Lottie Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 I en del recept med ägg så står det att man kan ta "valfritt kryddgrönt". Vad är kryddgrönt? (alltså vilka kryddor räknas till det?) Vilka kryddor tycker ni är godast med ägg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 4 minuter sedan, Lottie sade: I en del recept med ägg så står det att man kan ta "valfritt kryddgrönt". Vad är kryddgrönt? (alltså vilka kryddor räknas till det?) Vilka kryddor tycker ni är godast med ägg? Jättebra fråga.. dvs kryddgrönt för mig är främst persilja, gräslök eller dill (ush för dill)!' Meen kryddgrönt är en social kontext, den kan man antingen fatta eller bara strunta i!? Iallafall bor man på Södermalm, Majorna.. litta olika sådana högre medelklassområden så förväntas det att man har kruk/fönster-odlade.. dill, persilja, salvia, oregano, basilika och libbsticka som minimum! Enklast är att odla kattgräs till katten men jag rekommenderar inte att du äter utav detta utan i stället väljer krasse och persilja.. de växer nästan som ogräs! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 1 timme sedan, Lottie sade: Vilka kryddor tycker ni är godast med ägg? Dill och gräslök. Gärna samtidigt. Persilja tar jag för att mildra vitlöksdoften men den är god som den är, som godis. Mejram använder man väl i ärtsoppa, tror jag. Oregano på pizza/meatzza. Basilika i pesto eller med ost och tomat. Mynta i mojiton. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 Jag har faktiskt en kruka med basilika på balkongen, och några slätbladiga persiljekvistar står och flämtar i en annan Tycker basilika förhöjer det mesta. Dill kör jag med Willys torkade, som jag gärna strösslar över äggen. Ruccola räknas väl som sallad, men det är kryddigt, och lite att tugga på. Ägg ger ju inget större tuggmotstånd. Finstrimlad purjolök är också gott, särskilt till kokta ägg med majonnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Kryddgrönt är för mig alla färska örter. Man tar vad man har hemma eller vad som passar till- --- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Nu då vi räknar upp kryddgrönt så måste jag även påminna om den färska koriandern, en ört som man endera hatar eller älskar. Jag tillhör den senare och använder den ofta både i sallader och på kyckling och kött. Den ger en liten exotisk touch på maten tycker jag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 54 minutes ago, Syster said: Nu då vi räknar upp kryddgrönt så måste jag även påminna om den färska koriandern, en ört som man endera hatar eller älskar. Jag tillhör den senare och använder den ofta både i sallader och på kyckling och kött. Den ger en liten exotisk touch på maten tycker jag Jag tillhör dom som hatar koriander haha! Så den hoppar jag glatt över! Intressant det där att man antingen älskar eller hatar det... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 till ägg tycker jag dragon är bäst 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lottie Posted August 3, 2018 Author Share Posted August 3, 2018 1 hour ago, vivi said: till ägg tycker jag dragon är bäst Färsk då eller funkar det även med torkad? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Min favorit är finhackad purjolök i äggröra 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivi Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 22 hours ago, Lottie said: Färsk då eller funkar det även med torkad? färsk är bäst om torkad behövs mayo 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts