Recommended Posts

5 minuter sedan, jala sade:

Jag använder själv citron (ekologisk) som jag mixar medskal och kärnor som blandas med vatten, det hjälper mig att ta upp närings ämnena i kosten som jag äter. Har märkt att jag lätt blir gasig om jag dricker för mycket. Nu så huttar jag bara några gånnger om dagen och det verkar som det har lugnat ner sig.

Det skulle vara intressant att höra hur en matdag kan se ut för dig?

Skal och kärnor.....?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Skal och kärnor.....?

Jag läste någonstans att man skulle ta till vara på hela citronen. Jag tycker inte om surt  och det behövs för att bryta ned maten. PH - balansen. Numera äter jag CARNEVORE och det verkar som jag mår bra på det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På dina beskrivningar av vad du äter så tror jag det är för lite fett...  Jag har förövrigt gjort samma resa... Jag var vegetarian i 18 år men lämnade den kosten för ca 10 år sedan. Kan fortfarande inte äta blodigt kött... 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde 

Man ska inte heller överdriva "extra behovet" av protein vid träning. De flesta icke elit tränar inte alls så hårt som de tror. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, jesper sade:

Glömde 

Man ska inte heller överdriva "extra behovet" av protein vid träning. De flesta icke elit tränar inte alls så hårt som de tror. 

Haha, nej så är det helt säkert. Jag äter otroligt mycket mer protein nu än jag gjorde som veg och var ändå periodvis skapligt stark även då. Tänkte inte på det...?

Då blir det fettkaffe med extra fett i morgon bitti, sen ska jag prova fasta till lunch.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, HannaNord76 sade:

Är det pga kolhydrater som man vill undvika mejerier?

Både ja och nej. Visst innehåller de en del kolhydrater, i synnerhet om man använder dem som proteinkälla för då blir det större mängder. Det stora trätoämnet är annars kaseinet, mjölkproteinet. Det finns i två typer, A1 och A2, varav det ena (tror det är A2) kommer från fjällkor/alpkor och är bättre och det andra sämre. Det finns mycket om det på nätet. När det gäller träning och muskelbygge tänker nog jag dock mest på att mjölk kommer från en hormonstinn ko och obalans mellan hormoner kan ställa till det vid träning.

Om du kör strikt keto i övrigt och tränar mycket tror inte jag att citronen är nåt problem men det är ju upp till dig om du vill räkna kolhydraterna (vilket jag iofs fått uppfattningen att du vill).

Bacon är ofta av tveksam kvalitet men jag hävdar det är bättre än mejerier ur proteinsynpunkt. Bäst är dock rent kött, typ högrev, biff, fläskkarré... och gärna lever (men det har jag själv svårt för).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för svaret Maria!

22 minuter sedan, MariaF sade:

Både ja och nej. Visst innehåller de en del kolhydrater, i synnerhet om man använder dem som proteinkälla för då blir det större mängder. Det stora trätoämnet är annars kaseinet, mjölkproteinet. Det finns i två typer, A1 och A2, varav det ena (tror det är A2) kommer från fjällkor/alpkor och är bättre och det andra sämre. Det finns mycket om det på nätet. När det gäller träning och muskelbygge tänker nog jag dock mest på att mjölk kommer från en hormonstinn ko och obalans mellan hormoner kan ställa till det vid träning.

Om du kör strikt keto i övrigt och tränar mycket tror inte jag att citronen är nåt problem men det är ju upp till dig om du vill räkna kolhydraterna (vilket jag iofs fått uppfattningen att du vill).

Bacon är ofta av tveksam kvalitet men jag hävdar det är bättre än mejerier ur proteinsynpunkt. Bäst är dock rent kött, typ högrev, biff, fläskkarré... och gärna lever (men det har jag själv svårt för).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det var inte så enkelt detta... Är inte i ketos (0,2 ketoner) och har varit deppig (är i regel glad och nöjd med livet) och trög i kroppen några dagar nu. Funderar på om jag halkat tillbaka på grund av ett par rejält stressiga dagar på jobbet. Främst är det kvällar som har varit kassa och riktigt deppiga, eventuellt kopplat till att jag känner att jag misslyckas med att komma i ketos... ??

Dessutom är min mens försenad 12 dagar vilket aldrig händer annars. Det verkar som om hormonerna har kaos pga kostomställningen...

Kör striktare än nånsin, öser på med fett, tränar så gott det går. Försöker hålla en bra dygnsrytm, efter förmåga i hettan.

Den här värmen, kan den öka stressen tro?

Nån som har tips på varför jag inte kommer i ketos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Det verkar som om hormonerna har kaos pga kostomställningen...

Ketos är inte min grej men den hormonella världen är fantastisk, fascinerande och underbar! Och rent ut sagt djävlig!

Stress, dvs förhöjt adrenalin, kortisol osv påverkar i allra högsta grad både prestation och menscykeln. Det är t ex samma grundämnen i kortisol som i progesteron (som styr menscykeln ihop med östradiolet). 
Tung styrka ökar testosteron, även på en kvinna. 
Värmen påverkar också stressnivån; både fysiologiskt men också psykiskt. Man kan t ex se det på pulsen om man börjar tänka på något negativt (typ Attans vad varmt det är, jag måste ju träna?!) Om man är stressad är det svårt att få till en bra fettförbränning, om jag förstått min guru Maffetone rätt. 
Hur har du det med elektrolytbalansen? Får du tillräckligt med salt i värmen utifrån hur mycket du svettas?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, MariaF sade:

Ketos är inte min grej men den hormonella världen är fantastisk, fascinerande och underbar! Och rent ut sagt djävlig!

Stress, dvs förhöjt adrenalin, kortisol osv påverkar i allra högsta grad både prestation och menscykeln. Det är t ex samma grundämnen i kortisol som i progesteron (som styr menscykeln ihop med östradiolet). 
Tung styrka ökar testosteron, även på en kvinna. 
Värmen påverkar också stressnivån; både fysiologiskt men också psykiskt. Man kan t ex se det på pulsen om man börjar tänka på något negativt (typ Attans vad varmt det är, jag måste ju träna?!) Om man är stressad är det svårt att få till en bra fettförbränning, om jag förstått min guru Maffetone rätt. 
Hur har du det med elektrolytbalansen? Får du tillräckligt med salt i värmen utifrån hur mycket du svettas?

Ja man är passagerare när det kommer till hormoner... Jag tänker på att få i mej elektrolyterna, tar två kallsupar med seltin dagligen. Dricker mycket, käkar magnesium. 

Av vilken anledning är inte ketos din grej? Nyfiken i en strut...

I dag är det svalare och jag mår bättre, känner mej tom sugen på att träna ? Hoppas väl på en lugn jobbhelg och ska låta bli ketonmätaren ett tag och tänka på att jag gör mitt bästa, good enough.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, HannaNord76 sade:

Av vilken anledning är inte ketos din grej? Nyfiken i en strut...

Jag har en tendens att bli.... nitisk när jag testar olika saker. Har haft ett osunt förhållande till mat i hela mitt liv och vill jobba vidare på en avslappnad relation. Sedan inbillar jag mig att vi är gjorda för att äta lite blandat om än med övervikt åt fett och protein. Nu skriver jag "inbillar mig" fast egentligen är jag helt övertygad, försöker vara lite ödmjuk och hålla mig öppen för att jag inte kan och vet allt. Med andra ord har jag inte satt mig in i keto-teorierna fullt ut även om jag försöker hänga med i turerna (du har väl sett the Biochemists förklaringar om mätning i "När mäta ketoner i blodet"-tråden?). Jag har inte behovet att prestera t ex i tävlingar, det kanske skulle vara annorlunda om jag hade det.

Jag tog en MAF-runda på morgonen. Väldigt varmt och kvalmigt! Men har du en AC-kyld träningslokal kommer det att gå fint! 

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en väldigt sund inställning Maria. Jag är likadan, siktar jag på optimal ketos har jag misslyckats ända tills jag är där... mindre sunt. Och såklart stressande, vilket flyttar mitt mål ännu längre bort ? Så ju fortare jag springer desto långsammare rör jag mej... Jag ska verkligen försöka fokusera på det egentliga målet istället, att bli starkare, komma i bättre form och minska mitt kroppsfett. Där är det lätt att se resultat, det händer saker varje dag. Och det betyder ju att jag lyckas varje dag ??

Googlar MAF...? Ah! Jag lyckades fånga morgonens relativa svalka och fick till ett bra styrkepass, har ingen träningslokal utan kör hemma. 

1 timme sedan, MariaF sade:

Jag har en tendens att bli.... nitisk när jag testar olika saker. Har haft ett osunt förhållande till mat i hela mitt liv och vill jobba vidare på en avslappnad relation. Sedan inbillar jag mig att vi är gjorda för att äta lite blandat om än med övervikt åt fett och protein. Nu skriver jag "inbillar mig" fast egentligen är jag helt övertygad, försöker vara lite ödmjuk och hålla mig öppen för att jag inte kan och vet allt. Med andra ord har jag inte satt mig in i keto-teorierna fullt ut även om jag försöker hänga med i turerna (du har väl sett the Biochemists förklaringar om mätning i "När mäta ketoner i blodet"-tråden?). Jag har inte behovet att prestera t ex i tävlingar, det kanske skulle vara annorlunda om jag hade det.

Jag tog en MAF-runda på morgonen. Väldigt varmt och kvalmigt! Men har du en AC-kyld träningslokal kommer det att gå fint! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Googlar MAF...? Ah!

Det var jesper som fick in mig på MAF-spåret. Hade ingen lust alls att träna med klocka/pulsband men tills slut kände jag mig oartig som inte ens läste länkarna han tipsade om... Och började läsa lite pliktskyldigast så där...  :blush: Jag föll pladask för hela konceptet! Och nu tjatar jag på alla jag kan om MAF och hälsofördelarna med denna sorts träning... :D

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hanna. Själv gillar jag att mäta. Samtidigt tror jag att mäta kan ha sina problem. Bifogad länk beskriver mätning av ketoner och hur det ska tolkas på bästa sätt jag sett.

http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html

I början mätte jag ofta både i blod och utandningsluft. Använde resultaten för att korrigera kosten. I början för att få bättre mätresultat. Korrigerade kosten för långt så att mitt blodsocker blev för lågt. Ledde till dålig ork och dålig sömn, (skyhögt kortisol). Efter ytterligare korrigering av kosten är jag nu nöjd. Nu mäter jag sällan och endast i utandningsluft. Resultatet brukar bli det förväntade.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, yngve30 sade:

Hej Hanna. Själv gillar jag att mäta. Samtidigt tror jag att mäta kan ha sina problem. Bifogad länk beskriver mätning av ketoner och hur det ska tolkas på bästa sätt jag sett.

http://www.tuitnutrition.com/2017/09/measuring-ketones.html

I början mätte jag ofta både i blod och utandningsluft. Använde resultaten för att korrigera kosten. I början för att få bättre mätresultat. Korrigerade kosten för långt så att mitt blodsocker blev för lågt. Ledde till dålig ork och dålig sömn, (skyhögt kortisol). Efter ytterligare korrigering av kosten är jag nu nöjd. Nu mäter jag sällan och endast i utandningsluft. Resultatet brukar bli det förväntade.

Det där med sömnen är intressant, jag har varitt en väldigt trött person som gärna sover några timmar på dagen plus minst nio timmar på natten. Nu vaknar jag klockan tre och somnar motvilligt om efter att ha varit uppe en stund. Inte det minsta trött på dagen och går och lägger mej kl tio. Att vakna klockan tre är ju en indikation på att något behöver justeras... äter jag för mycket protein då tro som blir till socker eller vad sker?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Att vakna klockan tre är ju en indikation på att något behöver justeras...

Är siffran i ditt alias en indikation på ditt födelseår skulle jag gissa att förklimakteriet kan göra sig påmint... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående sömnsvårigheterna, i mitt fall berodde sömnsvårigheterna troligen på att mitt blodsocker blev lågt när jag åt lite kolhydrater. Besvär som i mitt fall inte gick över. HbA1c 26, blodsocker enligt min hemmamätare 3 – 3,5. Sömnsvårigheterna ledde till att jag blev mycket trött vid KL 11 och 16.

Har ökat andel kolhydrater. Blodsockret mellan 4 – 5. Nu är jag nöjd med sömnen och pigg hela dagen.

Många andra får inte samma besvär eller att besvären är övergående.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, MariaF sade:

Är siffran i ditt alias en indikation på ditt födelseår skulle jag gissa att förklimakteriet kan göra sig påmint... 

Allvar?? Men det har ju börjat tvärt nu med ketodieten, det måste väl hänga ihop? Snälla....

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Allvar?? Men det har ju börjat tvärt nu med ketodieten, det måste väl hänga ihop? Snälla....

Kan komma tidigt, sa en läkare till mig en gång när jag var strax över 35. Blir värre när det riktiga kommer .....  klen tröst......

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Vet ju bara hur min egen sömn blivit påverkad allt eftersom. Började nog för några år sen, runt 46 kanske, för att eskalera när jag började med MAF nåt år senare. Jag har tänkt att ändringar av min träning påverkat klimakterieprocessen men jag vet inte. Förklimakteriet börjar redan i 35-årsåldern, sen när besvär av olika slag startar, det är individuellt.  Så... det skulle kunna vara en kombination. Maf tog förresten mina bröst också, när östrogenhalten sjunkit och jag ökat min fettförbränning har fettet plockats på de ställen där östrogenet står för inlagringen. Var väl lättare där än på insulinmagen, antar jag... Så fortsätt med styrka så kanske du förhalar urgröpningarna lite. Lite pepp så här på morgonkvisten! :unsure:

Martina Johansson Hormonbiblar är jättebra om du vill läsa mer! I den första boken beskrivs bl a inlagringen för både män och kvinnor (östrogen lagrar in på rumpa, lår, bröst, kärlekshandtag och underarmar) och i den andra beskriver hon olika hormonstyrda faser (endast kvinnor).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iofs är det väl många som rapporterar ett minskat sömnbehov vid övergång till LCHF/Ketogen kost ... så det behöver inte vara något klimakterium. ?

Personligen tyckte jag nog inte att det blev vare sig så mycket bättre eller sämre.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Det finns litta annat oxå som stämmer ihop som antagligen är mer relevant, dvs den genetiska åkomman  medelålders?

Dvs mentalt så känner man sig som 18-20.. men kroppen har hur som helst akumulerat flera år sedan dessa och alla tillkortakommandena fram tills nu!

Dvs det är först efter tredje barnet, tredje äktenskapet, tredje husbygget/tredje bostadsrätten, som man som regel inser att man är medelålders?

Och det är som regel först när man närmar sig pensioneringen som man har all den erfarenhet som krävs för att tala om för alla ens nära och kära hur de borde ha levt sina liv.. inklusive ens eget!

Grejen är att ingen lyssnar.. i bästa fall så hoppar det två generationer, dvs när ens egna barn får barn så kan det tänkas att de tar till sig sina föräldrars råd om livstil och en del recept?

Annars så får jag lixom mest för mig att du har omställningsproblem/matlagningsfobi.. det sista är rätt lätt avhjälpt antigen så skaffar du själv 3 barn eller hittar någon som redan har detta, då skall de serveras iallafall minst tre måltider om dagen av god kvalitet med all näring och de brukar vara kinkiga så då är det lixom bara lära sig lite recept och att trolla med olika matvaror!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha! Sovit hela natten... har tänkt vara 18-20 ett bra tag till ?

Tack för tipset Maria, det blir en tur till biblioteket! Och styrketräning blir det varje dag  ?

8 timmar sedan, Peter B sade:

Iofs är det väl många som rapporterar ett minskat sömnbehov vid övergång till LCHF/Ketogen kost ... så det behöver inte vara något klimakterium. ?

Precis!

• Gilla 6
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade proteinpulver...

Tog först en skopa igår kväll(förbannat sötsliskigt, sötad med sukralos). Vaknade med bättre ketoner än nånsin, har haft en misstanke om att jag äter för lite protein sen jag börjat utesluta mejerier, och att jag är i nån slags svält som gör att jag inte får de värden jag vill ha. Men 1.3 är helt ok.

Så tog en skopa direkt på morgonen i dag, varför knussla tänkte jag. Otroligt vad illa det smakar. Och vad jag har mått illa och varit uppblåst sen dess, som en sten i magen och helt dränerad på energi. Tänker att det måste vara sukralosen som ställt till det, jag har haft så himla mycket energi varje dag... kanske en kombi med grym träningsvärk. Men ändå.

Hällde ut pulvret i komposten.

Och letar efter en variant UTAN sötningsmedel. Misslyckas totalt. Existerar det ens bra proteinpulver utan aspartam/acesulfam K/sukralos/stevioglycerider???

(By the way. Sover gott till 06.30 nuförtin)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu