Jump to content

Startet med 16:8 Faste...

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i litt over et år spist lavkarbo, stort sett holdt meg godt til de matvarene jeg skal og gått ned noen kilo. I sommer spiste jeg endel karbohydrater i ca to uker og gikk da opp ca 4 kilo, dajeg gikk tilbake til mitt lavkarbo-kosthold gikk jeg fort ned to kilo. Så bestemte jeg meg for å prøve periodisk faste 16:8 samt og spise ketogen kost -dette har jeg nå gjort en uke. Jeg spiser kl 11 og ca kl 17, formen er veldig bra og jeg trives med livsstilen. Jeg teller kalorier og ligger på ca 1300 pr.dag fordi jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg har nå denne uken gått opp en kilo, litt hver dag. Er det noen som kan ha noen tanker om hvorfor? 

Har ligge på ca +- 70% fett, 1-3 % karbo og resten protein.

Jeg er 159 cm og veier 58. Jeg ønsker å gå ned til 53. jeg var 55 før ferien ☺️

Takknemelig for svar, hilsen Jeanette☺️

• Like 1

2 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Jeanette!

1300kcal verkar alldeles för lite! Kroppen styr ner sin förbränning om den får för lite energi, istället för, precis som Börje skriver, hålla uttaget högt.

Jag misstänker också att din kropp kanske inte alls är överens med dig om att gå ner mer. Du är liksom redan normalviktig.
Hur gammal är du? Runt och efter menopaus tex är det väldigt svårt att gå ner i vikt.
Är du fläskig, dvs har hull på vissa ställen men är smal på andra? Det är ofta styrt av hormoner av olika slag. Östrogen styr inlagring runt rumpa och lår, underarmar, bröst och kärlekshandtagen. Insulin ger putmage. Vill du vara slank, spelar siffrorna på vågen ingen roll. Många vittnar om att de gått ner i klädstorlek men inte vikt efter kostomläggning, har du koll på måttbandet? MAF-träning har hjälpt mig personligen att omforma kroppen just för hormonpåverkan blir stor.

EDIT: Nu hittade jag blogginlägget jag letade efter: https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/

Hei & Takk?

Og takk for deling av flott artikkel, dette har jeg ikke lest om før... 

Har idag spist litt mer, så får vi se. Jeg føler liksom ikke at jeg er mer hungrig men det er verdt et forsøk☺️ 

Synes bare det er så merkelig siden jeg var 55 kg (klarte aldri å ta av de to siste) et par måneder før sommeren, og at det nå ikke går. Men kan være som du sier at kroppen mener det er her jeg skal være? 

Jeg er 38 år og for 14 år siden veide jeg 105 kg, og har ligget på ca 63-67 helt siden da. Siste året har jeg oppdaget LCHF og har endelig finnet min livsstil, isteden for og banta/slanke meg til tider.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg☺️

• Like 3

10 timmar sedan, Jeanette Brynildsen sade:

Hei,

Jeg har i litt over et år spist lavkarbo, stort sett holdt meg godt til de matvarene jeg skal og gått ned noen kilo. I sommer spiste jeg endel karbohydrater i ca to uker og gikk da opp ca 4 kilo, dajeg gikk tilbake til mitt lavkarbo-kosthold gikk jeg fort ned to kilo. Så bestemte jeg meg for å prøve periodisk faste 16:8 samt og spise ketogen kost -dette har jeg nå gjort en uke. Jeg spiser kl 11 og ca kl 17, formen er veldig bra og jeg trives med livsstilen. Jeg teller kalorier og ligger på ca 1300 pr.dag fordi jeg ønsker å gå ned i vekt. Jeg har nå denne uken gått opp en kilo, litt hver dag. Er det noen som kan ha noen tanker om hvorfor? 

Har ligge på ca +- 70% fett, 1-3 % karbo og resten protein.

Jeg er 159 cm og veier 58. Jeg ønsker å gå ned til 53. jeg var 55 før ferien ☺️

Takknemelig for svar, hilsen Jeanette☺️

Om man säger som så.. du har gått från 105 till 55 och gått upp några kilon, det är en naturlig variation/vatten/lite extra god mat på semestern/litta extra kolisar oxå kanske som binder extra vatten.

Att variera några kilon är normalt.. att väga 105 i unga år är ett tecken på metabolt syndrom.

Iallafall så ligger lixom inte grejen i att räkna kalorier utan om det råkar falla rätt lågt under en period så innebär det att kroppen tar utav det som var lagrat av olika skäl.

Hur som helst så vill vi väl alla väga som vi gjorde när vi var unga, (fast du gjorde väl inte det?) och ju äldre vi blir ju svårarare är det att uppnå vår ungdoms vikt.. om den nu var låg!

Såå det finns en del symptom där som antyder att LCHF är det som skulle fungera för dig.

https://eventas.no/ekstrem-vektreduksjon-kirurgi/

Dvs jag är då mer inne på att du kör en period med strikt LCHF/Lavcarbo!

Edited by Zepp
  • Like 2

Det är många som kör periodisk fasta kombinerat med LCHF. Jag gör det också.

Periodisk fasta är mycket bra i syfte att hålla nere antalet insulinutsöndringar. 

Det blir nog lätt så att man vid PF minskar ner på det totala energiintaget(kalorier) och att kroppen då sänker metabolism som Borje skriver om ovan.

Jag läser just nu Jason Fungs "Fetmakoden" och han förklarar precis detta med att kroppen sänker ämnesomsättningen om man minskar på det totala energiintaget.

För att undvika detta så kan man  äta mer mat vid varje måltid eller varva dagar med PF och dagar där man äter mer för att hålla uppe ämnesomsättningen.

När jag började med 16:8 för 2-3 år sedan så hjälpte det mig att gå ner några kilon i början.  Kilona kom tyvärr snabbt tillbaka?.

Jag har ändå fortsatt med PF för det hjälper mig från att småäta och det känns skönt att "städa kroppen" från dag till dag.

• Like 6