Sifre Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej. Jag har kört med LCHF i över ett år och har mått väldigt bra av det. Visst så har man fuskat ibland med lite chips och fika, men inte mycket. Men i förrgår efter att ha gjort nummer 2 på toa, så märkte jag att min avföring var grön. Har även sett att ibland så ser den lite grå ut. Har aldrig varit med om detta innan. Har läst mycket om det och det står ganska ofta att det beror på den kost man äter. Har detta drabbat någon mer? Är det farlig? Vad kan jag göra för att få tillbaka den naturliga bruna färgen? Vad bör jag undvika att äta för att bli av med detta problem? Tack för all hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Grönt tror jag inte är någon fara.. däremot svart eller vit. Den bruna färgen är egentligen röd.. det är döda röda blodkroppar.. eller rättare sagt deras färgämne, det utsöndras med gallan varvid det mesta återupptas lite längre ner. Är inte fecalierna bruna så kan det bero på att gallgångarna är blockerade.. då blir även nr2 vit/grå på grund av att du inte kan ta upp fett. Är det hela svart.. så är det ofta en blödning i tarmen/magen.. och innebär omedelbart sjukhusbesök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hade du ätit mycket gröna grönsaker? Dom kan ju vara lite svårsmälta ibland. Jag har tidigare haft lite problem med matsmältningen och då kunde feces vara grönaktig när jag ätit gröna grönsaker. Speciellt råa bladgrönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Watanabe Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Svart/mörkgrå avföring beror med största sannolikhet på ett överskott av järn och är inte farligt. Testa dra ner på eventuella tillskott/järnrik föda och se om det förändrar något. Grön avföring har jag faktiskt ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Grönt tror jag inte är någon fara.. däremot svart eller vit. Den bruna färgen är egentligen röd.. det är döda röda blodkroppar.. eller rättare sagt deras färgämne, det utsöndras med gallan varvid det mesta återupptas lite längre ner. Är inte fecalierna bruna så kan det bero på att gallgångarna är blockerade.. då blir även nr2 vit/grå på grund av att du inte kan ta upp fett. Är det hela svart.. så är det ofta en blödning i tarmen/magen.. och innebär omedelbart sjukhusbesök! Kan vissa kroppar inte ta upp fett? Och isåfall vad gör man då? kan dem inte äta lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Har du stenar som blockerar gallgångarna så kan heller ingen gallvätska utsöndras. Fett bryts ner i tolvfingertarmen av ensymer och gallsalter som levern utsöndrar.. via gallblåsan. Det lär man märka tidigt.. för det gör som regel ont. En tillfällig underfunktion på grund av något annat märks som regel via steatorre.. dvs man får fettdiareer. Tex om man har opererat bort gallblåsan så kan hos vissa mängden gallvätska som finns tillgänglig vara något mindre. Har man mycket stenar och dessa blockerar gallgångarna eller ger mycket smärta så opererar man bort gallblåsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Hej. Jag har kört med LCHF i över ett år och har mått väldigt bra av det. Visst så har man fuskat ibland med lite chips och fika, men inte mycket. Men i förrgår efter att ha gjort nummer 2 på toa, så märkte jag att min avföring var grön. Har även sett att ibland så ser den lite grå ut. Har aldrig varit med om detta innan. Har läst mycket om det och det står ganska ofta att det beror på den kost man äter. Har detta drabbat någon mer? Är det farlig? Vad kan jag göra för att få tillbaka den naturliga bruna färgen? Vad bör jag undvika att äta för att bli av med detta problem? Tack för all hjälp Själv får jag mörkgrön avföring av rödvin, kan det vara det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sifre Posted February 13, 2013 Author Share Posted February 13, 2013 Jag har faktiskt de senaste dagarna ätit mer färsk bladspenat och vanlig isbergssallad. Kan det vara problemet? Jag har annars inga besvär med magen. Jag dricker inget vin heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sifre Posted February 15, 2013 Author Share Posted February 15, 2013 Glada nyheter. Min avföring har fått sin rätta färg igen. Jag brukar till frukost alltid äta 1 ägg, turkisk yoghurt, grädde och linfrön. Har alltid ätit hela linfrön, men den senaste veckan så testade jag krossade linfrön istället. Har tänkt på vad det är jag har ändrat i min kost den senaste tiden och kom då på linfröna, kom även på att jag har läst någon gång att krossade linfrön inte är så nyttiga. Slutade därför med dem och efter två dagar var allt bra igen. Vet ej om det var de krossade linfröna som låg bakom det hela, men det åter står ju att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts