvann tillsammans med elektriska strömmningarna i lemmarna och Getingstickssmärtorna.

Nu flera år senare kommer en helt ny läkare fram till att jag borde återsättas på statinmediciner. Han visste om mina tidigare besvär med statiner, så han ljög i mig att man fått fram en helt ny statinmedicin med namnet Pravastatin.

Efter två veckors användning hade jag fått massor med smärtsamma kramper överallt på kroppen, dessutom fått tillbaks Getingstickssmärtorna så jag slutade med allt som har med statinmediciner att göra.

Läkarna verkar ta en rövare när dom sätter patienterna på mediciner de inte tål. 

Vad har ni för erfarenheter av detta rävgift.

• Gilla 2
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga, och det är jag glad för.  Uffe Ravnskov m.fl. gör ju tämligen klart vad det handlar om.

Läser just nu den här intressanta boken av Dr Tilden från 1926.

https://archive.org/details/ToxemiaExplained-TheTrueInterpretationOfTheCauseOfDisease1

Håller inte med om allt, men det blir ganska uppenbart att mycket av medicinen gått bakåt under 1900-talet

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, patrix sade:

Inga, och det är jag glad för.  Uffe Ravnskov m.fl. gör ju tämligen klart vad det handlar om.

Läser just nu den här intressanta boken av Dr Tilden från 1926.

https://archive.org/details/ToxemiaExplained-TheTrueInterpretationOfTheCauseOfDisease1

Håller inte med om allt, men det blir ganska uppenbart att mycket av medicinen gått bakåt under 1900-talet

Tack skall läsa boken.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen egen erfarenhet men kämpar med näbbar och klor mot en nära släktings läkare som satt in statiner i förebyggande syfte på en i alla avseenden fullt frisk 80 åring som orkade (innan statinerna) mer än de flesta 30 åringar. Släkting vågar inte gå emot auktoriteterna trots att jag redovisar allt som modern forskning kommit fram till och läser högt ur FASS och läkemedelsboken och påvisar vilka förändringar jag ser utifrån. 

Läkarna har inte ens kostat på att ta full panel utan gör sin förskrivning baserat på totalkolesterol enbart, ignorerande sina egna regler, socialstyrelsen, och fakta att äldre med högt kolesterol klarar sig bättre än äldre med lågt. 

Läkare och statinförskrivning är ett fullständigt vedervärdigt kapitel i mänsklighetens historia - om det bara fanns ett sätt att komma åt dem, att statuera exempel. 

Vägra statiner, punkt.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är min erfarenhet också. Man har ju två sorters kolesterol i kroppen ett bra och ett icke bra men mina höll sig inom gränserna utan åtgärd, ändå satte man mig på statiner.

Fass är fullt med varningar om statiner. Jag går på Waran och det förtunnar blodet så jag klarar mig nog. Jag är 78 år och lever väl 4-5 år till och har jag haft dåligt kolesterolvärde i 78 år klarar jag nog mig utan i 4-5 år  till. För övrigt är jag fullt frisk.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Åsa Nisse sade:

Det är min erfarenhet också. Man har ju två sorters kolesterol i kroppen ett bra och ett icke bra men mina höll sig inom gränserna utan åtgärd, ändå satte man mig på statiner.

Fass är fullt med varningar om statiner. Jag går på Waran och det förtunnar blodet så jag klarar mig nog. Jag är 78 år och lever väl 4-5 år till och har jag haft dåligt kolesterolvärde i 78 år klarar jag nog mig utan i 4-5 år  till. För övrigt är jag fullt frisk.

Mnja jag kan oxå hämta ut statiner om jag vill.. men jag vill inte!

Dvs statiner är mykotoxiner som nedreglerar mevalonsyntesen där bland annat kolesterol bildas.. samt litta annat typ könshomoner

".The mevalonate pathway, also known as the isoprenoid pathway or HMG-CoA reductase pathway is an essential metabolic pathway present in eukaryotes, archaea, and some bacteria.[1] The pathway produces two five-carbon building blocks called isopentenyl pyrophosphate (IPP) and dimethylallyl pyrophosphate (DMAPP), which are used to make isoprenoids, a diverse class of over 30,000 biomolecules such as cholesterol, heme, vitamin K, coenzyme Q10, and all steroid hormones."

https://en.wikipedia.org/wiki/Mevalonate_pathway

Iallafall så skall man förstå hur läkarna reagerar, dvs du har CVD.. då läser de i sina rekommendationer att det gäller att hålla ner kolesterol till ett minimum.. de borde läsa lite mer och se att det främst är APO-b som är viktigast när det gäller ateroskleros.

Oså på det.. vem säger att ditt problem handlar om ateroskleros.. har de kollat dina kärl i övrigt?

Iallafall så gör jag som du.. hoppar statiner, (de är lixiom inte hälsokost utan mykotoxiner) och så satsar jag på att få leva hyfsat frisk till iallafall 80!

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, Åsa Nisse said:

Det där med ont och gott kolesterol är snick snack. Kolesterol är kolesterol, finns bara en sort. Man satte namnen "ont" eller "gott" beroende på om kolesterolet är på väg till levern eller från levern. Men det är fortfarade kolesterol. Kolsterol är livsnödvändigt.

Har du sett denna ?  http://annikadahlqvist.com/2018/07/15/lagt-ldl-och-statiner-forsamrar-overlevnaden-for-hjartsviktspatienter/

• Gilla 5
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur som helst, när dom tog prover på mig ville man veta om det onda kolesterolet som är det viktigaste låg inom gränsvärdet och det var något förhöjt men inte oroväckande.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Åsa Nisse sade:

Hur som helst, när dom tog prover på mig ville man veta om det onda kolesterolet som är det viktigaste låg inom gränsvärdet och det var något förhöjt men inte oroväckande.

Du får förlåta dem ty de begriper inte bättre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JoDå, jag har hört från flera håll att det finns ett bra och ett dåligt kolesterol som heter något jag glömt och att det är det dåliga man vill hålla koll på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står dig fritt att tro vad du vill, du har här fått så mycket info som du tycks vägra att ta till dig så jag kan bara säga hej då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag förstått det så är det viktiga att "det goda"kolesterolet (HDL) ligger högt och att triglyceriderna ligger lågt. Då brukar det också finnas ett samband mellan antal stora fluffiga kontra små kompakta LDL-partiklar. Det är stora fluffiga som är bra, och då gör det inget att de har en sammanlagt stor volym.

Tyvärr är det faktum att väldigt många kallar LDL för "det onda kolesterolet" ingen garanti för att alla dessa har rätt.

Det är viktigt att komma ihåg att kolesterolet är en nödvändig byggsten i cellmembran. Vi har matats med att "lägst nivå kolesterol vinner", men den vinsten är på bekostnad av en massa saker som vi inte önskar.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Åsa Nisse sade:

JoDå, jag har hört från flera håll att det finns ett bra och ett dåligt kolesterol som heter något jag glömt och att det är det dåliga man vill hålla koll på.

HDL kallas ofta "det goda kolesterolet" och LDL kallas "det onda" men det har inte så mycket med gott och ont att göra, snarare med deras funktion. Jag antar att du läst Kostdoktorns kapitel om kolesterol? Det är enkelt och pedagogiskt. Vill man fördjupa sig är Uffe Ravnskogs böcker/texter bra. LDL, det "onda", finns i olika sorters partiklar och när de små oxiderar är det mindre bra. Hur stor del av LDL som består av oxiderade partiklar kan man räkna fram. Allt är beskrivet i Kostdoktorns faktatext.

En som skrivit om sina besvär orsakade av statiner är vår egen Stoscha. https://www.dietdoctor.com/se/friskare-och-smalare-med-lchf-och-52

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era tips. Är det ingen som vet om det finns någon ny statinmedicin som inte har dessa substanser jag mår dåligt av som jag kan tipsa husläkaren om, eftersom det vore bra om jag går på statiner.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Åsa Nisse sade:

Tack alla för era tips. Är det ingen som vet om det finns någon ny statinmedicin som inte har dessa substanser jag mår dåligt av som jag kan tipsa husläkaren om, eftersom det vore bra om jag går på statiner.

Näpp det finns lixom inte andra biverkningsfria statiner/mögelgifter än de du redan testat.. däremot så finns det ekologiska, dvs rödris/mögligt ris!

Iallafall så är det samma verksamma ämnen  och det är giftigt, då det angriper dina cellers mevalonsyntes. och 

Man bör i princip inte äta mögliga kolhydrater.. utan dra ner kraftigt på kolhydrater per se.

Grejen är, du har gått igenom ett hjärtklaffsbyte.. sådant kan man råka ut för utan att man har förhöjda/konstiga kolesterolvärden.. jag har ett exempel, dvs en ingift släkting som var prima ballerina, både i USA och här i sverige, fick byta hjärtklaffar.. hon var både vältränad och smal!

Har du någonsin sett en världsledande prima ballerina som är tjock, inte jag heller men så är jag inte speciellt intresserad av balett!

Så då är jag faktiskt mer intresserad av att få veta dina kolesterolvärden/din lipiprofil samt oxå din APO-kvot.. finns mer som jag är intresserad utav, tex ditt HBA1c, din C-peptid, litta olika mineral och vitaminstatus.. olika blodsalter och även olika levervärden!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Zepp sade:

Näpp det finns lixom inte andra biverkningsfria statiner/mögelgifter än de du redan testat.. däremot så finns det ekologiska, dvs rödris/mögligt ris!

Iallafall så är det samma verksamma ämnen  och det är giftigt, då det angriper dina cellers mevalonsyntes. och 

Man bör i princip inte äta mögliga kolhydrater.. utan dra ner kraftigt på kolhydrater per se.

Grejen är, du har gått igenom ett hjärtklaffsbyte.. sådant kan man råka ut för utan att man har förhöjda/konstiga kolesterolvärden.. jag har ett exempel, dvs en ingift släkting som var prima ballerina, både i USA och här i sverige, fick byta hjärtklaffar.. hon var både vältränad och smal!

Har du någonsin sett en världsledande prima ballerina som är tjock, inte jag heller men så är jag inte speciellt intresserad av balett!

Så då är jag faktiskt mer intresserad av att få veta dina kolesterolvärden/din lipiprofil samt oxå din APO-kvot.. finns mer som jag är intresserad utav, tex ditt HBA1c, din C-peptid, litta olika mineral och vitaminstatus.. olika blodsalter och även olika levervärden!

Tack. Någon rekommenderade mig att äta havregrynsgröt i stället för statiner.

Tyvärr vet jag inte vad du vill veta om mig, men jag är slank rök o spritfri och aldrig varit sjuk så nu nära 80 så får man acceptera att det går utför. Det är väl närmast sanningen.

Tack i alla fall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, Åsa Nisse sade:

nu nära 80 så får man acceptera att det går utför

Det är naturligtvis så att vi blir äldre och ju äldre vi blir, desto närmare döden kommer vi. Men det hindrar inte att vi kan leva friska tills vi faller av pinn, och de flesta av oss som är aktiva här föredrar att leva så medicinfritt som möjligt för då är förutsättningarna bäst. Har du sett @Nils Engströms inlägg om LCHF och i viss mån även om statiner? Nu är de emot statiner men Nils är 80+ och har studerat detta ordentligt, inte minst för att hans vänner insjuknar och dör av diverse biverkningar till mediciner. Jag hoppas han ser detta och kan ge dig tillgång till sin fina sammanställning. Den ska finnas i någon annan tråd men nu hittar jag den tyvärr inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Åsa Nisse sade:

Tack. Någon rekommenderade mig att äta havregrynsgröt i stället för statiner.

Tyvärr vet jag inte vad du vill veta om mig, men jag är slank rök o spritfri och aldrig varit sjuk så nu nära 80 så får man acceptera att det går utför. Det är väl närmast sanningen.

Tack i alla fall.

Prexis, det kan jag oxå göra, dvs bytta ut statinerna mot havregrynsgröt.

Havregrynsgröt är iallafall inga mykotoxiner.. men kan för den delen höja din glykemiska load.. vilket kan vara en nackdel om man är insuliresitent!

Aså de provsvar jag frågade om är litta olika indikationer på främst metabolt syndrom/diabetes/ ensidig undermålig kost/leversjudommar.

Lipidprofilen är ditt kolesterol samt triglycerider, APO värdena är dina apolipoproteiner.. där APO-b, dvs Olika LDL är de som är aterosklerotiska, C-peptid indikerar din insulinutsöndring och om den är extremt hög så kan det tyda på hyperinsulinemi.

HBa1c säger vad ditt genomsnittliga blodsocker är.

Och vitamin/mineral/blodsaltstatus säger litta om huruvida du äter en riktig kost.

Levervärdena handlar då till stora delar om du uppfyller de andra kriterna på fullvärdig kost/motion.. eller om du mumsar mediciner som har biverkningar typ Statiner eller annat okänt toxiskt typ litta för mycket alkohol.

Ja aså snabbt tillbaka till statiner och hjärtklaffsbyten.. du är slank och frisk i övrigt och verkar inte lida utav FH,, grejen är att de som har den problematiken brukar dö om de är män i cirka 30-40årsåldern!

Det är dessa.. i princip bara män som eventuellt kan ha någon nytta utav statiner.. då kanske de i kombo med god kost/god livstil samt motion kan leva iallafall till 50-60.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-18 at 15:52, Åsa Nisse sade:

Fick härom dagen per E-mail ytterligare bekräftelse på det meningslösa med statiner via kontakter som tidigare  intresserat mig - fint att utifrån kunna bli uppdaterad, som jag blev. Kika på den jag fick:

http://www.positivehealth.com/article/heart/the-real-causes-of-heart-disease-and-statins-don-t-help

Statistiskt är det faktiskt så att människor över pensionsåldern lever längre ju högre kolesterolnivåer de har.

Såvida du inte lider av den sällsynta sjukdom som  gör att levern producerar onormalt mycket kolesterol, bör du undvika statiner som pesten.  Vem har sagt att du skall ha statiner med de biverkningar de ger?

Innan jag för nio månader sedan inledde min LCHF-tillvaro hade jag medicin mot diabetes 2, högt blodtryck och lurad att ta statiner. Nu är jag fri från all medicinering - är helt fri från diabetes, har blodtryck som i trettioårsåldern dvs. helt normalt och har fått "s.k." bättre lipidprofil än någonsin - inte minst en mycket förbättrad kolesterolnivå i HDL-proteinet. Glöm f.ö. inte att samma kolesterol i LDL-proteinet representerar en av de viktigaste byggstenarna för alla kroppens celler. Kolesterolet är dessutom ett av de bästa reparationsmaterialen som behövs för skador i inflammatorisk vävnad (t.ex. blodkärl)  - måste finnas i tillräcklig mängd för att du skall må bra i ett sådant läge - sannolikt skälet till att åldringar med höga kolesterolnivåer lever längst. Statiner ökar risken för onödigt tidig död, därom råder ingen tvekan - statistiken är  entydig. Eftersom jag är några år över 80, kan jag påstå att LCHF för min del kommer att vara min kostmodell för resten av livet. Din också förmodar jag.

P.S. Såg att du hört om olika sorts kolesterol - det beror på att flertalet läkare inte känner till bakgrunden. Kolesterolet som levern förpackar i små proteinkapslar: LDL-kapslar, som avser att fördela kolesterol till kroppens celler, HDL-kapslar till att städa undan förbrukat kolesterol för återanvändning i levern - hela tiden samma kolesterol oavsett typ av transportkapsel.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-17 at 22:22, Erik 2 sade:

Har ingen egen erfarenhet men kämpar med näbbar och klor mot en nära släktings läkare som satt in statiner i förebyggande syfte på en i alla avseenden fullt frisk 80 åring som orkade (innan statinerna) mer än de flesta 30 åringar. Släkting vågar inte gå emot auktoriteterna trots att jag redovisar allt som modern forskning kommit fram till och läser högt ur FASS och läkemedelsboken och påvisar vilka förändringar jag ser utifrån. 

Läkarna har inte ens kostat på att ta full panel utan gör sin förskrivning baserat på totalkolesterol enbart, ignorerande sina egna regler, socialstyrelsen, och fakta att äldre med högt kolesterol klarar sig bättre än äldre med lågt. 

Läkare och statinförskrivning är ett fullständigt vedervärdigt kapitel i mänsklighetens historia - om det bara fanns ett sätt att komma åt dem, att statuera exempel. 

Vägra statiner, punkt.

Statinera exempel menar du.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att även Metformin faktiskt är en statin, men jag kanske inte har rätt? Säg gärna emot mig du som vet, jag blir bara glad! Har slagit lite på det, men fattar inte kryptiken. Ids inte mer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan, Monica Palmgren sade:

Har för mig att även Metformin faktiskt är en statin, men jag kanske inte har rätt? Säg gärna emot mig du som vet, jag blir bara glad! Har slagit lite på det, men fattar inte kryptiken. Ids inte mer. 

Info om metformin.

http://www.metformin.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, jala sade:

Info om metformin.

http://www.metformin.se/

Tack Jala! Konstigt att jag inte har hittat till DEN sidan så många gånger som jag har slagit på Metformin. Det är alltså INTE en statin, eller? Närbesläktat?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Monica Palmgren sade:

Det är alltså INTE en statin, eller? Närbesläktat?

Nej det är det inte. Det är ett läkemedel med allt vad det innebär av kemikalier och biverkningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg