Carina Wikström Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Hej Har ätit strikt till medel lchf sedan november. Min fråga gäller hur vet jag att jag får i mig tillräckligt med vätska? Från min gamla vårdutbildning har jag lärt mig att om man nyper ihop skinnet på handryggen så har man vätskebrist om det inte ganska fort går tillbaka. Det går väldigt långsamt för mig. Generellt så har jag dessutom väldigt torr hud. Är det något jag ska oroa mig för eller är det likadant för er andra? Dricker une,fär 1,5 l vätska per dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Jag funderar inte så mycket på vätska; har alltid haft svårt för att dricka. Men det blir säkert 1-2 l/dag. Men jag ser till att få I mig extra salt, och inte bara vätska (star I varenda tråd här, misstänker jag). Och jag litar på fettet jag får I mig, för att smörja huden inifrån. Det brukar inte vara något problem för mig. Märkte iofs när jag fastade för ett tag sedan, att jag blev irriterande torr om händerna. Men jag kan inte förklara det. Knappast av vätskebrist, I alla fall. Någon annan får komma med battre idéer... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Det här är kanske lite off topic, men när jag gjort slut på ett smörpaket brukar jag ta "omslaget" (papperet) och smörja in mig med. Då blir jag mjuk och len om händer och armar (det räcker till dem också). För övrigt har jag inte upplevt att skinnet går tillbaka långsamt när jag nyper i det. Precis som Effie påpekar tror jag att det är viktigt att tänka på saltet när man dricker mycket vatten, men jag har ingen aning om det påverkar det du beskriver. Jag skulle tro att jag själv dricker 1-1,2 liter per dag beroende på hur varmt det är och om jag svettas. Just nu är det kring 20 grader här, så svettande uteblir 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Även här kan man fråga sig vad som är normalläget. Är det huden hos en som äter mängder med kolhydrater och därmed samlar på sig vatten, eller huden hos en som äter på ett annat sätt. Min torra hud försvann när jag slutade med glutenkolhydraterna, därefter känns huden också tunnare men inte torr. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Jag var extremtorr innan LCHF, speciellt på vintern. Alltid extrem klåda efter dusch, duschar inte varje dag. Vintertid kunde jag ha stora fläckar med torr hud. Smorde med det fetaste jag hittade för att stå ut. När jag nu äter LCHF ( sen 2009) så har jag aldrig de problemen! Len som en barnrumpa! Jag tror att det är det extra fettet som smörjer inifrån, för jag smörjer mig bara i ansiktet numera, aldrig någon annanstans. Jag dricker nog varken mer eller mindre än innan. Som Erik2 säger så upplever jag också min hud "tunnare", dvs den har inte lika mycket underhudsfett. Men jag har ingen fördröjning i när ett nypveck på ovansidan handen ska gå tillbaka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina Wikström Posted August 10, 2018 Author Share Posted August 10, 2018 Kan det vara salt som fattas? Är galen i salt och tror alltid att jag äter förmycket, har aldrig sug efter sött, bara salt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Kanske kan hita nåt matnyttigt här? : http://thesaltfix.com 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 5 timmar sedan, Jamtlandstjej sade: Jag tror att det är det extra fettet som smörjer inifrån, för jag smörjer mig bara i ansiktet numera, aldrig någon annanstans. Jag dricker nog varken mer eller mindre än innan. Jag håller med. Det känns som det extra fettet smörjer från insidan. Jag vikarierar i hemtjänsten. Hela sommaren har mina yngre jobbarkompisar (mest killar) tjatat om att min hud ser bra mycket yngre ut. De kan inte fatta att jag fyller 58 nästa gång. Gott betyg om något?! Karolinska Institutet, Sluta klunka - du dricker inte för lite vatten ""- Än idag finns inga belägg för att friska vuxna människor skulle behöva tänka på att de dricker för lite, vi är sällan undervätskade under normala omständigheter, säger Mats Rundgren, universitetslektor och forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet. - Normalt behöver vi cirka en och en halv till två liter per dygn, men vissa dygn behöver du upp till fyra liter för att du har jobbat i varm miljö, eller av andra orsaker. Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger Mats Rundgren." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 ... eller som Tim Noakes säger - "Drink to thirst". https://www.youtube.com/watch?v=8dFlV-Rn1yw&t=203s Någonstans för längesen läste jag att torr hud kan ha att göra med någon obalans i hormoner (men vilken? ). Själv har jag haft torr hud så länge jag kan minnas. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 4 timmar sedan, iAnna sade: Någonstans för längesen läste jag att torr hud kan ha att göra med någon obalans i hormoner (men vilken? ). Det är inte GLA/prostagandiner du tänker på? Prostaglandiner är "hormonliknande" ämnen, tillverkade av gammalinolensyra (tror jag GLA står för). Jag är också en torris. Lite bättre numera men inte bra. En nattansiktskräm för 360kr/30ml håller händer och armbågar rätt ok under vintern och resten av året använder jag en salva jag köper av en biodlare; olivolja, bivax, ringblomma och kokos. Bara kokos, som jag smorde i flera år, funkar rätt bra på resten av kroppen men har en tendens att lukta (köper inte den ångade). Nu är jag tillbaka på den underbart doftande kroppsoljan från samma märke som nattkrämen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts