Fredrik Hedmark Posted August 7, 2018 Share Posted August 7, 2018 Hej. Jag vägde 100,8 kilo imorse när jag vägde mig. Jag ska börja äta nyttigt och vara utan alkohol i en månad. Jag är 175cm lång och väger 100,8 kilo. Hur mycket tror ni att jag kommer gå ner om jag äter nyttigt och inte dricker alkohol på en månad? Det jag tänkte äta är fiskbullar och grönsaker en del gånger. Kycklingklubbor någon gång. Bacon och vita bönor. Sen får jag äta någon annan mat med lite kalorier. Sen ska jag gå mycket promenader. Minst 10 000 steg varje dag. Tacksam för svar. Finns det några andra maträtter med lite kalorier jag kan äta så får ni gärna tipsa om det Jag kan tillägga att jag är en kille på 20 år. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 Tror inte du går ner nämnvärt på en månad, men på ett halvår kommer det att synas på vågen. En tumregel....du ska backa i tid och äta sådant som fanns att tillgå innan jordbruket och spannmålens tid. Då kommer du att minska i vikt och må bra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Petra183 Posted August 8, 2018 Popular Post Share Posted August 8, 2018 Jag vet inte om du tänkt på att det här är ett LCHF-forum. LCHF betyder, low carb, high fat och innebär att man äter begränsat med kolhydrater och mer fett. LCHF är inte någon kaloribegränsningsdiet, utan man äter sig mätt. Du hittar bra information om vad LCHF är och vad man äter på kostdoktorns sida, om du tittar där. Den diet du tänkt dig är inte någon direkt LCHF-diet och vill du ha tips om kalorisnåla rätter så finns det säkert andra sidor på nätet där du kan få bättre tips än här. Kostdoktorn har en gratis 2-veckors-utmaning med recept. Är du typen som inte vill laga mat efter recept, utan göra matlagningen enklare, så går det att äta LCHF på det sättet också. 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zpider Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 Hej. När jag startade det här mattänket en gång för länge sedan så läste jag väldigt mycket. Framför allt kostdoktorns råd och tips. Även hans bok. Gör det. Prova dig fram och låt det ta tid. Snart kommer du att hamna i ett tillstånd jag kallar ”få plats i min kropp”. Det är underbart, ger lite extra motivation och får mig att vilja fortsätta. Efter mina avsteg kämpar jag först och främst att komma dit. När du sedan upptäcker alla anda fördelar, förutom viktminskning, förstår du hur bra det här är. Lycka till i ditt nya liv. A. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 9 timmar sedan, Fredrik Hedmark sade: Jag ska börja äta nyttigt och vara utan alkohol i en månad. Hur mycket tror ni att jag kommer gå ner om jag äter nyttigt och inte dricker alkohol på en månad? Det där är ju svårt att svara på...men jag har några kommentarer. Du är en ung man. De har ofta lätt för att gå ner. När man börjar med LCHF brukar man snabbt gå ner några kilo. Det är vatten som försvinner. LCHF är nyttigt. Och gott. Tycker jag. LCHF är inte en bantningsdiet som du håller på med I en månad eller två, och sedan återgår till onyttigt igen. Du behöver hitta ditt sätt att äta, som du kan fortsätta med. LCHF ger dig ramar för mathållningen. Inga exacta mängder av något, bara riktlinjer och tumregler; du måste pröva själv. Du behöver inte gå hungrig. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Hedmark Posted August 8, 2018 Author Share Posted August 8, 2018 5 timmar sedan, Effie sade: Det där är ju svårt att svara på...men jag har några kommentarer. Du är en ung man. De har ofta lätt för att gå ner. När man börjar med LCHF brukar man snabbt gå ner några kilo. Det är vatten som försvinner. LCHF är nyttigt. Och gott. Tycker jag. LCHF är inte en bantningsdiet som du håller på med I en månad eller två, och sedan återgår till onyttigt igen. Du behöver hitta ditt sätt att äta, som du kan fortsätta med. LCHF ger dig ramar för mathållningen. Inga exacta mängder av något, bara riktlinjer och tumregler; du måste pröva själv. Du behöver inte gå hungrig. Okej då vet jag. Fast kan ni tipsa mig om vad jag ska äta som är LCHF? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Hedmark Posted August 8, 2018 Author Share Posted August 8, 2018 6 timmar sedan, Ekner sade: Tror inte du går ner nämnvärt på en månad, men på ett halvår kommer det att synas på vågen. En tumregel....du ska backa i tid och äta sådant som fanns att tillgå innan jordbruket och spannmålens tid. Då kommer du att minska i vikt och må bra. Okej. Vad ska jag äta då? Kom med några förslag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Fredrik Hedmark Posted August 8, 2018 Author Popular Post Share Posted August 8, 2018 Nu har jag läst vad LCHF handlar om. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 Det finns något som kallas Handflatemodellen. Tänk dig att du kapar din hand vid handleden och använder som mått. En handflata (eller knytnäve) vardera av kött/fisk/kyckling, grönsaker som växer ovan jord och nån fet gegga/sås (lite mindre mängd av rent smör, typ kryddsmör). Som matlåda kör jag gärna en köttbit med sallad ur påse och kryddsmör, det är enkelt. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 8, 2018 Share Posted August 8, 2018 21 timmar sedan, Fredrik Hedmark sade: Hej. Jag vägde 100,8 kilo imorse när jag vägde mig. Jag ska börja äta nyttigt och vara utan alkohol i en månad. Jag är 175cm lång och väger 100,8 kilo. Hur mycket tror ni att jag kommer gå ner om jag äter nyttigt och inte dricker alkohol på en månad? Det jag tänkte äta är fiskbullar och grönsaker en del gånger. Kycklingklubbor någon gång. Bacon och vita bönor. Sen får jag äta någon annan mat med lite kalorier. Sen ska jag gå mycket promenader. Minst 10 000 steg varje dag. Tacksam för svar. Finns det några andra maträtter med lite kalorier jag kan äta så får ni gärna tipsa om det Jag kan tillägga att jag är en kille på 20 år. För det första så är du ung och har redan ansenlig vikt, det är ett symptom.. troligen metabolt syndrom! Och då kommer vi osökt in på själva orsaken till metabolt syndrom/prediabetes, det är för de flesta Hyperinsulinemi! Och det är där LCHF kommer in, dvs man kan och får lov att äta svingod mat.. ja även sådana livsmedel med högt kaloriinnehåll.. utan det man bör undvika är då de som höjer blodsockret/insulin. Dvs man skall inte äta måltider med lite kalorier.. utan man bör äta måltider med lite kolhydrater. Utan man bör äta de kalorier man behöver i de måltider man äter.. så att man reducerar de måltider man behöver över dygnet. Nu så är du ung så du har stor chans att reversera din metabolism.. dvs du har ett behov av att förbruka framförallt kroppsfett, det gör du då genom att öka fett som en större del av ditt enegrgibehov, dvs HF.. vilket då leder till LC! Det tar iallafall en månad för kroppen att ställa om sig till detta metabola tillstånd. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Hedmark Posted August 9, 2018 Author Share Posted August 9, 2018 On 2018-08-08 at 19:29, Zepp sade: För det första så är du ung och har redan ansenlig vikt, det är ett symptom.. troligen metabolt syndrom! Och då kommer vi osökt in på själva orsaken till metabolt syndrom/prediabetes, det är för de flesta Hyperinsulinemi! Och det är där LCHF kommer in, dvs man kan och får lov att äta svingod mat.. ja även sådana livsmedel med högt kaloriinnehåll.. utan det man bör undvika är då de som höjer blodsockret/insulin. Dvs man skall inte äta måltider med lite kalorier.. utan man bör äta måltider med lite kolhydrater. Utan man bör äta de kalorier man behöver i de måltider man äter.. så att man reducerar de måltider man behöver över dygnet. Nu så är du ung så du har stor chans att reversera din metabolism.. dvs du har ett behov av att förbruka framförallt kroppsfett, det gör du då genom att öka fett som en större del av ditt enegrgibehov, dvs HF.. vilket då leder till LC! Det tar iallafall en månad för kroppen att ställa om sig till detta metabola tillstånd. https://www.dietdoctor.com/se/lchf/kom-igang Okej vad bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Hedmark Posted August 9, 2018 Author Share Posted August 9, 2018 On 2018-08-08 at 16:13, MariaF sade: Det finns något som kallas Handflatemodellen. Tänk dig att du kapar din hand vid handleden och använder som mått. En handflata (eller knytnäve) vardera av kött/fisk/kyckling, grönsaker som växer ovan jord och nån fet gegga/sås (lite mindre mängd av rent smör, typ kryddsmör). Som matlåda kör jag gärna en köttbit med sallad ur påse och kryddsmör, det är enkelt. Tack för tipset. Det ska jag tänka på 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 23 timmar sedan, Fredrik Hedmark sade: Okej vad bra Problemet är ofta den mentala omställningen, den metabola tar cirka en månad i värsta fall flera månader om man är gravt diabetisk. Dvs om vi förutsätter att du har metabolt syndrom/prediabetes, det tar fler år innan man diagnosticeras diabetiker! Iallafall du får lov att äta dig mätt, så länge du undviker kolisarna/håller ner dessa vilket inte alltid är så lätt men man kan hur som helst undvika alla onödiga! Du får lov att äta fet mat du får även äta kaloririk mat.. tanken är då att du skall förbli ohungrig betydligt längre och att du skall behöva färre måltider per dygn. Kruxet härvidlag är att äta färre måltider, tanken är då att du skall leva mellan måltiderna på föregående måltids energi.. dvs det mesta du äter lagras, vi har bara få gram i blodet samtidigt. Det andra kruxet är att byta/bryta vanor.. åt man en energirik måltid så skall man kunna leva många timmar på den, dvs det handlar då om att uppreglera uttag ur energidepåerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Misslyckad viktminskning kan bero på ett ovanligt starkt sötsug, vilket kan ha ursprung i en rubbad tarmflora där icke önskvärda fientliga bakteriestammar livnär sej på raffinerade sockerarter. De vanligaste sätten att få sockerslukande baselusker i tarmfloran är genom läkemedel, då främst upprepade antibiotikakurer. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts