Guest Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 Jag har GlucoMen LX PLUS för att mäta mina ketoner (och blodsocker, om man vill det). Det var några år sedan jag använde den sist så stickorna har gått ut liksom nålarna. Det rör sig om 2 år gamla nålar och 4 år gamla stickor. Frågade min släkting som är sjuksköterska om det var lugnt att använda utgångna nålar och det var det, så länge de inte var 10 år gamla. Stickorna frågade jag inte om ens eftersom jag inte ser någon fara i att använda dem, de ska ju inte in i blodet såsom nålarna. Risken är väl bara att de inte läser helt korrekt men vad gör det. Nu när jag skulle mäta mina ketoner så får jag E-3 två gånger och E-4 fjärde gången. Ur bruksanvisningen:E-3 = Fel på använd teststicka: Redan använd eller skadad. E-4 = Felaktig applicering av blodprov eller kontrollösning på teststickan, eller skadad teststicka. Kontrollera hur du tar blodprovet. Mängden blodprov kan vara felaktig eller hematokriten kan falla utanför tillåtet mätområde för blodsockermätning. Jag provade en blodsockersticka för att kontrollera att apparaten fortfarande fungerade och mitt blodsocker kunde den mäta. Blodsockerstickan var lika utgången som ketonstickorna... Jag har massor av utgångna ketonstickor (5 paket med 10 st/paket). Jag ville inte sticka mig mer i fingret så jag tänkte avvakta tills imorgon med nya försök. Märkligt om alla ketonstickor skulle vara skadade då de är oanvända och oöppnade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bolirump3 Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 Glucoman stickorna visar fel när dom är gamla! Det räcker dom är någon eller några månader gamla. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 Varför skaffar du inte en KETONIX mätare som mäter ketosnivån via andningsluften - med en sådan kan du dygnet runt utan kostnad kontrollera läget hur många gånger du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 48 minuter sedan, bolirump3 sade: Glucoman stickorna visar fel när dom är gamla! Det räcker dom är någon eller några månader gamla. Jo, men hur mycket fel? Sen förstår jag inte hur den kunde mäta mitt blodsocker men inte mina ketoner, stickorna är lika gamla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 10 minuter sedan, Nils Engström sade: Varför skaffar du inte en KETONIX mätare som mäter ketosnivån via andningsluften - med en sådan kan du dygnet runt utan kostnad kontrollera läget hur många gånger du vill. Det har redan diskuterats i en annan tråd. Enligt Kostdoktorn är blodmätning mer säkert, och så har jag redan en ketonmätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 2 minuter sedan, Jojon sade: Det har redan diskuterats i en annan tråd. Enligt Kostdoktorn är blodmätning mer säkert, och så har jag redan en ketonmätare. Skillnaden i precision är betydelös - de relativa mätvärdena är de enda meningsfulla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 Idag fungerade mätningen. Dessvärre vet jag inte vilken felmarginal utgångna stickor kan ha, men jag kommer att köpa nya stickor senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts