Jump to content

Kraftig Yrsel, influensa liknande besvär

Jola
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag har ätit lchf/keto till och från i ca 5 år. Är sockerberoende så har blivit en del avhopp under dessa år. Har problem med värk främst i muskler, pmds, är histaminintolerant och diverse andra problem så har provat mig fram med mejerifritt, försökt kollat histaminkällor osv. Det är minst sagt svårt! Nu när jag ätit keto i ca 1 månad, mestadels kött och smör med ibland lite grönsaker till (och lite mildost ibland) så har jag fått en extrem yrsel, huvudvärk och mina muskler orkar absolut ingenting, kunde inte ens lyfta en vattenflaska dagen då det var värst. På morgonen är det numera bättre. Jag har haft så här i 4 dagar nu och sovit 3 av dem förutom uppehåll när var tvungen att äta. Det har varit precis som att ha influensa fast utan näsa-hals symtomen. 

Var på sjukhuset o kollade salt och vätska balans och det var bra. Har druckit saltvatten emellanåt.

Blir orolig av denna extrema yrsel, känner mig "tjock" i huvudet efter bara en liten promenad och sedan börjar yrseln.

Kissar fortfarande väldigt mycket men tar magnesium, zink, potassium och som sagt salt.

Har ni några tankar/tips? Har lagt till lite kg i form av blåbär i äggmjölkssmoothien men hjälper inte det heller. Har även börjat äta probiotika för att läka tarmen då den som sagt inte tål histaminer längre vilket gör det OTROLIGT svårt att äta. 

Tack på förhand!

Det är ju alltid svårt att med säkerhet säga, men jag tror nog ändå på vätske/saltbrist i denna extrema värme som råder. Kroppen är ju finurlig och försöker i möjligaste mån behålla saltbalansen normal, eftersom det annars skulle vara livsfarligt för oss. Men jag tänker att i denna värme så kanske du ändå behöver mer salt och även vatten trots att proverna såg normala ut. Ta för vana att alltid ta lite salt när du dricker vatten, inte bara ibland.

Hoppas det känns bättre snart ?

• Like 3

Tack! Gör ju redan detta dock. Har en ståltermos med vatten, citron, salt, potassium och ibland lite magnesium i. Försöker hålla detta varje dag men upplever inte att det blir nåt bättre. När jag hade saltbrist gick besvären över efter ca en halvtimme och då är det ju tydligt att det är det som är problemet!

• Like 2

Värmen ställer nog till det... men nog låter det som omställningsbesvär också?! När jag började med LCHF var jag ganska strikt runt 20g kolh/dag och den första månaden var vidrig! Och då var det vårvinter, inte tropisk hetta som nu. Efter den värsta svackan efter 3-4v så vände det långsamt och hjärnan blev försiktigt piggare.  Efter 3mån började till sist kroppen i övrigt kännas normal.

Jag tänker som så att eftersom du har en kropp som skriker efter socker så får du alla möjliga symptom på grund av det. Ofta använder jag sluta röka som analogi - Är du en sån som behöver sluta röka tvärt eller bör du trappa ner långsamt? Eftersom du använder ordet "sockerberoende" och har klarat 4v redan så vore det ju synd att behöva börja om... Det kan kanske vara värt att ge det nån vecka till om du kan för att se om det vänder innan du ev höjer kolhydratnivån något (och då kanske till 10-20g eftersom du verkar väldigt strikt nu).

• Like 3

Ja så kan det mycket väl vara. Sockret har jag varit ifrån ett tag men är ju samma sak med för mycket kh. Funderingar jag har haft är att eftersom jag kissar en del så kanske detox har kommit igång. Jag vet att jag har höga nivåer av kvicksilver och koppar i kroppen så kanske det är detta som spökar? 

• Like 3

Jag vill spinna på histaminspåret, även om det låter som magnesium, vatten, salt. Ta zink och magnesium vid olika tillfällen. Ta mer än 400 mg magnesium per dag. 

Nå. Histamin. Du har citron i vattnet, histamin. Äter du fläskkött?, histamin. Tomat?, histamin. Du sa mejerifritt, men annars är tex yoghurt problem. 

