Criollo Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Idag känns det som om folk har kastat semlor över mig. I början log jag överlägset; nej, nej, det där får ni behålla själva, jag gjorde t o m semlor till familjen; inga problem, sen kommer jag till de nya grannarna: "Kom in på en semla!". Nu står jag här med en ibs-svullen mage, den gick från platt till 7-månaders gravidmage på några timmar. Inte så begåvat. Hur har det gått för er andra, bättre hoppas jag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag har bakat egna LCHF-semlor i år, vis av erfarenhet http://luafilosoferar.wordpress.com/2013/02/02/lchf-semlor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag åt en halv hetvägg. Känner mig som barbamamma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag har lyckats klara mig ifrån alla erbjudanden om semlor! Sedan har jag aldrig varit särskilt förtjust i semlor överhuvudtaget så det hade inte varit svårt att motstå. Mandelmassa smakar urk och den tjocka botten är alldeles för mastig och tråkig. Det enda jag gillat har varit grädden och ibland locket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 En gång i tiden avsmakade jag varenda Stockholmskonditori av klass' semla så här års. Det var då det. Har heller inget sug efter det så den här tidens kulinariska begivenheter lär passera förbi relativt obemärkt i min värld. Känns nästan lite vemodigt att inte ens känna ett sug efter det... Man kanske kan lägga en fetaost mellan två rediga köttstycken och låtsas intensivt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Criollo Posted February 12, 2013 Author Share Posted February 12, 2013 Det allra värsta är att jag faktiskt inte var sugen, vill bara inte framstå som ett ufo inför nya grannar, kan vi inte lagstadga om lchf för alla så att man slipper artighetsäta? Eller så kan jag jobba på att säga nej, men det är ju inte lika nyttigt för resten av världen:-P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalta Norrland Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Äter ju inte "vanliga" semlor pga allergi, jag tål inte mandel/mandelmassan så för min del är det lätt att avstå. Tidigare år har min kära mor gjort semlor och då har jag fått hjortron i min men i år är hon sjuk jag har inte ens blivit erbjuden nån semla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Det allra värsta är att jag faktiskt inte var sugen, vill bara inte framstå som ett ufo inför nya grannar, kan vi inte lagstadga om lchf för alla så att man slipper artighetsäta? Eller så kan jag jobba på att säga nej, men det är ju inte lika nyttigt för resten av världen:-P Mer UFO:n för folket! Rättssystemet funkar ju knappt för saker av vikt (dåligt ordval?) längre så vi kanske inte ska belasta det ännu mera... Däremot tror jag mer på att egenrespektera sin kropp oavsett vad det gäller. Då kanske man indirekt kan få till någon slags insikt om att inte artighetsbjuda och förvänta sig att (mandel)massan når insikt. Alternativt kan man väl vänligt men bestämt och med glimten i ögat tacka nej med kommentaren "nej tack, jag äter inte gul snö heller". Hmm...börjar ana varför inte en människa ens bemödat sig att erbjuda en semla till mig idag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Älskar grädden och mandelmassan så en äkta semla (eller iaf större delen av en) fick det bli idag. När jobbet bjuder Det har mig liksom hjälpt att stå emot tiden innan.... Förutom lite sockerchock tog magen det hyfsat väl. Försökte få tag i en lchf-semla också men de var slut. Och baka själv på en tisdagkväll händer liksom inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lim Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag åt grädde och mandelmassa, själva bullen gav jag till hunden !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CocoSoff Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag åt en, har längtat efter den sedan i höstas. Den var god, men inte så god att jag inte hade klarat mig utan den och den där proppmätt- och sockerhögskänslan kunde jag definitivt varit utan. . Nästa år får det nog bli semla-fritt . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Äääälskar semlor! Men jag börjar lära mig att det inte är värt det, med tanke på hur magen mår efteråt. Därför blev detta min första semmelfria fettisdag sedan jag någon gång i mellanstadeiåldern insåg hur otroligt gott det är. Att avstå underlättades av att jag varit hemma hela dagen och inte träffat en människa. Och för att vara ärlig, jag åt en liten bit LCHF-keso/squash-kaka med några jordgubbar och massor med grädde. Nu har jag brutit semmel-traditionen, så nästa år ska det nog gå vägen, även om jag blir bjuden. Hoppas jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Jag åt grädde och mandelmassa, själva bullen gav jag till hunden !! Djurplågeri! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Semlor har jag inte sett till sedan 2006 men för något år sedan var jag på ett möte och bakom mig hade dom ställt ett stort fat med nybakade kanelbullar. Efter att ha suttit insvept i kanelbulledoft i 1,5 timme så var det svårt att motstå men det gick. Jag älskar kanelbullar och just därför var jag tvungen att låta bli men det är den svåraste frestelse jag råkat ut för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Gör egna lchf semlor! mkt godare (y) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted February 12, 2013 Share Posted February 12, 2013 Har inte ätit semlor sedan jag var liten, tycker inte de är det minsta goda ens. Grädde i mat är jättegott men vispad tycker jag inte alls om, inte mandelmasa heller. Däremot har jag alltid gillat bullen och ätit den utan fyllning någon gång ibland. Men idag har jag inte ens sett till en semla och folk har lärt sig att jag inte gillar dem så det frågar inte om jag vill ha längre, för här har det ätits semlor i alla former i flera veckors tid. Däremot kom ett stort fat nybakade kanelbullar till eftermiddagsfikat.... och visst vattnas det i munnen, det luktar ju sååå gott... Men det gick bra, klarade dagen utan större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Semlor är bland det godaste som finns att äta! Men jag äter inte sånt längre. Jag var på fettisdagskalas där det var uppdukat ett stort fat med semlor, och en LCHF-chokladmousse till mig. :-) "Knarka ert socker ni, jag tar en sån här.", var min kommentar. Sagt med ett leende förstås. :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Åt översta halvan: Är ju bara semmeldag en dag per år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Hah! Inga semlor för mig i år. Hade jag viljestyrka att sluta röka är det inga problem att sluta semla. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QueenMarion Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag toppade min kaffe med luftigt vispad grädde och njöt. Kommer aldrig vara avundsjuk på de som äter en vetesemla. Om jag får lust, kan jag vispa ihop en mandelsemla men det behövs inte, jag är inte så sugen på det. (Fast jag minns att mandelbullarna blev goda. Det finns nog ett par kvar i frysen, 2 år gamla!) Skönt ändå att se suget försvinna eftervart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jag upplever saknad av att få trycka i mej en - tre semlor med varm mjölk - jag saknar det!Men!I år inträffade något som aldrig hänt förr - jag upplever saknad men mina vinster av numera strikt lchf väger över med 100% i min vågskål. Jag konstaterar att det vore gott.Och vägrar bryta min strikta väg för något som jag vet hur det smakar - och att smaken försvinner i detsamma jag svalt den sista tuggan.Biverkningarna som sen sitter i längre än man vill minnas = urrk!Jag hoppas och strävar efter att nästa år kunna äta en lchf semla, men att det inte ska väcka begäret att överäta igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Nu har jag bakat mina första "LCHF" semlor. Jag får en känsla av att de ser godare ut än de kommer att smaka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Duktig du är Peter B! Blev dom goda? Jag skulle baka LCHF semlor, men degen var helt flytande.. blev kardemummamuffins av dom istället Det här med LCHF-bakning är som en helt ny vetenskap för mig. Trots att jag bakar varje vecka (vanliga sockerstinna saker och bröd som jag inte äter själv...) så vet jag aldrig i förväg hur LCHF-baket ska bli. Tok- roligt dock 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Duktig du är Peter B! Blev dom goda? Jag skulle baka LCHF semlor, men degen var helt flytande.. blev kardemummamuffins av dom istället Det här med LCHF-bakning är som en helt ny vetenskap för mig. Trots att jag bakar varje vecka (vanliga sockerstinna saker och bröd som jag inte äter själv...) så vet jag aldrig i förväg hur LCHF-baket ska bli. Tok- roligt dock Hahhaa - jag kunde ha klämt i mej dina kardemumma-muffins med! Imponerad av att du klarar att ha massa gott hemma och dessutom att baka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Hahhaa - jag kunde ha klämt i mej dina kardemumma-muffins med! Imponerad av att du klarar att ha massa gott hemma och dessutom att baka! Det finns så galet mycket kolhydrater i mitt skafferi.. oj oj oj... knasigt egentligen att det som gör att jag tippar över i kolhydratsmängderna från strikt till normal/liberal är min kärlek till apelsiner och inte mitt 20-kilos lager av chokladkakor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Äter nöt-allergiker många kakor med nötter i för att grannar inte ska tycka de är konstiga? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Duktig du är Peter B! Blev dom goda? Jag skulle baka LCHF semlor, men degen var helt flytande.. blev kardemummamuffins av dom istället Det här med LCHF-bakning är som en helt ny vetenskap för mig. Trots att jag bakar varje vecka (vanliga sockerstinna saker och bröd som jag inte äter själv...) så vet jag aldrig i förväg hur LCHF-baket ska bli. Tok- roligt dock Semlorna var OK...men inte som riktiga semlor. Tack, men nej...jag är inte så duktig på att baka...men saknaden efter bröd är ganska stor, så jag har försökt mig på lite "LCHF" bakning, det är ju ganska enkelt och snabbt. Min semmelsmet blev också alldeles lös, så jag la på lite mandelmjöl tills det hjälpligt gick att forma "semlorna". Normalt gör jag LCHF" bröd utan "stevia" eftersom många här varnar för det men när jag såg receptet på semlor kunde jag inte låta bli! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Semlor har alltid varit min passion, ända sedan jag var liten. Jag har ätit dem så länge de har funnits i affären. Två stycken, med varm mjölk och kanel. I nödfall har jag kunnat trycka i mig, utan mjölk också. För ca 20 år sedan 'råkade' jag äta upp en semmeltårta. Den var tänkt till familjen, bara det, att ingen annan var intresserad. Va? Sockerberoende? Jag? Äta en äkta semla, det törs jag inte. Jag har hittat ett par recept, utan sötningsmedel, kanske testar att göra såna. Tar gärna emot recept, om ni har något bra. Med tanke på min semmelpassion, så har det ändå gått bra, att avstå. Ikväll ska dock min orkester ha traditionellt årsmöte, med semlor, men jag tror det ska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts