Jump to content

Dålig aptit vid ketodiet

Perlar

Recommended Posts

Hej

Började med strikt LCHF för 6 dagar sedan . Har aldrig testat någon diet förut men har haft väldigt lätt för att fasta och mått väldigt bra av det. Man kan ju dock inte fasta hur länge som helst.Vad jag förstår så kan man få samma effekter av ketodiet men göra det till en livsstil. Nu är det så att jag har haft alla symtom på ketoflu som jag läst om vilket jag var beredd på men vad jag inte hade räknat med var att direkt motvilja till att äta måltiderna.Blir svagt illamående när jag ska äta. Undrar om man måste äta alla rätter som föreslås för att det ska funka. Än så länge har bara lyckat få i mig två rätter på en dag.Rätter med majonäs är speciellt svårt.Finns det något sätt att öka aptiten ? Skulle jag ha börjat med vanlig LCHF först. Som det är nu hade jag helt klart nöjt mig med ett mål om dagen.Det är väl den rika mängden fett som jag har svårt att vänja mig vid.Tränar styrkelyft tre gånger i veckan så jag förstår ju att jag behöver mer mat.

• Like 1

50 minuter sedan, Perlar sade:

Som det är nu hade jag helt klart nöjt mig med ett mål om dagen

Ät du ett mål om dagen. Det finns inget som säger att du måste äta flera mål om dagen.

Överdriv inte fettet, det är andelen fett som ska var hög, inte nödvändigt att tillsätta en massa om man äter rätt saker.

Undvik majonäs, i vart fall om det är köpesvarianter som är gjorda på fröoljor.

Är känt för att orsaka obehag/illamående.

Undvik naturligtvis också fröoljor i andra produkter.

Undvik också produkter, ät mat.

• Like 2

9 minuter sedan, jala sade:

Ät du ett mål om dagen. Det finns inget som säger att du måste äta flera mål om dagen.

Problemet med det, i synnerhet om man tränar, är att det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med energi på en måltid. Åtminstone har jag det (anekdot ?). Skippa majonnäsen och ät något som du tycker bättre om. 

• Like 2

Wow ,tack för er snabba respons!

Riktigt skönt att höra det där om majonäsen och att man inte behöver trycka i sig mat.Två frågor till:Hur mycket  fett behöver man per dag för ketosens skull och finns var finns det bra ketorecept för träning? Tack också för filmerna ,ska kolla på dem.

3 timmar sedan, Perlar sade:

bra ketorecept för träning

Tänker du bra recept för att kunna/orka träna? Om det är så du menar löser det sig självt. Om du äter bra mat med mycket näring, orkar du träna. Det finns ingen speciell mat för återhämtning eller för att ladda eller så. Keto är keto, liksom. Det viktiga är att du äter lagom med energi för dig och att den är näringstät, då funkar och orkar kroppen.

• Like 1
  • Thanks 1

Tänk också på att du under en viss tid garanterat kommer att vara svagare.

Men annars är det bara att äta naturligt som alla andra säger och äta när du är hungrig och äta dig ordentligt mätt. 
Jag äter bara en gång om dagen just nu sedan ett tag och gör det oftast, av den enkla anledningen att jag inte är hungrig oftare.

Du kan ju någon gång då och då tills du känner att du har koll på det skriva in och kolla på någon näringssite hur mycket fett/protein/kolhydrater du äter per dag. Om du äter ca 60-90E% fett och i princip resten protein så är du på rätt väg. Obs, det är väldigt lätt att komma upp i 60-90E% fett, det är egentligen bara att sluta att vara rädd för det och läsa sig till vad man gillar i form av fettrik mat. T.ex. bacon 84E% fett, stekt ägg, 75E% fett m.m. m.m.

Jag tränar inte alls nu men förut tränade jag på gym samtidigt som jag också åt enbart 1 gång/dag. Träningen var oftast 20-24 timmar efter jag ätit men det spelade ingen som helst roll för hur jag presterade på gymmet!

• Like 3

22 timmar sedan, Perlar sade:

Hej

Började med strikt LCHF för 6 dagar sedan . Har aldrig testat någon diet förut men har haft väldigt lätt för att fasta och mått väldigt bra av det. Man kan ju dock inte fasta hur länge som helst.Vad jag förstår så kan man få samma effekter av ketodiet men göra det till en livsstil. Nu är det så att jag har haft alla symtom på ketoflu som jag läst om vilket jag var beredd på men vad jag inte hade räknat med var att direkt motvilja till att äta måltiderna.Blir svagt illamående när jag ska äta. Undrar om man måste äta alla rätter som föreslås för att det ska funka. Än så länge har bara lyckat få i mig två rätter på en dag.Rätter med majonäs är speciellt svårt.Finns det något sätt att öka aptiten ? Skulle jag ha börjat med vanlig LCHF först. Som det är nu hade jag helt klart nöjt mig med ett mål om dagen.Det är väl den rika mängden fett som jag har svårt att vänja mig vid.Tränar styrkelyft tre gånger i veckan så jag förstår ju att jag behöver mer mat.

Mm.. två måltider per dag är rätt vanligt iomed att man äter en betydligt energirikare mat, dvs det finns inga övriga behov att få i sig fler kalorier!

Annars iomed att du tränar så får du främst hålla koll på att du får i dig tillräckligt med protein.. och kalorier!

Och för styrketräning så kan man faktiskt behöva lite extra intracellulärt glykogen i de mest anaeroba övningarna.

Men kör omställningen ett tag till iallafall en månad innan du använder CKD/TKD, dvs cyklar in lite extra kolisar en gång i veckan eller toppar med mer vid vissa tränings/tävlingssituationer.

"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

Eller så tar du till dig av ;

Carbles Massing.

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

• Like 2