Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag vill börja med LCHF men ammar nu sen 3 månader. Har ätit Lchf av och till sedan 2014 men ej senaste året. Under året har jag ätit lchf-aktiga middagar men också majskakor, godis, pizza, frukt m.m.

När jag började med lchf första gången så fick jag rejäla utslag i nacken och på bröst när jag gick ner i vikt från 74 till 68 kg. Är nu rädd för att kroppen återigen ska läcka ut gifter, denna gång via bröstmjölken, när jag börjar med lchf igen. Jag antar att lösningen är en liberal lchf. Men hur gör jag det? Hur undviker jag att gå ner för fort? Så lustigt det låter, btw... Förr åt jag rätt strikt, för att inte säga mycket strikt. Men ner i vikt ska man ju efter graviditet. När jag blev gravid vägde jag 67 kg, vid förlossningen 89 kg, 1 månad efter förlossning 79 kg och där är jag kvar nu. Idealvikt ca 65-68 kg.

Jag vill diskutera detta med andra som börjat med lchf under amning eller annan erfaren kunnig som kan ge goda välgenomtänkta råd. Ketoacidos är jag inte det minsta orolig för. Däremot som sagt att förbränningen av fett ska ge ifrån sig gifter ut i mjölken. Har för avsikt att amma länge till.

En vanlig dag för mig nuförtiden:

Frukost: Kaffe med grädde, 3-4 majskakor med ost och smör, 1-2 ägg med kaviar, eller 5 skivor leverpastej, 1/2 glas apelsinjuice

Lunch: Laxgratäng med grädde, sås, spenat, tomat

Middag: köttfärs med ost, creme fraiche, salsa, tomat, gurka, lök, 1 glas mjölk

Kvällsmat: Rysk yoghurt 250 g + 1 banan, 3-4 majskakor med ost och smör

Märk väl, jag vet vad lchf är, jag vet vad strikt lchf är. Det jag inte vet är hur man börjar med lchf på en lämplig nivå under amningen. Och jag vill tillbaka på lchf för att det är hälsosamt att äta så. Viktnedgång är inte det primära. Tvärtom har jag som synes blivit rädd för att gå ner i vikt för snabbt!

Jag har sett vad kostdoktorn skriver om detta. Tre stora frukter om dan tilltalar mig inte riktigt... hur kan man istället äta?

Jag skulle behöva en matplan liknande den ovan med frukost, lunch, middag, kvällsmat.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade detta 

"""Idag, åtta år efter att ”Editor’s Note” (som jag refererat till ovan) skrevs, hittar jag fortfarande inte någon studie på människor där effekten av en strikt LCHF-kost under amning utvärderats. Det närmaste jag kommer är en studie med sju ammande kvinnor som fått äta en kolhydratreducerad högfettskost med 107 gram fett (54 E%) och 137 gram kolhydrater (31 E%) per dag. Mjölkens volym och bebisarnas intag skiljde sig inte åt jämfört med när de åt vanlig kost (59 E%, 265 g kolhydrater; 26 E%, 51 g fett per dag). Innehållet av kolhydrater i mjölken skiljde sig heller inte åt mellan de olika tillfällena, trots stora skillnader i mammornas kolhydratintag. Fett- och energiinnehållet var däremot högre i mjölken när mammorna åt högfettkost. Det betyder att bebisarna fick i sig mer energi när mammorna åt högfettkost jämfört med när de åt vanlig kost. Ett annat intressant resultat av studien var att mammorna förbrände mer energi under högfettkosten jämfört med när de åt lågfettkost, trots att kaloriunderskottet var detsamma."""

https://www.fragadietisten.se/overvikt/ar-det-ofarligt-med-lchf-kost-under-amning

Hittade en hel del " skitsnack " som saknade belägg och bara vad författarna trodde. Låt det sunda förnuftet råda. Förr hade vi ett helt annat tänk samt bättre mat, ketogen kost var det naturliga.

Länk till inlägg
55 minuter sedan, Figaro sade:

Jag vill börja med LCHF men ammar nu sen 3 månader. Har ätit Lchf av och till sedan 2014 men ej senaste året. Under året har jag ätit lchf-aktiga middagar men också majskakor, godis, pizza, frukt m.m.

När jag började med lchf första gången så fick jag rejäla utslag i nacken och på bröst när jag gick ner i vikt från 74 till 68 kg. Är nu rädd för att kroppen återigen ska läcka ut gifter, denna gång via bröstmjölken, när jag börjar med lchf igen. Jag antar att lösningen är en liberal lchf. Men hur gör jag det? Hur undviker jag att gå ner för fort? Så lustigt det låter, btw... Förr åt jag rätt strikt, för att inte säga mycket strikt. Men ner i vikt ska man ju efter graviditet. När jag blev gravid vägde jag 67 kg, vid förlossningen 89 kg, 1 månad efter förlossning 79 kg och där är jag kvar nu. Idealvikt ca 65-68 kg.

Jag vill diskutera detta med andra som börjat med lchf under amning eller annan erfaren kunnig som kan ge goda välgenomtänkta råd. Ketoacidos är jag inte det minsta orolig för. Däremot som sagt att förbränningen av fett ska ge ifrån sig gifter ut i mjölken. Har för avsikt att amma länge till.

En vanlig dag för mig nuförtiden:

Frukost: Kaffe med grädde, 3-4 majskakor med ost och smör, 1-2 ägg med kaviar, eller 5 skivor leverpastej, 1/2 glas apelsinjuice

Lunch: Laxgratäng med grädde, sås, spenat, tomat

Middag: köttfärs med ost, creme fraiche, salsa, tomat, gurka, lök, 1 glas mjölk

Kvällsmat: Rysk yoghurt 250 g + 1 banan, 3-4 majskakor med ost och smör

Märk väl, jag vet vad lchf är, jag vet vad strikt lchf är. Det jag inte vet är hur man börjar med lchf på en lämplig nivå under amningen. Och jag vill tillbaka på lchf för att det är hälsosamt att äta så. Viktnedgång är inte det primära. Tvärtom har jag som synes blivit rädd för att gå ner i vikt för snabbt!

Jag har sett vad kostdoktorn skriver om detta. Tre stora frukter om dan tilltalar mig inte riktigt... hur kan man istället äta?

Jag skulle behöva en matplan liknande den ovan med frukost, lunch, middag, kvällsmat.

Först så vill jag säga som Jala.. varför kan du inte äta LCHF alla måltider?

Dvs liberal LCHF!

Dvs du äter lixom för två.. iallafall någon månad till och jag vill inte att du plötsligt byter till striktaste formen av LCHF när du ammar iomed att det kan påverka dina hormoner//de kan få för  sig att du svälter och sluta ge mjölk!

Sen så återkommer de där majskakorna stup i kvarten... vilken funktion har de.. förutom vana.. dvs vad är det för fel att bytta ut dessa  mot grovt rågbröd eller potatis i dina måltider?

Sen så.. LCHF är lika hälsosamt som de matvaror man äter.. majskakor/riskkakor är för lågkolisbantare/fettbantare.. potatis/andra rotfrukter har betydligt fler näringsämnen än de flesta sädesslag.. ät mer grönsaker till varje måltid och ersätt majskakorna med rotfrukter i stället!

Byt iallafall ut majskakorna till surdegsbakat rågbröd i värsta fall!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det där med gifter i mjölken... Det är väl ganska vanligt att mammor som ammar tappar några kilo , har aldrig hört att det skulle vara negativt.

Varför skulle den bli giftig om man äter extra bra?

• Gilla 3
Länk till inlägg
1 timme sedan, Vittvrak sade:

Varför skulle den bli giftig om man äter extra bra?

Det finns de som hävdar att när man går ner i vikt så frigörs olika gifter som ansamlats i kroppsfettet. Man menar att det finns en risk att dessa gifter går ut i bröstmjölken. 

Med liberal LCHF bör man kunna hinna rena eventuella gifter som frigörs men man kan också passa på att hjälpa kroppen med detta genom olika tillskott. Anna Sparre, 4health, har t ex skrivit en del om detta. Om man har höga halter kvicksilver i kroppen har man sannolikt låga nivåer av selen. Sök på 4health.se så hittar du säkert mer. Anna Hallén kan ha en del sådan information också.

Om du @Figaro, lägger dig på en nivå av 50-70g kolh/dag så är du hyfsat liberal men bör ändå få fördelarna. Rotfrukter, kanske en liten gnutta ris eller majs, kan vara lämpligt att lägga till din "vanliga" LCHF. Nötter innehåller mycket mikronäring och en del kolhydrater så tål du dem är det också bra. Cashew (tryptofan, magnesium, E-vitamin), paranötter (zink),  mandel (magnesium)... Finns många bra och goda nötter! 

Nu vet jag inte om din bebis har kolikaktiga besvär men om så kan det vara värt att utesluta alla mjölkprodukter, oavsett var mjölken kommer ifrån, då kaseinet kan påverka. Båda mina barn hade stor lindring av att jag avstod mejerier.

Vad matplan beträffar tycker jag du ska hoppa på den liberala varianten hos Kostdoktorn. Den går nog ända upp till 100g kolh/dag. Det finns många goda recept och idéer.

Hoppas du hittar en lagom väg att gå! Lycka till!

• Gilla 4
Länk till inlägg
23 minuter sedan, MariaF sade:

Man menar att det finns en risk att dessa gifter går ut i bröstmjölken.

Folk menar så mycket utan att riktigt förstå. Så inte ens alkoholen drabbar fostret. Människans kropp är så fantastisk på att rena sig så gifter tar en annan väg utan att skada fostret. Den största otjänsten vi kan göra oss själva är att vi oroar oss för mycket.

Länk till inlägg
14 minuter sedan, jala sade:

Människans kropp är så fantastisk på att rena sig så gifter tar en annan väg utan att skada fostret.

Det är upp till en ammande mamma att själv bestämma vilka risker hon är beredd att ta.

• Gilla 2
Länk till inlägg
7 minuter sedan, MariaF sade:

Det är upp till en ammande mamma att själv bestämma vilka risker hon är beredd att ta.

Därtill krävs det kunskap som man inte får från oroade forummedlemmar som tror.

Länk till inlägg

Eftersom TS skrev en tydlig fråga i form av "Hur gör jag för att äta liberal LCHF?" så får vi nog utgå från att det är det hon vill ha svar på? Sedan kan frågan vad som är farligt/ofarligt osv vid graviditet/amning vara nog så intressant, men det var inte det som efterfrågades här. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

En liberal variant av LCHF som Maria och Zepp föreslår och kanske  några kolhydrater extra om du känner dig oroad, låter väl vettigt? ? ..och som Maria skriver finns ju massor av Liberala LCHF recept hos DietDoctor...enklast är väl att använda dessa och lägga till lite ris och/eller potatis i en sådan mängd som känns bra ...det kan du ju enkelt justera uppåt eller neråt. Då undviker du ju också processad mat som majskakor och pizza.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Av vilken anledning skulle en liberal kost vara en fördel vid amning, någon som kan förklara?

""""Märk väl, jag vet vad lchf är, jag vet vad strikt lchf är. Det jag inte vet är hur man börjar med lchf på en lämplig nivå under amningen. Och jag vill tillbaka på lchf för att det är hälsosamt att äta så. Viktnedgång är inte det primära. Tvärtom har jag som synes blivit rädd för att gå ner i vikt för snabbt!""""""

Som jag ser det så efterfrågar hon inte en liberal LCHF utan hon frågar efter en lämplig nivå under amningen.

Så återigen, varför skall hon äta en kost som är sämre bara för att hon ammar????????????

Länk till inlägg

Saxat från kostkunskap.

"""Fallbeskrivningen belyser vikten av en god kosthållning även när man ammar. Med god kosthållning menas att man får tillräckligt med animaliskt protein, fett, mineraler, vitaminer och vatten. Kolhydrater saknar livsnödvändighetsstatus och ställer bara till det i kroppen """""

""""Kolhydrater saknar livsnödvändighetsstatus och ställer bara till det i kroppen """

http://kostkunskap.blogg.se/2015/september/ketoacidos-var-svaltketos.html

Länk till inlägg
1 minut sedan, Annika Rane sade:

Jala, vi avråder från strikt LCHF vid amning eftersom man förlorar runt 30 gram socker per dygn via bröstmjölken. Det måste tas igen för att (den lilla) risken för ketoacidos ska undvikas. Mer läsning här: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/amning

Jag har läst det nämner och tycker inte det finns någon substans i det ni nämner. Risken är extremt liten och och ketogen kost har tidigare varit helt naturligt för oss. Jag saknar fortfarande belägg för det ni avråder ifrån. Att en naturlig kost skulle vara farligt är en rent löjligt att påstå.

Länk till inlägg
2 timmar sedan, jala sade:

Jag saknar fortfarande belägg för det ni avråder ifrån.

Det är inte dig det gäller nu. Vi har en ny medlem som som söker råd då hon har en strategi för vad hon vill, men vet inte hur. Och så hamnar hon i en diskussion om att hon borde göra något helt annat. Frågan huruvida det behövs kolisar eller inte vid amning kanske borde diskuteras i en separat tråd...? Fast nu har vi nog lyckats skrämma iväg Figaro ändå... :(

• Gilla 2
Länk till inlägg
40 minuter sedan, MariaF sade:

Det är inte dig det gäller nu. Vi har en ny medlem som som söker råd då hon har en strategi för vad hon vill, men vet inte hur. Och så hamnar hon i en diskussion om att hon borde göra något helt annat. Frågan huruvida det behövs kolisar eller inte vid amning kanske borde diskuteras i en separat tråd...? Fast nu har vi nog lyckats skrämma iväg Figaro ändå... :(

Tror jag inte. Råden hon får är dåligt underbyggda oavsett vem de är till för. Att ge dåliga råd är inte bra för någon och det vet du mycket väl MariaF.

Länk till inlägg
Just nu, jala sade:

Att ge dåliga råd är inte bra för någon

Ibland får man ta saker ett steg i taget. Att äta kolhydrater är inte dåligt per se, snarare en fråga om mängd och källa. Och vem VET egentligen vad som är bäst? Den övertygade veganen? Den övertygade karnivoren? Eller den övertygade mittfältaren? 
Att ställa en fråga om något, och (förenklat) få "strunta i det och gör nåt helt annat istället" som svar, är inte till så mycket hjälp.

• Gilla 3
Länk till inlägg
18 minuter sedan, MariaF sade:

Ibland får man ta saker ett steg i taget. Att äta kolhydrater är inte dåligt per se, snarare en fråga om mängd och källa. Och vem VET egentligen vad som är bäst? Den övertygade veganen? Den övertygade karnivoren? Eller den övertygade mittfältaren? 
Att ställa en fråga om något, och (förenklat) få "strunta i det och gör nåt helt annat istället" som svar, är inte till så mycket hjälp.

Nu får du ge dig. Om någon skrämmer henne så är det du som kastar ur dig icke underbyggda råd och kommentarer som att du har hört att gifter från kroppen kommer ut i modersmjölken.

"""Att äta kolhydrater är inte dåligt per se, snarare en fråga om mängd och källa.""" Både du och jag vet att kolhydrater inte är essentiella vilket betyder att de inte behövs. Att under sådana omständigheter ge råd att öka kolhydraterna är f,n i mig inget annat än fullständigt oförstånd. Det handlar inte om mig, det har du rätt i . Det handlar om någon som vill ha goda råd och det har du hittills inte lyckats prestera. Hon är bekant med LCHF och har ätit det av och till så att det skulle uppstå några problem med mjölkproduktionen finns inte. De fåtal problem som man hänvisar till handlar om svält och kroppen har fått problem med ketoacidos. Det näms 4 fall och samtliga beror på svält pga tappad aptit. Att äta naturlig ketogen kost som vi är födda att äta skulle vara farligt för oss. Blanda inte in veganer i detta som vi diskuterar. Fett och protein är livsnödvändigt och det skall hon minska på enligt dig.???????

Länk till inlägg

Vi skiter i det här nu, jala. Du har din sanning och det är ju inte min sak att försöka få dig att bli lite mer nyanserad. Jag ger råd utifrån mina kunskaper och erfarenheter, du utifrån dina. Hoppas TS hittat nåt nånstans i början av tråden som hjälper henne.

• Tack! 1
Länk till inlägg

Jala, TS önskar råd om att äta liberalt när hon ammar ... jag har svårt att se några problem med att man hjälper henne med det?

(Vad gäller makronutrienter så är typ 50 gram protein och några gram av specifika fetter essentiella, det bevisar på inget sätt att kolhydrater är skadliga eller nyttiga för den delen heller ? )

• Gilla 4
Länk till inlägg
50 minuter sedan, Peter B sade:

Jala, TS önskar råd om att äta liberalt när hon ammar ... jag har svårt att se några problem med att man hjälper henne med det?

(Vad gäller makronutrienter så är typ 50 gram protein och några gram av specifika fetter essentiella, det bevisar på inget sätt att kolhydrater är skadliga eller nyttiga för den delen heller ? )

Du kan ju börja med att visa var ts skriver att hon vill ha råd om att att äta liberalt när hon ammar. Om hon hade bett om det som du påstår så,,,,,,

""""Vad gäller makronutrienter så är typ 50 gram protein och några gram"""" Var har du fått dessa siffror ifrån???????

Självklart skall råd vara underbyggda och inte en massa tyckande. Att du har svårt att se så får du skaffa dig glasögon.? Jag kan aldrig acceptera dåliga råd bara för att pleasa några som inte begriper bättre. Det bästa är alltid att bygga upp kroppens eget immunförsvar och dt gör du INTE MED KOLHYDRATER.

Länk till inlägg
13 minuter sedan, jala sade:

Förstår inte vad detta har med kolhydrater att göra? EN studie avseende PCB i modersmjölken säger inte mycket.

EN studie är mer värd än mitt tyckande.

Länk till inlägg

Tycker det har varit en del bra råd i tråden, du vet ju hur strikt lchf ser ut, lägg till lite rotfrukter och bär. 

De flesta som ammar går ner i vikt och de brukar nig se det som något positivt. Tror inte barnhälsovården varnar för det.

Till den ur lite urspårade diskussionen om kolhydraters vara eller inte: det jag läst om detta var snarare att oavsett hur mycket kolhydrater som äts, så går samma sockermängden ut i bröstmjölken och att det ör en onödig belastning att låta kroppen tillverka dessa utan det går Lija bra att tillföra de via kosten (saknar källa)

• Gilla 1
Länk till inlägg
26 minuter sedan, Tobias sade:

en onödig belastning

Helt i linje med vad jag tycker, man skall inte belasta kroppen mer än nödvändigt och så finns det folk som tycker att vi skall röra på oss mera.?

Länk till inlägg

Hej, maten när man ammar är ju så klart viktig, men skulle välja så mycket som möjligt ekologiskt ( dock tveksam till juicen och hellre äta lite bär eller en hel frukt och majskakorna skulle jag också skippa) Men något som jag också tänker på är hur viktigt det är att giftbanta sin närmiljö, dvs ut med plaster och kemikalier. Finns en bra bok om det här som Martina Johansson och Fanny Lindkvist skrivit; Giftfri heter den. Man kan ju bli lite nojig när man läser den, men det finns en massa bra råd som jag infört hemma. Rekommenderar den verkligen! Lycka till nu?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Ser att flera här skrivit långa svar utan att ens läsa mitt inlägg. Kul för er kanske men inte för mig. Undanber mig fler inlägg från jala och zepp, känns som om min tråd kapades till nåt helt annat och det är väl onödigt. Tror helt säkert det finns många som undrar samma sak som jag. Ni verkar engagerade av er och kan säkert göra nåt annat med den energin, i en mer lämplig tråd. Lycka till med det.

Vill/kan någon hjälpa mig med vad saken faktiskt gäller?

1. Jag som är van strikt lchf före jag gjorde avsteg som nu varat i 1 år vill nu lära mig äta liberal lchf. Har egentligen aldrig gjort det. Trivdes bra på strikt kost. Vad folk än säger är det inte aktuellt nu. Det har jag bestämt mig för.

2. Har gått ner mycket och framförallt snabbt med lchf förut och fått enorma lila och kliande utslag i samband med detta. Vill inte bränna fett och frigöra för mycket gifter för snabbt denna gång.

3. Vill absolut inte äta ris och potatis och bröd. Inte lchf eller hälsosam mat, i alla fall enligt mig. 

4. Vill ha en verklighetsbaserad realistisk matplan utan att behöva räkna något. En potatis till frukost "istället" för majskaka med smör och ost på låter inte realistiskt men det är vad jag tycker. Min nuvarande kost har jag halkat in på bara för att det är gott och nu vill jag ha en förändring. Du som ätit liberal lchf och gått ner i vikt sakta, dela gärna med dig av din meny.

Ni vars kommentarer jag gillat tillförde något, tack för det.

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Jag tycker att din mathållning känns väldigt vettigt. Den domineras av riktig mat och du inkluderar fett. Det jag skulle rekommendera är att ersätta majskakorna med fröknäcke (hembakt eller köpt) och/eller stenåldersbröd, se t.ex. https://www.kokaihop.se/recept/stenaldersbrod. Tänk näringstät mat. Komplettera med rotfrukter för att att öka mängden kolhydrater något. Beroende på hur din viktkurva ser ut så kan du dra ner lite på mejeri när det känns dags för det. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
17 timmar sedan, Figaro sade:

3. Vill absolut inte äta ris och potatis och bröd. Inte lchf eller hälsosam mat, i alla fall enligt mig. 

4. Vill ha en verklighetsbaserad realistisk matplan utan att behöva räkna något. En potatis till frukost "istället" för majskaka med smör och ost på låter inte realistiskt men det är vad jag tycker. Min nuvarande kost har jag halkat in på bara för att det är gott och nu vill jag ha en förändring. Du som ätit liberal lchf och gått ner i vikt sakta, dela gärna med dig av din meny.

Eftersom du skrev att du åt majskakor uppfattade jag att även ris kunde falla in i liberal LCHF men vill du inte äta det vidhåller jag att nötter och rotfrukter är bra kolhydratkällor. Ugnsrostade rotsaker (kålrot, selleri, morot, palsternacka, lök osv) är jättegott. Skär i bitar, ringla över olja och så lite salt och peppar (+ ev örtkrydda eller vitlök) och in i ugnen 15-20min på 200*C. Lite beroende på storlek på bitarna förstås. 

Jag började med LCHF nåt drygt halvår efter min son inte ville amma längre för jag hade värk i kroppen och inte kunde bära ner min 1-åring för trappan. Det tog flera år att gå ner mina då 8-10kg övervikt och framför allt att bli viktstabil. Då följde jag iofs ingen matplan för det fanns inte riktigt då. Jag vet att jag använde mig av köpeversionen av Matdagboken men LCHF fanns inte då, däremot GI. Numera tror jag de har både LCHF och paleo. Och fasta. Men skam vet om man borde betala för att inte äta alls... Och det är ju inte relevant för dig. Vill du ha en matplan tror jag kostdoktorns verktyg är lättast (fast det finns ju som sagt andra om du vill betala för dem). 

• Gilla 3
Länk till inlägg