Jump to content

Mörk choklad - "svart" choklad.. är den så mörk att den kan ätas oftare än sällan?

L78

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar hur okej den chokladen jag äter är:

Lindts 90%-iga choklad

Ingredienser: cocoa paste, cocoa butter, low fat cocoa, sugar och natural Bourbon vanilla beans. 

Per bit 40g                   Per förpackning 100g

protein 4 g                           10 g

carbohydrates 4,8 g            14 g

- sugars 2,8 g                      7 g

Hej.

Lindts 90%-iga choklad

Ingredienser: cocoa paste, cocoa butter, low fat cocoa, sugar och natural Bourbon vanilla beans. 

Skulle välja Anhton bergs om man ska äta någon mörk choklad :)  

Hej.

Lindts 90%-iga choklad

Den är helt ok för mig. Min favorit numera.

Man kanske också bör ha i åtanke att de här väldigt mörka chokladtyperna är "räddande änglar" i början av ketosanpassningen om man då så snabbt som möjligt vill ta sig över ketospuckeln och därför ligger väldigt strikt med kolhydratintaget. Däremot så går det ju att äta väldigt mycket "vanliga" saker men i mindre mängder efter denna period. Det är ju förvånansvärt mycket större flexibilitet när man kan gå från 20 gram/dygn till 50-80 gram som jag brukar ligga på numera.

Sedan är det ju en annan femma att för mig så har chokladtyper bortom ex. Lindts 90% blivit för söta. Nämner bara ovanstående ur perspektivet att det finns mer frihet än man brukar uppleva i början när man väl ketoanpassats fullt ut...och inte är extra känslig vilket en del verkar vara.

Just nu har jag skurit av mitt chokladintag, men jag blandar vilt mellan mörka chokladerna. Min favorit är Marabou Premium 70% mint. Jag köper ofta finchoklad på mässor osv, men för skrivbordslådan duger det med Marabou. Tittade in i skåpet och hittade typ en trave dessa och med 86% -iga maraboun. Inget som lockar just nu. Minten svalde jag innan jag sa adjö till chokladen. (Ja, det ligger kvar i skåpet orört)

Kolhydratinnehållet är ju lågt på 90% chokladen, två bitar ger 2,8 g kolhydrater och ryms ofta i även strikt LCHF. Äter man hela kakan, då får man nöja sig med bacon och ägg resten av dagen. :)

De 70-75 procentiga innehåller 30-35 g kolhydrater per 100 gram och två bitar blir 6-7 gram kolhydrater så då börjar det bli kärvt med strikt LCHF, äter man fler bitar så blir det svårt att hålla sig inom gränserna.

Den 90% kan kännas torr ibland, då gör jag tryffel - 100 g choklad smältes, blandas med 1 dl vispgrädde och 25 g smör och 1 msk stevia-strö. Hälls i småformar och läggs i kylen för att stelna. Perfekta som måltidsavslutning eller som kaka till kaffet.

• Like 1

• 2 months later...

Jag tycker om den 90 %-iga Lindt chokladen, och kan förhålla mig ganska bra till den, dvs jag går inte igång, och tuggar i mig hela kakan, utan håller mig till någon ruta.

Tyvärr så har jag inte sett till den i någon av "mina" affärer. De hade den i min närmaste ICA, men sedan försvann den. Jag ska fråga dem varför, kanske den inte hade så stor åtgång.

Jag vill inte gå under 85 %, och inga smaker, då jag är rädd att jag "går igång".

De allra mörkaste och även sockerfria chodkladsorterna har aldrig fallit mig i smaken. Inte ens när jag var "sockerknarkare". Därför äter jag ingen chocklad i dagens läge och har faktiskt ingen dragning åt det hållet längre heller. Tänker jag efter, kommer jag inte ens ihåg hur choklad smakade. Jag får inte fram någon smakupplevelse i huvet mitt utöver att chocklad smakade sött. Jag försökte nyss relatera det mentalt till smaken av kakao och inte heller då poppade något upp i huvet. Gissar på att mitt chockladberoende som sådan är inte ens ett minne blott, ty jag kommer inte ihåg hur det smakade. Däremot sitter sinnebilden hur sött smakar, kvar i huvet och troligen även i ryggmärgen... kanske evigt. Hoppas dock att det minskar och suddas ut mer och mer med tiden också.