Jump to content

Hur fungerar dieten vid låg vikt (viktökning önskas)

Diddi

Recommended Posts

Enligt förslag ställer jag mina frågor här.

Min sambo och jag har helt olika viktproblem. Jag behöver gå UPP i vikt och sambon gå NED... Inte helt lätt då man gärna vill äta samma mat!

Vi har bekanta som testar en 7 veckors GI diet och som jag undrar över. Den innehåller mycket fett och jag undrar vad som händer med kolesterolvärdena (de farliga) och blodtrycket?

Om man lägger till något (snabbare kolhydrater) påverkas kroppens värden negativt om jag dessutom har ett högt fettintag?

Har förstått att det finns olika grader på dieten men jag fattar inte riktigt vilka ingredienser som gör den ena mer liberal än den andra.

Har försökt få fram info om detta men blir bara mer osäker.

Jag vet att det handlar om att äta mindre (och alternativt mer) än vad mar gör av med, men det vore skönt att få en kickstart.

Mycket tacksam för hjälp och råd.

Mättat fett gör att HDL stiger och mindre glykemisk belastning gör att triglycerierna sjunker.

LDL kan åxo stiga, men oftast så blir de färre.. men större på en fettdiet.. vilket är bra.

Altså.. låt dig inte skrämmas av all propaganda. för är du frisk för övrigt spelar det mindre roll vad du äter.. så länge det är är riktig och hälsosam mat!

Man kan få dåliga blodfetter och annat av att äta en undermålig kost.. men på lång sikt.

Vill man äta åt LCHF/Paleo-hållet men liberalt så lägger man till mer grönsaker och rotfrukter, vitt ris, quinoa, frukt, nötter, mandlar, mejerier.

Kroppen påverkas sällan negativt om man är frisk.. men man vill ju vara så frisk man kan så länge det går.. så därför äter man inte snabba kolhydrater från matvaror som inte ger någon annan näring i övrigt!

Summa sumarum!

Ta potatis till din kött/fisk-bit.. eller vitt ris.. fast potatisen innehåller mer näring!

Altså.. man äter riktig mat för energi och näring.. emellanåt är det fest.. då får man göra undantag.. men det är inte fest varje dag!