HannaNord76

Från lchf till keto

Recommended Posts

Jag började med lchf i juni för att bli av med fett och kombinerar med en hel del träning för att bygga muskler. Första veckorna mådde jag fantastiskt och gick jag ner tre kilo. Läste sedan om ketodieten och tycker det lät intressant. Jag började utesluta kolhydrater den 1 juli och befinner mej nu i början av min tredje keto-vecka. Men jag vet inte hur jag ska klara mej vidare, jag känner mej bedövad, trög i kroppen och till och med talet, jag har absolut ingen ork i musklerna. Tydligen är det såhär innan kroppen fattat vad den ska göra och man ska må bra efter ca fyra veckor, men jag känner mej osäker på om jag gör rätt? Hur strikt ska jag vara? Pajar jag allt om jag äter mejeriprodukter som grädde och kvarg som innehåller lite kolhydrater? Jag skulle jättegärna höra om er andras erfarenheter kring övergången från lchf till ketos, behöver pepp...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, HannaNord76!

Med tanke på de symptom du beskriver verkar du göra "allt rätt". Sedan är det upp till dig om det är värt det. Vissa slutar röka tvärt, andra behöver trappa ner. Dimhjärna, trötthet osv bör försvinna ganska snart men matthet i musklerna kan hålla i sig rätt länge, även om man fyller på med salt och andra mineraler. Nu har jag inte gått från LCHF till strikt keto men från pastaträsket till LCHF tog det mig 3mån innan musklerna kändes normala. På den tiden tränade jag inte så mycket, cyklade till jobbet och så men inte hårdare.

jesper har en tråd som handlar om just det du efterfrågar (finns fler ketotrådar också om du söker på allt innehåll):

Lycka till!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt mål, förutom att bli slankare, är att bli starkare och uthålligare då jag tränar kampsport. I samband med att jag startade upp lchf i juni har jag även styrketränat en kort stund om dagen i snitt 5 ggr/v hemma med bara min kropp som redskap (det är sommaruppehåll med kampsporten). På lchf gick det alla tiders bra och jag hade massor av energi, tappade snabbt vattenkilon och kände mej starkare. Sedan juli när jag började med ketogen kost vände allt och viktnedgången avstannade och jag har ingen energi alls längre. Träna tar emot. 

Borde jag ha stannat vid lchf, passar inte keto alla? Vet att det är för tidigt att utvärdera keto än men om detta håller i sig och drar ut på tiden är det inte så käckt att börja köra kamp tre timmar ett par dar i veckan i höst... 

Några goda råd??

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-18 at 13:47, HannaNord76 sade:

Jag började med lchf i juni för att bli av med fett och kombinerar med en hel del träning för att bygga muskler. Första veckorna mådde jag fantastiskt och gick jag ner tre kilo. Läste sedan om ketodieten och tycker det lät intressant. Jag började utesluta kolhydrater den 1 juli och befinner mej nu i början av min tredje keto-vecka. Men jag vet inte hur jag ska klara mej vidare, jag känner mej bedövad, trög i kroppen och till och med talet, jag har absolut ingen ork i musklerna. Tydligen är det såhär innan kroppen fattat vad den ska göra och man ska må bra efter ca fyra veckor, men jag känner mej osäker på om jag gör rätt? Hur strikt ska jag vara? Pajar jag allt om jag äter mejeriprodukter som grädde och kvarg som innehåller lite kolhydrater? Jag skulle jättegärna höra om er andras erfarenheter kring övergången från lchf till ketos, behöver pepp...

Grattis.. dina symptom tyder på att du gjort det mesta rätt.. iallafall om du vill testa strikt LCHF/ketos!

Dvs du glömde säkert att läsa det finstilta/om de kortsiktiga biverkningarna?

Så då skall jag förklara efter bästa förmåga.. de första kilona var stora delar vatten.. bra som indikation och viss uppmuntran men de kommer som regel tillbaka, dvs vattnet när kroppen vant sig.

Hur som helst så har du stått ut och fortsatt, då når du nästa stadium.. och det handlar väldans mycket om glukosbrist för främst muskelarbete!

Och det är vad man vill uppnå på strikt LCHF/keto!

Vadå finns det lixom inget lättare/snabbare.. utan biverkningar, något tillskott eller så som fixar allt/återställer allt till noll?

Näe det finns lixom inte det, för våra stenålderskroppar är per se inte såå himla mottagliga för nymodigheter.. sådant tar iallafall hundra generationer!

Utan de tarvar på med gener från stenåldern och förväntar sig i princip både matintag som evolutionen samt fysisk ansträngning som motsvarar det evolutionen utvecklat oss mot.

Sådåså.. strikt LCHF/keto innebär glukosbrist.. dvs kroppen blir tvingad att ställa om till framföörallt fettdrift och det glukos samt ketonkroppar reserveras främst för hjärnan/hjärtat!

Och då kommer  vi osökt in på ketolysensymer, dessa förekommer främst i hjärnan, hjärtat lever saknar i princip dessa och muslerna har väldans lite av sådana!

Iallafall så har vi en metabol knirk, dvs levern kan producera en hel del ketonkroppar vid glukosbrist, men levern förbrukar inte sådana så de strömmar då ut i blodet och ersätter en hel del glukos.. främst för hjärnan och hjärtat!

Musklerna blir hur som helst tvugna att gå över till fettoxidation.. vilket kräver utökad syresättnin/ökad betaoxidation.

Oså till allt halleluja, vi som gått igenom hela processen och inte är lika beroende av ständig glukostillförsel vill alldrig tillbaka till sockerträsket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Mitt mål, förutom att bli slankare, är att bli starkare och uthålligare då jag tränar kampsport. I samband med att jag startade upp lchf i juni har jag även styrketränat en kort stund om dagen i snitt 5 ggr/v hemma med bara min kropp som redskap (det är sommaruppehåll med kampsporten). På lchf gick det alla tiders bra och jag hade massor av energi, tappade snabbt vattenkilon och kände mej starkare. Sedan juli när jag började med ketogen kost vände allt och viktnedgången avstannade och jag har ingen energi alls längre. Träna tar emot. 

Borde jag ha stannat vid lchf, passar inte keto alla? Vet att det är för tidigt att utvärdera keto än men om detta håller i sig och drar ut på tiden är det inte så käckt att börja köra kamp tre timmar ett par dar i veckan i höst... 

Några goda råd??

Jesper  tränar kampsport.. och han hade litta samma bekymmer som dig iallafall i omställningen till vanlig LCHF till strikater keto!

Allvarligt talat, det är i princip sådana som du och jesper som märker av skillnaden iomed att ni  tränar frekvent... till skillnad mot desktopworkers, som sällan eller alldrig tränar!

Dags att introdudicera E% för dig, dvs vad som är  ketogent för dig kan vara på tok för mycket kolisar för någon annan..

Altså.. 10-5 E% kolisar är ketogent.. litta beroende utav hur mycket glukos man förbrukar/kalorier man förbrukar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Zepp för utförliga svar! Jag håller på och läser mej igenom den tråden, det kommer att ta ett tag :) 

Hur vanligt är det att övergångsbesvären pågår ett år, som jag läste nånstans? Vad lång tid är vanligt? 

Sen funderar jag på hur man vet om det är proteiner som kroppen käkar och inte fett? Vad kan jag göra för att stimulera proteinsyntesen? När jag tränar, spelar det då någon roll vilka muskelgrupper jag tränar för var fettet kommer att tas för förbränning, eller är det liksom jämnt fördelat oavsett? Jag har skickat efter en glukos/ketonmätare efter inspiration i den rekommenderade tråden :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Tack Zepp för utförliga svar! Jag håller på och läser mej igenom den tråden, det kommer att ta ett tag :) 

Hur vanligt är det att övergångsbesvären pågår ett år, som jag läste nånstans? Vad lång tid är vanligt? 

Sen funderar jag på hur man vet om det är proteiner som kroppen käkar och inte fett? Vad kan jag göra för att stimulera proteinsyntesen? När jag tränar, spelar det då någon roll vilka muskelgrupper jag tränar för var fettet kommer att tas för förbränning, eller är det liksom jämnt fördelat oavsett? Jag har skickat efter en glukos/ketonmätare efter inspiration i den rekommenderade tråden :)

Mm, lång tråd att plöja sig igenom !

Fördelen är då att han gjort litta samma grej som dig förutom att han är man!

Det du nämner om att det kan ta uppemot till ett år handlar i första hand om obesa diabetiker.. jag tippar på att det går lika snabbt/lång tid för dig som för Jesper?

Aså redan vältränade/inte allt för obesa ofta löpare/cycklister gör hela omställningen på en ( 1) max tre månader!

Grejen är att det lättaste är att ställa om till ketos för hjärnan/hjärtat.. musklernas förmåga att använda fett/betaoxidation kan ta för redan hyfsat tränade 1- 3 månader!.

Dvs dina/mina/ingen annans heller, muskler har lixom inte så mycket ketolysensymer.. så de är beroende för sin anstränging utav antingen glukos eller fett!

Dvs löpare/cyckjlister/andra uthållighetsidrottare är till stora delar bberoende utav fettoxidation... en hög sådan för att spara på glukos.

Fördelen med högre fettoxidation i musklerna är främst uthållighet.. fördelen med glykolys är extra explosivitet i träningen.. som regel kan innebära ökad styrka i fall  man tränar perfekt.

Oså angående proteiner/aminosyror till folk som de facto tränar frekvent det handlar om att träning bryter ner muskler och det finns ett spill i proteinkkattabolism//anaboliism.. så de som faktiskt tränar bör ligga på mer aminosyror än vad obesa diabetiker bör göra per kilo.

Det du läst om är att i ketos så har vi som är så fanatiska att vi ens funderar på en ketogen diet så kommer delar av spillet från proeteinkatabolism/proteinsyntes att omvandlas till ketonkroppar, ihop med laktat från respirationen samt glycerol från de triglycerider vi använder!

Dvs på ketogen diet.. framförallt om den är kaloribegränsad så är protein/aminosyror själva konstanten, den sätts som regel till 0,6-0,8-1,0 gfram/kilo för överviktiga bantare.. som ett minimum.. för tränande icke överviktiga personer till iallafall 1-1,5 gram per kilo och dag.. för bodybulders.. ofta män, ända upp till 2 gram per kilo och dag!

Jag tror du har koll på proteinsyntesen.. den gynnas främst av träning, dvs den som handlar om att genom träning använda/bryta ner och sen stimulera kroppen att bygga upp dessa på nytt, kosten har då självklart betydelse, den bör innehålla tillräckligt med kalorier samt aminosyror!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack och bock igen! Då kanske jag åtminstone slipper vara i det här skymningslandet det kommande året ?

I den rekommenderade tråden är ju Jesper exemplet som uthållighetstränare, men jag tränar kanske mer explosivt och kortvarigt även om absolut uthållighet är jätteviktigt. Spelar det någon roll för vilken diet som passar bäst?

Men som nu i början då jag vill att min kropp ska förbränna det befintliga överskottsfettet så har jag läst att jag inte ska äta så mycket fett, för att det blir det som kommer att gå åt i stället för det jag vill bli av med. Så jag har bromsat upp fettintaget rätt mycket, det blir ca två msk cocosfett, kanske en näve para- eller valnötter, lite salladsdressing, 1-2 avocado, lite ost och sen det som finns i ffa lax eller bacon. Låter det som en vettig mängd, jag har ingen aning... Mycket oftare hungrig nu förstås! Betyder det att jag äter för lite fett..??

En annan sak jag märkt sedan jag övergick till keto är att magen blivit svullen på samma sätt som när jag åt bröd och sånt. Det försvann under lchf-perioden (den korta...?) men kom tillbaka nu. Är det övergående tro?

Längtar efter min glukos/ketonmätare...?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o välkommen hit! Vad tränar du gör kampsport? 

Jag tränar löpning. Styrketräning och combat jujutsu., Bjj och en del kickboxning. Ca 12 till 14 timmar i veckan.  Har precis. Flyttat så har lite kaos just nu men kan svara bättre när datorn är hittad och uppackad. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Tack och bock igen! Då kanske jag åtminstone slipper vara i det här skymningslandet det kommande året ?

I den rekommenderade tråden är ju Jesper exemplet som uthållighetstränare, men jag tränar kanske mer explosivt och kortvarigt även om absolut uthållighet är jätteviktigt. Spelar det någon roll för vilken diet som passar bäst?

Men som nu i början då jag vill att min kropp ska förbränna det befintliga överskottsfettet så har jag läst att jag inte ska äta så mycket fett, för att det blir det som kommer att gå åt i stället för det jag vill bli av med. Så jag har bromsat upp fettintaget rätt mycket, det blir ca två msk cocosfett, kanske en näve para- eller valnötter, lite salladsdressing, 1-2 avocado, lite ost och sen det som finns i ffa lax eller bacon. Låter det som en vettig mängd, jag har ingen aning... Mycket oftare hungrig nu förstås! Betyder det att jag äter för lite fett..??

En annan sak jag märkt sedan jag övergick till keto är att magen blivit svullen på samma sätt som när jag åt bröd och sånt. Det försvann under lchf-perioden (den korta...?) men kom tillbaka nu. Är det övergående tro?

Längtar efter min glukos/ketonmätare...?

Jag kan nästan lova att det tar en månad.. max två innan du kommer ut ur mörkret.. grejen är för friska redan vältränade att det hur som helst krävs en metabol omställning framförallt i musklerna!

Dvs musklerna har inte så mycket ketolysensymer så de får skifta över mer åt fettförbräning.. ketonerna går främst till hjärnan och hjärtat, för att ersätta bristen på glukos.

Allt med träning får du diskutera med jesper, för ni verkar ligga närmast varandra.. om du vill ha tips om racing på asfalt med bilar så kan jag eventuellt komma med lite tips på inställningar för olika banor.. de flesta råd förmodligen outdated iomed att det var 25 år sedan jag pysslade med sådant.

Oså kommer vi lite osökt in på att förbränna överskottsfett som man lagt sig till med.. nämenaltså det är cirka 7000 kcal i varje kilo kroppsfett.. du vet antagligen vad det innebär att bränna bort detta?

Grejen är att du först bör göra din omställning till att bli en fat burning machine.. annars så kan man banta först och göra omställningen sen, du väljer hur du gör.

Oså lite osökt träning på det, träning funkar som regel bäst på kaloriöverskott.. men då går man sällan ner i fettvikt.. om jag säger som så, hur man än vänder sig så har man ändan bak.

Om man säger som så.. framgångsrika bantare kan losa cirka  ett  halvt kilo i veckan, det mesta fett då, men som regel handlar det om överviktiga personer som knappast tränar alls.

I teorin så innebär allt kaloriuttag att man förbrukar energi.. det är såå himla lätt att då räkna sig fram till att om man skär ner den främsta energikällan/dvs fett till ett minimum så går man ner x antal kilon per månad.. det är vad vi brukar benämna för Tautologi, dvs uppenbart men helt utan förklaring varken metabolt eller biokemiskt!

Kroppen är betydligt mer komplex än vad matematik kan förklara.

Utan ta den tiden det tar att ställa om kroppen till en mer fettorienterad metabolism, ge det iallafall en månad, eller två, då kommer du ut på andra sidan och ser ljuset i tunnelen, sen vill du aldrig mer in i mörkret!

Iallafall så kan jag avslöja en sak... kroppen anpassar sig och blir fena  på att förbränna det man äter

Har man sen nått så långt så har man fler möjligheter antingen vad gäller träning/viktnedgång  och hur man anpassar kosten på lämpligast sätt för specefika mål.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jesper, jag har som sagt inte läst hela din tråd i ämnet och fick för mej att du körde kamp med dottern typ nån gång i veckan och i övrigt var löpare... ? då är du definitivt betydligt mer kampsportare än jag själv, kör ca fem- sex timmar Krav Maga i veckan och i övrigt hemmastyrketräning runt fem dagar i veckan. Vill komma i form för löpning också men har en hel hög ursäkter att forsera först, ffa tropisk hetta  ? Hur går dina kamppass utan kolhydrater, vad jag förstår så blir det lite si och så med explosiviteten till fördel för uthållighet på keto? Eller laddar du kolhydrater innan? Mina pass börjar inte förrän om nån månad så jag har inte kunnat exprimentera själv än ?

Jag har hört att kreatin, ffa kre-alkanyn, kan hjälpa till viss del, har du någon uppfattning? 

Zepp... kroppens matematik och fysiologi är verkligen oändligt komplex, jag är tacksam att andra kunnat sätta sig in i maskineriet och orkar svara på frågor ? Jag har ingen brådska och väntar med intresse in min metabolism, det är väldigt spännande att se hur känslig kroppen blivit för olika födointag och aktiviteter sedan kolhydrater plockades bort! Så mycket som påverkas som jag inte alls hade räknat med, det mesta positivt lyckligtvis. Tycker redan jag mår bättre, kan bli trög då och då på dagarna än men det ordnar lättare upp sig med ”kallsup” (tack för nytt ord Jesper) eller kokos-te än innan.

Väldigt kul att vara igång med detta, och det underlättar verkligen att kunna fråga om allt som jag undrar!

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Hinner bara svara lite kort nu.... men återkommer)

En väldigt stor skillnad jag märker nu är att jag måste ha en lugn uppvärmning i  minst 15 minuter oavsett vad jag ska köra...  Har jag inte det så blir passet mycket mycket tyngre. Jag uppskattar att det precis bara är den sista edgen som försvunnit men att jag vunnit så mycket annat istället.  t ex mycket kortare återhämtning och på våra långa hårda pass är det ändå jag som har mest krut kvar längst.  Jag märker också att det fortfarande blir bättre och bättre....   Jag tror att jag ännu bygger fetannpassning dvs att jag klarar högre och högre puls på ren fetdrifft, 

I börjar var det sjukt tungt.  men det släppte relativt snabbt och blev helt ok men sedan blir det bara bättre och bättre.  Jag kör väldigt strikt. i morse hade jag 1.9 i ketoner och 4.7 i blodsocker . Jag tror att det är värt att det tar lite längre tid men att du får bättre reslutat än om du kör någon form av hybrid...

Återkommer...

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, jesper sade:

(Hinner bara svara lite kort nu.... men återkommer)

En väldigt stor skillnad jag märker nu är att jag måste ha en lugn uppvärmning i  minst 15 minuter oavsett vad jag ska köra...  Har jag inte det så blir passet mycket mycket tyngre. Jag uppskattar att det precis bara är den sista edgen som försvunnit men att jag vunnit så mycket annat istället.  t ex mycket kortare återhämtning och på våra långa hårda pass är det ändå jag som har mest krut kvar längst.  Jag märker också att det fortfarande blir bättre och bättre....   Jag tror att jag ännu bygger fetannpassning dvs att jag klarar högre och högre puls på ren fetdrifft, 

I börjar var det sjukt tungt.  men det släppte relativt snabbt och blev helt ok men sedan blir det bara bättre och bättre.  Jag kör väldigt strikt. i morse hade jag 1.9 i ketoner och 4.7 i blodsocker . Jag tror att det är värt att det tar lite längre tid men att du får bättre reslutat än om du kör någon form av hybrid...

Återkommer...

Jag märker på min styrketräning och de gånger jag varit ute i spåret att återhämtningen blir bättre och bättre. Det där med uppvärmning är ett bra tips, dålig på det ärligt talat. I dag har jag min första riktigt bra dag för övrigt, har haft glasklar energi och ingen tyngdkänsla i kroppen, halleluja! Kanske det vänder nu...?

Intressant att du fortsätter att bli bättre på fettdrift, ketos är tydligen inget statiskt tillstånd ? Både peppande och inspirerande!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-22 at 14:09, HannaNord76 sade:

Jag märker på min styrketräning och de gånger jag varit ute i spåret att återhämtningen blir bättre och bättre. Det där med uppvärmning är ett bra tips, dålig på det ärligt talat. I dag har jag min första riktigt bra dag för övrigt, har haft glasklar energi och ingen tyngdkänsla i kroppen, halleluja! Kanske det vänder nu...?

Intressant att du fortsätter att bli bättre på fettdrift, ketos är tydligen inget statiskt tillstånd ? Både peppande och inspirerande!

Jag har väntat på jespers svar.. han är trots allt den som påminner om dig trots att han är man!

Allvarligt talat så inbillar jag mig att det inte är såå stor skillnad mellan män och kvinnor vad gäller metabolism.. speciellt inte om man tränar.

Bra iallafall att han nämde uppvärmnignens betydelse för att skifta mellan glykolys och betaoxidtaion.. den tar i princip 15 minuter!

Såådåså närmar vi oss osökt vår metabola förmåga att använda olika macronutrienter.. är man ung så reglerar kroppen oftast det väldigt bra själv.. men jumer vi närmar oss medelåldern så anpassar den sig till det vi faktiskt äter.. dvs den har några årtioenden på sig att anpassa sig.

Och här kommer då olika mentala och filosofosiska aspekter in  förutom de fysiologiska/metabola!

Vi börjar med de mentala.. de domineras som regel utav reklam/social kontext/dopamin.. rent ut sagt man äter vad andra äter och vad som erbjuds i vanliga affärer..till hyfsat låga priser och som ofta ger en omedelbar dopamineffekt.. rätt vanligt är att det leder till ett högt blodsocker!

Så även om det känns bra för stunden iomed dopamin så är det lixom inte säkertställdt att just ett sådant levnadsätt garanterat ett långt friskt liv!

Sen så kommer vi in på det filosofiska.. där blir det betydligt mer komplicerat.. där kan det även ingå att man avstår  omedelbar dopaminutsöndring/belöning för att i stället se till hälsan/metabolismens behov/den träning man tänkt sig att utföra för att uppnå den fysiska form som man tänkt sig!

Och då har jag inte ens nämnt den socioekonomiska faktorn, dvs man bör även välja rätt utbildning som leder till välbetalt jobb,, rätt partner som är llikställd, god bostad i rätt område, då har man som regel betydligt bättre förutsättningar att påverka sin hälsa/fysiska status!

Dvs den socioekonomiska faktor gör att du har betydligt större möljigheter att välja vilket liv du vill leva/vilken mat du vill äta/vilka livstilsfaktorer du utvecklar!

Oså WTF.. till slut.. kan man inte äta vad som helst och leva lite hur som helst och uppnå lite vad som helst.. näee det är ju som så att trots att vi lever i ett av världens rikaste länder med en av världens bästa hälsa/bostadstandard/sociala förmåner osv så är det hur som skillnader.. mellan folk och folk.. iallafall så emanerar det trots  all utifrån våra stenåldersgener.. som knappast är anpassade för vår nuvarande  livsstil/tillvaro!

Dvs omställningen från en högkolhydratdiet till en högfettdiet är som regel en minuskell i ditt liv.. man kan ioförsig fundilera lite på hur man levt förut och hur man kan återställa en normal metabolism!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Zepp, håller helt med dig. Det gäller att hålla i rodret och läsa sjökortet om man inte ska driva för vinden mot oönskade destinationer :)

I dag fick jag min mätare! Men vilken besvikelse... 5,4 i blodsocker och 0,4 ketoner? (mitt på dagen tre timmar efter lunch). Bläddrade genast runt efter en förklaring och inser att jag äter på tok för hög andel proteiner jämfört med fett. Har haft en oro/ misstanke om detta och nog varit feg att lägga till fett i tillräcklig mängd... Men nu fick jag ju en siffra på eländet så nu är det ju bara att ändra på dieten till massor av fett och dra ner på allt protein så hoppas jag på bättre värden! ?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det lugnt, ändra inte en massa utifrån ett enda mättillfälle.

Det finns mätfel och variationer, och variationer över dygnet, och en massa andra faktorer.

Proteinet ska inte heller hamna lågt i absoluta termer, d v s i gram.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag ska mäta i morgon bitti på fastande mage och se hur det ser ut. Men lite ska jag ändå svänga balansen protein/fett, inser det. Med tanke på att jag tränar rätt mycket, vad händer om jag får i mej för lite proteiner? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Ok, jag ska mäta i morgon bitti på fastande mage och se hur det ser ut. Men lite ska jag ändå svänga balansen protein/fett, inser det. Med tanke på att jag tränar rätt mycket, vad händer om jag får i mej för lite proteiner? 

För lite proteiner är sämre än för mycket.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du generellt äter för lite protein får du inte förväntad ökad muskelmassa vid hård träning och du kan känna dig matt, lättare bli sjuk och lite annat. I synnerhet gäller det de som tränar hårt, det är kroppens sätt att göra dig uppmärksam på att du behöver mer protein. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Maria och jala!

Kan det vara allt citronvatten jag dricker som är boven? Jag drar nog i mej en citron om dagen. 

Skulle gärna vilja höra vad ni äter i proteinväg under en dag så jag får ett hum om proportionerna jag ska sikta på. Jag äter brukar stoppa i mej några ägg och antingen bacon eller lax, men också mycket mjölkprodukter, främst osötad kvarg, halloumi och lite grädde. Har börjar baka ostbröd på ägg och gräddost också och dom slinker gärna ner några stycken med smör ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För hård träning skulle jag primärt rekommendera kött och kyckling. Ägg och fisk också men kanske mer "ibland" även om det är utmärkt mat. Mejerier är ett omtvistat ämne, personligen tycker jag de är okej men inte primärt som proteinkälla.

Vad skulle citronen ställa till med, menar du?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Kan det vara allt citronvatten jag dricker som är boven? Jag drar nog i mej en citron om dagen. 

Jag använder själv citron (ekologisk) som jag mixar medskal och kärnor som blandas med vatten, det hjälper mig att ta upp närings ämnena i kosten som jag äter. Har märkt att jag lätt blir gasig om jag dricker för mycket. Nu så huttar jag bara några gånnger om dagen och det verkar som det har lugnat ner sig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, MariaF sade:

För hård träning skulle jag primärt rekommendera kött och kyckling. Ägg och fisk också men kanske mer "ibland" även om det är utmärkt mat. Mejerier är ett omtvistat ämne, personligen tycker jag de är okej men inte primärt som proteinkälla.

Vad skulle citronen ställa till med, menar du?

Jag gick i samband med lchf över från vegetarian till ickevegetarian, kyckling fixar jag inte riktigt rent emotionellt och har kommit så långt som till bacon när det gäller kött ? Är det ok att enbart köra på bacon som kött ett tag? 

Läste idag att en citron innehåller ca 8 g kolhydrater...?

Är det pga kolhydrater som man vill undvika mejerier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu