Theodor Vallanger

Sluta med lchf?

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kille på 16 år som kört med LCHF sen jan -17. Jag gick allt som allt ner 12kg på 6 månader innan jag sakta men säkert gått upp ett par kg nu. Samtliga frukostar, luncher och middagar i hemmet är CHF då jag äter det med min mamma. När jag inte är hemma kan det bli utemat med kompisar samt måltider på mitt jobb där det inte är enligt lchf. Kosten limiterar mig i att kunna träna då det är svårt att bygga muskelmassa med lite kolhydrater därav 0 resultat - vilket heller inte motiverar mig. Jag vill sluta med denna kost men är livrädd att det kommer gå helt fel och att jag kommer gå upp flera kilo. Hur tar man sig ur denna kost på ett smidigt sätt? Jag tycker att denna kost gett mig otroliga resultat när jag väl körde väldigt strikt men det är svårt att få ihop kosten med mitt liv.

Har hört att det inte är en diet utan en livsstil och det skrämmer mig för jag vill inte äta det här hela mitt liv. 

Tacksam för svar, tips och råd!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thedor Vallanger du skriver "Kosten limiterar mig i att kunna träna då det är svårt att bygga muskelmassa med lite kolhydrater därav 0 resultat - vilket heller inte motiverar mig."

Det du skriver stämmer inte.Dels så innebär inte LCHF 0 kolhydrater, och naturligtvis går det att bygga muskler fastän man äter lite kolhydrater.Det finns  många som gör det.  

Det är inte enkelt att GÅ NED I VIKT OCH SAMTIDIGT ÖKA MUSKELMASSAN1

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Theodor!

Tråkigt att du funderar på att sluta, särskilt om det är för att du känner att du inte kan bygga muskler utan kolhydrater...

För min del går det utmärkt att bygga muskler på strikt LCHF/keto, och jag rekommenderar att se över hur du tränar och hur ofta ;) (set & rep, vs antal tillfällen i veckan). Det kan även vara en idé att se över om du äter tillräckligt med protein för att stödja din träningsnivå.

Om du vill se exempel på personer som verkligen bygger muskler på keto, så rekommenderar jag att googla på 'ketogains' ;)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kost rik på ägg är ett utmärkt sätt att bygga muskler.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son är 17. Han äter lchf hemma och försöker välja så vettigt som möjligt i skolan och när han går ut med kompisar. 

Han bygger muskler och styrka, sakta men säkert, genom både Friskis&Svettis och parkour. 

Kolhydrater ger kortvarig energi men bygger inga muskler, protein bygger muskler. 

Lyssna på din kloka mamma. ♥️

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ekner sade:

En kost rik på ägg är ett utmärkt sätt att bygga muskler.

Just det- och ett litet lager kokta ägg i kylskåpet löser många problem. När du äter frukost hemma med mamma, Theodor, ta då ett par kalla kokta ägg från kylskåpet i stället för det du brukar, och ät dem tillsammans med en klick kryddsmör eller majonnäs. Viktigt med någon form av fett till äggen för att göra dem lättare att svälja, och att hålla sig mätt länge. Enkelt, och optimal LCHF. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, Inez sade:

Viktigt med någon form av fett till äggen för att göra dem lättare att svälja, och att hålla sig mätt länge

Själv knäcker jag äggen råa och dricker upp. Då får jag i mej all den näring kycklingen skulle haft för sin utveckling....funkar utmärkt!
Jag ser upphettningen som ett sätt att avrätta ägget på sin ursprungliga livskraft.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Ekner sade:

Själv knäcker jag äggen råa och dricker upp.

Med fesljummet vatten ur kranen och pulverkaffe? :D

Rocky Balboa.... ?  

• Gilla 1
  • Haha 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎07‎-‎28 at 22:33, Theodor Vallanger sade:

Hej!

Jag är en kille på 16 år som kört med LCHF sen jan -17. Jag gick allt som allt ner 12kg på 6 månader innan jag sakta men säkert gått upp ett par kg nu. Samtliga frukostar, luncher och middagar i hemmet är CHF då jag äter det med min mamma. När jag inte är hemma kan det bli utemat med kompisar samt måltider på mitt jobb där det inte är enligt lchf. Kosten limiterar mig i att kunna träna då det är svårt att bygga muskelmassa med lite kolhydrater därav 0 resultat - vilket heller inte motiverar mig. Jag vill sluta med denna kost men är livrädd att det kommer gå helt fel och att jag kommer gå upp flera kilo. Hur tar man sig ur denna kost på ett smidigt sätt? Jag tycker att denna kost gett mig otroliga resultat när jag väl körde väldigt strikt men det är svårt att få ihop kosten med mitt liv.

Har hört att det inte är en diet utan en livsstil och det skrämmer mig för jag vill inte äta det här hela mitt liv. 

Tjena, att bygga muskler och köra låg kolhydrat eller ketogent är inga problem för den som "klarar att stoppa i sig" :) under förutsättning att du får i dig tillräckligt med protein

Om du vill göra det så rekommenderar jag Luis Villasenor (ketogains.com) och följ hans rekommendationer

Om du vill sluta med LCHF eller lågkolhydratkost och inte kortsiktigare blåsa upp som en ballong (förutätter att du inte återgår till en kost bestående av ren skitmat) så behöver du vara något petigare/pedant och göra en form av "reverse dieting" den främsta experten på det området är Layne Norton och han har en blogg https://www.biolayne.com

Lite förenklat så skulle jag säga att du sakta trappar upp kolhydratintaget och sakta trappar ner fettintaget

ex)

vecka 1 öka KH intag med 20gr (dvs om du tex nu äter 40gr/dag så öka till 60gr/dag) minska fett med ca 9gr/dag (motsvarar de 80kcal/dag som du ökat KH med)

Vecka 2 öka KH 20gr/dag till och sänk fett med 9gr/dag

Fortsätt med detta tills du når en nivå som du kan leva med eller om du märker att du börjar tjocka till dig och inte är nöjd

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte svårt att sluta med LCHF, bara att börja äta lite mer kolhydrater, så äter du inte LCHF längre. ?

Om du vill må bra och behålla vikten samtidigt som du slutar med LCHF blir det lite knepigare. Då är sannolikt det enklaste och bästa tipset att undvika processad mat och äta/dricka ett minimum av produkter som innehåller socker och mjöl.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-28 at 23:28, HelgeK sade:

Thedor Vallanger du skriver "Kosten limiterar mig i att kunna träna då det är svårt att bygga muskelmassa med lite kolhydrater därav 0 resultat - vilket heller inte motiverar mig."

Det du skriver stämmer inte.Dels så innebär inte LCHF 0 kolhydrater, och naturligtvis går det att bygga muskler fastän man äter lite kolhydrater.Det finns  många som gör det.  

Det är inte enkelt att GÅ NED I VIKT OCH SAMTIDIGT ÖKA MUSKELMASSAN1

Självklart äter man ju inte 0 kolhydrater, men med den träningen har det varit svårt för just mig att bygga muskler med en kost baserad på massa kött bacon och blomkål. Är ej säker på att jag har den kapaciteten

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-29 at 06:30, MariaF sade:

Hej Theodor! Välkommen till forumet!

Det du efterfrågar kan nog uppfattas lite provocerande av många här eftersom vi ätit på annat sätt och blivit sjuka av det. För oss är detta sättet att äta och leva för att må bra och behålla hälsan. Du är dock ung och måste hitta din egen väg, helst utan att dra på dig våra krämpor. ;)

Hur menar du när du skriver att du inte vill leva så här hela livet? Är det för att kunna äta mackor som är enkelt att ta på kvällen eller när man ska äta nåt snabbt? För att kunna äta ute eller festa med öl och chips med kompisar? Eller bara att det är svårt att leva så här när världen utanför ser ut som den gör? Själv kan jag känna viss sorg över att jag inte kan hålla vikten som "alla andra" om jag äter äpplepaj, fredagschips och smågodis. Sen vet jag förstås att "alla andra" oftast inte heller kan det även om många klarar sig hyfsat upp i 20-25-årsåldern

Vad fick dig att börja? Vikten, gissar jag? Varför blev du stor? Så fort man slutar med något som fått ner en i vikt, och återgår till det gamla sättet att äta, så går man upp igen. Alltså måste du hitta ett tredje sätt som kan funka. Att fundera över VARFÖR det inte funkar med LCHF är första steget. 12kg är ju en rätt stor viktnedgång och att du kryper uppåt nu gissar jag beror på att du kombinerar olika sätt, dvs LCHF hemma och annat ute. 

Att du inte skulle kunna bygga muskler utan kolhydrater är en missuppfattning men det är klart, många i gym-världen tror verkligen på det. Finns många bra ketoexempel. 
Kanske kan du kombinera smarta val när det gäller kosten? Välja det minst dåliga, så att säga? Men då bör du nog ha lite koll på energiintaget för det kommer att synas direkt om du äter HCHF, både i form av hull och vikt.
Kan du hålla dig borta från socker och mjöl så har du en stor vinst bara där. Om du "måste" äta bröd är rågknäcke bättre än barkis.
Finns en buffé kan du satsa på kött och grönt. Du behöver kanske inte jaga mjöl och socker i såsen men ta lite mindre av den. Matlåda kan du stoppa rester i, det är bra.
Vill du äta godis kan du ta en mindre förpackning ist f lösvikt. Du behöver se upp om du har ett sockertroll som får dig att överäta. Och passa dig för alkohol, efter en grogg eller ett par öl är allt LCHF (och jo, jag är medveten om att du är under 18år). 
Kan du hitta ett sätt att leva LCHF under de flesta dagar och bara göra nåt annat ibland? 
Kanske är en regelbunden kortare fasta det lättaste sättet att hitta en lagom energinivå vid måttligt intag av kolhydrater? Typ hoppa över frukosten. Det finns ju de som kompenserar överätande med fasta också. Det är inget jag rekommenderar till den som har ett osunt förhållande till mat vilket många överviktiga har.

Varmt lycka till att hitta rätt väg!

1

Hej! Tack för mycket bra råd! Självlart hoppar jag ju inte direkt över från lchf till en osund kost direkt, utan käkar isåfall en mer hälsosam (tallriksmodellen-kost typ) med t.ex bönpasta etc. Grejen är att om jag skulle äta lchf en majoritet av tiden och annat ibland så skulle jag komma tillbaks på ruta 1 igen, då skulle jag kompensera dåligt ätande med lchf vilket heller inte är bra. Jag vill ställa om men ha en hälsosam livsstil, socker, chips etc kan jag hålla mig borta ifrån då det finns hälsosammare alternativ. Hoppas du förstår vad jag menar heheh

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-29 at 09:52, iAnna sade:

Min son är 17. Han äter lchf hemma och försöker välja så vettigt som möjligt i skolan och när han går ut med kompisar. 

Han bygger muskler och styrka, sakta men säkert, genom både Friskis&Svettis och parkour. 

Kolhydrater ger kortvarig energi men bygger inga muskler, protein bygger muskler. 

Lyssna på din kloka mamma. ♥️

Då är man inte ensam, då ska det gå ihop alltså :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Theodor Vallanger sade:

Självklart äter man ju inte 0 kolhydrater, men med den träningen har det varit svårt för just mig att bygga muskler med en kost baserad på massa kött bacon och blomkål. Är ej säker på att jag har den kapaciteten

Ursäkta att jag säger det, men det är inte illa menat. Men du tror att det"varit svårt för just mig att bygga muskler med en kost baserad på massa kött bacon och blomkål." Varför tror du att det är just kosten det beror på? Många andra har lyckats. Tränar du på ett ställe där styrkelyftare tränar? Eller är det ett vanligt fitnes gym. Här är en video med en styrkelyftare:  

De  är inte bara maten som spelar in. ALLT spelar in för hur stark man blir. T. ex hur man tränar. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-28 at 22:33, Theodor Vallanger sade:

Hej!

Först o främst vill jag att du reder ut en sak.. dvs du är 16 och gick ner 12 kilo på 6 månader.. det är väldans mycket och snabbt.

Dvs var du redan som 16 kraftigt överviktig?

Iallafall så har du inte växt färdigt ännu, för det krävs som regel det man ofta brukar kalla för energiöverskott.

Dvs tonåriga män brukar äta som hästar.. ofta mer än sina föräldrar.. problemajset är snarare VAD de äter för det påverkar hela homeostasen och därmed hur de utvecklas kroppsligen.

På något sätt så får jag för mig att du ätit LCHF för bantning, den är du väl färdig med nu?

Dvs du har mest troligt ätit en kalorireducerad kost.. med inriktning åt LCHF?

Oså vill du nu då bygga muskler och eventuellt oxå styrka/kondition.. då skall du i så fall skifta till en kost som gynnar detta, dvs man bygger bäst muskler på kalori och proteinöverskott.. samt givetvis träning.

Meen.. iomed att du "bantat" dig ner i vikt? så är knappast en återgång till tidigare kost en bra grej?

Utan då handlar det om att hitta en ny som dels ger tillräckligt med protein och kalorier utan att för den delen bygga upp fettmassa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-31 at 00:35, The Biochemist sade:

För att bygga muskler behöver du antingen vara i ketos (typ 20-30g kolisar) eller gå upp till ca 150g kolisar per dag. I området däremellan kommer kroppen bränna massor med protein på att göra glukos och inte mycket blir över till musklerna. 

Har du nåt lästips om det här? Kan kroppen verkligen vara så korkad? 

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Vittvrak sade:

Har du nåt lästips om det här? Kan kroppen verkligen vara så korkad? 

Jag tror att någon har missförstått. Bio ta ett snack med Martina så kanske du kommer på andra tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg