Robert N

Känslig, diarre vid kolhydratintag

Recommended Posts

Hej

Någon som känner igen sig?

Strikt lchf efter bästa förmåga sedan början av mars i år och gått ner 15 kg.

Allt bra, men märker att jag nu verkar vara väldigt känslig för kolhydrater ex åt jag en glass Snickers med ganska mycket kolhydrater och då slutar det med att jag ganska snabbt blir lös i magen (diarre) under ett par dagar innan det börjar stabilisera sig igen.

Skett vid totalt 2-3 gånger, men det kanske är helt normalt när man håller sig till så strikt lchf som möjligt?  

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är jättespännande. Min "hälsoresa" började med lchf för att gå ner i vikt, som du. Sen när jag fick i mig lite kolhydrater upptäckte jag att jag mådde dåligt av dom, tex upptäckte jag glutenintolerans - så länge jag åt gluten och annat var magproblemen normalläget, utan kolhydrater hade jag ett annat normalläge att jämföra med och skillnaden var uppenbar. 

Numera har jag också förstått att jag har histaminproblem (en vetenskap i sig), allergier, fodmaps (en annan vetenskap i sig) och lektinproblem. Samtliga bidrog till mitt dåvarande mag-normal-läge och om jag inte hade gått lchf hade jag nog varit ganska sjuklig vid det här laget. 

Vad gäller glass måste jag helt undvika det numera, det är grädden (komejeri) och sockret/fruktosen (fodmaps) framförallt, ofta också gluten och olika konsistensgivare (fodmaps).

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, dålig i magen av bröd eller sockerkaka... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, MariaF sade:

Samma här, dålig i magen av bröd eller sockerkaka... 

Magknip för min del av detta...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Robert N sade:

Hej

Någon som känner igen sig?

Strikt lchf efter bästa förmåga sedan början av mars i år och gått ner 15 kg.

Allt bra, men märker att jag nu verkar vara väldigt känslig för kolhydrater ex åt jag en glass Snickers med ganska mycket kolhydrater och då slutar det med att jag ganska snabbt blir lös i magen (diarre) under ett par dagar innan det börjar stabilisera sig igen.

Skett vid totalt 2-3 gånger, men det kanske är helt normalt när man håller sig till så strikt lchf som möjligt?  

Olika åkommor, snickers var iallafall min stora akilleshäl i början med LCHF, dvs jag köpte en sådan när jag handlade och åt upp i bilen så att ingen såg, dvs det ingen ser har man inte ätit!

Meeen, mjukglass däremot är inget annat än laxermedel.. så alla som säljer glass skall om jag får råda ha en massa toaletter med fritt inträde.

Oandrasidan så är jag förutom LCHFare oxå laktosintollerant om det nu kan påverka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplevde något liknande för några veckor sedan, när jag åt solvarm frukt plockad från träd vid Medelhavet. 

I mitt tidigare liv fick jag inte den reaktionen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, Zepp sade:

Meeen, mjukglass däremot är inget annat än laxermedel.. så alla som säljer glass skall om jag får råda ha en massa toaletter med fritt inträde. 

Håller helt med dig! Och då är min mage ändå tolerant mot det mesta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för era inlägg.

Skönt, det verkar inte vara onormalt att det blir så här när man inte längre är van vid en massa socker om jag förstår era svar rätt.

Mvh Robert 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu tror jag inte att min diarré som jag har haft i mer än 14 dagar beror på kolhydrat intag utan snarare en bakterie eller möjligtvis ett virus.

Är på utredning med allt vad det innebär. Min diabetessjuksköterska vet att jag äter LCHF och tycker att det är bra och hon har sett hur mina värden förbättrats, min vikt gått ner och att insulindoserna sänkts rejält. Men nu ville hon att jag äter den gamla beprövade dieten mot diarré, dvs. rostat vitt bröd, kokt ris, potatis, ingen stekt mat och helst inget kött, inga grönsaker eller mjölkprodukter. Hon rekommenderade även avslagen cocacola. Hon menar att tarmen måste få vila och återhämta sig och så även tarmluddet.

Är det någon som har erfarenhet av magsjuka med diarré och hur man kommer tillrätta med den?

Vad tror ni om fasta? Är det en väg att gå?

Hör gärna av er med synpunkter, tack!

Med vänliga hälsningar, Jimmy 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Hej!

Nu tror jag inte att min diarré som jag har haft i mer än 14 dagar beror på kolhydrat intag utan snarare en bakterie eller möjligtvis ett virus.

Är på utredning med allt vad det innebär. Min diabetessjuksköterska vet att jag äter LCHF och tycker att det är bra och hon har sett hur mina värden förbättrats, min vikt gått ner och att insulindoserna sänkts rejält. Men nu ville hon att jag äter den gamla beprövade dieten mot diarré, dvs. rostat vitt bröd, kokt ris, potatis, ingen stekt mat och helst inget kött, inga grönsaker eller mjölkprodukter. Hon rekommenderade även avslagen cocacola. Hon menar att tarmen måste få vila och återhämta sig och så även tarmluddet.

Är det någon som har erfarenhet av magsjuka med diarré och hur man kommer tillrätta med den?

Håller med du!

Och diabetesjuksköterskan verkar vara snäll och resultatinriktad.. men återfaller lite till gamla outdated kostråd.. förlåt hen, det var vad hen fick lära sig när hen utbildade sig.

Iallafall.. diarre är vanligtvis orsakat av som du säger virus eller bakterier.. och  nuförtiden även ett vanligt symptom på Covid 19!

Man får ordna don efter person, dvs du har ingen anung om vad som orsakar din diarre.. iallafall vid virus/bakterier så brukar det hjälpa att svälta ut iallafall bakterierna i tarmen.. dvs fasta!

Och diarre i sig brukar innebära fasta för resten av kroppen iomed att färre kalorier tas upp.. iomed att det går för fort att transportera maten ner till Colon.

Oså min egen förklaring till de där gamla kostråden vid diarre, mest kolhydrater som tas upp lätt i tolvfingertarmen, det blir nästan inget kvar som hamnar i tjoktarmen/Colon!

Dvs det är ett sätt att svälta de eventuellt där förekommande helt felaktiga bakterierna?

En helt annan sak är att återställa balansen i tjocktarmen/Colon.. utifall det handlar om det?

Dvs prebiotika/probeotika.. jaja man kan köpa sådant på hälsokosten/Internet, jag använder basic fermenterad mat samt bönor, dvs surkål/kimchi, litta sådant som tillbehör till en om möjligt ännu striktare LCHF om jag får problem med diarre.

Iallafall så blir jag litta tvungen att gå in på lite begrepp, dvs steatorre.. dvs fettdiarre, till skillnad mot vattning diarre!

Hur som helst så är steatorre allvarligare än vattniga, iomed att steatorre antyder att det är problem i tolvfingertarmen/bukspottkörteln/upptag av kalorier/fett/aminosyror/andra viktiga näringsämnen.

Sååå, det är knappast läge för att konfrontera din diabetesköterska på grund av vad hen lärt sig under sin utblidning, (vilket säkert funkar för friska) men du är diabetiker , det innebär att du bör undvika kolhydrater så gott du kan!

Summa summarum, diarre fixar fastan i sig, antagligen mest om det slunkit in fel bakterier i tjocktarmen/Colon.

Hur som helst så är det inget tillstånd man vill befinna sig i.

Iallafall med ett annat paradigm, dvs LCHF så finns det köttochfett fasta, dvs bara äta kött och fett, bara gröna blad som kolhydrater.

Det har en tendens att iallafall i början leda till förstoppning, dvs allt tas upp och det blir nästan inget som kommer till tjocktarmen/Colon, man skiter max 2-3 gånger i veckan.. i bästa fall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara tillägga att jag intar Probiotic Vital en tablett varje dag, men har nu ökat till 2 tabletter/dag och jag ser att det funkar med upp till 3 tal/dag.

Är det någon som har någon bättre tablett som fungerar bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Vill bara tillägga att jag intar Probiotic Vital en tablett varje dag, men har nu ökat till 2 tabletter/dag och jag ser att det funkar med upp till 3 tal/dag.

Är det någon som har någon bättre tablett som fungerar bra?

Testa surkål, med levande bakterier!

Dvs kål är probiotika, surkål med levande bakterier är prebiotika.. i princip.. eller om det var tvärt om?

Hur som helst så har du inte nämt om det är vattniga eller fettiga diareer, dvs det är skillnad på dessa, beroende på problem i övre eller nedre delarna av tarmen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack det låter bra! Någon speciell sort eller märke som du rekommenderar om jag ska köpa den färdig i butik. Det bästa är förstås att göra den själv, men det tar ju sin tid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Hej!

Fast man vilar inte tarmen och tillväxt av tarmludd genom att käka en massa vitt bröd(glutenspannmål) och dricka Coca Cola. Att man rekommenderat det till magsjuka personer någonsin beror ju inte på att det är gynnsamt, utan snarare på bristen på aptit, d.v.s vitt bröd och söta saker är så lockande att det får folk att vilja äta trots att de mår illa. 

Vi vet inte om det är magsjuka som orsakar diarrén. Du är under utredning vad jag förstår. Din diabetessköterska vet det garanterar inte hon heller! Borde kanske ge kostråd av det skälet? Att uppmana en diabetiker att frossa i vitt bröd, läsk och vitt ris, låter inte så bra. 

Men du kan absolut testa mer "snäll" magmat och se om det blir bättre. Undvik mat som är hårdstekt/bränd, det har hon rätt i. Undvik helst kaffe. Ät gärna fisk eller fågel som är kokt eller ugnsbakat och till det kokta grönsaker och rotfrukter. Omelett är bra om du tål ägg. Angående kött så är det främst hårdstekt flottigt gottigt kött som kan vara jobbigt om man är magsjuk eller har varit. Medan någon typ av stek/skinka som är lagad försiktigt i ugn brukar fungera bra. Kallpressad olivolja och avokadoolja är de fetter jag tycker funkar bäst personligen när mage/tarm bråkar, men det är säkert individuellt. Laktosen i mejerier kan absolut vara ett problem att bryta ner också, så testa om det blir bättre utan.  

Om probiotikatillskott och livsmedel t.ex mjölksyrat hjälper överhuvudtaget beror ju på vart problemet sitter. Folk idag verkar tro att probiotika är en quick fix för all världens  magåkommor, när det i bästa fall kan stärka floran i grovtarmen något. Men är det magsäcken eller delar av tunntarmen som är irriterad, stressad eller påverkad av virus/bakterie så gör probiotika ingen skillnad alls, eftersom dessa områden är och ska vara mestadels sterila.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Tack det låter bra! Någon speciell sort eller märke som du rekommenderar om jag ska köpa den färdig i butik. Det bästa är förstås att göra den själv, men det tar ju sin tid.

Hittar både surkål och Kimchi på ICA och COOP!

Vill man gynna svenskt näringsliv så kan man alltid köpa Tistelvinds burkarQ

Surkål - Tistelvind

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Guru Zepp!

Vattniga mestadels! Som att sätta på en dusch med full sprut. Men idag fastare former som flöt.

Ingen feber. Inget direkt magont. Ska köpa Surkål idag och testa.

Bör surkålen intas tillsammans med anna mat eller kan man bara ta den rakt uppochner? Ingen risk att det blir för "kraftigt" för en känslig mage?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du åkt på en förändring av tarmfloran borde du kunna hitta en anledning. Har du tagit antibiotika nyligen? 

För att återställa bakteriefloran tycker jag den här drycken är bättre än surkål. Surkål har bakterier men också cellulosafibrer som kan reta. Detta var den site som hade bäst pris. 

https://naturprodukter.se/produkt/probioform-133-st/

Den här kiselprodukten fungerar också bra, gärna tillsammans med den första.

https://www.bodystore.com/silicea-mag-tarm-direkt-30-dospasar/A1796-10.MASTER.html

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Tack så mycket för tipset! Den ska jag pröva! 👍

Både COOP och ICA har egna i plastpåse, som är lika bra/billigare, du behöver dock skaffa en stor glasburk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Jimmy Lagnestrand sade:

Till Guru Zepp!

Vattniga mestadels! Som att sätta på en dusch med full sprut. Men idag fastare former som flöt.

Ingen feber. Inget direkt magont. Ska köpa Surkål idag och testa.

Bör surkålen intas tillsammans med anna mat eller kan man bara ta den rakt uppochner? Ingen risk att det blir för "kraftigt" för en känslig mage?

Bra i princip fast otrevligt ändå, för Steatorre skulle kunna indikera malabsorbation.. medans vattniga skulle kunna indikera att du har svårt att hålla kvar feces i tjocktarmen?

Iallafall tjocktarmens uppgift är främst att ta upp vatten ur födan, på det så har man bakterier, svampar och andra kusar där nere som lever till stora delar utav det som tollvfingertarmen inte kunde digestera.

Iallafall så har jag fått för mig att alla de kusarna där nere är våra vänner, vi har antagligen levt ihop i årmiljoner?

Alla Vertebrater har en massa kusar där nere för något syfte, så vitt jag vet.

Och man brukar estimera att cirka .. upp till 50% av fecalierna som lämnar ändtarmen består utav döda/förbrukade tarmbakterier!

Det om bajs.. om det är som du säger vattniga så brukar det handla om att tjocktarmen vill göra sig av med dem, de vanligaste är antingen tarmfloran eller irriterad tarm!

Jag äter Surkål som tillbehör till mina måltider, det är surt, det passar enligt mig till en fetare diet.

Min mor gillar inte surkål så när hon är här så blir det mest Pizza sallad, jag skall inte säga huruvida det är oligofruktos fibrerna eller eventuella  mjölksyrebakterierna som gör skillnad?

Förmodligen bägge?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg