Guest Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Min frågeställning menar inte att jag faktiskt tror att det är farligt att vara i ketos eller att äta en ketogen diet. Då hade jag inte påbörjat en ketogen diet om jag genuint trodde på det. Hur som helst så har jag en släkting (sjuksköterska) som gärna vill motarbeta mitt kostval (säger att jag ska gå med i VV istället). Jag brukar inte besvara det (orkar inte) men nu tänkte jag försöka att bemöta kritiken. Som vanligt när det gäller en fettbaserad diet så får jag höra att för mycket fett är dåligt för kroppen (ohälsosamt), det belastar kroppens organ på sikt osv. När jag nu gick steget längre och nämnde ketos, så fick jag höra att det är ett "farligt" tillstånd att befinna sig i, att man är försurad? Jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta det här. Främst det här med ketos och försurning. När det gäller fett tänkte jag göra en fettanalys och ev. en fullständig blodanalys av mina värden när jag har hållit på ett tag. Ett annat påstående är att han som "uppfann" Atkins dog av sin egen diet. Nu har jag inte läst så mycket om Atkins men jag saxar från Wikipedia: Citat Död Den 8 april 2003, dagen efter en stor snöstorm i New York, halkade Atkins på en isig trottoar och ådrog sig en allvarlig skallskada - "blunt impact injury of head with epidural hematoma". Han tillbringade nio dagar i intensivvård men återfick aldrig medvetandet innan han dog av njursvikt den 17 april 2003, efter att ha genomgått en hjärnoperation och fått tillstötande komplikationer[1]. Enligt sjukjournalerna var han 182 cm lång (6 feet), vägde 117 kg (258 pounds) och hade hjärtsvikt samt högt blodtryck vid bortgången[2]. Atkins hälsotillstånd vid hans död gav upphov till ökad kritik mot Atkinsmetoden. Det är dock omdiskuterat om det var hans diet som var orsaken till hans död. Kritiker till Atkinsmetoden menar bland annat att Atkinsmetoden ofta resulterar i en konsumtion av ohälsosamma mängder mättade fetter och kolestorol samt att dessa har varit bidragande faktorer till Atkins hälsotillstånd och slutligen hans död. Kritiken bemöts bland annat av att man menar att Atkins övervikt inte kan kopplas till Atkinsmetoden, då hans vikttillstånd berodde till stor del på ansamling av vätska i hans kropp under hans tid inne på intensivvården[3]. Atkins blev 72 år. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins För mig är det inte solklart vad han dog av? Sen bara för att man äter en viss typ av kost så betyder det väl inte att man måste leva hälsosamt i övrigt? Jag vet föga lite om Robert Atkins för att kunna uttala mig om honom. Jag kallar ju inte min kost för Atkins-dieten utan för keto/strikt LCHF (eller bara LCHF). Jag drar lite åt Paleo också (begränsar mina mejerier) men jag äter för strikt för att kalla det klassisk Paleo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Min släkting kanske tänker på ketoacidos? https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos Hur förklarar jag enklast skillnaden mellan detta tillstånd och optimal ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Börja läs på Kostdoktorn: https://www.dietdoctor.com/se/lchf/farhagor#ketoacidos 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 Kanske kan du vända på det; fråga vad med lightprodukter som är hälsosamt? Mig veterligen tillsätts en del kemikalier, karragen (stabiliseringsmedel man inte ska äta vid graviditet pga risk för fosterskador), azo-färger som förbjöds på 80-talet men som EU-medlemsskapet återinförde mm. Läs på om hur margarin tillverkas, det är fascinerande läsning (not). Allt kanske inte är skräp, men mycket är det. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 The Truth About How Dr. Robert Atkins Died Long after his death in 2003, the rumor that Dr. Robert Atkins "died of his own diet" persists./.../ The falsehoods concerning Dr. Atkins' death were primarily propagated by the vegan group the Physicians Committee for Responsible Medicine as well as related groups and individuals." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 5, 2018 Share Posted August 5, 2018 9 timmar sedan, Jojon sade: Min släkting kanske tänker på ketoacidos? https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos Hur förklarar jag enklast skillnaden mellan detta tillstånd och optimal ketos? Enkelt.. ketoacidos uppträder främst hos typ 1 diabetiker på grund av obefintlig insulinproduktion eller missade injektioner utav insulin. Det kan i sällsynta fall uppträda hos grava alkoholister eller vid förgiftning. Såå ibland kan det uppstå missförstånd vid tex akut medecinsk vård då de upptäcker ketoner i blodet, då är det bra att säga att man står på en ketogen diet, bantar eller en kombo utav detta. Finns litta andra ännu ovanligare situationer där ketonkroppar kan uppträda i blodet trots att man inte äter ketogent och det är vid allvarliga magåkommor som maldigestion/malabsorbation, kraftig långvarig diaree, man kräks upp allt man äter osv. Då blir kroppen tvungen att leva av reserverna, tex fettreserverna, då går man lätt över i ketos. Iallafall så är det som så att om ketonvärdet stiger för mycket så utsöndras insulin som då begränsar lipolys och därmed mängden FFA som frigörs från fettväven. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts