Mitsy123 Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej alla Jag blev nyfiken på lchf och la om min kost för knappt två år sedan. Jag har alltid haft bra värden vad gäller, blodsocker, blodfetter, ja allt vad det heter och även lågt och bra blodtryck. Det enda som varit och fortfarande är för högt är vikten. Ska man gå efter BMI-kurvor så lider jag av fettma. Detta har jag svårt att ta till mig för jag känner verkligen inte så. Är 167 lång och väger 83 kg. Hur som helst..för första gången i mitt snart 57 åriga liv så har jag högt blodtryck! Och då smyger sig funderingarna och osäkerheten på..är lchf bra kosthållning vid högt blodtryck?? Nu hoppas jag att det i mitt fall är högst tillfälligt och rättas till när jag kommer igång med träning igen efter långvarig förkylning mm,mm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Det är nog inga problem med LCHF och högt blodtryck. Många får stabiliserat blodtryck när de äter LCHF. Däremot så stiger blodtrycket ofta med vikten. Mitt höga blodtryck gick ner när jag minskade i vikt. Ser att du även tidigare var överviktig men med normalt blodtryck. Hade jag varit du hade jag i första hand testat om viktminskning påverkar blodtrycket. Om det inte löser sig redan med din planerade träning vill säga. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej alla Jag blev nyfiken på lchf och la om min kost för knappt två år sedan. Jag har alltid haft bra värden vad gäller, blodsocker, blodfetter, ja allt vad det heter och även lågt och bra blodtryck. Det enda som varit och fortfarande är för högt är vikten. Ska man gå efter BMI-kurvor så lider jag av fettma. Detta har jag svårt att ta till mig för jag känner verkligen inte så. Är 167 lång och väger 83 kg. Hur som helst..för första gången i mitt snart 57 åriga liv så har jag högt blodtryck! Och då smyger sig funderingarna och osäkerheten på..är lchf bra kosthållning vid högt blodtryck?? Nu hoppas jag att det i mitt fall är högst tillfälligt och rättas till när jag kommer igång med träning igen efter långvarig förkylning mm,mm.. Har du gått neråt i vikt sedan du började med LCHF? Hur högt är blodtrycket? LCHF kan ju vara väldigt olika. Vad äter du en normal dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej alla Jag blev nyfiken på lchf och la om min kost för knappt två år sedan. Jag har alltid haft bra värden vad gäller, blodsocker, blodfetter, ja allt vad det heter och även lågt och bra blodtryck. Det enda som varit och fortfarande är för högt är vikten. Ska man gå efter BMI-kurvor så lider jag av fettma. Detta har jag svårt att ta till mig för jag känner verkligen inte så. Är 167 lång och väger 83 kg. Hur som helst..för första gången i mitt snart 57 åriga liv så har jag högt blodtryck! Och då smyger sig funderingarna och osäkerheten på..är lchf bra kosthållning vid högt blodtryck?? Nu hoppas jag att det i mitt fall är högst tillfälligt och rättas till när jag kommer igång med träning igen efter långvarig förkylning mm,mm.. Vad gäller BMI-värdet så är detta bara ett normaliserat riktvärde, dvs om man avviker från denna norm genom att ex. ha mer muskelmassa än gemene man då är man rökt ur ett BMI-perspektiv. Skrämmande nog så används ju numera BMI även vid nytecknande av försäkringar vad jag förstått så det känns ju lite lagom smidigt... Hur som helst, fetma har ju inget med känsla att göra utan utgår i sin grund från mängden kroppsfett i relation till mager kroppsvävnad du besitter, dvs det är alltså möjligt att må som en prins/prinsessa trots att man är överviktig/diagnosticeras med fetma. Om du däremot besitter ovanligt mycket muskelmassa så har du ju där din förklaring. Hoppas det löser sig med blodtrycket! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Är ganska bra. I och med att du förlorar vattenvikt sjunker blodtrycket. En del får rent problem med lågt blodtryck (yrsel, etc.) på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Har du gått neråt i vikt sedan du började med LCHF? Hur högt är blodtrycket? LCHF kan ju vara väldigt olika. Vad äter du en normal dag? Jo, jag startade på drygt 90 kilo så någon viktminskning har det blivit. Faller tyvärr då och då tillbaka i gamla vanor och därför har det inte blivit fler kilon. Jag hade 150/80. Inte jättehögt men eftersom jag aldrig haft över 120 i övertryck tidigare så.. Ja, vad jag äter en normal dag? En bra dag kan se ut ungefär så här: en tallrik youghurt med frön och bär + kaffe till frukost. Kycklingfilé med god sås (gjord på grädde) blomkålsmos, blandad sallad till lunch. Liknande till middag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 Jo, jag startade på drygt 90 kilo så någon viktminskning har det blivit. Faller tyvärr då och då tillbaka i gamla vanor och därför har det inte blivit fler kilon. Jag hade 150/80. Inte jättehögt men eftersom jag aldrig haft över 120 i övertryck tidigare så.. Ja, vad jag äter en normal dag? En bra dag kan se ut ungefär så här: en tallrik youghurt med frön och bär + kaffe till frukost. Kycklingfilé med god sås (gjord på grädde) blomkålsmos, blandad sallad till lunch. Liknande till middag. Jag skall fundera lite till men till att börja med så kanske det skulle vara bra mer mer gröna grönsaker istället för blomkål. Det är ju annars inte speciellt energirik mat. Inte en massa korv och ägg och inte speciellt mycket mat heller. För att balansera upp näringen i det du äter tror jag dock att det är bra med mer grönsaker. T ex ruccola och gurka. Att falla tillbaka i gamla vanor kan ställa till det. Dom jag känner som växlat mellan LCHF och vanlig mat har fått hälsoproblem varav den ena fick högt blodtryck. Hur lång tid hade det gått sedan senaste avsteget från LCHF när du mätte blodtrycket? Äter du några tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts