Jump to content

Trög mage

Annika Rane

Recommended Posts

Trög mage är för mig en av få nackdelar med lchf. Toabesöken sker inte alls så ofta som jag önskar. Vilken frekvens på besöken är egentligen "normalt" på denna kost? Är det bara att acceptera att man går mer sällan?

Tar tacksamt emot tips på hur man bäst håller magen igång. Har provat linfrö, pyssiliumfrö, kokosfett, dricka mycket vatten. Varierande resultat, kokosfettet fungerar nog bäst men jag har svårt att få i mig de mängder som i så fall krävs. Det tar emot lite att börja trycka i sig katrinplommon...

Frekvensen har nog minskat, vilket jag helt enkelt kopplar till att volymen mat är mycket mindre numera. En fotbollsplan till lunch är ju ett minne blott.

Men däremot upplever jag inte några tröghetsproblem normalt sett. Det var en period då jag åt väldigt mycket ost men i övrigt så är det smidig men enkelriktad trafik i den bakre Eugeniatunneln. :)

När man blandar physilliumfrön i vatten, är det extra vikigt att låta dom "dra" och bilda gelen före intag. De ljusa och mörka frön behöver olika tider... de märka uppemot ett par timmar i glaset med vatten. Annars får man hård mage hur lätt som helst. En matsked om dagen har hjälpt mig i alla fall.

Trög mage är för mig en av få nackdelar med lchf. Toabesöken sker inte alls så ofta som jag önskar. Vilken frekvens på besöken är egentligen "normalt" på denna kost? Är det bara att acceptera att man går mer sällan?

Tar tacksamt emot tips på hur man bäst håller magen igång. Har provat linfrö, pyssiliumfrö, kokosfett, dricka mycket vatten. Varierande resultat, kokosfettet fungerar nog bäst men jag har svårt att få i mig de mängder som i så fall krävs. Det tar emot lite att börja trycka i sig katrinplommon...

Det är väldigt svårt att säga utan att veta mer hur du äter. Ofta så lär man sig efter ett tag vad man får hård mage av. Men jag skulle nog säga att mejerier är den vanligaste orsaken, speciellt hårdost. Sen är frågan hur mycket grönsaker du äter? Grönsaker brukar sätta fart på magen men om du inte vill äta grönsaker på grund av kolhydratinnehållet så testa fiberhusk.