HannaNord76

Smoothies för strikt LCHF!

Recommended Posts

3 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Vad bra att det finns färdig :) Problemet för mej är att hantera kycklingen, jag har varit veg i 20 år och sedan två månader börjat gå över på kött. Så jag har inte vant mej riktigt än plus att jag rent känslomässigt har svårt att äta kyckling. Lättare med de stora djuren ?

Nu skall jag avslöja en hemlighet.. dvs dina vanliga affärer har som regel både bättre och sämre matvaror.

Problemet är att identifiera dessa.. hör och häpna.. de flesta stora matkedjor har oxå ett bättre utbud.. leta efter det.. skippa de övriga 90%!

Iallafall så brukar vi nämna att för en newbie LCHFare så är förutom omställningen själva handlandet i början en jobbig period.. dvs i början läser man varenda innehållsförteckning och det tar svinlång tid.. efter ett tag så har man lärt sig och allt handlande går jättefort.

Nästa steg är att upptäcka andra butiker som säljer lite andra matvaror.. och som man kompleterar med.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zepp, ja att plöja innehållsförteckningen har jag som vana sen gammalt (var även vegan under en period) och det finns mycken dold skit på hyllorna. Tillsatser, socker och annat man inte har en aning om vad det är men troligen inte nåt nyttigt ?

Men det tar helt klart tid att lära mej vad jag trivs med för mat, vad som är självbärande keto, vilka alternativ det finns och hur jag ska lägga upp min kost. Lika krångligt som jag hade förväntat mej alltså ?

Men tvivlar inte på att det är värt det ?

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör en hel del smoothies och använder avokado, diverse bladgrönsaker, kålsorter och i mån av tillgång, vilda växter. För att en smoothie ska bli god behövs frukt och/eller bär. Sammanställde en lista för ett tag sen med vilka frukt & bär som innehåller lägst kolhydrater per 100g. Innehåll från den vänstra kolumnen kan man ha rätt mycket av utan att kolhydratmängden går upp särskilt mycket. Björnbär, hallon, citron, grape, jordgubbar & passionsfrukt är favoriterna för att få till en god smak. Någon enstaka frukt från mittenkolumnen går bra, apelsin, kiwi, & svarta vinbär tillhör mina favoriter.

Frukt, lägst carb carbs   Frukt, medel carb carbs   Frukt, högst carb carbs
Björnbär 7,5   Ananas 11,5   Banan 22
Blåbär 8   Apelsin 10,5   Granatäpple 16
Citron 7,5   Aprikos 9   Mango 15
Grape 7   Honungsmelon 8,5   Sharon 17
Hallon 4,5   Kiwi 11   Vindruvor 16
Havtorn 6,5   Lime 10,5   Äpple 13
Hjortron 7,5   Lingon 11      
Jordgubbar 8,5   Nektarin 11,5      
Krusbär 6   Papaya 10      
Nätmelon 7,5   Persika 9      
Passionsfrukt 7,5   Physalis 9      
Röda vinbär 8,5   Plommon 10      
      Päron 11      
      Svarta vinbär 11,5      
      Vattenmelon 8      
  • Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Kaukasar sade:

Jag gör en hel del smoothies och använder avokado, diverse bladgrönsaker, kålsorter och i mån av tillgång, vilda växter. För att en smoothie ska bli god behövs frukt och/eller bär. Sammanställde en lista för ett tag sen med vilka frukt & bär som innehåller lägst kolhydrater per 100g. Innehåll från den vänstra kolumnen kan man ha rätt mycket av utan att kolhydratmängden går upp särskilt mycket. Björnbär, hallon, citron, grape, jordgubbar & passionsfrukt är favoriterna för att få till en god smak. Någon enstaka frukt från mittenkolumnen går bra, apelsin, kiwi, & svarta vinbär tillhör mina favoriter.

Frukt, lägst carb carbs   Frukt, medel carb carbs   Frukt, högst carb carbs
Björnbär 7,5   Ananas 11,5   Banan 22
Blåbär 8   Apelsin 10,5   Granatäpple 16
Citron 7,5   Aprikos 9   Mango 15
Grape 7   Honungsmelon 8,5   Sharon 17
Hallon 4,5   Kiwi 11   Vindruvor 16
Havtorn 6,5   Lime 10,5   Äpple 13
Hjortron 7,5   Lingon 11      
Jordgubbar 8,5   Nektarin 11,5      
Krusbär 6   Papaya 10      
Nätmelon 7,5   Persika 9      
Passionsfrukt 7,5   Physalis 9      
Röda vinbär 8,5   Plommon 10      
      Päron 11      
      Svarta vinbär 11,5      
      Vattenmelon 8      

Snyggt, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-08-02 at 10:39, HannaNord76 sade:

Men det tar helt klart tid att lära mej vad jag trivs med för mat, vad som är självbärande keto, vilka alternativ det finns och hur jag ska lägga upp min kost. Lika krångligt som jag hade förväntat mej alltså

Krångligt är det främst för att man blir tvungen att tänka efter före.

Iallafall så har du fått tips på olika smothies/olika ingredienser, samt även varningar om att basera stora delar av sitt närings/energintag på just smothies.. dvs att dricka sin näring/kalorier!

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg