Jump to content

Gravid och lågkolhydratkost

Lejonunge
 Share

Recommended Posts

Jag har läst mycket här om lchf, och har nu tagit steget och registrerat mig! :-)

Jag är gravid och har bestämt mig för att ta bort socker och i första hand mjöl ur kosten, men även annan kolhydratrik mat. Anledningen är att jag i mina tidigare graviditeter gått upp mycket i vikt, och mitt senaste barn vägde 4,6 kg vid förlossningen. När jag nu väntar barn igen sa min bm att jag kommer kollas för grav. diabetes senare, eftersom det ger tyngre bebisar. Sen har jag i början av denna grav. ätit otroligt dåligt, vräkt i mig godis o annat sött, och så har det blivit mycket mackor. Allt detta har gjort att jag funderat på hur jag kan undvika stor viktökning osv i denna grav. Jag har för ca 5 år sen blivit av med mina resterande grav. kilon med hjälp av GI och det funkade superbra, och nu har jag läst om lchf.

Min tanke är inte att gå ner i vikt nu eftersom jag är gravid, utan jag vill undvika för kraftig viktökning och att hålla blodsockernivån jämn. Jag tänker alltså inte att jag ska vara så strikt så jag kommer till en ketos nivå. Är lite rädd att kroppen börjas avgiftas och barnet påverkas av slaggprodukter. Vet inte riktigt hur sånt funkar, nån som vet?

Sen behöver jag lite hjälp med fettet. Om jag äter lite kolhydrater, ska jag dra ner på fettet då?

Så här såg gårdagens matintag ut:

Frukost: En skål fjällfil blandat m turkisk yoghurt, blåbär och solrosfrön. En finnkrisp med smör, ost, kalkon och avokado. Kaffe med grädde.

Lunch: röra (varm) med rökt lax, purjo, ruccola och cremefraiche, 5 coctailtomater, fetaost.

Mellanmål: en finnkrisp med philadelfia, kalkon och avokado. Kaffe m grädde.

Middag: kyckliggryta med kokosmjölk, cremefraiche, champinjoner och paprika. Broccoli och blomkål.

När kvällssuget satte in blev det en kopp te och en ostrulle med smör.

Ska tillägga att jag tar Blutsaft 1g/dag tills flaskan är slut. För järnets skull. Vill försöka vänta med järntabletter då jag mår dåligt av dem.

Vore tacksam för respons på min kosthållning. :-)

Ja du verkar ha fattat det hela rätt bra.. inga hastiga kostomläggningar med hard core LCHF under graviditeten, dels för att det kan bli en påfrestning för dig och barnet, samt att det inte är så bra undersökt.

Altså, riktig mat är ju knappast något fel på, och du kan gott äta en del potatis och frukt.

Sen det där med att ta bort fett när man äter mer kolhydrater, det löser sig oftast av sig självt.. av aptiten.

Om en kvinna är i ketos så smakar tydligen bröstmjölken illa... Och det låter bra att du äter liberalt. Så socker, godis och snabba kolhydrater kan plockas bort direkt. du kommer säkert att må superbra av det. Festa till det då och då med lite vispad grädde och osockrade hallon. Jätte gott! Lycka till och fråga på här får du många svar...

Tack för svar! :-) Skönt att jag inte är helt ute och cyklar.

Det jag funderar på med det här med fett vs kolhydrater är att om jag tex äter strikt till frukosten och lunchen, med mycket fett och sen till kvällen äter lite mer kolhydrater, blir det inte omvänd effekt då? Eller var går liksom gränsen för att man går upp i vikt i stället om ni förstår hur jag menar?

Tror ni att jag behöver äta mer kolhydrater än i min matdag ovan med tanke på graviditeten?

Om man säger så här.. det viktiga är vad du äter över en längre period.. då både fett och glukos lagras.

Du äter såklart så som det passar dig bäst.

Tror överhuvudtaget inte att det handlar om gram hit eller dit eller om man äter de på olika tider.

Grejen är väl snarare att du inte behöver vara rädd för enstaka potatisar eller frukter.

Egentligen handlar det mesta om sunt förnuft.. ät så näringsrik mat du kan komma över.. ta dina kolisar från matvaror med näring för övrigt.. och potatis är rätt näringsrikt.