Åsa Nisse

Statinmediciner

Recommended Posts

9 minuter sedan, jala sade:

Nej det är det inte. Det är ett läkemedel med allt vad det innebär av kemikalier och biverkningar.

Ja just det. Som statiner då ja. (Nä jag bara retas).

9 minuter sedan, jala sade:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-07-17 at 22:22, Erik 2 sade:

en nära släktings läkare som satt in statiner i förebyggande syfte på en i alla avseenden fullt frisk 80 åring som orkade (innan statinerna) mer än de flesta 30 åringar

Tyvärr uppdaterar sig inte alla läkare, som de borde göra. Hade denne läkare sett såväl de japanska och engelska studierna som de amerikanska, skulle han tydligt ha sett att äldre människor lever längre med större andel kolesterol än normalt (åtminstone jämfört med den begränsade mängd som statinerna innebär) - ett välkänt faktum. Visst är läkemedelsföretagen intresserade av all form av livstidslång medicinering, som ger klirr i kassan men vilket intresse har läkaren av att förkorta sin klients liv???

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Monica Palmgren sade:
2 timmar sedan, jala sade:

Nej det är det inte. Det är ett läkemedel med allt vad det innebär av kemikalier och biverkningar.

Ja just det. Som statiner då ja. (Nä jag bara retas).

Det är fullständigt okej att retas på forumet.😀

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Monica Palmgren sade:

Har för mig att även Metformin faktiskt är en statin, men jag kanske inte har rätt? Säg gärna emot mig du som vet, jag blir bara glad! Har slagit lite på det, men fattar inte kryptiken. Ids inte mer. 

Du har fel.. Statiner nedreglerar mevalonsyntesen i dina celler som producerar kolesterol, Q10, könshormoner, din proteinsyntes förmåga att prenylera olika proteiner (vilket du behöver) samt lite andra olika bra att ha grejer!

Metformin interagera främst med ditt glukosupptag samt din glykoneogenes.

Dvs Eenfeldt och andra LCHF-positiva läkare rekomenderar Metformin för de som behöver.. främst diabetiker.

Det finns nackdelar med Metformin oxå, den vanligaste biverkningen är Gastriska besvär.. förmodligen på grund av att man samtidigt inte lag om kost för mer kolisar i tarmen ger en massa gas och annat.

Ialllafall så finns det en allvarlig biverkan av metformin och det är de som av genetiska skäl har problem med att bryta ner lakatat, dvs de kan råka ut för Laktat-acidos!

Handlar förmodligen om samma sak, de fick alldrig några kostråd om att kutta ut kolisarna.

Meeeen.. vem får i dag råd om att dra ner på kolhydrater?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg