Recommended Posts

Hej. Jag har kört strikt lchf nu i snart 3 månader med max 20 nettokolhydrater per dag.
Jag åt fritt med fett i början vilket började bra med viktnedgång, vattenvikt, sedan en lååång platå som sedan följdes av att jag gick upp vattenvikten igen. Jag fyllde i ett formulär på ketoconnect.net och insåg då att jag ätit helt urspårade mängder fett och så många kcal gör jag verkligen inte av med på en dag. Detta trots att jag bara ätit när jag varit hungrig, 3-4 måltider per dag.
Nu när jag försöker följa de rekommendationerna som jag fick, vilket är max 20 nettokolhydrater ca 70gram protein och ca 90 gram fett så är jag sååååå hungrig typ hela tiden. Blir nöjd när jag äter och känner mig lagom mätt, men sedan efter bara en timme är jag hungrig igen och sitter då och plågar mig fram till nästa mål.
Kämpar oftast på och äter ändå bara 3 mål om dagen men vissa dagar går det inte och jag får då köra nåt typ av mellis.
Varför är jag så hungrig jämt? Hur kan jag bli av med hungern? Tycker jag följer alla riktlinjer som finns och alla säger att man ska bli mätt så länge av fett.
Jag har även provat periodisk fasta under en veckas tid för att ställa om magen, men det hjälpte inte.
Hoppas nån har tips.
Mitt mål är att gå ner några kilo till och sedan är tanken att bara äta för att stå still, men vill inte gå upp i vikt och jag vill inte vara hungrig.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet Sara123!

Det jag reflekterar över när jag läser ditt inlägg är att du får i dig väldigt lite energi. Jag får det till 1170 kcal. Dessutom är andelen fett under 70 energiprocent. Jag äter själv ca 1800 kcal per dag och sannolikt mer än 80E% fett, och kan hålla min vikt genom att äta så.

Själv äter jag inte LCHF för att gå ner i vikt utan för hälsa och välbefinnande. Men många här på forumet brukar säga att man kan behöva ge LCHF lite mer tid innan det börjar hända saker. Där verkar vi människor vara väldigt olika. Vissa rasar i vikt medan andra behöver mer tid. Och vissa går ner ytterst marginellt i vikt, men minskar i volym. Så kanske du ska ta fram måttbandet i stället för att använda vågen.

Men först och främst tror jag det är viktigt att du äter mer, så du inte saktar ner förbränningen med för lågt energiintag.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man är hungrig jämt kan vara ett tecken på leptinresistens.

Leptin är ett hormon som utsöndras av fettcellerna. Det talar om för hjärnan när man har ätit tillräckligt, och att det är dags att förbränna energin. När leptinet fungerar får det oss att äta och röra på oss i lagom dos, så att vi mår bra. Vid leptinresistens tar hjärnan inte emot leptinets signaler, utan tror istället att det saknas energi (fett). Hjärnan tolkar situationen som svält och börjar ransonera energin. Så istället för att känna sig mätt och belåten känner sig personen trött och mycket hungrig.

Recept för ökad leptinkänlighet: Balansera dina hormoner med leptinprotokollet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Tack för era svar..

SGK...Nä det är kanske inte så många kcal på en dag men jag gick å andra sidan upp i vikt när jag åt lite mer... har varit otroligt stillasittande i sommar pga jobbet och en skada i foten men hoppas komma igång med tränibgen i höst igen och då kanske man kan äta mer utan att öka i vikt. 

Tureborgaren, mycket intressant läsning. Jag har efter två graviditeter fått väldigt stark pms som kanske påverkar hormonellt? Balanserar dessa besvär med zink, magnesium, d-vitamin och b-vitamin komplex... så då försvinner mina symptom men det kanske ändå kan störa hungerkänslorna? Undrar lite kring det du skrev att man ska äta i princip hela dagskvoten av protein till frukosten... vad äter man då resten av dagen? Sallad och sås är vad som poppar upp i mitt huvud. Är ju som protein i ost och ägg och allt annat jag kan komma på som inte är sås och sallad typ?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, kickilotta sade:

Martina Johansson skriver så mycket om hur kroppens hormoner hela tiden påverkar oss - och vår mat påverkar våra hormoner.    https://martinajohansson.se/biohacking/

Precis min tanke, jag tog mej friheten att kopiera detta från hennes hemsida:

Ketogen kost = Högfettkost

• 80% fett
  • 15% protein
  • 5% kolhydrater

Proteinkällor: fisk, kyckling, anka, fläsk, ko, ägg
Fettkällor: smör, ghee, kokosolja, avocadoolja, olivolja, äggulor, avocado
Kolhydratkällor: broccoli, blomkål, kål, lök, spenat, brysselkål

Fettintag: 150-200g om dagen
Proteinintag: 50-60g (kvinnor) 80g (män)
Grönsaker från ovan nämnda källor: obegränsat

• Räkna inte kalorier 
  • Fasta inte!
  • Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Sara123 sade:

Hej. Jag har kört strikt lchf nu i snart 3 månader med max 20 nettokolhydrater per dag.
Jag åt fritt med fett i början vilket började bra med viktnedgång, vattenvikt, sedan en lååång platå som sedan följdes av att jag gick upp vattenvikten igen. Jag fyllde i ett formulär på ketoconnect.net och insåg då att jag ätit helt urspårade mängder fett och så många kcal gör jag verkligen inte av med på en dag. Detta trots att jag bara ätit när jag varit hungrig, 3-4 måltider per dag.
Nu när jag försöker följa de rekommendationerna som jag fick, vilket är max 20 nettokolhydrater ca 70gram protein och ca 90 gram fett så är jag sååååå hungrig typ hela tiden. Blir nöjd när jag äter och känner mig lagom mätt, men sedan efter bara en timme är jag hungrig igen och sitter då och plågar mig fram till nästa mål.
Kämpar oftast på och äter ändå bara 3 mål om dagen men vissa dagar går det inte och jag får då köra nåt typ av mellis.
Varför är jag så hungrig jämt? Hur kan jag bli av med hungern? Tycker jag följer alla riktlinjer som finns och alla säger att man ska bli mätt så länge av fett.
Jag har även provat periodisk fasta under en veckas tid för att ställa om magen, men det hjälpte inte.
Hoppas nån har tips.
Mitt mål är att gå ner några kilo till och sedan är tanken att bara äta för att stå still, men vill inte gå upp i vikt och jag vill inte vara hungrig.

Du har redan fått flera svar och förslag som spretar åt olika håll, du kommer säkert få fler.. se dessa som olika tips som du får utvädera/ta till dig det som är tillämpligt för dig.

Så back to basics, du är svinhugrig på cirka 1170 Kcal.. det tycker jag och förmodligen alla andra här heller inte är särskildt konstigt!

Iallafall så gick jag in på sajten du angav och fyllde i så gott jag kunde.. vem vet sin fettprocent?, så jag drog till och hamnade på cirka 2000 Kcal per dag för viktnedgång!

Det stämmer nog rätt bra i mitt fall men jag fick höja fettprocent en hel del gånger för att hamna på 2000 Kcal.

Sådå kommer jag här då med mer spretande råd, tex att beräkna sin fettprocent;

https://www.styrkelabbet.se/kalkylator-kroppsfett-procent/

Aså sen det där med att räkna sig fram till en garanterad viktnedgång är hur som helst vanskligt.. men jag kan i princip lova att du kommer att gå ner i vikt på 1170 Kcal, litta oavsett diet!

Nu så har du testat detta, dvs i princip vanlig bantning om även med inriktning mot LCHF/keto.. det kan funka ett tag men blir väldans sällan en livsstil som är hållbar!

Iallafall så är inte LCHF/KETO en quick fix, utan mer ett sätt att få lov att äta gott, men inte för mycket kalorier!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Man kunde kika på exempelbilder på nmtet för att gissa sug till ungefärlig fettprocent. Jag har bara några enstaka kg jag vill bli av med så hade inte tänkt banta utan hitta ett sätt att leva. Men när jag åt mer fett gick jag som sagt upp i vikt. Och det vill jag ju inte. Så blir bara supervilsen vad jag riktigt ska göra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Sara123 sade:

Hej. Man kunde kika på exempelbilder på nmtet för att gissa sug till ungefärlig fettprocent. Jag har bara några enstaka kg jag vill bli av med så hade inte tänkt banta utan hitta ett sätt att leva. Men när jag åt mer fett gick jag som sagt upp i vikt. Och det vill jag ju inte. Så blir bara supervilsen vad jag riktigt ska göra.

Har du läst Martina Johanssons blogg? - Om Leptinprotokollet tex? Kan säkert finnas en hel del svar på dina frågor där.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså wow. Biohacking lät ju sjukt intressant. Såg bra tips där om hur man får bättre koncentration. Det behöver jag som student och småbarnsmamma. Min hjärna känns iiinte så pigg och närvarande mestadels av tiden så den kan behöva träna på minnet.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Sara123 sade:

Jag har efter två graviditeter fått väldigt stark pms som kanske påverkar hormonellt?

Där sa du nåt intressant! Jag började svara dig nåt om hormoner igår men eftersom du inte ens nämnt det inledningsvis tog jag bort det igen... Martina Johansson har både i bokform och på bloggen skrivit om hormonsambanden, där PMS är en markör för att något är fel rent hormonellt. Sök även det på hennes blogg, tror du kan hitta ledtrådar där!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎08‎-‎10 at 15:22, Sara123 sade:

Det vore intressant att veta var du fick den rekommendationen? Inte alls enligt LCHF.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns keto-kalkylators lite här och där. Har testat flera men bla på ketoconnect.net tanken är väl att hålla sig under den mängd kcal man förbränner på en dag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju så att - vi som äter enl Lchf har slutat räkna kalorier - in o ut - och förbränning mm.

Att äta enl Lchf är att följa helt andra principer. Kommer att förmodligen bli lättare för dig om du lämnar kalori-tänket.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet var att jag inte räknade kcal och gick då upp i vikt för jag åt såååååå mycket fett. Så det var då jag började forska runt och hittade att man ska bara äta fritt undertiden kroppen ställer om sig till fettdrift, sen ska man äta rimliga mängder fett, vilket jag var långt utanför, så blev tvungen börja räkna.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att hitta förhållandet mellan hur mycket man får i sig av fett, protein o få kolhydrater . Dvs energiprocenten kan vara till hjälp. Det finns trådar här som tar upp just det. 🙂

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore intressant att få ta del av fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett innan du bestämde dig för den fördelning du kör nu.

Spontant tänker jag att du nu äter ganska mycket protein. Det finns olika "skolor", men ett råd är att äta 0,5-1 gram protein per kg som man vill väga. Jag vet ju inte vad du väger nu eller vad du vill väga, men vissa varnar också för att äta för mycket protein, särskilt om man inte tränar så mycket.

För dig verkar det inte vara något alternativ att äta mer kalorier eller fett, och då tror jag att du måste acceptera dina hungerkänslor. Men kanske någon annan har bra tips under dina specifika förutsättningar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja jag skulle ju gärna äta mer men gick ju upp i vikt när jag gjorde det. Under den perioden räknade jag inte nåt utan hade bara koll på kolhydraterna och inte för mycket protein och åt fett fritt. Gick då upp i vikt, kollade då med kalkylatorn jag hittade efter att jag läst massa om att gå upp i vikt med lchf...och då hittade jag en massa texter om att man inte alls ska äta fett i vilka mängder som helst, utan man ska utgå från hur mycket man förbränner och knte äta mer än det. Eftersom jag haft ett stillasittande jobb i sommar och skadad fot har jag inte kunnat träna, så fick därför hålla nere lite. Efter jag kört kalkylatorn matade jag in allt jag åt i lifesum några dagar och såg då att jag åt jättemycket mer fett än kalkylatorn tyckte utifrån mina förutsättningar... och då kändes det som det var därför jag gick upp i vikt, för sen när jag sänkte det gick jag ner igen.  

De värden jag hade under de dagarna jag matade in vad jag åt, innan jag jämfört med kalkylatorn...

Kolhydrater 3-4 %

Protein 14-22%

Fett 73-82%

Och då gick jag alltså upp i vikt...

Fick ju tips av någon här ovan att läsa på martinas blogg om biohacking. Hittade där om hunger att det kan bero på saltsyran(?) i magsäcken och att man då tror man är hungrig fast man inte är det, så har nu köpt tabletter för det, digest heter dom. Har bara testat idag så osäker än om jag bara inbillar mig men tycker det har känts lite bättre idag. Måste testa lite längre så vet jag säkert mer sen.  

Men hur som helst. Jag skulle önska jag slapp räkna alla värden hela tiden och bara tänka på minimera kolhydraterna, men vill ju inte gå upp i vikt som sagt. Är inom normalvikt enligt bmi nu så behöver inte gå ner mer även om några till fåfängekilon gärna får försvinna, men däremot vill jag inte upp i vikt minsta lilla för jag är lite för nära gränsen till övervikt, skulle jag tappa några kilo till skulle jag känna mig mer i balans.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade nog egentligen svarat nej men fick pmds (svårare form av pms) för ett år sen och hade jättesvår hormonpåverkan ca ett halvår innan jag hittade ett gäng vitaminer jag idag behandlar med (zink, d-vitamin, b-vitaminkomplex och magnesium) och dessa gör mig väldigt stabil och som vanligt igen. Men om det räknas som att jag ändå är hormonpåverkad nu vet jag inte hur man ska tänka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske finns ett mellanläge att äta pyttelite fett och "jättemycket" fett där du får en bättre mättnadskänsla? Under 1200 kcal anser jag vara svält. Skulle inte lita på dylika "kalkylatorer"... Du måste hitta din egen nivå där du kan leva.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu