Petra183 Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 Finns det någon som egentligen vet hur det är med gurkmeja? Ska man hetta upp gurkmejan innan man äter den för bästa upptag eller räcker det att man använder gurkmejapulver av typen "vanlig krydda" i maten eller i någon smoothie eller shot? Måste man använda svartpeppar för att förstärka effekten? Går det att använda kosttillskott i form av kapslar eller tabletter med gurkmeja eller är de verkningslösa? Jag tycker det är svårt att hitta någon relevant information. Hittills har jag använt det här receptet. Det finns säkert på nätet någonstans, men jag skriver ner det ur minnet. 0,5 dl gurkmejapulver, dvs vanlig krydda 1 msk torkad, mald ingefära,dvs vanlig krydda 0,5 tsk mald svartpeppar 1,5 dl vatten Blanda i en kastrull. Koka upp och låt stå på eftervärmen ca 10 min. Förvara gurkmejapastan i en glasburk i kylskåpet och tvinga i dig en sked per dag. Blandningen är inte god. Ärligt talat så tror jag mer på färsk ingefära än torkad, men jag har med den torkade i alla fall. Färsk ingefära är inga större problem att få i sig på annat sätt om man vill använda det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cdaven Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 Nej, du bör inte hetta upp gurkmeja. Läs mer hos Food Pharmacy. Svartpeppar ökar dramatiskt kroppens förmåga att ta upp "det nyttiga" i gurkmejan, så det är klokt att blanda i. Jag brukar göra en shot, ungefär så här. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran O Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 Gör golden milk av din gurkmejapasta istället. Det blir mycket godare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 Tror inte det finns nåt med gurkmeja som är gott... men jag gör egna kapslar och försöker få i mig det den vägen. Gillar å andra sidan inte ingefära heller. Maffetone skriver om svartpeppar: https://philmaffetone.com/danger-in-black-pepper/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 6, 2018 Share Posted August 6, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: Tror inte det finns nåt med gurkmeja som är gott... men jag gör egna kapslar och försöker få i mig det den vägen. Gillar å andra sidan inte ingefära heller. Maffetone skriver om svartpeppar: https://philmaffetone.com/danger-in-black-pepper/ Man försöker få i sig gurkmeja - men det smakar verkligen riktigt illa. Provat olika varianter på guldmjölk men inte någon gång har det varit möjligt att få i sig denna gula brygd. Ingefära är däremot helt ok, den färska smakar bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Jag intar dagligen en liten cocktail som ser ut som följer: ca 3 dl vatten 1 brustablett C vitamin (delvis där för smakens skull) 2 rågade tsk Gurkmeja 2 rågade tsk Nyponpulver grovt (back-on-track) Salt om jag har svettats på natten. Den blandningen gör gurkmejan drickbar. --- 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts