Jola Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Mäter ni ert blodsocker? Vad brukar ni ligga på? Mäter inte regelbundet utan bara ibland. Har de två senaste gångerna legat på 3.9 och 3.6. Är detta normalt eller har jag ätit något som triggar insulinet? Igår åt jag en kebabsallad med yoghurtsås, burkar inte göra det. Annars äter jag enbart kött, smör och grönsaker som kål, blomkål och broccoli och sallad och inga mejerier bortsett från smör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Det ser lågt ut. Enligt Werlabs ska referensvärde vara 4,0-6,0. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Även om man äter socker kan blodvärdena vara ok. Bra ide att komplettera med prov av fasteinsulin som är en markör att insulinresistens kan vara att vänta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jola Posted August 4, 2018 Author Share Posted August 4, 2018 Mådde ju inte dåligt utan var energifylld och pigg som vanligt av ketosen. Förra gången, för ett bra tag sen, låg jag på samma och hade ketoner på 2.5 men mådde skit. Då tryckte jag i mig blåbär och mådde bättre. Tog upp blåbär igår med men var verkligen inte sugen 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 18 timmar sedan, Jola sade: Mäter ni ert blodsocker? Vad brukar ni ligga på? Mäter inte regelbundet utan bara ibland. Har de två senaste gångerna legat på 3.9 och 3.6. Är detta normalt eller har jag ätit något som triggar insulinet? Igår åt jag en kebabsallad med yoghurtsås, burkar inte göra det. Annars äter jag enbart kött, smör och grönsaker som kål, blomkål och broccoli och sallad och inga mejerier bortsett från smör. Om man säger som så.. mäta blodsocker är viktigast för dem som lider utav högt! Oså varierar blodsockret under hela dagen.. typ Werlabs "fastevärden 12 timmar", 4-6 antyder en helt normalt fungerande reglering! Oså har man litta olika mätosäkerheter/variationer på iallafall 10%! Grejen är väl snarare att man får komma under 3.0 och må dåligt för att det skall betraktas som lågt? Den andra grejen är att det främst är när blodsockret sjunker snabbt som man mår dåligt. Tillkommer då lite olika andra faktorer, dvs om man går på ketogen diet och iallafall efter någon månad och är hyfsat frisk så kan man mäta rätt låga fastesocker, typ runt 4 och då samtidigt även hyfsat "optimala" ketonnivåer, det gäller som sagt vad att känna om man mår bra i övrigt. Dvs då balanserar dels blodsocker och ketoner varandra.. dvs regleringen fungerar! En helt annan sak vore om blodsockret var lågt och man inte mäter några större mängder blodketoner.. då funkar inte regleringen lika bra. Eventuellt kanske du borde äta typ mer kebabsallad med youghurtsås om det gjorde att du fick bra värden och mådde bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts