Jernmark

Höga LDL värden - vad gör jag?

Recommended Posts

Hej fettvänner!

Jag började med LCHF hösten 2014, en strikt till normal variant skulle jag bedöma där mina avsteg primärt begränsade sig till sötningsmedel i dryck. Jag är 179 cm lång rasade då från 92 kg till 76 kg på totalt nio månader, efter sex av dessa genomförde jag en rad labprover i syfte att se hur LCHF påverkade mig. Dessa värden är de ni ser på översta pappret, genomsnittliga värden med normala nivåer av LDL (det onda kolesterolet). Jag var lättad och glad över det vetenskapliga kvittot som proverna gav mig, nu kunde jag med gott samvete berätta för människor omkring mig att min kropp svarade väl på min kost. Sedan proverna togs våren 2015 har jag fortsatt äta LCHF samt träna cirka tre gånger i veckan, jag äter fortsatt oftast strikt men har gått upp från min lägstanivå på 76 kg och planat ut någonstans runt 79-83 Kg. Jag är stundtals inte nöjd med min kropp och har försökt prova striktare ketovarianter vilket gett små temporära viktnedgångar, en av dessa var när jag nyligen provade en carnivor ketodiet i veckorna och strikt LCHF på helgerna. Jag åt enbart kött och fett i syfte att i stort nolla kolhydratsintaget. De fetterna jag åt var primärt kryddsmör samt färdiga kalla såser som är majonnäsbaserade. Vid ett läkarbesök nyligen under min carnivora tryout bad jag åter om att få ta samma prover som jag tog 2015, hur mår min kropp nu efter ytterligare tre år och en striktare variant av kosten? Resultaten gjorde mig ärligt talat ledsen och förvirrad, är min kosthållning som jag mår så bra på dålig för mig? Resultaten som ni finner på det understa labprotokollet påvisar lägre nivåer utav HDL (det goda kolesterolet), förhöjda nivåer utav både LDL  samt Triglycerider. Läkaren på vårdcentralen skrev enbart i ett brev att mina värden såg bra ut, dock har min syster samt svåger som också är läkare kikat på proverna och de var mer alarmerade. Jag är frisk i övrigt både psykisk och fysiskt, äter inga mediciner och ser inga livsomvälvande händelser som påverkat mig i stor omfattning mellan provtillfällena. Jag har tyvärr inga prover att jämföra med från före min LCHF-tid. Min fråga till er kära forum är, hur vänder jag på denna stek för att framförallt åter få lägre LDL?

Syster och svåger är väl införstådda med min kost och intresserade. De föreslog att jag slutar med mitt carnivora experiment för att äta mer grönsaker samt fleromättade och enkelomättade fetter, helt enkelt en normal LCHF med "bättre" fetter. Idag handlade jag hem oliver, majobaserade såser, fisk, räkor, kräftstjärtar, kyckling, avokado samt oljor att steka i istället för smör.  När jag lagt om kosten något i några månader kan jag åter försöka be om en labtid för att testa mina kolesterolvärden, tycker ni det låter som en bra plan eller har ni andra förslag? Fråga gärna om det finns några aspekter ni kan se som bidragande som jag missat att lyfta ?. Tacksam för alla tankar, rådgivning och insikt i hur jag kan förbättra mina värden utan att sluta med LCHF ❤️.

36613348_10155282280892587_6973494860984614912_n.thumb.jpg.7d3a8595d7d9ab9d196d9b7299dfa1f2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolesterol är inget jag bryr mig om, men jag blir lite brydd av att du gick ner till 76 sen började pendla - man bör bli viktstabil. Du skriver om färdiga majjo såser. Har du koll på innehållet? Oftast är de rapsoljebaserade och med olika stabiliseringsmedel, dvs kolhydrater. Om man ska äta majjo ska man göra egen annars är det oftast ett dåligt alternativ. 

Mer grönsaker är bra om de har mindre än 5% kolhydrat, däremot är oljorna ett dåligt val, möjligen med undantag av olivolja. Att steka med olja är alltid ett dåligt val. Dock klarar kokosfett hetta riktigt bra. 

Hur har du det med mejerier? Ofta problematiskt, höjer bla insulin oproportionerligt och är för många inflammatoriskt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för tankar om att inte bry sig om ett högt LDL?

När jag rasade ner till 76 Kg så låg jag inte där många månader trots att jag då åt i stort som jag gör nu, i efterhand känns det som att kroppen "chockades" utav kostomställningen och sedan adapterade sig. Jag väger idag 81 Kg men har trivts som bäst runt cirka 78 Kg, känns dock svårt att ta sig dit igen.

Ja jag skulle nog säga att jag har bra koll på de flesta livsmedel jag äter. Såserna är i stil med Lohmanders / Lallerstedts bernaisåser i olika varianter och de ligger oftast på 0-1/100 gram kolhydrater dvs väldigt lågt. De är i regel precis som du skriver rapsoljebaserade men påverkan utav stabiliseringsmedel i LCHF är inget jag har läst om tidigare. Tänker du att det är en stor faktor?

De mejerier jag äter oftast är smör samt hårdost i olika former som i stort sett är nollade vad gäller kolhydrater men visst händer det att jag vispar grädde någon gång eller använder en fullfet creme fraiche i matlagningen. Jag har aldrig provat att äta mejerifri LCHF, är det något man skulle kunna tänka sig?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jernmark sade:

Hej fettvänner!

Jag började med LCHF hösten 2014, en strikt till normal variant skulle jag bedöma där mina avsteg primärt begränsade sig till sötningsmedel i dryck. Jag är 179 cm lång rasade då från 92 kg till 76 kg på totalt nio månader, efter sex av dessa genomförde jag en rad labprover i syfte att se hur LCHF påverkade mig. Dessa värden är de ni ser på översta pappret, genomsnittliga värden med normala nivåer av LDL (det onda kolesterolet). Jag var lättad och glad över det vetenskapliga kvittot som proverna gav mig, nu kunde jag med gott samvete berätta för människor omkring mig att min kropp svarade väl på min kost. Sedan proverna togs våren 2015 har jag fortsatt äta LCHF samt träna cirka tre gånger i veckan, jag äter fortsatt oftast strikt men har gått upp från min lägstanivå på 76 kg och planat ut någonstans runt 79-83 Kg. Jag är stundtals inte nöjd med min kropp och har försökt prova striktare ketovarianter vilket gett små temporära viktnedgångar, en av dessa var när jag nyligen provade en carnivor ketodiet i veckorna och strikt LCHF på helgerna. Jag åt enbart kött och fett i syfte att i stort nolla kolhydratsintaget. De fetterna jag åt var primärt kryddsmör samt färdiga kalla såser som är majonnäsbaserade. Vid ett läkarbesök nyligen under min carnivora tryout bad jag åter om att få ta samma prover som jag tog 2015, hur mår min kropp nu efter ytterligare tre år och en striktare variant av kosten? Resultaten gjorde mig ärligt talat ledsen och förvirrad, är min kosthållning som jag mår så bra på dålig för mig? Resultaten som ni finner på det understa labprotokollet påvisar lägre nivåer utav HDL (det goda kolesterolet), förhöjda nivåer utav både LDL  samt Triglycerider. Läkaren på vårdcentralen skrev enbart i ett brev att mina värden såg bra ut, dock har min syster samt svåger som också är läkare kikat på proverna och de var mer alarmerade. Jag är frisk i övrigt både psykisk och fysiskt, äter inga mediciner och ser inga livsomvälvande händelser som påverkat mig i stor omfattning mellan provtillfällena. Jag har tyvärr inga prover att jämföra med från före min LCHF-tid. Min fråga till er kära forum är, hur vänder jag på denna stek för att framförallt åter få lägre LDL?

Syster och svåger är väl införstådda med min kost och intresserade. De föreslog att jag slutar med mitt carnivora experiment för att äta mer grönsaker samt fleromättade och enkelomättade fetter, helt enkelt en normal LCHF med "bättre" fetter. Idag handlade jag hem oliver, majobaserade såser, fisk, räkor, kräftstjärtar, kyckling, avokado samt oljor att steka i istället för smör.  När jag lagt om kosten något i några månader kan jag åter försöka be om en labtid för att testa mina kolesterolvärden, tycker ni det låter som en bra plan eller har ni andra förslag? Fråga gärna om det finns några aspekter ni kan se som bidragande som jag missat att lyfta ?. Tacksam för alla tankar, rådgivning och insikt i hur jag kan förbättra mina värden utan att sluta med LCHF ❤️.

36613348_10155282280892587_6973494860984614912_n.thumb.jpg.7d3a8595d7d9ab9d196d9b7299dfa1f2.jpgve

Först så vill jag att vi reder ut lite saker.. för jag ser två olika labblistor, med lite olika resultat!

Vi tar det första, Tot-C/HDL-C= 5,5/1,4=3,92, dvs det är svinbra, tyder nästan på pekar iallafall i riktningen åt att du är en hyperfrisk tonåring, dvs det var provet 180628.

Där har man dessutom uppmätt acetoacetat.. dvs ketonkroppar i blodet till 3.. vilket tyder på att du befunnit dig i det högre läget av keto sweet spot.. eller på svengelska nutrtional ketosis.. på ren svenska på toppen av dietinducerad ketos!

Den andra labblistan från 180620 säger lite andra grejer????

6,9/1,32= 5,22.

Hur hampar sig detta.. för senaste utskriften av labbprotokollet var bättre.. och så saknas även Acetoacetat på den med tidigare datum?

För övrigt så saknar jag både APO-b och APOA1 på bägge utskrifterna.

Iallafall så kan jag kommentera att din syster och svåger verkar vara vettiga människor, som har lite koll.. trots sina läkarutbildningar!

Jag anar att du redan visste det?

Oså kommer vi till hur vi applicerar sådana råd.. från läkarutbildad personal, dvs du har redan fattat det hela, dvs det är väldans sällan något problem att variera sin kost, dvs det finns trots allt rätt många bra fettkällor.. förutom smör.

Har de nämnt fet fisk från frisk hav.. om de inte nämnt detta så kan jag rekommendera detta som rena hälsokosten.. förutom att det är svingott!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för din fördjupade analys Zepp ?. Jag kan börja med att klargöra att datumen 180628 respektive 180620 enbart är utskriftsdatumet från journalen och har således inget att göra med provdatum, det står på ett annat ställe på bilden. På labbilden är det övre provet taget 150401, dvs där jag hade fina ketonvärden och du benämner mig som en hyperfrisk tonåring. Det under provet är taget 180612 och du har rätt i att det saknas bland annat jämförbara ketosvärden, jag skall erkänna att jag inte har sådan djup insikt att jag vet precis vilka prover jag ska begära av läkaren. Med den klarifieringen, kan man dra slutsatsen att min kropp mår något sämre nu 3 år senare?

Haha jag är medveten om misstänksamheten mot läkarkåren inom vår community men de är öppna och nyfikna för vad kosten innebär. Fet fisk är även något jag laddat upp med hemma och om jag summerar dig så verkar du tycka det är en bra idé att blanda in flera och bättre fettkällor i kosten?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det bättre fetter än kokosolja och smör ?

• Gilla 1
  • Tack! 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
43 minuter sedan, JPS sade:

Finns det bättre fetter än kokosolja och smör ?

kokosolja är nummer ett, sedan har du även olivolja av god kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JPS, Jala och Tureborgaren: Tack för era tankar om olika fetter. Smör har jag nyttjat sedan start och i synnerhet på slutet vid mitt carnivora experiment där jag åt kryddsmör till många kötträtter. Kokosfett har jag en bra relation till, bulletproof coffee har varit min standardfrukost länge nu om jag ens äter någon eller fastar. Min fråga består dock, hur kommer det sig att jag såpass höga LDL värden trots att jag ätit det naturligaste vi har? Hur kan jag vända det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala
10 minuter sedan, Jernmark sade:

JPS, Jala och Tureborgaren: Tack för era tankar om olika fetter. Smör har jag nyttjat sedan start och i synnerhet på slutet vid mitt carnivora experiment där jag åt kryddsmör till många kötträtter. Kokosfett har jag en bra relation till, bulletproof coffee har varit min standardfrukost länge nu om jag ens äter någon eller fastar. Min fråga består dock, hur kommer det sig att jag såpass höga LDL värden trots att jag ätit det naturligaste vi har? Hur kan jag vända det?

Ät en antiinflammatorisk kost. Undvik samtliga kolhydrater ( kolhydrater är inte essentiella vilket betyder att du inte behöver äta dem ) de har inget att ge dig som du behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jala: Min syster och svåger berättade att kolesterolprover påverkas kortsiktigt utav den kost vi äter. Perioden innan sista provet togs nollade jag i stort sett kolhydraterna genom att enbart äta rött kött, vitt kött samt fisk med olika smör och oljor som en stor del utav kosten. Jag håller med dig i att kolhydrater inte har gett mig någon specifik vinst men jag känner mig rätt förvirrad när jag äter ketomat men får försämrade värden jämfört med när första proven togs. Om jag skulle missa något, hur skulle du rekommendera att jag förändrade min kost?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jala

Bry dig inte om dina värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är långt ifrån expert på det här med provtagning och kolesterol. Jag är dock inte rädd för högt kolesterol efter att ha läst två böcker av Uffe Ravnskov, och en del forskningsartiklar och förklaringar jag hört om vilken funktion kolesterolet har i kroppen och de felaktiga slutsatser man traditionellt dragit angående kolesterol och CVD.

Några högst amatörmässiga tankar kring varför ditt kolesterol var högt vid provtillfället:

1. Kanske något i kroppen behövde läkas vid provtillfället, och att din kropp därför såg till att det fanns gott om kolesterol att bygga celler av.

2. Kanske man behöver fasta längre än 12 timmar inför ett kolesterolprov. Tycker jag har sett sådana tänkbara förklaringar i tidigare diskussioner.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förvirra ytterligare vill jag också skicka med en tanke. ;) Kolhydrater är måhända inte essentiella men varför ska kroppen behöva tillverka de 20g glukos hjärnan behöver istället för att enkelt kunna plocka upp dem ur maten? För att säkerställa näringsintaget och framför allt få variation och lite vattenlösliga fibrer för den så viktiga tarmfloran anser jag att man bör/ska äta lite grönsaker. Utan någon form av vetenskapliga undersökningar i ryggen tycker jag mig ha märkt att många som är superstrikta får aningen sämre värden.

SGK visar på två bra, möjliga orsaker till försämrade värden. Inte minst "dagsformen" påverkar mer än vi tror. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök här på forumet efter Dave Feldman, det finns en hel del inlägg med länkar till bra videoklipp från hans föreläsningar. 

Han har även en (lite rörig) hemsida: http://cholesterolcode.com/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Jernmark sade:

Stort tack för din fördjupade analys Zepp ?. Jag kan börja med att klargöra att datumen 180628 respektive 180620 enbart är utskriftsdatumet från journalen och har således inget att göra med provdatum, det står på ett annat ställe på bilden. På labbilden är det övre provet taget 150401, dvs där jag hade fina ketonvärden och du benämner mig som en hyperfrisk tonåring. Det under provet är taget 180612 och du har rätt i att det saknas bland annat jämförbara ketosvärden, jag skall erkänna att jag inte har sådan djup insikt att jag vet precis vilka prover jag ska begära av läkaren. Med den klarifieringen, kan man dra slutsatsen att min kropp mår något sämre nu 3 år senare?

Haha jag är medveten om misstänksamheten mot läkarkåren inom vår community men de är öppna och nyfikna för vad kosten innebär. Fet fisk är även något jag laddat upp med hemma och om jag summerar dig så verkar du tycka det är en bra idé att blanda in flera och bättre fettkällor i kosten?

Vi börjar med misstänksamheten mot läkarkåren.. det är till stora delar en missuppfattning.. de är  i princip inte utbildade näringsfysiologer!

Utan de är främst utbildade medicinare, dvs de är fena på att skriva ut lämpliga medikamenter baserat på olika symptom och provsvar.

Dvs de vet vilka mediciner som hjälper vid olika symptom.

Problemet är ofta det motsatta.. det kan du nämna för din syster och svåger att jag sagt.,. dvs att patienterna har oftast noll koll på näringslära och hur olika livstil påverkar hälsan!

Utan de får lov att agera utifrån de symptom och provsvar de får fram.. utan hopp om att folk är villiga att byta kost eller göra något annat om det skulle handla om livstil.

Odå kommer vi hur som helst fram till varför dina provsvar förändrats på några år.. det kan dels vara tillfälligt typ infektioner.. eller sociala förändringar/trauma/virus/åldersförändringar/mediciner/toxiologiska orsaker???

Iallafall så kan jag passa på att dra en "one case studie" dvs min egen mor som i 60årsåldern uppmättte cirka 13 av Totalkolesterol.. hon mumsade statiner något år innan hon blev tvungen att sluta på grund av biverkningarna.

Då sa hon att det är nog bättre att dö i förtid.. något år tidigare än att leva ytterligare något extra år men med en massa biverkningar!

Iallafall så är hon nu 83.. och hennes kolesterol är det inget fel på längre.. hon har f*n bättre kolesterolvärden än mig.. men jag har ju lixom ytterligare några år kvar till pensioneringen och med all stress och andra inte alltid perfekta livstilar att beta av.. innan jag får njuta mitt Otium.

Oså till dina triglycerider.. de är som mina.. litta förhöjda trots LCHF/ketogen kost.. triglycerier är det som du och jag benämner fett, de säger något annat är kolesterol/APO-kvot.

Dvs de ligger kvar i dina/mina lipoproteiner utan att förbrukas.. mest troliga orsak att sänka dessa är att förbruka dem.. dvs ökad fysisk aktivitet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Zepp sade:

Dvs de ligger kvar i dina/mina lipoproteiner utan att förbrukas.. mest troliga orsak att sänka dessa är att förbruka dem.. dvs ökad fysisk aktivitet?

Nu glömde Zepp nämna hur... Det finns träning och det finns träning. Lågintensivt bränner fett genom att förbruka det (Jag älskar MAF.). Tung styrka (få reps) bränner fett genom att förändra hormonbalansen med hjälp av tillväxtfaktorer. (Extremt förenklat.)

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, MariaF sade:

Nu glömde Zepp nämna hur... Det finns träning och det finns träning. Lågintensivt bränner fett genom att förbruka det (Jag älskar MAF.). Tung styrka (få reps) bränner fett genom att förändra hormonbalansen med hjälp av tillväxtfaktorer. (Extremt förenklat.)

Nu glömde Maffemaria att nämna varför, dvs skillnaden mellan olika träningsformer där utifall man börjar från att vara otränad så är det en fördel att jobba upp sin egen förmåga att använda fett/triglycerider !

Och då kan det vara viktigare i början med en mer frekvent träning på aerob nivå.. dvs fett förbränns med hjälp av syre.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack alla för era reflektioner och tankar ?. Vad jag tar med mig från den här tråden är att merparten inte verkar särskilt upprörda över mina förhöjda LDL värden, förhoppningsvis är de en temporär produkt av eventuellt mitt carnivora experiment eller någon nedsättning i kroppen. Jag kommer lägga om kosten till att inkludera mer av de produkter som är ovan nämnda som kommer ge mig fler enkelomättade samt fleromättade fetter. Det återstår att se huruvida detta påverkar mina resultat. Det känns som att det finns hur mycket fakta samt åsikter som helst att ta in kring olika fetter. Intressant fakta kring träning, jag löper regelbundet och avverkade Tough Viking förra året samt en halvmara, sistnämnda kommer åter igen genomföras i höst. Jag höra mig för med min läkare om några månader utifall jag kan åter få testa om mina kolesterolvärden, återkommer gärna här då med en uppföljning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Jernmark sade:

återkommer gärna här då med en uppföljning.

Det är alltid kul med uppdateringar, erfarenheter och reflektioner! Oavsett om du har provsvar att redovisa eller ej. Vi lär av varandra, helt enkelt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cholesterol Biosynthesis Is Regulated by Several Factors

Cholesterol synthesis is a complex and energy-expensive process, and it is clearly advantageous to an organism to be able to regulate the synthesis of cholesterol so as to complement the intake of cholesterol in the diet. In mammals, cholesterol production is regulated by intracellular cholesterol concentration and by the hormones glucagon and insulin."

"The rate-limiting step in the pathway to cholesterol is the conversion of (3-hydroxy-(3-methylglutaryl-CoA (HMG-CoA) into mevalonate (Fig. 20-32), and the enzyme that catalyzes this reaction, HMG-CoA reductase, is a complex regulatory enzyme whose activity is modulated over a 100-fold range."

"HMG-CoA reductase is also hormonally regulated. The enzyme exists in phosphorylated (inactive) and dephosphorylated (active) forms. Glucagon stimulates phosphorylation (inactivation), and insulin promotes dephosphorylation, activating the enzyme and favoring cholesterol synthesis."

"Unregulated cholesterol production can lead to serious disease. When the sum of the cholesterol synthesized and obtained in the diet exceeds the amount required for the synthesis of membranes, bile salts, and steroids, pathological accumulations of cholesterol in blood vessels (atherosclerotic plaques) can develop in humans, resulting in obstruction of blood vessels (atherosclerosis)."

http://www.bioinfo.org.cn/book/biochemistry/chapt20/bio8.htm

Osv, osv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg