Blogg-Postare Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 Kevin var överviktig och kände sig ständigt trött och orkeslös. Att ta sig ur sängen på morgonen var en kamp, men med en familj att ta hand om brydde han sig inte så mycket om sin egen hälsa. Så fick han diagnosen typ 2-diabetes och förstod att det vara dags att göra några genomgripande livsstilsförändringar: Mejlet, översatt från engelska Bäste dr Andreas Eenfeldt, Jag vill bara tacka dig och ditt team för ert fantastiska material. Det är inte mer än rätt att jag delar med mig av min framgångsberättelse, som är ett resultat av Diet Doctor och den omedelbara påverkan ni haft på mitt liv och min nya diagnos typ 2-diabetes. Hur var livet tidigare? Att leva i okunskap är en välsignelse! Jag visste att mina matvanor inte var toppen – mycket lättillgänglig mat, hämtmat etc. Jag lurade mig själv att det med tre tonåringar i huset var omöjligt att fokusera på min egen hälsa och vad jag behövde. Jag låg runt 90 kilo (BMI 31) under en längre period och var mycket stillasittande. Jag kände mig ständigt trött och orkeslös. Att komma ur sängen var en kamp varje morgon. Vad hände som ledde till förändringen? Jag gick för att kolla upp min hälsa 40+ och kände mig egentligen ganska frisk. Jag visste att vikten var ett problem. Jag hade också märkt att jag ofta var törstig och att jag måste gå upp 2-3 gånger varje natt för att gå på toaletten. Det påverkade min sömn negativt. De inledande undersökningarna överraskad inte, chocken kom med mina provsvar. De inledande undersökningarna överraskad inte, chocken kom med mina provsvar. Jag fick komma till läkaren igen och fick diagnosen typ 2-diabetes med ett HbA1c på 94 mmol/mol där ett resultat på 48 och däröver är alarmerande. Det var ett hårt slag och jag förstod att det var dags att göra några stora förändringar. Jag har mist två syskon i tidigt ålder, ett i bröstcancer vid 33 och ett i epilepsirelaterat tillstånd vid 21. De fick aldrig något val, men det fick jag nu. För min fru och mina barns skull var jag tvungen att ta den chansen. Hur ser livet ut nu? Jag kastade mig över google och tog mig igenom överflödet av information, med respekt för min nya sjukdom. Mängden information var överväldigande och de motstridiga råden många. Som tur är snubblade jag över Diet Doctor och efter att ha sett några videor och framgångshistorier fattade jag ett omedelbart beslut att ge tvåveckorsutmaningen en chans. Jag följde råden till punkt och pricka. Mitt livs bästa beslut. Det kändes inte ens som att banta, ingen kaloriräkning, ingen övermäktig hunger, bara vara noga med vilka ingredienser man väljer, lite planering och komma över “fettskräcken”. Jag kallar det hellre livsstil än bantning. Det kändes inte ens som att banta, ingen kaloriräkning, ingen övermäktig hunger, bara vara noga med vilka ingredienser man väljer… Mina resultat var inget annat än mirakulösa. Vikten minskade i en takt av ett halvt till uppåt två kilo i veckan. Jag hade massor med energi. Jag sov bättre och vaknade av mig själv på morgonen med en känsla av att vara redo och på språng. Med utmaningen var jag såld – LCHF är vägen framåt. Jag kombinerade med 16:8 (periodisk fasta) vilket var förvånande enkelt. Det händer också att jag fastar längre perioder utan att tänka på det. Om jag inte känner mig hungrig förlänger jag det 16 timmar långa fastefönstret tills jag känner hunger. Jag har utan problem fastat 36 timmar med bara vätska (vatten, fettkaffe och buljong). Resultaten talar för sig själva. 19 juli var jag på mitt första återbesök när det gäller min diabetes och det var fantastiskt… Jag hade gått ner 10 kilo, mitt BMI hade gått ner till 27,2 och det bästa av allt, HbA1c hade gått ner till 36 mmol/mol vilket betraktas som ett friskt värde, inte ens pre-diabetiskt! Allt på omkring 12 veckor! Vad var din största utmaning och hur tog du dig an den? Trots att min tidigare kost inte var bra var jag ingen sockerråtta. Jag hade inget socker i mitt te/kaffe, jag åt sällan mellan måltiderna, valde förrätt/huvudrätt före huvudrätt/dessert. Att hitta ett sätt att äta som fick effekt var omöjligt. När jag analyserade min kost insåg jag att jag fick i mig mycket kolhydrater. Jag levde på pasta, bröd, ris och potatais. När jag såg en bild på en portion pasta som innehöll 20 gram kolhydrater blev jag skräckslagen. Jag kunde lätt äta 8-10 gånger den mängden vid en enda måltid. Jag fattade ett medvetet beslut att skära ner kraftigt på kolhydrater. Jag gick till Diet Doctor! Vad önskar du att du känt till när du började? Ingenting speciellt egentligen. Diet Doctor gav mig all den information och kunskap jag behövde för att komma igång på direkten. Om något önskar jag bara att jag känt till det tidigare! Kevin Moulding, 45 år. East Sussex, Storbritannien. Här är en länk till min Facebooksida. Kommentar Kevin, grattis till dina framgångar och tack för att du berättar din inspirerande historia för oss! Kom igång Vill du göra det Kevin har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning! Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid. Må Tis Ons Tor Fre Lö Sö Mer Guide: LCHF för nybörjare Guide: Gå ner i vikt Guide: Diabetes – så kan du normalisera ditt blodsocker Video om LCHF Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF. Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt. Leva LCHF med Caroline Smale07:30Hur kan livet se ut om du har LCHF som livsstil? Caroline Smale delar med sig av sin berättelse och om hur hon lever med LCHF i vardagen. Biverkningar av ketogen kost06:58Några vanliga biverkningar av ketogen kost – och hur du undviker dem. Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost? VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"? De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag. Fat Head Directors Cut1:46:20 LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt. Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den? Undvik de konventionella kostråden45:06 Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost? En hälsosam LCHF-livsstil46:42Hur ska du lägga upp LCHF eller ketogen kost för att maximera dina framgångar? Hur mycket fett, protein och kolhydrater ska man äta? Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater? 18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1 39:01 37:01 Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost. Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå. Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön? Så uppnår du en hälsosam livsstil med LCHF41:41 27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011. 05:56 Viktnedgång Minus 90 kilo och en hälsoresa för familjen15:05Larry Diamond har transformerat sitt liv och gått ner 57 kg med LCHF. I den här intervjun delar han med sig av sina insikter från resan. 14:39 Att hjälpa folk till bättre hälsa15:44Dawn var sjuk och överviktig men sen hittade hon LCHF... och det förändrade hennes liv. Vinsterna med en 7-dagarsfasta03:34 45 kilo borta utan kaloriräkning24:12 VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59 Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Handlar inte vikten bara om kalorier? Svar på vanliga frågor03:14Handlar viktnedgång bara om att äta färre kalorier än man gör sig av med? 48:22Tommy Runesson föreläser om sin enorma viktresa med LCHF och vilka lärdomar han fått med sig på vägen. Inspiration och kunskap även om du vill gå ner mindre än hälften av din kroppsvikt! Följ Tommy Runesson på hans blogg: http://tommytappar.se Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom? Orsaken till fetma38:45 Avancerade LCHF-tips!31:11 Hur man går ner 110 kilo utan hunger31:06 Orsaken till fetma15:56Intervju med professorn, barnläkaren och fetmaforskaren Robert Lustig. De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag. Hjärtattacken blev ett uppvaknande07:11Efter hustruns hjärtattack letade Chris Pattinson efter ett sätt att hålla det hela i schack med kost och livsstil. Och på vägen förbättrade han sin egen hälsa. De 5 bästa tipsen för vikten15:53Kämpar du med att gå ner i vikt även på LCHF? Här är våra 5 bästa tips på vad du kan göra. Intervju med Jason Fung45:20 Fat Head Directors Cut1:46:20 46:13 Keto är den enda kost som har fungerat19:23Kristie Sullivan skriver inspirerande inlägg för Diet Doctor och har även en fantastisk historia att berätta. Cereal Killers1:00:07 En global matrevolution48:15 Fasta som behandling34:55 Typ 2-diabetes 14:39 Att motivera till livsstilsförändringar51:45Hur kan du hjälpa och motivera personer att börja med och hålla fast vid LCHF? Problemet med socker50:01Är det fett eller socker som är orsaken till de aldrig tidigare skådade epidemierna av fetma, typ 2-diabetes och metabol sjukdom? Ett nytt paradigm för typ 2-diabetes29:59Vi behöver ett nytt sätt att se på och behandla typ 2-diabetes. Ett paradigm baserat på vetenskap som adresserar det verkliga problemet. Intervju med Jason Fung45:20 Det essentiella problemet med typ 2-diabetes05:13 LCHF och diabetes: forskning och klinisk erfarenhet45:59 46:13 En global matrevolution48:15 Fasta som behandling34:55 My Big Fat Diet42:31Vad skulle hända om en hel by av Kanadas ursprungsbefolkning gick tillbaka till att äta som de brukade? En högfetts och lågkolhydratkost baserad på riktig mat? VIDEO: Treating the Symptoms or the Cause? - Part 4 of the diabetes course with Jason Fung04:15 Diabetes Video Course Part 309:32 36 kilo lättare och inga mediciner09:12 "Jag visste ingenting"28:53Hur den legendariska Tim Noakes, professor i tränings- och idrottsvetenskap, ändrade uppfattning om kolhydrater för hälsa och idrottsprestationer. 39:01 Så reverserar man typ 2-diabetes – Jay Wortman24:55 14:39 Reversera diabetes genom att ignorera kostråden12:10 "Hur gör du det här?"21:19 Helping People with Type 2 Diabetes32:31 De två stora lögnerna om typ 2-diabetes42:54 Mission: Reverse Diabetes18:15Är det möjligt att reversera diabetes för 100 miljoner människor innan 2025? Här är vårt ambitiösaste videoprojekt hittills: The low-carb program21:18Patienter som går med i programmet diabetes.co.uk får bra resultat. Men exakt vad är det? Vilka resultat kan folk förvänta sig? Stöd Diet Doctor Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap. Gratis provmånad Fler framgångshistorier Ta del av över 700 framgångshistorier. Gick ner 113 kilo med hjälp av keto och periodisk fasta Carina gick ner 22 kilo på ett halvår Amber revolutionerade sin hälsa genom att bara äta kött Vill du också inspirera? Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv. Mejla din historia till annika@dietdoctor.com. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa. Inlägget ”Mina resultat var inget annat än mirakulösa” dök först upp på Diet Doctor. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts