Sara123 Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Hej. Jag har kört strikt lchf nu i snart 3 månader med max 20 nettokolhydrater per dag. Jag åt fritt med fett i början vilket började bra med viktnedgång, vattenvikt, sedan en lååång platå som sedan följdes av att jag gick upp vattenvikten igen. Jag fyllde i ett formulär på ketoconnect.net och insåg då att jag ätit helt urspårade mängder fett och så många kcal gör jag verkligen inte av med på en dag. Detta trots att jag bara ätit när jag varit hungrig, 3-4 måltider per dag. Nu när jag försöker följa de rekommendationerna som jag fick, vilket är max 20 nettokolhydrater ca 70gram protein och ca 90 gram fett så är jag sååååå hungrig typ hela tiden. Blir nöjd när jag äter och känner mig lagom mätt, men sedan efter bara en timme är jag hungrig igen och sitter då och plågar mig fram till nästa mål. Kämpar oftast på och äter ändå bara 3 mål om dagen men vissa dagar går det inte och jag får då köra nåt typ av mellis. Varför är jag så hungrig jämt? Hur kan jag bli av med hungern? Tycker jag följer alla riktlinjer som finns och alla säger att man ska bli mätt så länge av fett. Jag har även provat periodisk fasta under en veckas tid för att ställa om magen, men det hjälpte inte. Hoppas nån har tips. Mitt mål är att gå ner några kilo till och sedan är tanken att bara äta för att stå still, men vill inte gå upp i vikt och jag vill inte vara hungrig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Hej och välkommen till forumet Sara123! Det jag reflekterar över när jag läser ditt inlägg är att du får i dig väldigt lite energi. Jag får det till 1170 kcal. Dessutom är andelen fett under 70 energiprocent. Jag äter själv ca 1800 kcal per dag och sannolikt mer än 80E% fett, och kan hålla min vikt genom att äta så. Själv äter jag inte LCHF för att gå ner i vikt utan för hälsa och välbefinnande. Men många här på forumet brukar säga att man kan behöva ge LCHF lite mer tid innan det börjar hända saker. Där verkar vi människor vara väldigt olika. Vissa rasar i vikt medan andra behöver mer tid. Och vissa går ner ytterst marginellt i vikt, men minskar i volym. Så kanske du ska ta fram måttbandet i stället för att använda vågen. Men först och främst tror jag det är viktigt att du äter mer, så du inte saktar ner förbränningen med för lågt energiintag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Att man är hungrig jämt kan vara ett tecken på leptinresistens. Leptin är ett hormon som utsöndras av fettcellerna. Det talar om för hjärnan när man har ätit tillräckligt, och att det är dags att förbränna energin. När leptinet fungerar får det oss att äta och röra på oss i lagom dos, så att vi mår bra. Vid leptinresistens tar hjärnan inte emot leptinets signaler, utan tror istället att det saknas energi (fett). Hjärnan tolkar situationen som svält och börjar ransonera energin. Så istället för att känna sig mätt och belåten känner sig personen trött och mycket hungrig. Recept för ökad leptinkänlighet: Balansera dina hormoner med leptinprotokollet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 10, 2018 Author Share Posted August 10, 2018 Hej. Tack för era svar.. SGK...Nä det är kanske inte så många kcal på en dag men jag gick å andra sidan upp i vikt när jag åt lite mer... har varit otroligt stillasittande i sommar pga jobbet och en skada i foten men hoppas komma igång med tränibgen i höst igen och då kanske man kan äta mer utan att öka i vikt. Tureborgaren, mycket intressant läsning. Jag har efter två graviditeter fått väldigt stark pms som kanske påverkar hormonellt? Balanserar dessa besvär med zink, magnesium, d-vitamin och b-vitamin komplex... så då försvinner mina symptom men det kanske ändå kan störa hungerkänslorna? Undrar lite kring det du skrev att man ska äta i princip hela dagskvoten av protein till frukosten... vad äter man då resten av dagen? Sallad och sås är vad som poppar upp i mitt huvud. Är ju som protein i ost och ägg och allt annat jag kan komma på som inte är sås och sallad typ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Martina Johansson skriver så mycket om hur kroppens hormoner hela tiden påverkar oss - och vår mat påverkar våra hormoner. https://martinajohansson.se/biohacking/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HannaNord76 Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 13 minuter sedan, kickilotta sade: Martina Johansson skriver så mycket om hur kroppens hormoner hela tiden påverkar oss - och vår mat påverkar våra hormoner. https://martinajohansson.se/biohacking/ Precis min tanke, jag tog mej friheten att kopiera detta från hennes hemsida: Ketogen kost = Högfettkost 80% fett 15% protein 5% kolhydrater Proteinkällor: fisk, kyckling, anka, fläsk, ko, äggFettkällor: smör, ghee, kokosolja, avocadoolja, olivolja, äggulor, avocadoKolhydratkällor: broccoli, blomkål, kål, lök, spenat, brysselkål Fettintag: 150-200g om dagenProteinintag: 50-60g (kvinnor) 80g (män)Grönsaker från ovan nämnda källor: obegränsat Räkna inte kalorier Fasta inte! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 7 timmar sedan, Sara123 sade: Hej. Jag har kört strikt lchf nu i snart 3 månader med max 20 nettokolhydrater per dag. Jag åt fritt med fett i början vilket började bra med viktnedgång, vattenvikt, sedan en lååång platå som sedan följdes av att jag gick upp vattenvikten igen. Jag fyllde i ett formulär på ketoconnect.net och insåg då att jag ätit helt urspårade mängder fett och så många kcal gör jag verkligen inte av med på en dag. Detta trots att jag bara ätit när jag varit hungrig, 3-4 måltider per dag. Nu när jag försöker följa de rekommendationerna som jag fick, vilket är max 20 nettokolhydrater ca 70gram protein och ca 90 gram fett så är jag sååååå hungrig typ hela tiden. Blir nöjd när jag äter och känner mig lagom mätt, men sedan efter bara en timme är jag hungrig igen och sitter då och plågar mig fram till nästa mål. Kämpar oftast på och äter ändå bara 3 mål om dagen men vissa dagar går det inte och jag får då köra nåt typ av mellis. Varför är jag så hungrig jämt? Hur kan jag bli av med hungern? Tycker jag följer alla riktlinjer som finns och alla säger att man ska bli mätt så länge av fett. Jag har även provat periodisk fasta under en veckas tid för att ställa om magen, men det hjälpte inte. Hoppas nån har tips. Mitt mål är att gå ner några kilo till och sedan är tanken att bara äta för att stå still, men vill inte gå upp i vikt och jag vill inte vara hungrig. Du har redan fått flera svar och förslag som spretar åt olika håll, du kommer säkert få fler.. se dessa som olika tips som du får utvädera/ta till dig det som är tillämpligt för dig. Så back to basics, du är svinhugrig på cirka 1170 Kcal.. det tycker jag och förmodligen alla andra här heller inte är särskildt konstigt! Iallafall så gick jag in på sajten du angav och fyllde i så gott jag kunde.. vem vet sin fettprocent?, så jag drog till och hamnade på cirka 2000 Kcal per dag för viktnedgång! Det stämmer nog rätt bra i mitt fall men jag fick höja fettprocent en hel del gånger för att hamna på 2000 Kcal. Sådå kommer jag här då med mer spretande råd, tex att beräkna sin fettprocent; https://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/ Aså sen det där med att räkna sig fram till en garanterad viktnedgång är hur som helst vanskligt.. men jag kan i princip lova att du kommer att gå ner i vikt på 1170 Kcal, litta oavsett diet! Nu så har du testat detta, dvs i princip vanlig bantning om även med inriktning mot LCHF/keto.. det kan funka ett tag men blir väldans sällan en livsstil som är hållbar! Iallafall så är inte LCHF/KETO en quick fix, utan mer ett sätt att få lov att äta gott, men inte för mycket kalorier! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 10, 2018 Author Share Posted August 10, 2018 Hej. Man kunde kika på exempelbilder på nmtet för att gissa sug till ungefärlig fettprocent. Jag har bara några enstaka kg jag vill bli av med så hade inte tänkt banta utan hitta ett sätt att leva. Men när jag åt mer fett gick jag som sagt upp i vikt. Och det vill jag ju inte. Så blir bara supervilsen vad jag riktigt ska göra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 7 minuter sedan, Sara123 sade: Hej. Man kunde kika på exempelbilder på nmtet för att gissa sug till ungefärlig fettprocent. Jag har bara några enstaka kg jag vill bli av med så hade inte tänkt banta utan hitta ett sätt att leva. Men när jag åt mer fett gick jag som sagt upp i vikt. Och det vill jag ju inte. Så blir bara supervilsen vad jag riktigt ska göra. Har du läst Martina Johanssons blogg? - Om Leptinprotokollet tex? Kan säkert finnas en hel del svar på dina frågor där. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 10, 2018 Author Share Posted August 10, 2018 Alltså wow. Biohacking lät ju sjukt intressant. Såg bra tips där om hur man får bättre koncentration. Det behöver jag som student och småbarnsmamma. Min hjärna känns iiinte så pigg och närvarande mestadels av tiden så den kan behöva träna på minnet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 11, 2018 Share Posted August 11, 2018 10 timmar sedan, Sara123 sade: Jag har efter två graviditeter fått väldigt stark pms som kanske påverkar hormonellt? Där sa du nåt intressant! Jag började svara dig nåt om hormoner igår men eftersom du inte ens nämnt det inledningsvis tog jag bort det igen... Martina Johansson har både i bokform och på bloggen skrivit om hormonsambanden, där PMS är en markör för att något är fel rent hormonellt. Sök även det på hennes blogg, tror du kan hitta ledtrådar där! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 11, 2018 Author Share Posted August 11, 2018 Ja jag har börjat läsa på hennes blogg, måste försöka sätta mig in i det där! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 On 2018-08-10 at 15:22, Sara123 sade: Nu när jag försöker följa de rekommendationerna som jag fick, vilket är max 20 nettokolhydrater ca 70gram protein och ca 90 gram fett så är jag sååååå hungrig typ hela tiden. Blir nöjd när jag äter och känner mig lagom mätt, men sedan efter bara en timme är jag hungrig igen och sitter då och plågar mig fram till nästa mål. Det vore intressant att veta var du fick den rekommendationen? Inte alls enligt LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Finns keto-kalkylators lite här och där. Har testat flera men bla på ketoconnect.net tanken är väl att hålla sig under den mängd kcal man förbränner på en dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Nu är det ju så att - vi som äter enl Lchf har slutat räkna kalorier - in o ut - och förbränning mm. Att äta enl Lchf är att följa helt andra principer. Kommer att förmodligen bli lättare för dig om du lämnar kalori-tänket. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Problemet var att jag inte räknade kcal och gick då upp i vikt för jag åt såååååå mycket fett. Så det var då jag började forska runt och hittade att man ska bara äta fritt undertiden kroppen ställer om sig till fettdrift, sen ska man äta rimliga mängder fett, vilket jag var långt utanför, så blev tvungen börja räkna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Att hitta förhållandet mellan hur mycket man får i sig av fett, protein o få kolhydrater . Dvs energiprocenten kan vara till hjälp. Det finns trådar här som tar upp just det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted August 12, 2018 Share Posted August 12, 2018 Det vore intressant att få ta del av fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett innan du bestämde dig för den fördelning du kör nu. Spontant tänker jag att du nu äter ganska mycket protein. Det finns olika "skolor", men ett råd är att äta 0,5-1 gram protein per kg som man vill väga. Jag vet ju inte vad du väger nu eller vad du vill väga, men vissa varnar också för att äta för mycket protein, särskilt om man inte tränar så mycket. För dig verkar det inte vara något alternativ att äta mer kalorier eller fett, och då tror jag att du måste acceptera dina hungerkänslor. Men kanske någon annan har bra tips under dina specifika förutsättningar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Nja jag skulle ju gärna äta mer men gick ju upp i vikt när jag gjorde det. Under den perioden räknade jag inte nåt utan hade bara koll på kolhydraterna och inte för mycket protein och åt fett fritt. Gick då upp i vikt, kollade då med kalkylatorn jag hittade efter att jag läst massa om att gå upp i vikt med lchf...och då hittade jag en massa texter om att man inte alls ska äta fett i vilka mängder som helst, utan man ska utgå från hur mycket man förbränner och knte äta mer än det. Eftersom jag haft ett stillasittande jobb i sommar och skadad fot har jag inte kunnat träna, så fick därför hålla nere lite. Efter jag kört kalkylatorn matade jag in allt jag åt i lifesum några dagar och såg då att jag åt jättemycket mer fett än kalkylatorn tyckte utifrån mina förutsättningar... och då kändes det som det var därför jag gick upp i vikt, för sen när jag sänkte det gick jag ner igen. De värden jag hade under de dagarna jag matade in vad jag åt, innan jag jämfört med kalkylatorn... Kolhydrater 3-4 % Protein 14-22% Fett 73-82% Och då gick jag alltså upp i vikt... Fick ju tips av någon här ovan att läsa på martinas blogg om biohacking. Hittade där om hunger att det kan bero på saltsyran(?) i magsäcken och att man då tror man är hungrig fast man inte är det, så har nu köpt tabletter för det, digest heter dom. Har bara testat idag så osäker än om jag bara inbillar mig men tycker det har känts lite bättre idag. Måste testa lite längre så vet jag säkert mer sen. Men hur som helst. Jag skulle önska jag slapp räkna alla värden hela tiden och bara tänka på minimera kolhydraterna, men vill ju inte gå upp i vikt som sagt. Är inom normalvikt enligt bmi nu så behöver inte gå ner mer även om några till fåfängekilon gärna får försvinna, men däremot vill jag inte upp i vikt minsta lilla för jag är lite för nära gränsen till övervikt, skulle jag tappa några kilo till skulle jag känna mig mer i balans. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 12, 2018 Author Share Posted August 12, 2018 Kolla den här. Första tipset är precis det jag pratar om, att kcal ändå räknas med lchf eller keto-kost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Hur står det till för övrigt? Jag menar med hormoner och eventuella obalanser där. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Hade nog egentligen svarat nej men fick pmds (svårare form av pms) för ett år sen och hade jättesvår hormonpåverkan ca ett halvår innan jag hittade ett gäng vitaminer jag idag behandlar med (zink, d-vitamin, b-vitaminkomplex och magnesium) och dessa gör mig väldigt stabil och som vanligt igen. Men om det räknas som att jag ändå är hormonpåverkad nu vet jag inte hur man ska tänka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Det kanske finns ett mellanläge att äta pyttelite fett och "jättemycket" fett där du får en bättre mättnadskänsla? Under 1200 kcal anser jag vara svält. Skulle inte lita på dylika "kalkylatorer"... Du måste hitta din egen nivå där du kan leva. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Hur många kcal ska man satsa på som är normalt men ändå för viktnedgång? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Kroppen vet inte vad "kalorier" är. Meningen med LCHF är att hålla nere insulinet stora delar av dygnet för att komma åt fettförbränning. Om man kan gå många timmar utan att vara hungrig (jag äter lunch vid 12-13 och middag igen runt 20) så har kroppen tillgång till fettreserverna där emellan. Du måste själv hitta din nivå där detta kan ske ( inte gå hungrig). 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Är så stökigt med middag. Har småbarn och det känns ganska viktigt för deras matvanor och rutiner att jag äter med dom så dom inte undrar varför jag inte äter nåt. Tycker det är så svårt hur man ska göra med det där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 15 minuter sedan, Sara123 sade: Är så stökigt med middag. Har småbarn och det känns ganska viktigt för deras matvanor och rutiner att jag äter med dom så dom inte undrar varför jag inte äter nåt. Tycker det är så svårt hur man ska göra med det där. Då föreslår jag att du satsar på middagen med barnen. Laga god och näringsriktig LCHF-mat och bjud barnen på det. Efter en tid kommer du troligtvis att känna när du vill ha ditt andra mål mat om dagen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 7 timmar sedan, PiaB sade: Kroppen vet inte vad "kalorier" är. Fung förklarar det så bra: Jason Fung: Därför är kaloriräkning dömt att misslyckas. https://www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-kalorirakning-domt-att-misslyckas Måste du räkna kalorier för att gå ner i vikt? – Dr Jason Fung Därför är fasta mer effektivt än kaloriräknande - Jason Fung https://www.dietdoctor.com/se/darfor-ar-fasta-mer-effektivt-an-kaloriraknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 13, 2018 Author Share Posted August 13, 2018 Intrressant! Brukade köra lite periodisk fast utan att veta om det när jag var ung. Dvs äta bara lunch, middag och nåt på kvällen runt 20-tiden. Var som aldrig hungrig vid frukost. Körde det medvetet sen efter jag fick barn, men drog även ner på kalorier då, och gick ner gravidkilona... nu är jag mer i ett "hitta hälsa" stadie där jag vill hitta ett sätt att leva typ, och jo ett par kg gör inget om jag tappar som sagt men vill ha nåt mer långsiktigt och som ger energi, vilket lchf ju ska göra.... men när han skriver periodisk fasta, kan man ta då typ från kl 20- lunch dagen efter? Och så äter man lunch och en sen middag typ och sen fasta igen? Är det så han menar? Ang hunger tycker jag dock att jag kan äta mig proppmätt men ändå bli hungrig efter nån timme /för tidigt, hur ska man då veta hur man ska äta rätt mängd? För isf har jag väl ätit för lite fast jag tycker att jag ätit mig riktigt mätt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 14, 2018 Share Posted August 14, 2018 8 timmar sedan, Sara123 sade: Intrressant! Brukade köra lite periodisk fast utan att veta om det när jag var ung. Dvs äta bara lunch, middag och nåt på kvällen runt 20-tiden. Var som aldrig hungrig vid frukost. Körde det medvetet sen efter jag fick barn, men drog även ner på kalorier då, och gick ner gravidkilona... nu är jag mer i ett "hitta hälsa" stadie där jag vill hitta ett sätt att leva typ, och jo ett par kg gör inget om jag tappar som sagt men vill ha nåt mer långsiktigt och som ger energi, vilket lchf ju ska göra.... men när han skriver periodisk fasta, kan man ta då typ från kl 20- lunch dagen efter? Och så äter man lunch och en sen middag typ och sen fasta igen? Är det så han menar? Ang hunger tycker jag dock att jag kan äta mig proppmätt men ändå bli hungrig efter nån timme /för tidigt, hur ska man då veta hur man ska äta rätt mängd? För isf har jag väl ätit för lite fast jag tycker att jag ätit mig riktigt mätt. Ja, min erfarenhet är att om jag någon gång blir hungrig innan det är dags för måltid så är det pga för lite mat tidigare. Det jag märkt då är att dt är proteinet som varit lågt. Nu styrketränar jag ju fyra ggr i veckan så kanske det märks mer då. Jag gör inte periodisk fasta längre men körde det varje dag i fem år utan problem. Kunde känna mig ganska tom i magen och sugen på mat ca klockan 11.00 men kunde ta en kopp kaffe och sen vänta tills lunch 12.00. Åt alltid en stor middag med rejält med kött/fisk och fett vid 18-19 tiden, så det var ingen energibrist på förmiddagen. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted August 14, 2018 Popular Post Share Posted August 14, 2018 10 timmar sedan, Sara123 sade: men när han skriver periodisk fasta, kan man ta då typ från kl 20- lunch dagen efter? Och så äter man lunch och en sen middag typ och sen fasta igen? Är det så han menar? Jag började med LCHF 2007, och några år senare fick jag höra att frukost inte var nödvändig. Jag testade till slut (var rädd för att bli hungrig på den tiden) och tyckte det var skönt. Det kallades inte fasta då, och jag ser det fortfarande inte som fasta, utan som mitt sätt att äta. Lunch vid 11 och middag någon gang vid 17-18. Det är den sorten som brukar kallas 16:8. Är jag hungrig på morgonen, eller bor på hotel med hotellfrukost, så äter jag. Är jag hungrig senare på kvällen, så äter jag. För det mesta inte. Fasta, för mig, är hela dagar utan mat. Det försöker jag få till ibland, men det ska funka med livet, omgivningen, schemat... 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 14, 2018 Share Posted August 14, 2018 5 timmar sedan, Effie sade: Jag började med LCHF 2007, och några år senare fick jag höra att frukost inte var nödvändig. Jag testade till slut (var rädd för att bli hungrig på den tiden) och tyckte det var skönt. Det kallades inte fasta då, och jag ser det fortfarande inte som fasta, utan som mitt sätt att äta. Lunch vid 11 och middag någon gang vid 17-18. Det är den sorten som brukar kallas 16:8. Är jag hungrig på morgonen, eller bor på hotel med hotellfrukost, så äter jag. Är jag hungrig senare på kvällen, så äter jag. För det mesta inte. Fasta, för mig, är hela dagar utan mat. Det försöker jag få till ibland, men det ska funka med livet, omgivningen, schemat... Samma för mig, kallar det inte fasta. 24 h och mer är fasta för mig, men rent tekniskt är ju 16:8 fasta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 15, 2018 Author Share Posted August 15, 2018 Såg videon om kalorier och att man egentligen ska fokusera på insulinnivåer och att det är det som avgör om man går upp eller ner i vikt. Känns ju logiskt på nåt vis när han berättar det men skulle som vilja se der irl för jag har ju ätit fettkost i 3 månader och vikten går ju både upp och ner trots att jag inte äter nåt som kan höja insulinet. Igår körde jag periodisk fasta från typ kl 18 dagen innan till kl 11. Då åt jag lunch, sen var jag och tränade tabata kl 17 och åt middag typ 18.30. Dagens totala intag var 32.8 g protein, 12.9g nettokolhydrater och 115.7g fett. Ändå hade jag gått upp några hg sen igår. Kan muskelmassan från träningen verkligen öka så snabbt? Eller vad är det annars om man nu utgår från att jag har låga insulinnivåer pga det jag ätit? Tycker det funkade jättebra hungermässigt iaf, har verkligen blivit hjälpt av digest-tabletterna, så hade nog ingen bra saltsyreproduktion och det gjorde mig låssashungrig. Gick bra att träna kl 17 fast jag inte ätit sen kl 11. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Jag brukar väga mig dagligen. Då ser jag hur vikten varierar naturligt, några hekto upp eller ner, något kilo kanske. Det beror på vätska I kroppen, tarminnehåll och kanske en del annat (det har hänt mig att jag vägt mig; gått på toa; vägt mig igen; vågen visar högre vikt...min våg är inte perfekt...). Ska man väga sig dagligen måste man kunna se de fluktuationerna med samma jämnmod. Jag tror inte muskelmassan ökar på en dag, men kanske påverkas vätskebalansen? Det får någon som kan och vet svara på. Om däremot trenden går åt fel hall, på längre sikt, så får man analysera och agera. Och använda måttbandet, inte att förglömma. Många kan vittna om att mått och vikt inte nödvändigtvis hanger ihop. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 15, 2018 Author Share Posted August 15, 2018 Ja det har du rätt i Effie. Trenden går ju nedåt men den är ganska platålik för tillfället. Men huvudsaken det inte går uppåt mer än att det rättar till sig inom några dagar eller så 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 3 minuter sedan, Sara123 sade: Ja det har du rätt i Effie. Trenden går ju nedåt men den är ganska platålik för tillfället. Men huvudsaken det inte går uppåt mer än att det rättar till sig inom några dagar eller så Brukar du mäta också (har inte last igenom tråden just nu)? Det är manga som berättar om "vikten går ner; måtten star still" eller "vikten star still men måtten minskar; klädstorlekarna minskar...". Eller varianten att kroppen omformas; vissa mått minskar och andra ökar. Jag är lat f.n. och mäter inte. Men jag känner på kläderna om något hander. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 15, 2018 Author Share Posted August 15, 2018 Nej jag har inte mätt tyvärr, det hade ju varit bra. Men jo jag känner ju att kläderna sitter bättre iofs och som nämnt är jag inom normalvikt nu så eventuella kilon som jag vill bli av med nu är nog mest fåfänga och egentligen tänker jag att det handlar mer om att få känna mig mer fit, och då är det ju träning som gäller. Brukar träna rehelbundet men har varit skadad i foten i sommar så har inte kunnat göra nåt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 1 timme sedan, Sara123 sade: Såg videon om kalorier och att man egentligen ska fokusera på insulinnivåer och att det är det som avgör om man går upp eller ner i vikt. Känns ju logiskt på nåt vis när han berättar det men skulle som vilja se der irl för jag har ju ätit fettkost i 3 månader och vikten går ju både upp och ner trots att jag inte äter nåt som kan höja insulinet. Igår körde jag periodisk fasta från typ kl 18 dagen innan till kl 11. Då åt jag lunch, sen var jag och tränade tabata kl 17 och åt middag typ 18.30. Dagens totala intag var 32.8 g protein, 12.9g nettokolhydrater och 115.7g fett. Ändå hade jag gått upp några hg sen igår. Kan muskelmassan från träningen verkligen öka så snabbt? Eller vad är det annars om man nu utgår från att jag har låga insulinnivåer pga det jag ätit? Tycker det funkade jättebra hungermässigt iaf, har verkligen blivit hjälpt av digest-tabletterna, så hade nog ingen bra saltsyreproduktion och det gjorde mig låssashungrig. Gick bra att träna kl 17 fast jag inte ätit sen kl 11. Perfekt! (Och strunta i något kilo hit eller dit. Väg dig en gång per månad eller mät istället) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 2 timmar sedan, Sara123 sade: Såg videon om kalorier och att man egentligen ska fokusera på insulinnivåer och att det är det som avgör om man går upp eller ner i vikt. Känns ju logiskt på nåt vis när han berättar det men skulle som vilja se der irl för jag har ju ätit fettkost i 3 månader och vikten går ju både upp och ner trots att jag inte äter nåt som kan höja insulinet. Igår körde jag periodisk fasta från typ kl 18 dagen innan till kl 11. Då åt jag lunch, sen var jag och tränade tabata kl 17 och åt middag typ 18.30. Dagens totala intag var 32.8 g protein, 12.9g nettokolhydrater och 115.7g fett. Ändå hade jag gått upp några hg sen igår. Kan muskelmassan från träningen verkligen öka så snabbt? Eller vad är det annars om man nu utgår från att jag har låga insulinnivåer pga det jag ätit? Lästips: Vågen och andra lögnhalsar https://www.dietdoctor.com/se/vagen-och-andra-lognhalsar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 10 timmar sedan, Sara123 sade: Såg videon om kalorier och att man egentligen ska fokusera på insulinnivåer och att det är det som avgör om man går upp eller ner i vikt. Känns ju logiskt på nåt vis när han berättar det men skulle som vilja se der irl för jag har ju ätit fettkost i 3 månader och vikten går ju både upp och ner trots att jag inte äter nåt som kan höja insulinet. Igår körde jag periodisk fasta från typ kl 18 dagen innan till kl 11. Då åt jag lunch, sen var jag och tränade tabata kl 17 och åt middag typ 18.30. Dagens totala intag var 32.8 g protein, 12.9g nettokolhydrater och 115.7g fett. Ändå hade jag gått upp några hg sen igår. Kan muskelmassan från träningen verkligen öka så snabbt? Eller vad är det annars om man nu utgår från att jag har låga insulinnivåer pga det jag ätit? Tycker det funkade jättebra hungermässigt iaf, har verkligen blivit hjälpt av digest-tabletterna, så hade nog ingen bra saltsyreproduktion och det gjorde mig låssashungrig. Gick bra att träna kl 17 fast jag inte ätit sen kl 11. Ja altså.. kalorierna finns där hur som helst även på LCHF.. fast i realiteten så är det vatten som varierar några hekton hit eller dit, från dag till dag! Sen så.. träning gör att man ökar i vikt av flera olika skäl.. iallafall så drack jag själv kopiösa mängder vatten när jag tränade, dels så gör själva träningen att ökar på protolysen och proteinsyntesen när man brutit ner olika muskelfibrer, genom att slita ut dem.. det är själva tanken med träningen! Då vill kroppen reparera det du brutit ner.. tanken är då att du skall få fler muskelfibrer och sådana som motstår fysisk ansträngning! Iallafall så är knappast 32,8 gram protein adekvat såvida du inte väger 32,8 kilo! Muskelmassa är något av det svåraste att bygga upp, det tarvar som regel energiöverskott/proteinöverskott, samt väl avvägd träning! Dvs du åt cirka 1225 Kcal och tränade, fortsätt med det och du lär rasa iallafall minst ett kilo i veckan.. men det är inget jag rekomendera annat än i undantagsfall typ fastedagar, då man inte tränar. Iallafall vill du bygga muskelmassa så får du nästan dubbla kalorierna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 15, 2018 Author Share Posted August 15, 2018 Nu när jag fått ordning på hungern med hjälp av saltsyretabletterna så har jag ätit lunch och middag i 2 dagar och känner inte att jag behöver mer. Det som då plötsligt blir problematiskt är istället att jag äter för lite. Jag äter mig verkligen mätt, nästan övermätt. Och ändå hamnar jag kring 1000-1200 kcal (som man iofs inte skulle räkna) men om nu alla säger att man inte ska äta så lite, hur tusan ska man få i sig mer än så på endast två mål mat per dag? Jag gillar periodiska fastan och kommer uppskatta den ännu mer när semestern är slut och jag börjar plugga igen och ska hinna lämna ungarna på dagis på morgonen, då är det superskönt att slippa greja med frukost. Men hur ska man få upp kcal på bara två mål mat när jag redan äter mig proppmätt? Idag åt jag fetaostbiffar 180g och smörstekt vitkål på 150g vitkål och 30g smör till lunch. Till middag 2 ägg i en röra med 30g smör samt 4 baconskivor, en halv skiva parmesanknäcke från clean eating med smör på. 1064 kcal på hela dagen hamnade jag på. Låter ju lite i kaloriväg men flera timmar efter är jag fortfarande mättmätt.... Så hur äter jag mer? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 On 2018-08-10 at 20:38, Sara123 sade: Undrar lite kring det du skrev att man ska äta i princip hela dagskvoten av protein till frukosten... vad äter man då resten av dagen? Sallad och sås är vad som poppar upp i mitt huvud. Är ju som protein i ost och ägg och allt annat jag kan komma på som inte är sås och sallad typ? Hm... jag har inget minne av att jag skrivit att man ska äta det mesta av proteinet till frukost. Däremot att det är viktigt att frukosten har en rejäl andel protein. Så inte bara fettkaffe, typ. (För den som lider av leptinresistens rekommenderas också protein, så nära inpå uppvaknandet som möjligt.) Olssons universum: Protein – bantarens bästa vän Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 Olssons universum: Protein – bantarens bästa vän Angående proteinintag från kött och annan animalisk kost så menar Georgina Ede att det finns inget som tyder på att protein skulle vara skadligt - för njurarna - som man ibland menar. Det är endast om man är njursjuk som man får vara litet försiktig. Här skriver hon mycket om kött och dess goda effekter som mycket näringsrik och lättsmält mat. Man får ibland felaktigt höra att kött är svårsmält - det stämmer inte alls. http://www.diagnosisdiet.com/food/meats/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 15, 2018 Share Posted August 15, 2018 22 minuter sedan, Sara123 sade: Nu när jag fått ordning på hungern med hjälp av saltsyretabletterna så har jag ätit lunch och middag i 2 dagar och känner inte att jag behöver mer. Det som då plötsligt blir problematiskt är istället att jag äter för lite. Jag äter mig verkligen mätt, nästan övermätt. Och ändå hamnar jag kring 1000-1200 kcal (som man iofs inte skulle räkna) men om nu alla säger att man inte ska äta så lite, hur tusan ska man få i sig mer än så på endast två mål mat per dag? Jag gillar periodiska fastan och kommer uppskatta den ännu mer när semestern är slut och jag börjar plugga igen och ska hinna lämna ungarna på dagis på morgonen, då är det superskönt att slippa greja med frukost. Men hur ska man få upp kcal på bara två mål mat när jag redan äter mig proppmätt? Idag åt jag fetaostbiffar 180g och smörstekt vitkål på 150g vitkål och 30g smör till lunch. Till middag 2 ägg i en röra med 30g smör samt 4 baconskivor, en halv skiva parmesanknäcke från clean eating med smör på. 1064 kcal på hela dagen hamnade jag på. Låter ju lite i kaloriväg men flera timmar efter är jag fortfarande mättmätt.... Så hur äter jag mer? Ja altså det är väl det där vi menar med att räkna kalorier är rätt dödfött.. för nu när du fått ordning på matsmältnigen så sjönk kalorierna av sig självt! Iallafall så ge det mer tid.. det är typiskt samma som att vikten varierar några hekton/kilon hit och dit.. så om vi förutsätter att du nu fått bättre matsmältning/bättre energi/näringsupptag så skall iallafall kroppen reagera på detta på ett positivt sätt och då signalera att den är rätt nöjd? Hur som helst så är jag litta tveksam till ditt låga energintag, det kan tyda på att du i själva verket inte orkar så mycket som du skulle kunna? Dvs du får en frisedel utav mig att räkna kalorier.. med förbehållet att du då ser det i förhållande till din ork/muskelmassa litta sådana saker. Dels så kan det vara ovant, dels så kan det handla om att man missar olika hungerkänslor. Iallafall så är 2 måltider om dagen rätt lagom på LCHF.. iallafall om de innehåller all näring/kalorier som man sen förbrukar. Inte nog med det, det kallas för 16:8 eller intermitent fasta, dvs kroppen skall kunna lära sig att leva på energidepåerna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 12 timmar sedan, Sara123 sade: Nu när jag fått ordning på hungern med hjälp av saltsyretabletterna så har jag ätit lunch och middag i 2 dagar och känner inte att jag behöver mer. Det som då plötsligt blir problematiskt är istället att jag äter för lite. Jag äter mig verkligen mätt, nästan övermätt. Och ändå hamnar jag kring 1000-1200 kcal (som man iofs inte skulle räkna) men om nu alla säger att man inte ska äta så lite, hur tusan ska man få i sig mer än så på endast två mål mat per dag? Jag gillar periodiska fastan och kommer uppskatta den ännu mer när semestern är slut och jag börjar plugga igen och ska hinna lämna ungarna på dagis på morgonen, då är det superskönt att slippa greja med frukost. Men hur ska man få upp kcal på bara två mål mat när jag redan äter mig proppmätt? Idag åt jag fetaostbiffar 180g och smörstekt vitkål på 150g vitkål och 30g smör till lunch. Till middag 2 ägg i en röra med 30g smör samt 4 baconskivor, en halv skiva parmesanknäcke från clean eating med smör på. 1064 kcal på hela dagen hamnade jag på. Låter ju lite i kaloriväg men flera timmar efter är jag fortfarande mättmätt.... Så hur äter jag mer? Låter som om du äter ganska lite kh. Förmodligen producerar du nu mycket ketoner som i sig är aptitdämpande. Du kan antingen lägga in ett mellanmål mellan lunch och middag, eller öka på kh en del för att få bättre aptit, eller också vänta ett tag och se om du får i dig mer mat efterhand. Tycker själv att det är viktigt att få i sig till räckligt med näring genom mycket grönsaker. Om du äter kh-fattiga grönsaker som olika kålsorter, gröna blad, lök, paprika, zucchini etc, så kan du få i dig mycket näring på det sättet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara123 Posted August 16, 2018 Author Share Posted August 16, 2018 Tack Zepp ja jag tänker att jag borde äta mer så jag orkar mer, får kanske köra nåt mellis då. Men hur tänker du att jag ska räkna kalorier i förhållande till muskelmassa? Hade gått upp 1kg sen igår. Känns som vikten är sjukt opålitlig. Har tränat och ev även ägglossning så är kanske det. PiaB jo jag äter mycket kål och spenat tex. Får nog köra in ett mellis av nåt slag idag. Kör ju mejerifritt nu för att bli av med candida som jag misstänker att jag har i kroppen, så måste forska i vad för mellis som är enkla att ha med sig som inte är typ ost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 32 minuter sedan, Sara123 sade: Tack Zepp ja jag tänker att jag borde äta mer så jag orkar mer, får kanske köra nåt mellis då. Men hur tänker du att jag ska räkna kalorier i förhållande till muskelmassa? Hade gått upp 1kg sen igår. Känns som vikten är sjukt opålitlig. Har tränat och ev även ägglossning så är kanske det. PiaB jo jag äter mycket kål och spenat tex. Får nog köra in ett mellis av nåt slag idag. Kör ju mejerifritt nu för att bli av med candida som jag misstänker att jag har i kroppen, så måste forska i vad för mellis som är enkla att ha med sig som inte är typ ost. Mellanmål att ta med sig: ölkorv och nötter (jag föredrar pekannötter) är lätta att ta med sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 Avocado är bra mellanmål; fett och en del kalorier. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 4 timmar sedan, MariaF sade: Avocado är bra mellanmål; fett och en del kalorier. Om möjligt, undvik kalorier då de har en tendens att lägga sig på hullet. Speciellt om de kommer från kolhydrater.Då är de etter värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 16, 2018 Share Posted August 16, 2018 6 timmar sedan, jala sade: Om möjligt, undvik kalorier då de har en tendens att lägga sig på hullet. Speciellt om de kommer från kolhydrater.Då är de etter värre. Är du onykter, eller lever du på luft och kärlek...? Typ allt ätbart innehåller kalorier... Kalorier är gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts