Jump to content

Torr hud

katti65

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har hållit på med LCHF i sju veckor nu och har de sista två veckorna blivit så fruktansvärt torr i ansiktet.

Jag har problem med torr hud men det hjälper när man smörjer, men nu hjälper inte det.

Någon som upplevt samma sak?

Har med torr hud men tror det beror mest på vädret ? hm.. ah.. eller att man kanske ha starka ansikts produkter om du använder det med syra i ? :) 

• Like 1

Jag har upplevt lite åt det hållet, så idag bestämde jag mig för att testa att i en veckas tid smörja in ansiktet med kokosoljan. Om den gör underverk i kroppen borde den göra det på utsidan också.

Jag tog en liten liten klick, mindre än en ärta och sen massera in försiktigt i ansiktet. Blev inte flottig alls och nu tre timmar senare är jag fortfarande inte flottig utan bara fräsch och len som en "babyrumpa". Jag får återkomma om en vecka med testresultatet :-)

• Like 1

I also used to very dry skin around my mouth in the winter before LCHF, now I have no problem at all. On the other hand, the skin on my legs is drier although it's improving. I think the issue might be that you're not eating enough. At least that's what I can see helped for me.

• Like 2

Jag har ätit LCHF i flera år, likt många som skriver fick jag i flera år förbättringar på problemet "torr hud", men plötsligen har det kommit tillbaka trots bibehållen LCHF kost - nu börjar jag undra om det kan vara zinkbrist - någon som vet mer om det?

Jag tar magnesium och folsyra.

Alla tillskott kan öka förbrukningen av andra mineraler och vitaminer så man får brist på något annat. Samtidigt beror det ju på vad man får i sig via kosten. Finns det någon särskild anledning till att du äter just magnesium och folsyra?

Brist på D-vitamin är sannolikt inte bra för huden men för mycket är inte heller bra.

Jag fick samma problem helt ur det blå för någon vecka sen! Sedan jag började med LCHF har jag blivit av med mina hemska finnar och nu blev jag helt fnasig om kinderna. Vädret kan jag inte skylla på eftersom det varit över 30 grader varmt den senaste veckan. Hursomhelst, min rutin består enbart av aspirinmask och kokosolja numera.

Lös upp cirka sex aspirintabletter i ett par droppar vatten (en halv tesked), tillsätt sedan ett par droppar kokosolja (efter att tabletterna är upplösta). Applicera på ansiktet som en ansiktsmask och låt torka. När du ska tvätta av den ta lite vatten först och lös upp masken så du kan skrubba ansiktet lite. Tvätta sedan av allt och känn hur len huden är! Avsluta med ett par droppar kokosolja och you are done!

Jag äter magnesium för "kryp" i benen och folsyra för ev. tillökning. 

D-vitamin brist lär jag inte ha, möjligen för mkt sol (men det är konstant).

Kanske ska testa Annelies variant.

Har du kollat dina blodfetter? Hur mycket magnesium tar du? Äter du mycket ägg med stelnad äggula? Hur mycket kött och vilken sort? Mjölkprodukter? Nötmjöl?

Om du vill kan du ju berätta i stort vad du äter och hur det är med motion så kanske jag kan komma med något förslag sedan.

Jag frågar lite för jag funderar vad hudtorrheten kan bero på. Många som äter LCHF har ju fått mindre problem med torr hy så det gäller ju att lista ut vad det kan bero på.

Hejsan,

Jag har hållit på med LCHF i sju veckor nu och har de sista två veckorna blivit så fruktansvärt torr i ansiktet.

Jag har problem med torr hud men det hjälper när man smörjer, men nu hjälper inte det.

Någon som upplevt samma sak?

Jag har sluppit krämer och fått babyhud. Men just nu verkar det vara extra torr luft så till och med jag har fått smörja mig lite igen.

Jag har fått väldigt torr hy nu men har haft innan med . Tror det beror på vädret och även kanske ansiktstvötten jag använder som har lite syra i SIg. Men bästa med att skippa spannmål och mjöl är att jag knappt får utslag / finnar längre!! :)

Jag har alltid haft torr hud - med extra stora besvär vintertid. När jag började med LCHF hösten 2008 försvann dessa besvär! Tidigare hade jag alltid behövt speciell rengöring och speciella krämer i flera lager på vintern för att inte flagna i ansiktet. MEN nu i vinter har det av någon anledning blivit sämre igen utan att jag lyckats lista ut varför... Jag har fått återgå till den "vinterrengöring" jag använde till ansiktet innan LCHF. Efter fyra år med riktigt bra hud är jag åter torr, fast inte lika torr som innan LCHF. (Äter D-vitamin samt omega 3-kapslar, men inga övriga kosttillskott.)

Jag har alltid haft torr hud - med extra stora besvär vintertid. När jag började med LCHF hösten 2008 försvann dessa besvär! Tidigare hade jag alltid behövt speciell rengöring och speciella krämer i flera lager på vintern för att inte flagna i ansiktet. MEN nu i vinter har det av någon anledning blivit sämre igen utan att jag lyckats lista ut varför... Jag har fått återgå till den "vinterrengöring" jag använde till ansiktet innan LCHF. Efter fyra år med riktigt bra hud är jag åter torr, fast inte lika torr som innan LCHF. (Äter D-vitamin samt omega 3-kapslar, men inga övriga kosttillskott.)

Ja det var ju skumt. Har du gått ner eller upp i vikt under perioden? Har du ändrat på något annat som motion eller vad du äter?

Jag har också fått mer torr hy än vanligt? har fått byta till fetare kräm både i ansiktet och kropp, tänkte inte att det kan bero på Lchf? Äter D vitamin och magnesium och linfröolja. Kanske DR vet vad det kan bero på?

hm konstigt.. känns som man borde få mindre torr hy.. jag har med torr hy.. men kan det bero på vädret ? har iallafall inga utslag längre och får inte "finnar" heller på samma sätt.. någon enstaka ibland bara... :D

Dricker ni tillräckligt med vatten? Man verkar förlora mer vätska på LCHF, så det kanske är idé att öka med nån halvliter eller så? Centralvärme är också väldigt uttorkande. Sen vi skaffade element i vardagsrummet istället för enbart öppen spis, så har jag märkt att huden blivit torrare. Jag använder Jojoba olja på hud och hårbotten, och det funkar fint! 

Dricker ni tillräckligt med vatten? Man verkar förlora mer vätska på LCHF, så det kanske är idé att öka med nån halvliter eller så? Centralvärme är också väldigt uttorkande. Sen vi skaffade element i vardagsrummet istället för enbart öppen spis, så har jag märkt att huden blivit torrare. Jag använder Jojoba olja på hud och hårbotten, och det funkar fint! 

Hm! Tack för tips... Jag tror att jag glmmer att dricka tillräckligt med vatten.. då det är kallt är jag sällan sugen på vatten förutom när jag tränar.... dricker hellre kaffe eller något i den stilen... förutom i samband med träning... sen så har jag ett element i mitt rum som jag sätter på och stänger av hela tiden då det är så jäkla kallt... men kanske borde låta bli den och veva in mig i 3 täcken istället? känns som att det säkert kan bidra med torrhet! 

Jag har sen ett par månader haft problem med torra och röda ögonlock samt torra fläckar på halsen, som liten hade jag atopiskt exem så jag misstänker att det är ngt som blommat upp nu igen. Jag är speciellt känslig nu när det är kallt. Efter ett tag upptäckte jag även massor av torra och röda fläckar på min dotter som är 9 månader och anade att hon fått samma som jag hade. Jag bestämde mig för att testa följande:

Jag uteslöt alla mejeriprodukter och både frukt och bär. Samma för min dotter men där uteslöt jag även ägg, men gav henne ibland banan.

Jag var extra noga med fettsyror. D-vit, omega-3 och kokosfett, även till henne.

Jag använde så naturliga hudvårdsprodukter som möjligt, mycket baserat på aloevera. några gånger när exemen var som värst baddade jag först med kollodialt silver. och oljade in med olivolja innan bad för att inte torka ut. Efter ett par veckor har hennes exem och torra hud i princip försvunnit. mina torra ögonlock är mycket bättre. (jag är ju lite bättre på att slarva med kosten) Jag använde en aloevera gel som funkade till ögonen. Nu inför jag lite försiktigt saker hon har fått avstå ifrån för att notera ev reaktioner.Tror att vi som är känsliga tål maten bättre sen när det blir varmare ute. Är min filosofi iaf, då jag inte har ett återkommande problem. Jag har också använt ren jojobaolja innan och vet att den brukar vara bra.