Recommended Posts

Finns det några riktlinjer för när på dygnet det är bra att lägga sitt protein och fett, och varför står det överallt att man inte ska äta efter kl 22? Tar dagen som exempel: klockan 22 hade jag ätit 150 g fett och 58 gram protein. Mitt mål varje dag är att komma upp i 200 g fett och ca 70 g protein. Jag var dessutom hungrig och åt en äggröra med några bacon då jag inte vill att levern ska dra igång gluconeogenesen i för hög grad under natten. Men osäker på hur jag ska tänka här. Kommer jag i stället att lagra in min sista måltid som fett? Hade jag vunnit på att gå och lägga mej med ett underskott? 

Min andra undring är om det är en fördel att lägga tonvikten på fett under första delen av dygnet och proteinet sedan?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett minne av att Martina Johansson rekommenderat att man äter det mesta proteinet till frukost, och senare måltider mera fett. Men det var ett tag sedan jag läste detta; det var när jag gjorde ett tappert forsök att äta frukost (det klarade jag inte, ska jag tillägga), enligt hennes råd för att öka leptinkänsligheten.

Själv äter jag när jag är hungrig (normalt lunch och middag), höftar alltid mängder, och ser till att andelen fett är stor. Men jag skulle inte planera för att äta vid 22; magen vill vila under natten. Men det hander att jag är hungrig när jag kommer hem sent. Och jag går inte och lägger mig hungrig.

Vad jag vet, så lagrar väl alltid kroppen in den mat som kommer. Tricket är att ta ut ur lagren igen och använda energin.

  • Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Effie sade:

Själv äter jag när jag är hungrig (normalt lunch och middag), höftar alltid mängder, och ser till att andelen fett är stor. Men jag skulle inte planera för att äta vid 22; magen vill vila under natten. Men det hander att jag är hungrig när jag kommer hem sent. Och jag går inte och lägger mig hungrig.

Vad jag vet, så lagrar väl alltid kroppen in den mat som kommer. Tricket är att ta ut ur lagren igen och använda energin.

Jag håller med du. Äter när jag är hungrig och bryr mig inte vad andra tycker.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaldeman hade nån rekommendation också... Minns inte riktigt, det var länge sen jag läste hans bok, men man skulle vänta med grönsakerna till sist i måltiden har jag för mig.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, MariaF sade:

Skaldeman hade nån rekommendation också... Minns inte riktigt, det var länge sen jag läste hans bok, men man skulle vänta med grönsakerna till sist i måltiden har jag för mig.

Maria, jag är inte nån bokmal men tänker att jag borde läsa på. Så om jag ska läsa något om lchf eller keto, vad rekommenderar du då i första hand?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, HannaNord76 sade:

Maria, jag är inte nån bokmal men tänker att jag borde läsa på. Så om jag ska läsa något om lchf eller keto, vad rekommenderar du då i första hand?

Sten Sture Skaldeman var en föregångare vad gäller LCHF. Jag har hans bok "Ät dig ner i vikt". Jag är inte så förtjust i språket i den, han ger ett lite översittar-intryck, tycker jag men han myntade begreppet "fakir". Numera motsvarar det väl mest karnivor, tycker jag. Martina Johansson har gjort en bra sammanställning på vad fakir är:

https://martinajohansson.se/vad-ater-en-fakirare/

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, HannaNord76 sade:

Finns det några riktlinjer för när på dygnet det är bra att lägga sitt protein och fett, och varför står det överallt att man inte ska äta efter kl 22? Tar dagen som exempel: klockan 22 hade jag ätit 150 g fett och 58 gram protein. Mitt mål varje dag är att komma upp i 200 g fett och ca 70 g protein. Jag var dessutom hungrig och åt en äggröra med några bacon då jag inte vill att levern ska dra igång gluconeogenesen i för hög grad under natten. Men osäker på hur jag ska tänka här. Kommer jag i stället att lagra in min sista måltid som fett? Hade jag vunnit på att gå och lägga mej med ett underskott? 

Min andra undring är om det är en fördel att lägga tonvikten på fett under första delen av dygnet och proteinet sedan?

Finns en massa olika förklaringsmodeller både bra och dåliga!

Kokar man ner det till något vettigt så föreslår jag att det mesta handlar om att man bör äta sina macro/micronutrieneter på helt fucking vanliga tider!

Helst då sådana som stämmer överens med ens eget dygnsmönster.. så ingen skugga skall falla på de som jobbar natt!

Anledningen till att man inte skall äta efter 22,00 anser jag är att då borde man sova, iallafall rätt snart, dvs man borde ha ätit allt man behöver redan under dagen.

Utan det är snarare tvärt om.. man bör äta under dagen.. inte kompensera för dåligt matintag sent på natten när kroppen förbereder sig för vila och reparation.

Allt du äter lagras i princip.. kallas för anabolt tillstånd.. tanken med nattsömn och cirkadian cyckle är att natten skall vara katabolt.

Summa summarum.. ät frukost, lunch middag, vill man köra intermitent fasta så hoppa frukosten!

  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Marty Kendall - Optimizing Nutrition:

Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp.

Sammanställda resultat från  matdagböcker visar att den som äter ordentlig frukost istället för att äta huvudmålet på kvällen, löper mindre risk att överäta. Frukostätarna tenderar att äta cirka 20 procent färre kalorier per dag. mättnaden ökar om man äter rejält med protein till frukost. Lite protein vid frukost ökar risken att man överäter senare under dagen, enligt Kendall.

Jason Fung När vi äter är lika viktigt som vad vi äter

Studie där man testade att äta samma mat men på olika tider: Insulinnivåerna sjönk signifikant och även insulinresistensen för de som åt tidigare på dagen och begränsade sitt "ätfönster.

 

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-08-08 at 19:10, Tureborgaren sade:

Enligt Marty Kendall - Optimizing Nutrition:

Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp.

Sammanställda resultat från  matdagböcker visar att den som äter ordentlig frukost istället för att äta huvudmålet på kvällen, löper mindre risk att överäta. Frukostätarna tenderar att äta cirka 20 procent färre kalorier per dag. mättnaden ökar om man äter rejält med protein till frukost. Lite protein vid frukost ökar risken att man överäter senare under dagen, enligt Kendall.

Jason Fung När vi äter är lika viktigt som vad vi äter

Studie där man testade att äta samma mat men på olika tider: Insulinnivåerna sjönk signifikant och även insulinresistensen för de som åt tidigare på dagen och begränsade sitt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2018-08-08 at 19:01, Zepp sade:

Summa summarum.. ät frukost, lunch middag, vill man köra intermitent fasta så hoppa frukosten!

Och för att ingen skall säga att jag är dogmatisk, det går lika bra att hoppa lunchen.. utifall man är en frukostätare!

Utifall man vill pröva 16:8.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, idag provade jag att äta en brakfrukost och en ordentlig lunch, mådde bra hela dagen men blev hungrig på eftermiddagen. Avstod dock från att äta tills efter en löprunda, tog bara det nödvändigaste då. Känns helt ok. Det är ju fantastiskt hur annorlunda man mår när man är hungrig i ketos jämfört med annars!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu