Jump to content

kolesterol

Recommended Posts

Hej

Jag äter statiner sedan några år på doktorns inrådan och trots att jag inte har någon hjärtsjukdom

Statiner torde minska risken för hjärtsjukdom men jag har läst på kostdoktorns hemsida att statiner

medför ogynnsamma biverkningar.  Mina fråga:  Vore det klokt att ersätta statiner med växtsteroler

som också sägs sänka kolesterolvärdet ?

Hälsningar

Stefan Hellsten

Hej Stefan, och välkommen till forumet.

Det finns en gammal och felaktig (vågar jag nog säga) föreställning om att det är själva kolesterolet i blodet som orsakar hjärtsjukdom. Men vissa menar att när man skyller på kolesterolet är det ungefär som att påstå att det är brandkårens fel att det brinner bara för att de finns vid bränderna.

Kolesterolet är en viktig byggsten för kroppens bildande av celler, och äter man statiner sänks kolesterolet och tillgången till de här byggstenarna för att bilda cellmembran minskas då.

Så från mitt perspektiv ska vi inte eftersträva ett sänkt kolesterol, åtminstone inte "på konstgjord väg", dvs genom att äta statiner. Om kroppen mår bra normaliseras ofta kolesterolet.

Det vore intressant att få lite mer information om dig, som vilka dina kolesterolvärden är, hur gammal du är, och varför du sökt läkare.

Om man är man i yngre medelåldern och har ett mycket högt kolesterolvärde kan man ha familjär hyperkolesterolemi, dvs ärftligt förhöjt kolesterolvärde, och det är inte bra. Jag är osäker på om statiner hjälper i den situationen. Men är det bara lite högre än de värden läkarna har fått lära sig är maxgränsen ska du nog inte oroa dig.

Titta gärna på Uffe Ravnskovs sida, han har skrivit massor av vetenskapliga artiklar om kolesterol, och även två böcker om kolesterolmyten.

Själv kommer jag aldrig att äta statiner även om jag nog har lite högre värden än vården anser vara okej.

Ursäkta långt svar, men jag tror det behövs för att förstå min utgångspunkt. Jag är inte medicinskt utbildad och mina beskrivningar är från en lekmans perspektiv.

• Like 2
  • Thanks 3

Några kända biverkningar av statiner är demens och diabetes (framarbetat av forskare som inte behöver ta hänsyn till industrins vinstintressen)
Så det är ingen slump att läkemedelsföretagen gör allt dom kan för att slå ner kritiken och prångla ut smörjan.

• Like 3

3 timmar sedan, Stefan Hellsten sade:

Hej

Jag äter statiner sedan några år på doktorns inrådan och trots att jag inte har någon hjärtsjukdom

Statiner torde minska risken för hjärtsjukdom men jag har läst på kostdoktorns hemsida att statiner

medför ogynnsamma biverkningar.  Mina fråga:  Vore det klokt att ersätta statiner med växtsteroler

som också sägs sänka kolesterolvärdet ?

Hälsningar

Stefan Hellsten

Mnjaeä.. jag har oxå statiner att hämta ut på iallafall en av mina läkares inrådan!

Statiner ger cirka 4-5 dagars ökad livsläng sett enligt alla som får statiner utskrivna.. det hade förmodligen varit mer effektivt med ett glas vatten?

Iallafall så ger växtsteroler ingen utökad överlevnadsgrad.. utan det är mest reklam för att sälja becel/becerol!

Oså kommer vi osökt in på var ditt kolesterol kommer ifrån.. det är dina egna celler som producerar iallafall minst 90%.. kosten kan i värsta fall påverka resten av de 10%!

Och då kommer vi osökt in på lite olika faktorer som påverkar att cellerna producerar mer eller mindre kolesterol.. dvs högt insulin stimulerar hög kolesterolproduktion medans glukagon nedreglerar denna!

Iallafall så är det främst män i medelåldern som lider utav Familjär hyperkolesterolemi som eventuellt har någon nytta utav statiner,, dvs de har främst en oförmåga att i levern bryta ner LDL/lipoproteiner.

Så på min andra läkares inrådan så borde jag i stället göra en hel del livstilsförändringar.. vissa är lättare.. andra är svårare!

• Like 4

20 hours ago, SGK said:

Om man är man i yngre medelåldern och har ett mycket högt kolesterolvärde kan man ha familjär hyperkolesterolemi, dvs ärftligt förhöjt kolesterolvärde, och det är inte bra.

Men det är inte kolesterolet som är problemet ens för dom med FH. Se föreläsningen med David Diamond ovan. FH är en genetisk defekt (eller förbättring), men har man den har man ofta andra genetiska defekter också, bla en som ger ökad blodkoagulering. Och om det inte var för den hade vi sagt att FH var idealet. 

• Like 3
  • Thanks 1