Jump to content

Vad menas med "kryddgrönt" och vad rekommenderar ni?

Lottie

Recommended Posts

4 minuter sedan, Lottie sade:

I en del recept med ägg så står det att man kan ta "valfritt kryddgrönt". 

Vad är kryddgrönt? (alltså vilka kryddor räknas till det?) 

Vilka kryddor tycker ni är godast med ägg? 

Jättebra fråga.. dvs kryddgrönt för mig är främst persilja, gräslök eller dill (ush för dill)!'

Meen kryddgrönt är en social kontext, den kan man antingen fatta eller bara strunta i!?

Iallafall bor man på Södermalm, Majorna.. litta olika sådana högre medelklassområden så förväntas det att man har kruk/fönster-odlade.. dill, persilja, salvia, oregano, basilika och libbsticka som minimum!

Enklast är att odla kattgräs till katten men jag rekommenderar inte att du äter utav detta utan i stället väljer krasse och persilja.. de växer  nästan som ogräs!

• Like 1
  • Haha 2

1 timme sedan, Lottie sade:

Vilka kryddor tycker ni är godast med ägg? 

Dill och gräslök. Gärna samtidigt.

Persilja tar jag för att mildra vitlöksdoften men den är god som den är, som godis.
Mejram använder man väl i ärtsoppa, tror jag.
Oregano på pizza/meatzza.
Basilika i pesto eller med ost och tomat.
Mynta i mojiton.
:)

• Like 3

Guest Tureborgaren

Jag har faktiskt en kruka med basilika på balkongen, och några slätbladiga persiljekvistar står och flämtar i en annan Tycker basilika förhöjer det mesta.

Dill kör jag med Willys torkade, som jag gärna strösslar över äggen.

Ruccola räknas väl som sallad, men det är kryddigt, och lite att tugga på. Ägg ger ju inget större tuggmotstånd.

Finstrimlad purjolök är också gott, särskilt till kokta ägg med majonnäs.

Nu då vi räknar upp kryddgrönt så måste jag även påminna om den färska koriandern, en ört som man endera hatar eller älskar. Jag tillhör den senare och använder den ofta både i sallader och på kyckling och kött. Den ger en liten exotisk touch på maten tycker jag ?

• Like 3

54 minutes ago, Syster said:

Nu då vi räknar upp kryddgrönt så måste jag även påminna om den färska koriandern, en ört som man endera hatar eller älskar. Jag tillhör den senare och använder den ofta både i sallader och på kyckling och kött. Den ger en liten exotisk touch på maten tycker jag ?

Jag tillhör dom som hatar koriander ? haha! Så den hoppar jag glatt över! Intressant det där att man antingen älskar eller hatar det... 

• Like 2