Jump to content

frukt

carron

Recommended Posts

Individuellt, tror jag. Man får testa, och använda sitt omdöme.

Jag äter frukt ibland, men snarare 1-2 I månaden, för att jag tycker det är gott.

Det beror ju på hur det påverkar de effekter man vill uppnå. T,ex, kan det påverka vikten. Man brukar recommendera bär hellre än frukt, och egenodlad frukt hellre än köpefrukt (blir inte så mycket och ofta då. Och troligen inte de mest sockerstinna sorterna).

Det kommer säkert att komma svar som sager emot detta, så ta det inte som en sanning; bara min åsikt.

• Like 2
  • Thanks 1

1 timme sedan, iAnna sade:

Varför vill du lägga till frukt?

Själv äter jag det bara två gånger om året: en mandarin till jul och solvarma fikon från träd vid Medelhavet. 

Typ samma för mig, lite mimosasallad på julafton och annandagen, och lite fruktsallad på juldagen.

Tre dar i rad...

• Haha 1

2 timmar sedan, carron sade:

Tänkte nog försöka mig på ett äpple från egen trädgård, eller några plommon. Äter lite bär varje dag, och tänkte fortsätta låta det vara viktigare än frukt såklart.

Ät frukt från egen trädgård.. likaså älg, rådjur hare, tjäder!

Dvs när det är säsong för frukt och bär, älg, rådjur hare och tjäder.

Grejen är nog förutom att man bör ha tillräckliga marker är att det mesta som kan ätas och som kommer från egna marker kan ätas.

Det är som regel det där andra som man köper i affären som man skall vara uppmärksam på.

• Like 2

Guest Tureborgaren

Äter äpplen ibland när jag vill "festa till det". Gillar crunchet och saftigheten. Men det ger hungersug i magen efteråt. Nu när det varit så varmt har jag läskat mig med vattenmelon. Men det är likadant där, det genererar sug. Så för min del får det bli ransonerat med frukten.

Jag brukar inte äta frukt ensamt men stoppar den i maten ibland, t.ex. äpple i bönsallad och päron i Waldorfsallad. I kombination med fiberrika livsmedel som bönor och bladselleri känns det ok. Vi får en massa päron i år och det finns inte så mycket man kan hitta på i matlagningsväg med dem, råstekt rotselleri och päron (omogna) blev inte så tokigt. Inser att päronen är söta då getingarna gillar dem... 

• Like 2

10 minuter sedan, Skärfläcka sade:

det finns inte så mycket man kan hitta på i matlagningsväg med dem

I hemkunskapen på 80-talet ugnsstekte vi dem med en skiva After Eight uppepå... Borde väl gå med nån riktigt mörk choklad..? Tänker som alternativ till sämre bjudefterrätt.

• Like 1

12 timmar sedan, Kattuggla sade:

Jag äter också lite frukt och bär ibland. Brukar plocka min favoritäppelsort, Åkerö och lagra svalt. De har en fantastisk doft och smak. Mycket godare än de sorter som finns i affären.

Åh, Åkerö! Mitt favoritäpple. ? Det hade vi på tomten när jag var liten, har inte ätit det sen dess. ?

• Like 2

On 2018-08-02 at 17:32, Tureborgaren sade:

Äter äpplen ibland när jag vill "festa till det". Gillar crunchet och saftigheten. Men det ger hungersug i magen efteråt. Nu när det varit så varmt har jag läskat mig med vattenmelon. Men det är likadant där, det genererar sug. Så för min del får det bli ransonerat med frukten.

Läste något om livsmedel som drar ungefär lika mycket energi för förbränning som de ger... vattenmelon var ett av dem.  Fast det känns lite konstigt, det är ju rätt sött?

• Like 1

2 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Läste något om livsmedel som drar ungefär lika mycket energi för förbränning som de ger

Blekselleri går det åt mer energi att tugga än man får ut av den. :) Fast det kanske inte räknas som frukt..? Möjligen fruktogrönt. ;)

• Like 1
  • Haha 1

Guest Tureborgaren
15 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Läste något om livsmedel som drar ungefär lika mycket energi för förbränning som de ger... vattenmelon var ett av dem.  Fast det känns lite konstigt, det är ju rätt sött?

Jag blir allt mer övertygad om att det inte är kalorierna som är problemet för mig i ätandet, utan insulinpåslaget. Har t ex märkt att jag får jobbigt sug efter att jag ätit torskfile, som varken är sött eller fett, men nästan lika insulinogent som äpplen, Coca-cola, enligt the latest food insulin index data.