Tuggummipuffran1 Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Brukade använda buljongtärningar, men de är ju fulla av tillsatser. Gick över till ekologisk buljong som var hyfsat bättre, men nu har det tillsatt socker i den så då går den också bort. Minns inte märket, någon som har något bättre tips? Smakförstärkare i allmänhet är väl onaturligt, hur är det med ostronsås? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Har: *"Biofood Buljong utan jäst och socker" (innehåller dock maltdoxrin) - löst i en plastburk. *Tärningar som "Brunofischer Würzl vegan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Gillar man att laga mat, kan man koka egen buljong och frysa in i istärningslådor .Det tar lite tid, eftersom man behöver koka ihop den ordentligt för att koncentrera smaken, men så mycket tid i form av aktivt arbete kräver det inte. Annars tycker jag att det är med buljong som med socker - slutar man använda det, så vänjer man sig snart och saknar det inte alls. Vanliga "rena" kryddor av olika slag räcker väldigt långt när man lagar mat av bra råvaror. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag tillagar ofta kyckling och stekar i stekpåsar och tar vara på spadet blir jättegott att göra sås på. Fryser in i istärningspåsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcusL Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Fermenterad fisksås (thailändsk) tycker jag fungerar som buljong. Ger den där umami-smaken som buljong har. Ica's egna har inget tillsatt socker heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts