Jump to content

Statiner innan hjärtscintigrafi

Besika

Recommended Posts

Hej,

min mor som är 70 år och har ätit LCHF i snart 6 år har 9 i totalkolesterol.

Innan vi lärde oss mycket om kolesterol tack vare Ravnskov och dig Doc, prövade hon att äta statiner men mådde så dåligt av dem att hon slutade. Hon var tvungen att sova två timmar varje eftermiddag, var helt kraftlös.

Fördelningen av kolesterolet är bra, så vi är inte alls rädda över det "höga" värdet.

Hon har en arbetsskada i ryggen som ibland ger en hemsk smärta i bröstet.

För att vara på den säkra sidan att det verkligen är ryggen som ger denna smärta och inte kärlkramp eller annan hjärtsjukdom, har hon gjort ett arbets-ekg, som visade små förändringar.

Nu ska detta följas upp med arbets-ekg och hjärtscintigrafi.

Inför denna undersökning ska hon äta trombyl, betablockerare, och så klart statiner.

Är det viktigt att äta statiner inför denna undersökning?

Det är bara tal om kanske 2 veckor, men hon tycker inte det känns kul att äta dem ändå...

Tacksam för input om detta! :)

Mvh Besika

Det är ju bara två veckor och kanske det är lika bra så resultatet motsvarar det som läkarna tänkt sig!

Äter man statiner skall man oxå äta Q10.. då det nedregleras av statiner.. motverkar nedbrytning av mitocondrier och muskler!

Det är ju bara två veckor och kanske det är lika bra så resultatet motsvarar det som läkarna tänkt sig!

Äter man statiner skall man oxå äta Q10.. då det nedregleras av statiner.. motverkar nedbrytning av mitocondrier och muskler!

Har du förslag på lämplig Q10-produkt. Jag skulle vilja testa det eftersom jag fegar ur varje gång jag bestämmer mig för att sluta med statinerna.