• Like 2

9 hours ago, Jola said:

Hej. Jag har ätit lchf/keto till och från i ca 5 år. Är sockerberoende så har blivit en del avhopp under dessa år. Har problem med värk främst i muskler, pmds, är histaminintolerant och diverse andra problem så har provat mig fram med mejerifritt, försökt kollat histaminkällor osv. Det är minst sagt svårt! Nu när jag ätit keto i ca 1 månad, mestadels kött och smör med ibland lite grönsaker till (och lite mildost ibland) så har jag fått en extrem yrsel, huvudvärk och mina muskler orkar absolut ingenting, kunde inte ens lyfta en vattenflaska dagen då det var värst. På morgonen är det numera bättre. Jag har haft så här i 4 dagar nu och sovit 3 av dem förutom uppehåll när var tvungen att äta. Det har varit precis som att ha influensa fast utan näsa-hals symtomen. 

Var på sjukhuset o kollade salt och vätska balans och det var bra. Har druckit saltvatten emellanåt.

Blir orolig av denna extrema yrsel, känner mig "tjock" i huvudet efter bara en liten promenad och sedan börjar yrseln.

Kissar fortfarande väldigt mycket men tar magnesium, zink, potassium och som sagt salt.

Har ni några tankar/tips? Har lagt till lite kg i form av blåbär i äggmjölkssmoothien men hjälper inte det heller. Har även börjat äta probiotika för att läka tarmen då den som sagt inte tål histaminer längre vilket gör det OTROLIGT svårt att äta. 

Tack på förhand!

En del blir sådär av probiotika. 

• Thanks 1
  • Confused 2

10 minuter sedan, The Biochemist sade:

En del blir sådär av probiotika. 

Okej, märkligt! Jag började med probiotikan efter det satt igång så det kan det inte heller vara. 

Idag känns det mycket bättre dock, har inte gjort något annorlunda vad jag vet dock.. förutom att röra mig minimalt då och möjligtvis ätit mer regelbundet.

• Like 1

16 timmar sedan, Erik 2 sade:

Jag vill spinna på histaminspåret, även om det låter som magnesium, vatten, salt. Ta zink och magnesium vid olika tillfällen. Ta mer än 400 mg magnesium per dag. 

Nå. Histamin. Du har citron i vattnet, histamin. Äter du fläskkött?, histamin. Tomat?, histamin. Du sa mejerifritt, men annars är tex yoghurt problem. 

Citron är histaminfrisättande, ja. Men har inte reagerat på den lilla mängd tidigare. Äter avokado som är frisättande det med men det går också. Fläskkött är jag däremot känslig emot o får hjärtklappning o huvudvärk. Men som sagt finner jag detta märkligt då jag alltid klarat av såna här typer av livsmedel. Rökt lax, skinka och fläskkött. Det började med benbuljongen, fick extrem ångest av AIP och kunde senare koppla ihop det med benbuljongen. 

Åt fläskkött i helgen innan detta bröt ut. Har dock aldrig fått en så kraftig reaktion på histaminer, tror du att det kan bli värre när man varit mer noggrann o sedan tillför något histaminrikt?

• Like 2

4 minuter sedan, Ekner sade:

Du kanske borde vänta till vädret stabiliserats. Vi skandinaver är inte vana värmeböljor och en del får otippade problem...

Då hoppas jag på det. Kanske även med känslighet för histaminerna?

• Like 3

On 7/27/2018 at 7:39 AM, Jola said:

Citron är histaminfrisättande, ja. Men har inte reagerat på den lilla mängd tidigare. Äter avokado som är frisättande det med men det går också. Fläskkött är jag däremot känslig emot o får hjärtklappning o huvudvärk. Men som sagt finner jag detta märkligt då jag alltid klarat av såna här typer av livsmedel. Rökt lax, skinka och fläskkött. Det började med benbuljongen, fick extrem ångest av AIP och kunde senare koppla ihop det med benbuljongen. 

Åt fläskkött i helgen innan detta bröt ut. Har dock aldrig fått en så kraftig reaktion på histaminer, tror du att det kan bli värre när man varit mer noggrann o sedan tillför något histaminrikt?

Jag klarar också citron och avokado men har tydliga problem med bla fläskkött och färsk tomat. För nåt år sen gick jag många veckor med en elak nästäppa som inget bet på, till jag tog bort gallerrökta skinkan på omeletten. 

Har läst boken Dirty Genes av Ben Lynch i sommar och bla lärt mig om DAO genen och hur histamin från mage tarm (där det är livsnödvändigt) kan komma in i blodet och ge oss problem. Det visar sig att genetiken kanske inte är det stora problemet utan matintolerans som får tarmen genomsläpplig. Jag får tydliga problem om jag äter komejeri; ibland fuskar jag en bit ko-ost trots helt komejerifri i övrigt. Stress ger mig också problem i kombo med problemmat.

Värsta boven är dock drycker, jästa drycker, öl, bubbelvin, rödvin (torrt ungt vitt vin brukar fungera om måttlig) kombucha, och starka drycker. Alkohol i sig stannar upp nedbrytningen av histamin. Jästa drycker innehåller mkt histamin och producenter därav.

Sen har vi de probiotiska bakterierna, ett antal av dessa producerar histamin, så också de som finns i yoghurt, oavsett ko el. får, get.

Såna som vi måste äta väldigt färsk mat. Och tänka påvad vi dricker och vad vi har för intoleranser och stressnivå. 

Till din fråga. Ja, absolut tror jag på fläsket, och något du drack till, och nån intolerans. Min värsta resa hade jag efter en fläskschnitzel, och min mor (ärftligt) efter en fläskkotlett. Och, nej, jag tror inte det spelar roll med uppehåll, strikta perioder. 

Jag upplever viss lindring av ipren, det enda jag hittat som ger nån effekt.?? 

• Like 1

7 hours ago, Erik 2 said:

Jag klarar också citron och avokado men har tydliga problem med bla fläskkött och färsk tomat. För nåt år sen gick jag många veckor med en elak nästäppa som inget bet på, till jag tog bort gallerrökta skinkan på omeletten. 

Har läst boken Dirty Genes av Ben Lynch i sommar och bla lärt mig om DAO genen och hur histamin från mage tarm (där det är livsnödvändigt) kan komma in i blodet och ge oss problem. Det visar sig att genetiken kanske inte är det stora problemet utan matintolerans som får tarmen genomsläpplig. Jag får tydliga problem om jag äter komejeri; ibland fuskar jag en bit ko-ost trots helt komejerifri i övrigt. Stress ger mig också problem i kombo med problemmat.

Värsta boven är dock drycker, jästa drycker, öl, bubbelvin, rödvin (torrt ungt vitt vin brukar fungera om måttlig) kombucha, och starka drycker. Alkohol i sig stannar upp nedbrytningen av histamin. Jästa drycker innehåller mkt histamin och producenter därav.

Sen har vi de probiotiska bakterierna, ett antal av dessa producerar histamin, så också de som finns i yoghurt, oavsett ko el. får, get.

Såna som vi måste äta väldigt färsk mat. Och tänka påvad vi dricker och vad vi har för intoleranser och stressnivå. 

Till din fråga. Ja, absolut tror jag på fläsket, och något du drack till, och nån intolerans. Min värsta resa hade jag efter en fläskschnitzel, och min mor (ärftligt) efter en fläskkotlett. Och, nej, jag tror inte det spelar roll med uppehåll, strikta perioder. 

Atarax fungerar bra mot histaminreaktioner.  

2 minutes ago, Erik 2 said:

Tack Biochemist, jag ska försöka hitta och testa detta Atarax.

@ Jola; glömde säga att det är extra jobbigt under pollenallergisäsongen - ivart fall för mig, då måste jag vara superstrikt med maten.  

Kanske skulle nämnt att det är receptbelagd så du behöver till läkare. 

On 2018-08-02 at 09:36, Erik 2 sade:

Har du testat Daosin och funkar det för dig i så fall?  Jag har inte märkt någon tydlig effekt. Misstänker att jag har en intolerans mot mjölkprodukter men inget som är konstaterat och jag finner det extremt tråkigt och svårt att ta bort även smör från min redan alldeles för begränsande kosthållning. Alkohol har jag helt tagit bort då jag mått skit av det och pga beroendesjukdom så det är inga problem. 

Jag äter mestadels nöt och det brukar funka att förvara i kyl en dag och sedan äta.

Probiotika har jag någon som ska vara bra för HIT.

Efter en helg på sjön när jag kom hem jättetrött blev det en kebabsallad igen (fläskkött) då inget annat alternativ kändes rimligt och vi håller på att renovera kök osv. Vaknade idag med huvudvärk, förstår inte hur man kan vara så otroligt dum!! Har du kanske nåt tips på enkel och snabb mat vid dötrötta tillfällen? Visst kan man ha matlådor i frysen men min personlighet gör att den planeringen inte alltid utförs och då behövs en nöd-plan!

Ipren är väl NSAID preparat och dessa skapar ju genomsläpplighet i tarmslemhinnan och kan därför orsaka värre reaktioner i längden så det vågar jag inte ta även om det hjälper för stunden pga den inflammationshämmande effekten.

Hur har du tagit reda på vad du tål och inte tål? har du utsatt dig för saker efter en tid med bra kost för att se om det hjälpt något mot HIT? Jag försöker med någon slags tarmläkning med probiotika och ibland glutamin och en ketogen kost. Hur gör du?

• Like 1

Det skulle bli en bok att berätta allt jag gjort för att förstå mina problem, och jag har nog en bit kvar. Jag har läst massor och undviker allt som kan vara problem om det inte har visat sig funka.

Daosin har jag försökt men det är dyrt och ger ev någon effekt först efter ganska många piller, men tveksamt. Dessutom tror jag inte problemet är där, problemet är att histaminet i tarmen kommer ut i blodet, det gör nytta i tarmen men blir problem i blodet. Varför kommer det ut i blodet genom tarmen, det är nyckeln tror jag. Vad gäller fläsk tänker jag att jag kanske inte "tål" griskött kanske reagerar kroppen och tarmen öppnas. Gluten, gliadin, WGA, öppnar tarmen men det har jag slutat med. Undviker också alla "kärnor", fröer, (vete är ett frö..) pga deras lektiner som antingen ger direkt allergisymptom eller histaminöverslag. 

Starkt förkylningsnässpray kan ibland funka mot huvudvärken. Håller med om att Ipren inte borde vara bra men det hjälper och jag gissar att det är det antiinflammatoriska som gör det. 

Snabbmat. Problem. Omelett men äggen får inte vara för gamla. Sallad. Grillad kyckling.

Mat. Många grönsaker funkar. Fetter funkar. Inte allt för gammalt kött från ko och lamm och fågel och vilt (utom vildsvin) funkar. Feta lammkorvar funkar konstigt nog. Snabbtinad fryst vit fisk ok.

Dr Ben Lynch har satt ihop en probiotika produkt, Probiota Histamin X, kanske värt att prova. https://www.drbenlynch.com/histamine-intolerance-probiotics/

• Like 1

19 timmar sedan, Jola sade:

Nu en annan fråga. Mätte mitt BS nyss och det ligger på 3.6 nu 14.30 efter en bit entrecote och en fettkaffe. Något att oroa sig för? Mår inte dåligt förutom huvudvärk pga histaminer..

Histaminspåret kan du utreda separat genom att ta Daosin, till dina måltider.

Hjälper dessa så kan du sen uppsöka vårdcentral och få histaminintolleransen utredd.

Blodsockret är det per se inga jätteproblem med såvida det inte är detta som orsakar huvudvärken.

Utan det antyder att du har en hyfsat bra reglering, dvs efter en måltid rik på protein så stiger insulin för att lagra proteinet (aminosyrorna) , samtidigt stiger glukagon för att blodsockret inte skall rasa ner till fotknölarna, regleringen av detta är rätt elemäntär/litta robust men inte helt exakt, dvs blodsockret kan tex sjunka några tiondelar, innan glukagon kommit ikapp!

Inte nog med det.. vem sade att äta LCHF var enkelt, dvs fettkaffet.. speciellt om det var kokosfett, känner kroppen av, dvs du har då fullt av energi i blodet för dina celler så då behövs inte lika högt blodsocker, för MCT dvs kokosfett lagras inte utan går rätt snabbt ner till levern där det omvandlas till ketoner, då krävs ännumindre blodsocker, iomed att ketoner ersätter en hel del glukos för vissa celler, främst hjärnan och hjärtat, vilka är storförbrukare av energi även om du ligger på soffan hela dagen!

• Like 1

• 2 weeks later...

Daosin har jag provat men inte upplevt att de fungerat, provade dock bara med ca 60 tabletter. Har frågat min läkare men eftersom jag i princip har stämpeln inbillningssjuk i min journal efter en lång tid med kronisk värk, magproblem, denna yrseln osv så tar de mig inte på allvar utan säger att det säkert är stressutlöst då jag hela tiden försöker hitta mina egna anledningar till mina bekymmer. Det är ju dock helt nödvändigt då läkare enbart är intresserade av läkemedelsbehandling och att bota symtom inte orsak. 

Har nu ätit strikt ketogent i nästan 2 månader, också tagit bort saker med histamin förutom kaffet som är kvar. Mjölkprodukter har det inte varit på längre än så och jag tar magnesium och salt, zink och selen som tillskott då och då. 

Jag upplever verkligen att min histaminintolerans blir värre av ketogen kost. Har oftare migrän nu än på glukosdrift, nu kan det bli kanske 3-4 gånger i veckan. Det är dock inte ett alternativ för mig att byta kost. 

Har ni några tankar? 

Om du har histaminproblem så kan det bero på utifrån kommande histamin så du måste lära dig vilken mat dryck som är känd att ge problem och undvika, eller på histamin från insidan, du kan ha en dålig tarmflora som har för många histaminproducerande bakterier det är mycket krångligt att komma tillrätta med. Sen kan det du äter orsaka immunförsvarsreaktioner med histamin så kolla upp dina allergier.

Sen tänker jag att lchf nog kan leda till svält bland vissa bakterier som då i sin dödsdans släpper gift bla histamin, kallas för "die off" - det kan vara plågsamt ett tag men bör ge sig efter tid. Kokosfett kan skynda på avdödandet.

• Like 1

Låg histamint äter jag. Däremot börjar jag bli orolig för ifall det är mögel som orsakar mina problem. Har flyttat nyligen och migränen kom ca 1 år efter den. Vi sover i en källare. Det skulle ju kunna ge upphov till HIT också. Usch vilken röra..

• Sad 1

Just nu, Jola sade:

Låg histamint äter jag. Däremot börjar jag bli orolig för ifall det är mögel som orsakar mina problem. Har flyttat nyligen och migränen kom ca 1 år efter den. Vi sover i en källare. Det skulle ju kunna ge upphov till HIT också. Usch vilken röra..

Intressant med "die-off"!!

• Like 1

42 minutes ago, Jola said:

Mögel. Absolut en möjlighet. Svårt att reda ut bara. Bäst att ni byter miljö. 

• Like 1

Just nu, Erik 2 sade:

Mögel. Absolut en möjlighet. Svårt att reda ut bara. Bäst att ni byter miljö. 

Finns det verkligen inget annat sätt? Vi håller på o renoverar och har tänkt att det är här vi ska bo. Det är bara jag som upplever problem också. Ta bort träpanel på cementvägg för att undersöka där, plus ta bort synligt mögel i den lösa putsen och ställa in luftrenare? Du tror inte det skulle räcka?

• Like 1

35 minuter sedan, Erik 2 sade:

Om jag kom och hälsade på skulle du veta inom 10 minuter om det är mögel, jag blir sjuk direkt ... ?

Har du synligt mögel i fogarna ?

Då får du komma till Mariestad då ;) nej det synliga är enbart i den lösa putsen i tvättstugan. Syns inget på panelen i sovrummet.

• Thanks 1