Plack halsartär

Cederulla

Recommended Posts

Då var det min tur att få ordinerat statiner och trombyl.  Har ett plack i vänster halsartär som föranleder ordinationen.

Har inga kända riskfaktorer som jag ser det. Tackade nej till statiner som ni nog förstår. Han fick skriva ut trombyl vilka jag inte hämtat ut. 

Vet ni om någon i Sverige med ny teknik kan skilja på relativt ofarliga plack och de farliga? Vet att det är ny teknik på gång...

• Like 3

Trombyl är lixom inget annat än barnalbyl!

Dvs acetylsalicylisylsyra, dvs de påverkar dina eikosanosider, dvs de påverkar både de goda och de dåliga.

Främsta biverkning är magsår och andra ökade blödningsrisker.

Näe jag tror inte att det finns någon metod att undersöka huruvida placken är farliga/ofarliga.. utan jag misstänker starkt att de är lika farliga.. mer då att de är farligare lite beroende på var de ansammlats?

Dvs i viktiga kärl så kan de leda till antingen dålig syretillförsel eller att delar lossnar och blockerar andra kärl som är superviktiga.. typ hjärnan (stroke) eller hjärtat (infarkt)!

Iallafall så har jag fått för mig att du inte är ung.. grejen är att ju äldre man blir ju mer plack ansamlas.. mer kanske och allt för tidigt för de som har dåliga gener, äter en aterosklerotisk kost osv!

• Like 1

6 minuter sedan, singoalla sade:

Jag vet att metoden finns, men att den troligen inte börjat användas än. Och det finns olika typer av plack, har läst en hel del. Vissa är relativt harmlösa. De som har de mest farliga är rökare och diabetiker som jag förstått det.

Mnjae.. jag vet än så länge säkerställt inte att de finns metoder att skilja oharmliga från farliga plack åt!

Dvs de flesta plack är harmlösa ända tills den dag då de  antingen blockerar blodflödet eller om något lossnar och blockerar blodflödet någon annan stans.

Iallafall för att skilja litta på olika plack vilka man helst bör undvika att få men har en tendens att bildas med ökad ålder så är det främst plack i hjärtat.. som om de lossnar kan leda till antingen stroke eller infarkt.

Dvs om man får plack i benen så är de lixom inte lika livshotande som om man får dessa i hjärtat/hjärnan/kroppspulsådern.. man kan leva ett hyfsat gott liv i rullstol på ett äldreboende osv.. grejen är att plack är plack.. iallafall aterosklerotiska plack!

Oså kommer vi osökt in på rökare/diabetiker.. de har i princip inga andra aterosklerotiska plack än du och jag.. däremot så bränner de ljuset från bägge ändar.. så de ligger lixom betydligt mer pyrt till.

Utan det är snarare som så att de har en sämre förmåga att återbilda sina aterosklerotiska plack.. än oss som inte är rökare/ diabetikräfer?

Dvs aterosklerotiska plack är en del av vårt immunförsvar, dvs en massa olika blodkroppar främst sådana som är kontaminerade med glukos eller annat tas omhand av macrofager som binder in dessa i våra kärlväggar.. för att resterande utav våra reningsprocesser skall över tid bryta ner desamma och föra ut dessa via urinen i princip!

Jomenvisst, det är en himla skillnad mellan stabila plack och ostabila!

Men i slutändan så gör det lixom inte så stor skillnad dvs man får lixom inte lov att välja vilka man får/har!

Dvs de stabila har mer med ålder att göra och de ostabila har mer med kost/levnadstil/glykemisk belastdet ning/patogener/toxiska effekter.

Iallafall så får man ju äldre man är som regel dels högre kolsterol, det vill vissa läkare "bota" via stainer Trombyl, dels  så lär man eventuellt behöva detta kolesterol för att laga olika tillkortakommandei kärlväggens celler.

Hur som helst om man vet med sig att man varken lider utav hög glykemisk load/diabetes/hyperinnsulinemi/metabolt syndrom eller är rökare/alkolist så har placken annan anames.. mest troligt handlar det om ålder.. i värstigaste fall om ärvda gener!

Iallafall så tror jag att både du och jag får vänta på helt accepterade metoder för att skilja på stabila och ostabila plack.. för det andra så inbillar jag mig att både du och jag är tillräckligt pålästa för att skilja på olika livstilar som eventuellt kan leda till de där ostabila placken?

Oandrasidan.. jag hade lixom inte tvekat att lägga någon tusenlapp på att få reda på och verkligen veta vilken risk jag lider utav.

Dvs en av mina äldre läkare har redan pepåkat vad jag borde göra och han erkänner själv att det är rätt svårt.. men iallafall dra ner på alkohol/tobak, motionera mer.. mindre stress osv!

Prexis.. hade gärna lagt iallafall en lusentapp på att få reda på om jag kommer att få leva tills min pensionering och helst hur många år däreffeter!

Som det är för närvarade så har jag lixom ingen anledning att skriva testamente.. även om kolesterolet är litta högt.

Oså en fråga,, hur får man helst gratis gjort en sådan halskärlsundersökning?

Är det specefikt för olika landsting?

Guest Tureborgaren

Ultraljud kan avslöja farliga plack

"På ultraljudsbilder kan man se att placken ser väldigt olika ut, vissa är nästan helt svarta medan andra är betydligt ljusare. Man har kunnat visa att plack som är mörka på en ultraljudsbild är mer instabila."

"Personer som har för höga halter av fett i blodet, höga kolesterol-värden, behandlas ofta med ett läkemedel för att sänka sina blodfetter. En del av dess mediciner, så kallade statiner, har visat sig även påverka de plack som finns. Placken har blivit ljusare på ultraljudsbilderna. Och eftersom ljusa plack har visat sig var mer stabila, så tror man att behandling med statiner kan minska risken för att ett plack ska spricka och orsaka en stroke eller en hjärtinfarkt."

"Vi har undersökt personer som deltog i en läkemedelsstudie på vår avdelning. Vi tittade på hur placken såg ut innan personerna som deltog började med sina mediciner och jämförde sedan med hur placken såg ut efter tre års behandling. De som hade behandlats med en blodtryckssänkande medicin (Metoprolol) hade fått ljusare plack än de övriga. Det verkar alltså som om behandling med Metoprolol gjorde placken mer stabila. Alltså samma sak som tidigare visats för statiner. "

1 timme sedan, singoalla sade:

I Västerbottens landsting blir man erbjuden att göra ett ultraljud  på halsartärerna när man  fyller 60. Ingår i en studie helt gratis. Men där kan man inte skilja ut olika plack.

Mm, prexis, kom hem från verkstaden för att boka tid då AC-n slutat fungera.. undersökningen är kostnadsberäknad till cirka 2000 med moms och allt!

Tillkommer förmodligen påfyllnad av gas eller utbyte av någon del i bästa fall?

Är ju 62+ fyllda och bor i Västra Götalands landsting och har aldrig fått något sådant erbjudande!

Västerbotten är lixom lite annorlunda än resten av landet.. och jag har för mig att de startat upp en studie där som jag läst om här på forumet?

Iallafall så har jag läst på Annikas blogg att det finns någon här nere som är pensionerad läkare som gör inte ultrajud men andra undersökningar av kärlhälsan.. så det har jag funderat på men aldrig kommit till skott.

Grejen är väl att när inte ACn funkar på bilen i sommarhettan så uppsöker man närmaste verkstad.

Problemet är att man inte skall vänta allt för länge om olika plack ansamlats.. fast det vet man sällan fören man har genomfört en kärlröntgen!

Den andra grejen är varför man inte screenar alla i alla landsting för kärlhälsa/c-peptid.. litta andra grejer.

Iallafall så hoppas jag att det bara handlar om att fylla på gas till ACn i bilen.. för det andra så hoppas jag att min LCHF-livstil gör att jag själv överlever bilen.

• Like 1

14 timmar sedan, Tureborgaren sade:

"På ultraljudsbilder kan man se att placken ser väldigt olika ut, vissa är nästan helt svarta medan andra är betydligt ljusare. Man har kunnat visa att plack som är mörka på en ultraljudsbild är mer instabila."

"Personer som har för höga halter av fett i blodet, höga kolesterol-värden, behandlas ofta med ett läkemedel för att sänka sina blodfetter. En del av dess mediciner, så kallade statiner, har visat sig även påverka de plack som finns. Placken har blivit ljusare på ultraljudsbilderna. Och eftersom ljusa plack har visat sig var mer stabila, så tror man att behandling med statiner kan minska risken för att ett plack ska spricka och orsaka en stroke eller en hjärtinfarkt."

"Vi har undersökt personer som deltog i en läkemedelsstudie på vår avdelning. Vi tittade på hur placken såg ut innan personerna som deltog började med sina mediciner och jämförde sedan med hur placken såg ut efter tre års behandling. De som hade behandlats med en blodtryckssänkande medicin (Metoprolol) hade fått ljusare plack än de övriga. Det verkar alltså som om behandling med Metoprolol gjorde placken mer stabila. Alltså samma sak som tidigare visats för statiner. "

Det var ju intressant. Hur kan 2 vitt skilda mediciner (så som jag har förstått i alla fall) ge samma resultat? Det borde även forskarna och sjukvården förstå borde studeras vidare. Men om det är statinernas omtalade anitinflammatoriska effekt och Metoprololens blodtryckssänkande effekt var för sig som ger detta positiva resultat, ja då borde LCHF-kosten (eller AIP- kosten)  sitta som hand i handske för att behandla instabila plack, eller? 

• Like 6

15 hours ago, Tureborgaren said:

På nåt sätt ganska intressant. Man ser alltså inte att placken minskar i omfattning, enbart ändrar karaktär, den blir "stabil". Jag antar att det betyder att den blir hårdare, mer permanent. Men vill man inte bli av med placken ? Man vill väl inte att den ska bli hård som benvävnad. Och jag undrar om det inte är farligare när "stabil" plack väl släpper, för det kan den nog göra, borde inte den, logiskt sett, vara hårdare kantigare och vassare och kunna fastna lättare och sätta sig riktigt illa än om den var av mjukare instabilare sort.

Mjuka kärl och mjuk plack borde utgöra en lägre risk än hårda kärl och hård plack.

Är detta ännu ett avledande resonemang kring mediciners duglighet. Man har återigen (som med kolesterol) inte mätt mot sjukdom och dödlighet utan mot förändring av påstådd riskfaktor. Finns det studier som visar att de som har instabil plack oftare drabbas av sjukdom och att det är den instabila placken som är orsaken och inte en ben-stel artär eller delar av en stabil plack som kommit farande ?

• Like 2
  • Confused 1

Hej! är det ARTERIOGRAF-MÄTNING du är ute efter? är ett sätt att mäta hur dina blodkärl mår, 

.ARTERIOGRAFEN MÄTER,

1. ALX= AUGMENTATIONSINDEX, VISAR ENDOTELFUNKTIONEN.

2. PWV=PULSVÅGSHASTIGHETEN, VISAR FRAMFÖRALLT KROPPSPULSÅDERNS ELASTICITET( ELLER HUR STEL DEN ÄR), DEN FÖRUTSÄGER RISK FÖR HJÄRT-KÄRL-SJUKDOM BÄTTRE ÄN TRADITIONELLA RISKFAKTORER.

3. CENTRALT BLODTRYCK= BLODTRYCKET INNE VID HJÄRTAT. BLODTRYCKET I ARMEM SKILJER SIG FRÅN DET CENTRALA BLODTRYCKET, OCH HAR PROGNOSTISKT VISAT SIG VARA VIKTIGARE.  I PUBLICERADE KLINISKA STUDIER HAR MAN FUNNIT ATT FÖRHÖJT CENTRALT BLODTRYCK ÄR ASSOCIERAT MED ÖKAD RISK FÖR HJÄRTATTACK, STROKE OCH NJURSJUKDOM. I EN STUDIE HAR MAN VISAT ATT LÅGT CENTRALT BLODTRYCK VAR ASSOCIERAT MED LÄGRE RISK FÖR HJÄRT-KÄRL-SJUKDOM.

4. MAN FÅR FLER VÄRDEN FRÅN ARTERIOGRAFEN, MEN DET FINNS INTE ´´NORMAL-VÄRDEN´´FÖR ALLA. DET FORSKAS FORTFARANDE KRING MÄNNISKORS HÄLSA MED HJÄLP AV ARTERIOGRAFEN.

HAR SJÄLV EN BAKGRUND MED HJÄRTATTACK ,INFARKT, DIABETES, HAR LAGT OM KOSTEN TILL STRIKT LCHF INKLUSIVE BRA KÄK TILL MAG O TARMBAKTERIERNA, TRÄNING BÅDE LYFTA TUNGT OCH LÅNGA PROMENADER I SKOGEN, HAR KASTAT ALL MEDICIN OCH TAGIT DEN FAJTEN MED HJÄRTLÄKARNA OCH SYSTRARNA, IDAG HAR JAG INGE TYP 2 DIABETES ,MITT HJÄRTA OCH JAG SAMARBETAR OXÅ NUFÖRTIDEN OCH HAR EN UNDERBAR RESA TILLSAMMANS I MOTIONSSPÅREN OCH PÅ GYMMET,INSIDAN AORTAN ÄR LEN OCH FIN SOM EN BARNRUMPA ENLIGT ARTERIOGRAFEN NUFÖRTIDEN, HAR FÖRUTOM KETOGEN KOST ÄVEN INTAGIT ,(OCH DETTA ÄR MITT HITTEPÅ) RÖDBETSJUICE, SPENAT KYOLIC VITLÖK INK Q-10, SAMT LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT, OCH NU ÄR DET LÄKARNA SOM FRÅGAR SIG HUR DETTA GÅTT TILL SAMT HAR FRISKSKRIVIT MIG HELT, SJUKSYSTER FRÅGADE MIG EFTER ATT HA LÄST MIN JOURNAL VAD JAG HAR FÅTT ALL MIN KRAFT IFRÅN, JAG VET INTE SJÄLV KANSKE NGN HÖGRE MAKT ELLER ATT JAG KÄNDE ATT JAG HAR FÅTT ETT LIV OCH ATT DET ÄR MIN SKYLDIGHET ATT TA HAND OM DET PÅ BÄSTA SÄTT.

MINA VÄRDEN ÄR BRA OCH JAG VAKNADE I MORSE MED BLODTRYCK OCH VILPULS; 110/70 SAMT VILPULS 61, OCH JAG ÄR 60 ÅR.

MVH JANNE

• Like 5
  • Thanks 1

4 timmar sedan, nilu sade:

Det var ju intressant. Hur kan 2 vitt skilda mediciner (så som jag har förstått i alla fall) ge samma resultat? Det borde även forskarna och sjukvården förstå borde studeras vidare. Men om det är statinernas omtalade anitinflammatoriska effekt och Metoprololens blodtryckssänkande effekt var för sig som ger detta positiva resultat, ja då borde LCHF-kosten (eller AIP- kosten)  sitta som hand i handske för att behandla instabila plack, eller? 

Det är inte särskildt svårt att förstå.. iallafall om mina hypoteser stämmer?

Dvs alla som äter en undermålig kost/lever undermåliga liv kan förlänga sina liv ytterligare lite om de behandlas med olika medikamenter och får behandling i tid!

Det är en av fördelarna utav att leva i ett av världens rikaste länder.. dvs vi har förmånen att leva/äta lite vad vi vill oså får vi hjälp av skattefinansierad sjukvård när vi blir äldre.

Dvs om man har konstaterats ha en massa plack så är det av nöden att man sänker blodtrycket.

18 timmar sedan, jan öberg sade:

Hej! är det ARTERIOGRAF-MÄTNING du är ute efter? är ett sätt att mäta hur dina blodkärl mår, 

.ARTERIOGRAFEN MÄTER,

1. ALX= AUGMENTATIONSINDEX, VISAR ENDOTELFUNKTIONEN.

2. PWV=PULSVÅGSHASTIGHETEN, VISAR FRAMFÖRALLT KROPPSPULSÅDERNS ELASTICITET( ELLER HUR STEL DEN ÄR), DEN FÖRUTSÄGER RISK FÖR HJÄRT-KÄRL-SJUKDOM BÄTTRE ÄN TRADITIONELLA RISKFAKTORER.

3. CENTRALT BLODTRYCK= BLODTRYCKET INNE VID HJÄRTAT. BLODTRYCKET I ARMEM SKILJER SIG FRÅN DET CENTRALA BLODTRYCKET, OCH HAR PROGNOSTISKT VISAT SIG VARA VIKTIGARE.  I PUBLICERADE KLINISKA STUDIER HAR MAN FUNNIT ATT FÖRHÖJT CENTRALT BLODTRYCK ÄR ASSOCIERAT MED ÖKAD RISK FÖR HJÄRTATTACK, STROKE OCH NJURSJUKDOM. I EN STUDIE HAR MAN VISAT ATT LÅGT CENTRALT BLODTRYCK VAR ASSOCIERAT MED LÄGRE RISK FÖR HJÄRT-KÄRL-SJUKDOM.

4. MAN FÅR FLER VÄRDEN FRÅN ARTERIOGRAFEN, MEN DET FINNS INTE ´´NORMAL-VÄRDEN´´FÖR ALLA. DET FORSKAS FORTFARANDE KRING MÄNNISKORS HÄLSA MED HJÄLP AV ARTERIOGRAFEN.

HAR SJÄLV EN BAKGRUND MED HJÄRTATTACK ,INFARKT, DIABETES, HAR LAGT OM KOSTEN TILL STRIKT LCHF INKLUSIVE BRA KÄK TILL MAG O TARMBAKTERIERNA, TRÄNING BÅDE LYFTA TUNGT OCH LÅNGA PROMENADER I SKOGEN, HAR KASTAT ALL MEDICIN OCH TAGIT DEN FAJTEN MED HJÄRTLÄKARNA OCH SYSTRARNA, IDAG HAR JAG INGE TYP 2 DIABETES ,MITT HJÄRTA OCH JAG SAMARBETAR OXÅ NUFÖRTIDEN OCH HAR EN UNDERBAR RESA TILLSAMMANS I MOTIONSSPÅREN OCH PÅ GYMMET,INSIDAN AORTAN ÄR LEN OCH FIN SOM EN BARNRUMPA ENLIGT ARTERIOGRAFEN NUFÖRTIDEN, HAR FÖRUTOM KETOGEN KOST ÄVEN INTAGIT ,(OCH DETTA ÄR MITT HITTEPÅ) RÖDBETSJUICE, SPENAT KYOLIC VITLÖK INK Q-10, SAMT LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT, OCH NU ÄR DET LÄKARNA SOM FRÅGAR SIG HUR DETTA GÅTT TILL SAMT HAR FRISKSKRIVIT MIG HELT, SJUKSYSTER FRÅGADE MIG EFTER ATT HA LÄST MIN JOURNAL VAD JAG HAR FÅTT ALL MIN KRAFT IFRÅN, JAG VET INTE SJÄLV KANSKE NGN HÖGRE MAKT ELLER ATT JAG KÄNDE ATT JAG HAR FÅTT ETT LIV OCH ATT DET ÄR MIN SKYLDIGHET ATT TA HAND OM DET PÅ BÄSTA SÄTT.

MINA VÄRDEN ÄR BRA OCH JAG VAKNADE I MORSE MED BLODTRYCK OCH VILPULS; 110/70 SAMT VILPULS 61, OCH JAG ÄR 60 ÅR.

MVH JANNE

Jag menar ultraljud på halsartärerna. Inspirerande berättelse av dig Janne. Lever ungefär som dig, men inte strikt LCHF. Skönt att bolla tankar med er alla eftersom läkarna oftast är från en annan planet. Kanske ska göra en mätning som du föreslår. 

• Like 3

• 2 weeks later...